Serotonine en hallucineren

zorbat5

Newbie
Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en heb er niet veel over gevonden.

Ik ben eens gaan nadenken over het feit dat mensen denken dat MDA het geen is
wat de hallucinaties veroorzaakt. Zelf lijkt mij dat heel onwaarschijnlijk. De rede
hiervan is dat het maar een heel klein percentage is wat door je lever omgezet word naar MDA.

Nou is het bekent dat waarschijnlijk LSD, Paddo's en truffels, 2-CB en meer van die hallucinogene
stoffen, op je serotonine werken. Mijn gedachte is daarom ook, is het niet mogelijk dat
serotonine zelf de hallucinaties veroorzaakt?

Daarbij heb ik veel info gevonden over hallucinaties bij het serotonine syndroom.

Voel je vrij om hier over te speculeren. Op google heb ik weinig tot geen info kunnen vinden
over de kans dat serotonine zelf de boosdoener is op de hallucinaties die je kan krijgen van MDMA.

MVG Zorbat5 :rock:

Edit: Voor de geïntereseerde hier wat linkjes naar de sites over het serotonine syndroom.

http://hulpgids.nl/informatie/medicijnen/serotoninesyndroom/
https://www.lareb.nl/LarebCorporateWebsite/media/publicaties/Serotoninesyndroom-2006.pdf

Fool

Badass junkie
2C-B is (simpel gezegd) een agonist voor bepaalde subreceptoren van de 5-HT familie (serotonine). MDMA is zelf ook een agonist van bepaalde serotonine-receptoren en het is ook veel waarschijnlijker dat MDMA zelf effect heeft op (een aantal) juiste receptoren om hallucinaties te veroorzaken. Volgens mij speelt MDMA geen releaser bij de subreceptoren die normaliter verantwoordelijk zijn hallucinaties, maar dat kan ik zo snel niet nazoeken. :wink:

zorbat5

Newbie
Fool zei:
2C-B is (simpel gezegd) een agonist voor bepaalde subreceptoren van de 5-HT familie (serotonine). MDMA is zelf ook een agonist van bepaalde serotonine-receptoren en het is ook veel waarschijnlijker dat MDMA zelf effect heeft op (een aantal) juiste receptoren om hallucinaties te veroorzaken. Volgens mij speelt MDMA geen releaser bij de subreceptoren die normaliter verantwoordelijk zijn hallucinaties, maar dat kan ik zo snel niet nazoeken. :wink:

Hmm, dat is nog best interesant. Ik zal vannavond wel kijken of ik er iets over kan vinden.
Toch denk ik dat een overschot aan serotonine zelf gewoon de hallucinaties veroorzaakt.
Het lijkt me namelijk niet dat er enigzins nog andere receptoren naast serotonine, dopamine en adrenaline/noradrenaline worden gekietelt door de MDMA. Ik zal er straks even naar googlen en kijken wat ik vind.

Ik heb hier wel een leuk linkje die exact uitlegt wat de rol van serotonine is bij LSD gebruik.

https://books.google.nl/books?id=Et...=onepage&q=Hallucineren van serotonine&f=true

6.3 De rol van serotonine. Erg interessant om door te lezen. Het verduidelijkt wel degelijk een deel van mijn vraag.

hier nog een interssant stukje over hallucinogene middelen die op de serotonine receptoren werken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonergic_psychedelic

MVG Zorbat5 :rock:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Een ding waar de wetenschap in ieder geval over uit is is dat de hallucinaties bij bijvoorbeeld LSD, DMT, Psilocybine, etc. veroorzaakt worden doordat deze stoffen aan de specifieke sub receptoren van de groep 5-HT2A binden. Uiteraard bindt serotonine hier ook aan. Dus opzich is het niet geheel onaanemelijk dat wanneer er een overvloed aan serotonine vrijkomt een deel hiervan dan ook aan de 5-HT2A receptoren gaat binden. Dit zou dus zeker een verklaring kunnen zijn voor de hallucinaties die ervaren kunnen worden bij MDMA.

Panthere

Newbie
Hier had ik inderdaad laatst nog een topic over begonnen, omdat ik hier vaak erg 'last' van heb.

Dit bleek gewoon voort te komen uit overdosering.

De vergelijking met LSD en paddo's snap ik wel, maar naar wat ik allemaal heb gezien vind ik het toch een 'ander straatje' van hallucineren. Ze zijn namelijk milder, anders van vorm en het triggeren ervan is anders. Natuurlijk is dit alleen mijn eigen ervaring, dus durf geen keiharde beweringen in te maken, dit is alleen wat ik zelf heb ondervonden.

En het hallucineren zelf lijkt me een combinatie van verschillende factoren. MDMA + MDA + serotonine en de eigen aanleg, geslacht en uiteraard dosering. Helaas zijn er nog relatief weinig studies hiernaar. Ook ik ben benieuwd naar nieuwe onderzoeken en uitkomsten hiervan.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dat de hallucinaties bij MDMA milder zijn als bij LSD of psilocybine is niet heel gek aangezien die laatste redelijk specifiek binden aan de 5-HT2A receptoren en bij MDMA is er uiteraard maar een deel van de serotonine die zich aan die receptoren zal binden. Daarnaast is het zeker ook mogelijk dat MDMA zelf aan de 5-HT2A receptor zou kunnen binden of dat MDA dit doet. Het blijft helaas echt speculeren wat dat betreft.

Anders misschien even een mailtje sturen naar David Nichols of hij hier misschien nog ideeen over heeft of wellicht een onderzoek voor kan opzetten?

zorbat5

Newbie
Psychedelibee zei:
Dat de hallucinaties bij MDMA milder zijn als bij LSD of psilocybine is niet heel gek aangezien die laatste redelijk specifiek binden aan de 5-HT2A receptoren en bij MDMA is er uiteraard maar een deel van de serotonine die zich aan die receptoren zal binden. Daarnaast is het zeker ook mogelijk dat MDMA zelf aan de 5-HT2A receptor zou kunnen binden of dat MDA dit doet. Het blijft helaas echt speculeren wat dat betreft.

Anders misschien even een mailtje sturen naar David Nichols of hij hier misschien nog ideeen over heeft of wellicht een onderzoek voor kan opzetten?

Het is inderdaad speculeren op dit moment.
Misschien een gekke vraag hoor maar ik ken David Nichols niet :confused: . Ik vermoed dat hij een onderzoeker is op drugs gebied? Toch zou ik het ook heel interessant vinden om
er een onderzoek mee te doen. Helaas heb ik niet de diploma's en heb ik het geld ook niet.
Ik zal even googlen naar die David Nichols en kijken of ik contact met hem kan krijgen.

Ik kan helaas op google geen David Nichols vinden, wel een David Nicholls. Maar dat is een schrijver.

zorbat5

Newbie
Fool zei:
http://en.wikipedia.org/wiki/David_E._Nichols

Inderdaad een onderzoeker op het gebied van psychoactieve stoffen, maar ik denk niet dat je zomaar onderzoek met hem kunt verrichten zonder heel veel geluk en de nodige diploma's. :P

Hij zit wel best hoog op dat gebied. Ik ga er ook niet van uit dat ik contact met hem kan krijgen.
Al zou ik het wel erg leuk vinden om zijn proefkonijntje te zijn :rolleyes: gratis drugs :rock:

Fool

Badass junkie
Als je geen rat bent denk ik niet dat je zijn creaties uit gaat proberen zonder ze zelf te kopen op bepaalde RC-sites. :grin:

Bovenaan