Tabak

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
theholyganja zei:
3 Dagen tabaksvrij! Ja inderdaad ik zeg vrij want ik weet het dat ik nooit meer ga roken. 3 Dagen is nu nog niet veel nee , hield het ooit eens 6 dagen vol. Maar dat was met de wilskrachtmethode.

Ah en de voordelen zijn zo groot :) Meer adem , meer smaak , meer energie. En dat terwijl de hoest, de verstopte neus , de stank , de schaamte weg zijn.

Hele dikke like! 6 dagen niet roken op wilskracht is zwaar, maar 3 dagen bevrijd is al 3 dagen een gelukkig niet-roker. Zodra de lichamelijke afkick weg is dan wordt het alleen nog maar beter :mrgreen:

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Het probleem is ( en dat gebeurde vandaag dus ook weer) dat na 5/6 dagen er iets zich afspeelt in mij. Ik zie andere rokers en daar is het grote monster in mijn hoofd. Vooruit neem 1tje. En dan komt mijn leger Allen Carr citaten hem weer eens doden. Alleen het laat sporen achter. Als je rokers tesamen een sigaret ziet roken weet ik he dat deed ik vroeger ook. En het probleem is die sigaretten mis ik echt :c. Die verdomde sociale sigaretten. En dan is er plots een gemis naar roken terwijl het niet mag. Maar ik rookte zo graag ( en nog steeds want ik herval steeds) die sociale sigaretten. En daar staat niets van in het boek. Gewoon van " ja andere rokers snappen de val niet benijdt hen niet zij benijden jou"

Maar dat kan mij niets schelen op dat moment. Dan rook ik gewoon. En hop het spel zit weer op de wagen. Er is weer een pakje in mijn bezit.

Stoppen is een eitje. Het is het volhouden...

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Dit is mij 6 keer overkomen.

Het is simpel om de zin te lezen: "Roken geeft je geen plezier of steun, maar ontneemt je iets".

Maar het is een ander verhaal om deze zin daadwerkelijk te begrijpen. Het moet niet een zin zijn die iemand je vertelt, en die je zelf aanneemt, maar een zin die je in je eigen leven en je eigen rookgedrag moet kunnen plaatsen. Daarom heb ik 6 keer over het boek gedaan. Ik nam alles voor lief. Dacht er niet eens bij na. Ik dacht, oh, die allen, hij is de meest bekende anti-rook goeroe, dus hij zal wel gelijk hebben, niet? Hij heeft gelijk. Maar bij elke zin, en elke bewering moet je dit in je eigen leven proberen te plaatsen.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Maar daar geef ik hem ONGELIJK!

Roken in sociale omgeving is verdomd fijn bij mij. Samen roken en praten... Biertje, sigaretje...

Nou het gaat altijd ergens fout dag 5. Ik zie een western op tv of ik kijk weer eens naar Woodstock. Ik zie ze roken denk "hah arme sukkelaars jullie wisten niet hoe de val werkte" Maar dan is er tegelijkertijd ook die stem van "tjah ze wisten niet dat het schadelijk was toen" En inderdaad ze wisten het niet en het was goedkoop ook. En dan ziet het grote monster zijn kans. Het zorg ervoor dat ik die momenten ga missen waarop ik sociaal rook. Ik ben immers hippie... Dan denk ik van "foert ik wil net zijn als degenen van 50 jaar geleden" Maar dat gaat niet. Ik weet hoe de val werkt :confused:

Ik kan toch immers niet om te stoppen met roken niet meer mijn vrienden zien of geen westerns meer bekijken of hippie muziek beluisteren? Ik hoor en zie het graag. Nochtans die factoren zorgen ervoor dat alles weer begint.

En dan is er weer angst als ik stop. Nou hoelang zal het nu weer duren voor ik faal? :(

Ok de pak is uit. Ik stop...
Nogmaals... ( Anders hou ik me echt voor de gek als ik doordoe)

En ik begrijp het niet de dagen dat ik niet rookte waren fijn. Maar toch telkens dat gemis...
HELP MIJ!

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik begrijp je. Als je denkt 'ik stop' en het gaat je goed af, denk je wauw, het is echt over nu. Je voelt je een paar dagen raar, maar toch weet je bij jezelf wat er gebeurt. Je ontsnapt. Op het moment dat een aantal dagen later een beeld of gedachte aan het roken komt die het roken verheerlijkt kom je in de gevarenzone. Geef jij toe, en zeg je tegen jezelf, oh dat stoppen is leuk, maar sigaretten zijn toch waardevol, dan ontstaat er een kettingreactie. Die kettingreactie is heel lastig om tegen te gaan. Zie het als een stroming. Eenmaal in de stroming is het lastig uit het water te komen, hoe meer je naar het midden van de stroming gaat, hoe moeilijker je eruit komt. Daarom is het essentieel om gelijk vanaf het begin tegen de hersenspoeling in te gaan. Omdat je een paar dagen niet hebt gerookt, is het niet meer voor te stellen hoe het ook weer was. Op het moment dat je wel rookte wist je het: 'Roken is klote, ik wil stoppen'.

Ikzelf was vaak vergeten hoe kut het was om aan nicotine verslaafd te zijn. Maar toen ik gestopt was realiseerde ik me niet meer wat mijn redenen waren om te stoppen. Ik was er heilig van overtuigd dat op het moment dat mijn brein begon te ouwehoeren en begon te zeuren om een sigaret, ik beter af zou zijn om te gaan roken. Het is niet waar.

Het sociale punt snap ik. Roken wordt onder rokers gezien als leuk, gezellig en boeiende bezigheid. Maar het feit dat roken je lichamelijk en geestelijk zo vernietigt zegt dat elke roker, ongeacht de leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, dagbesteding, welzijn etc. altijd slechter af is als een niet roker.

Een roker voelt zich ALTIJD meer gestrest op een slechte dag, en minder gelukkig op een goeie dag.

(een roker is dan niet gelijk een slechter mens. Het verandert niets aan de persoonlijkheid van diegene, het enige verschil zit 'm in het roken. Als ik een vriendin zou hebben die rookte, en ik ben dan nog steeds gestopt, maakt het me niks uit. Ik zou haar proberen te overtuigen om te stoppen. Stopt ze niet, dan hou ik niet minder van haar)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Maar ik vraag me één ding af nu. Wat is hetgeen dat sociaal roken zo fijn en sociaal maakt voor jullie? Het is niet zo dat je sociaal wordt van nicotine, de sigaret kan dus in principe alleen maar de aanleiding zijn om je sociaal te gaan gedragen, dus bijvoorbeeld samen ergens heen lopen met je biertje om een peuk op te steken. Heb je daar een sigaret voor nodig? Dus als je niet rookt dan kun je niet gezellig sociaal gaan doen? Misschien kun je er van maken: Hij/zij gaat roken, dat is een aanleiding voor jou om je heel erg sociaal op te stellen, door erbij te gaan staan en degene gezelschap te houden tijdens het roken. Probeer het dan absoluut niet te zien als, hij/zij mag het en ik niet, maar als hij/zij moet het en ik hoef het niet.

Als je het omdraait naar de situatie van de niet-roker zijn de rokers eigenlijk heel erg asociaal. Je zit lekker met zijn allen in de kroeg of in een woonkamer of wat dan ook, en de rokers laten je alleen binnen zitten om buiten hun nicotineverslaving te voeden.

Het sociale aspect zorgt ervoor dat jij denkt dat je er niet bij hoort of iets mist, terwijl jij juist degene bent die zijn lichaam niet doelloos hoeft te vernielen. Je moet dat sociale dus echt los gaan koppelen van de gewoonte...

Als je het heel erg simpel zegt: Een roker heeft een sigaret nodig om sociaal te worden, is een niet roker dan nooit sociaal?

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Is er een slimme gast op dit forum die kan beantwoorden 'hoelang nicotine in tabaksrook heel blijft voordat het kapot gaat?' Heb gelezen dat het snel gaat, maar niet hoe snel. Lijkt me ook niet dat een meeroker verslaafd raakt. Wel zou hij die slechte stoffen inademen.

Games

Experimenterende gebruiker
Nu 2 dagen gestopt. Ben net terug van vakantie met vrienden en we zouden daarna allemaal stoppen, merk wel dat ik op van die vaste momenten zoals 's ochtends of na het eten zin heb in een peuk. Maar heb er verder niet echt last van.
Ben een jaar geleden (op m'n 18e) begonnen met vast roken en de laatste 4 maanden was het van 25 tot in de vakantie 45 sigaretten per dag.
Lees nu het boek van Allen Carr, maar wat een geniale kerel is dat. Alles wat hij zegt klinkt hartstikke logisch en hoop er echt van af te komen omdat het gewoon echt geen voordelen biedt.

Sorry als mn bericht een beetje wazig is, kom net uit de kroeg en heb al aardig wat op, geen sigaretten gelukkig :grin:

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nou ik ben weer aan mijn dag 3 hoor ik snap weer niet waarom ik gestopt bent terwijl het leven nu juist veel plezanter is... Die vervelende honger naar meer , maar hoe meer je neemt hoe minder het doet... Ik weet alles erover het is zo onlogisch om nu een peuk aan te steken. Maar toch wil ik het.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Dag 5!! Ik ben rokers-immuun! Het is ongelooflijk. Ik kan bij rokers zitten en praten met hen zonder dat ik jaloers ben omdat zij "dat ietstje meer hebben"
Eindelijk vrij! :grin:

(Sorry voor mijn enthousiasme maar het is terrecht)

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Nice. Leuk om te horen. Hier gaat het ook prima. De nicotine is er nu wel uit geloof ik. Ik denk dat ik na al die mislukte pogingen nu eindelijk een 'gelukte' poging heb ondernomen. Wat zeg ik? Poging? Een poging is gedoemd om te falen. Dat betekent 'Proberen'. Ik ben gestopt, en voel me prima.

Ik ga nooit meer rook inademen. Geen tabak, geen wiet, geen hasj, geen crack, geen heroine, geen dmt, niks. ik begin er niet aan. Het énige wat ik misschien ooit nog wil doen (toekomstmuziek) is een mdma-pil. De rest is no-go voor mij.

Laten we het leuk houden. Om eerlijk te zijn was de tijd dat ik rookte een doffe vieze en depressieve periode. Wat heeft het me opgeleverd vraag ik me dan af? Niks.

Cooper

Bewuste gebruiker
L-123-R zei:
Nice. Leuk om te horen. Hier gaat het ook prima. De nicotine is er nu wel uit geloof ik. Ik denk dat ik na al die mislukte pogingen nu eindelijk een 'gelukte' poging heb ondernomen. Wat zeg ik? Poging? Een poging is gedoemd om te falen. Dat betekent 'Proberen'. Ik ben gestopt, en voel me prima.

Ik ga nooit meer rook inademen. Geen tabak, geen wiet, geen hasj, geen crack, geen heroine, geen dmt, niks. ik begin er niet aan. Het énige wat ik misschien ooit nog wil doen (toekomstmuziek) is een mdma-pil. De rest is no-go voor mij.

Laten we het leuk houden. Om eerlijk te zijn was de tijd dat ik rookte een doffe vieze en depressieve periode. Wat heeft het me opgeleverd vraag ik me dan af? Niks.
Awesome! :rock:

houd ons op de hoogte!

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nou wat ik me vandaag afvroeg: De rook die rokers uitademen ademen wij nog deels in. Heeft die nicotine enig vat op de verslaving die aan het stoppen is?

Paperplane.

Wijs gebruiker
Tabak is best sneaky ja. Mijn chillum was kapot, dus ik kon niet uit mn bong roken, toen maar 10 gram polm in hasjjointjes gaan roken verspreid over een kleine week, en vind het toch lekker een joint op de een of andere manier, na de eerste vijf hijsjes zo een lekkere warme golf, veroorzaakt door o.a. de nicotine. Een gewone sigaret zal ik niet meer zo snel opsteken, had op mijn 15e al door dat sigaretten nergens goed voor diende, paar keer flink misselijk van geworden zelfs. Nu alleen als het noodzakelijk is een halve sigaret in een joint.(lees: Wel zin om te smoken maar geen toegang tot puurpijpje of bong), maar ik zeg het eerlijk, die nicotine rushes vind ik best lekker. Doet me herinneren aan fruittabak-waterpijpen vroeger, als je daar grote hijsen van neemt, dan voel je pas de ware aard van nicotine.(extreem ontspannen en relaxed voor een paar minuten)

Verslavend spul dus!

L-123-R zei:
Hele goede instelling, maar zo is het wel, je kan de afstandsbediening proberen te pakken; er naar te reiken, of je kan hem pakken. Er op of er onder. Kop of munt.

Leon, ik was jou trouwens een paar maanden geleden nog een uitleg verschuldigd via PM over dat nicotine zelf niet de boosdoener is maar dat er andere stoffen zijn die sigaretten/shag zo verslavend maken. In Amsterdam zeggen we dagelijks wel beter laat dan nooit, naja bij deze dan.

Nicotine zelf is wel de boosdoener, alleen in "fabriekstabak" zitten nog de MAOI's "harman" en "norharman", die er voor zorgen dat er in je brein tijdelijk een verhoogde concentratie mono-amines(Dopamine, (nor)adrenaline etc.) zit. Je hersnen linken dit aan roken, omdat de vergroting van de hoeveelheid mono-amines immers altijd vooraf gaat aan een sigaret/shagje. Dit is ook de reden dat roken zo fijn is als je al high bent van iets anders, of dat nou opiaten, coke, xtc, speed of zelfs alcohol is, en verklaart ook de "gelegenheidsrokers". Je hebt het als je verslaafd bent misschien niet altijd door, maar roken doet wel degelijk dingen in je brein. Je hebt meer "plezier"(dopamine) doordat nicotine indirect dopamine released, maar ook door de MAOI's die de afbraak van dopamine vertragen/op pauze zetten.

Ik hoop dat je het een beetje snapt, en misschien wel omdat je het "truukje" nu doorhebt dat je er dan mee stopt? Als je een spel 100% hebt uitgespeeld en dus "snapt", dan is er toch ook geen bal meer aan?(uitzonderingen daar gelaten)

Sterkte, Peace,
Paper

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Inderdaad zeer smerig spul... Er zit dus echt vanalles in om ons vanaf de eerste sigaret ons te laten blijven roken.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Aha! Allen carr heeft het dus fout! Hij beweert dat de enige reden dat we roken is om het monstertje van nicotine te voorzien. (een fictief monstertje hé, stel je voor dat er een echt monster in mijn lijf zat. Dat zou wat zijn...) Maar er is dus een andere reden.

Sorry paperplane, maar om eerlijk te zijn... ga ik met Allen Carr op dit gebied. Ik heb wat van je topics gelezen en je bent net walther white, maar wat je nu zegt... ik weet het niet. Wat zijn je bronnen?

zornax

Dag 6 van stoppen nu. Heb een jaar gerookt, 5-10 sigaretten per dag dus niet een hele zware roker.

Trek in sigaret begint al een klein beetje af te nemen. Heb een maand lang gehoest maar dit is nu ook al weg.

Heb alleen vannacht geen seconden kunnen slapen.... Zou dit te maken kunnen hebben met het stoppen?

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Zornax. Wat goed van je dat je die beslissing neemt. Mag ik vragen welke methode je gebruikt?

Wat dat slapen betreft... In principe zou dat niet moeten gebeuren. Ik neem aan dat je op een bepaalde manier blij bent dat je gestopt bent, en dat je nu geen trek meer in een sigaret hebt. Misschien voel je nog een soort van leegte in je lichaam, maar dat is puur lichamelijk. ikzelf ben nu bijna 5 dagen gestopt (6 uur is eht 5 dagen) en ik voel me prima, op een licht irriterend gevoel in mijn maagstreek na.

Verdiep je in allen carr. Hij is briljant, en boven alles: 'hij heeft het bij het juiste eind.'

zornax

L-123-R zei:
Zornax. Wat goed van je dat je die beslissing neemt. Mag ik vragen welke methode je gebruikt?

Gewoon peuken weggegooid en niet meer aangeraakt :wink: Ik ben met me ouders nog een weekendje naar de Ardennen meegegaan, ze wilden graag dat ik nog een keer meeging dus heb ik maar toegegeven. Toen ben ik daar gelijk gestopt. Andere omgeving, genoeg afleiding. We zaten in de middle of nowhere dus dichtstbijzijnde winkel waar je peuken kon kopen was 10km verderop.

Ik denk dat als ik thuis was gewoon dat het toch wel moeilijker had geweest.

Het scheelt misschien dat ik niet een zware roker was. En nog niet heel lang rookte. Ik dacht bij mezelf nu moet ik stoppen want hoe langer ik door blijf roken hoe moeilijker het gaat worden om te stoppen.

En heel veel succes met stoppen!

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Pff laatste keer dat ik hier reageer. Ik heb weer gerookt. Reden? Terrasje en wat bier. Ik geef het op het zal altijd de valkuil blijven altijd... Ik hoef geen commentaar. Het zal me toch niet lukken. Nooit

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
De val is zo gemaakt om jou voor het leven te laten roken.

Ik ben nu 5 dagen gestopt. Ik heb al een paar triggers gehad, maar geen enkele trek in roken. Ik wil het niet meer. Ik begrijp de truc. Vrienden van mij zitten boven op me neus met hun peuken en hun gerook, maar ik rook niet. Niet omdat ik mezelf straf, maar omdat ik het gewoon niet wil. Een truc is zinloos als je hem doorhebt.

Je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat een gelegenheidsroker niet bestaat. Je gaat je ellendiger voelen dan ooit, want je straft jezelf onnodig met een illusie die alleen maar in je hoofd bestaat. Er bestaan alleen rokers, en niet rokers. Een gelegenheidsroker is dus gewoon een roker die maar op bepaalde momenten van zichzelf mag opsteken. En daarbij dus ook meer lijdt

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nou het gaat niet verdomme gisteren zat ik bij 5 rokers ik dacht hehe eindelijk kan ik bij rokers zitten zonder zelf .en vandaag een teugje op en hop weer aan de sigaret.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Het is mogelijk, geloof me. Ik heb vanavond bij een vriend in de tuin gezeten terwijl hij de ene peuk na de andere opstak. Er was bij mij geen trek te bekennen. Ik voelde me eerder ellendig voor hem, omdat hij degene is die iets mist en niet ik.

Op het moment dat ik vertrek is hij degene die zich moet blijven verstikken. Hij moet blijven roken. Op het moment dat hij pijn in de borst krijgt, als hij de blik van zijn ouders ziet, als hij zich moe en futloos voelt. Hij moet doorgaan, want hij is een slaaf van de tabak. Als je inziet dat hij degene is die iets mist en niet jij moeten deze momenten geen problemen opleveren.

Albino

Bewuste gebruiker
Stoppen met roken is niet zo moeilijk als iedereen denkt, ik zelf ben nu ruim 8 maanden gestopt met roken.

Het zit allemaal in je hoofd, lichamelijk heb je er misschien 2-3 dagen last van. Het is de gewoonte, je kan namelijk overal een sigaret opsteken. Maar wat nou als je opeens geen sigaretten meer hebt? Ik heb er gewoon een vervanging voor gezocht, elke keer toen ik zin had in een sigaret omdat ik op iemand moest wachten oid nam ik een keelsnoepje. Natuurlijk als je gaat drinken met je maten op zaterdag avond denk je aah een peukje bij een biertje is wel heel relaxt. Zit allemaal in je hoofd man, stuur je eigen geest en neem controle, laat je niet leiden door een goedje waar je geen kloot aan hebt. Ga anders denken en neem de macht over over je eigen brein, ja dat is mijn beste tip.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Albino zei:
Stoppen met roken is niet zo moeilijk als iedereen denkt, ik zelf ben nu ruim 8 maanden gestopt met roken.

Het zit allemaal in je hoofd, lichamelijk heb je er misschien 2-3 dagen last van. Het is de gewoonte, je kan namelijk overal een sigaret opsteken. Maar wat nou als je opeens geen sigaretten meer hebt? Ik heb er gewoon een vervanging voor gezocht, elke keer toen ik zin had in een sigaret omdat ik op iemand moest wachten oid nam ik een keelsnoepje. Natuurlijk als je gaat drinken met je maten op zaterdag avond denk je aah een peukje bij een biertje is wel heel relaxt. Zit allemaal in je hoofd man, stuur je eigen geest en neem controle, laat je niet leiden door een goedje waar je geen kloot aan hebt. Ga anders denken en neem de macht over over je eigen brein, ja dat is mijn beste tip.

Zeker mee eens, maar het idee van de vervanger van de sigaret (in dit geval een keelsnoepje) ben ik het niet helemaal mee eens. Ik sluit me aan bij wat Allen Carr hierover zegt, een vervanger voor een sigaret blijft je herinneren aan de sigaret. Gewoon helemaal stoppen, zonder vervangers, is bij mij het meest effectief geweest!

Gisteren besloten om ook maar te stoppen met blowen :stoned:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Het is van essentieel belang om tegen de hersenspoeling in te gaan op het moment dat je je laatste sigaret uitmaakt. Het hoeft geen strijd te worden met regeltjes die je moet onthouden en bepaalde richtlijnen die je moet volgen. Het moet vanzelf gaan. Lees het boek en reflecteer het op je eigen leven.

Op het moment dat je gestopt bent, ervaar je een gevoel van opluchting. Toch kan het wel eens voorkomen dat je een ontwennings-scheut ervaart (een geestelijke) en je vergeet dan misschien even dat je gestopt bent. Er is een daadwerkelijk gevoel van gemis en depressie. Ga daar tegen in. Denk meteen bij jezelf dat het beter is dat je gestopt bent. Je baalde ervan een roker te zijn, daarom ben je ook gestopt.

Wanneer jij bij een ontwenningsscheut, of dat nou het nicotinemonster is dat vervelend doet of de hersenspoeling, denkt: 'Als ik nu een sigaret mocht hebben, zijn mijn problemen opgelost'. Dan gaat het meestal bergafwaarts. Het zijn niet zozeer de ontwenningen die rokers laten falen. Het is het gevoel van een sigaret willen hebben maar het niet mogen. DAT is de werkelijke strijd.

Jongens, zie het nou eens niet als een losse bezigheid. Zie de sigaret zoals die werkelijk is. Het veroorzaakt de symptomen die hij opheft. Na enige tijd heft hij die symptomen niet meer op.

Wat voor een rare hobby is het dat wanneer het doen, we onszelf mislukkingen en losers voelen, maar wanneer we het niet doen, we onze haren uit onze hoofd te trekken om het wel te kunnen doen?

Het enige antwoord is:
'De ziekte heeft je te pakken gekregen, of je het nou leuk vind of niet. Accepteer het. Accepteer dat het niet leuk is, maar accepteer ook dat er een uitweg is. En die uitweg staart je al die tijd al recht in je gezicht. Dus doe je ogen open...'.

Albino

Bewuste gebruiker
Dat keelsnoepje was inderdaad als vervanger voor een sigaret, maar echt alleen de eerste twee weken. Daarna was dat ook over, kortom:

JIJ bent baas over jezelf, wat jij doet en wat jij wilt BESLIS JIJ.
Toon wat power en laat zien dat je het kan!

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Er is helemaal geen power voor nodig om te stoppen met roken. Dit is nou juist de valkuil waar iedereen in trapt. Nicotine geeft je geen steuntje in de rug. Het veroorzaakt precies die symptomen die je probeert weg te roken. Maar het gaat nooit helemaal weg.

Vertel mij eens waarom we een golf van angst voelen als we cold turkey gaan, maar wanneer we het hebben over al die vreselijke ziektes is het opeens toekomstmuziek?

Dan denken we:

'Oh, je moet toch ergens dood aan gaan'.
Inderdaad. Maar is dat een reden om doelbewust je leven te verkorten en minder aangenaam te maken door te roken?

'Ik kan morgen onder een bus komen'.
Hetzelfde verhaal als hierboven. Roken is bijna hetzelfde als voor een snelweg staan en geblinddoekt de straat oversteken.

Als er een alarmbel zou rinkelen die afgaat wanneer je de eerstvolgende sigaret wilt roken die je vertelt:
'Als je deze sigaret rookt, krijg je kanker. Al die tijd kon je je gang gaan, maar nu is het te laat. Dit is 'm; de doods-sigaret'. Zou je hem roken?

We weten van jongs af aan al dat sigaretten slecht zijn. We weten ook dat je er van ééntje niet doodgaat. We denken 'omdat het al zolang goed is gegaan' dat er niks gaat gebeuren. Vergelijk het met een man die van een wolkenkrabber springt. Halverwege zegt hij: 'Oh, tot zover gaat het goed'. Hij heeft misschien gelijk, maar als het tot zover goed gaat, betekent niet dat het goed BLIJFT gaan. Hij gaat de grond raken. Hij gaat gegarandeerd dood.

Albino

Bewuste gebruiker
Power is degelijk wel nodig, als je een zoutzak bent die alles wel goed vind en de makkelijke weg kiest in plaats van de wat moeilijkere, ga je het toch echt niet redden.

Dit geld trouwens niet alleen voor stoppen met roken, maar in het algemeen het leven.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Haal nou eens even het zand uit je ogen. Instinctief weet elke roker die dit leest dat ik gelijk heb. Je weet diep in je hart dat je een sufferd bent. Voordat je begon met roken wist je dat je nergens last van had, tot je begon met roken, en je gevangen zat. Je weet bij jezelf dat je beter kan stoppen. Voordelen en nadelen tegen elkaar opwegen helpt niet. Doe je dat wel, dan weet je dat je excuusjes gaat verzinnen niet zozeer om het roken te promoten, maar om niet te hoeven stoppen.

We voelen ons nooit anders als we het van dag tot dag bekijken. Omdat de nicotine-val zo geleidelijk, zo subtiel, en zo sneaky in zijn werk gaat hebben we niet door wat het met ons doet. Het is alsof je een foto kijkt van 10 jaar terug. Door de jaren heen zag je geen verschil. Maar als je ze naast elkaar legt zie je toch duidelijke verschillen.

Het doet me werkelijk pijn als ik mensen uit de klas zie zeggen: 'Ik vind roken lekker'. Begrijpen ze het dan echt niet? Ik ben een groot voorstander van vrije wil, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het zo vreemd om te zien dat zij nog steeds oogkleppen ophebben.

Haal je kop uit het zand, doe die oogkleppen en oordoppen uit, en vraag jezelf tijdens het roken: 'WAAR IS HET GENOT?'

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Albino, dit is niet persoonlijk bedoelt tegen jou of wie dan ook, mocht het zo lijken mijn excuses. het is voor rokers in het algemeen, ik doe dit om te helpen.

Over het leven in het algemeen ben ik het met je eens. Over het roken niet. Ik kan hier geen hele discussie voeren met je, ten eerste omdat je daar waarschijnlijk geen zin in hebt, en ten tweede omdat ik daarmee het hele forum volgooi met discussie materiaal. Wil je discussieren laat het me weten

zornax

Dag 9 nu, heb het ergste nu wel gehad :)

Grote test komt dit weekend. Vanavond feestje waar ik aan de 4fmp ga, en roken is dan te lekker. En morgen een ouderwets schuurfeest. Bier zuipen als een gek. Tja en alcohol en roken hoort zowat bij elkaar.

Hopen kan ik er dan ook vanaf blijven!

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ja ik ken het zornax, dat alcohol en roken een enorm genot is en alleen de gedachte aan een feest met veel alcohol waar niet gerookt mag worden deed mij al schrikken. Maar geloof me dat alcohol en nicotine niet samen HOEVEN te gaan. Het is zonder roken ook leuk, alleen je denkt van niet. Maar ik begrijp wat je bedoelt. De hersenspoeling is net even wat sterker met een paar biertjes op. Het verandert niets aan de hersenspoeling zelf: roken is nooit lekker geweest, en je hebt het nooit nodig gehad. Zelfs met een paar biertjes op heb je het niet nodig. Je bent nu 9 dagen gestopt, wat zou het toch jammer zijn als je er weer in trapt, niet waar?

Ik zou als ik jou was gewoon consequent niet roken. Hou de gedachte vast dat alcohol en nicotine in combinatie niets opleveren, en dat je jezelf alleen maar straft met een illusie die alleen in je hoofd bestaat. De hersenspoeling op dit gebied zal dan snel verdwijnen, en je zult zien dat ik gelijk heb.

Aan de Walther White's onder ons:

'Hoe komt het dat alcohol drang naar nicotine opwekt? Zorgt de alcohol ervoor dat de ontwenningen versterkt worden? Of is er een gevoel van verbondenheid, gezelligheid, en sociaal genot waar het roken vaak mee geassocieerd word?'

zornax

Ja ben ook niet bang dat het verkeerd zal gaan. Me vrienden weten dat ik gestopt ben dus die houden wel rekening met me en zullen me geen peuken gaan aanbieden.

Lukt het stoppen al metjouw? Van wat ik gelezen heb in dit topic heb jij er meer moeite mee gehad.

Albino

Bewuste gebruiker
He zornax,

Ik had er de eerste keer ook moeite mee, iedereen zat te roken in een kamertje toen we gingen drinken met maten en ik was de enige die niet rookte.. Nja, je wordt wel ff getest zeg maar.. Prima, want eenmaal dat overwonnen overwin je die keren daarna ook.. Nooit gedacht dat ik een biertje kon drinken zonder een peuk, maar geloof me het is heerlijk :grin:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Lukt het stoppen al metjouw? Van wat ik gelezen heb in dit topic heb jij er meer moeite mee gehad.

In het begin wel. Ik ben in totaal zeker 6 keer gestopt, als het al niet meer is. Al die keren was ik ervan overtuigd dat dit de echte keer was. Maar elke keer stonk ik weer in diezelfde val als bij de eerste sigaret... Ik was ervan overtuigd dat ik niet kon stoppen.

Nu, in totaal een week gestopt, heb ik nergens last van. ook niet gehad, de hele week. Zelfs als ik denk: 'Als ik rook gaan de ontwenningen weg', weet ik nu zo veel over het roken, ik zie het plaatje in zijn geheel. Ik snap het helemaal.

Ik heb GEEN ENKEL moeilijk moment gehad. Echt niet... Het is zo simpel dat het belachelijk is.

Albino

Bewuste gebruiker
Zo dat zijn veel pogingen, eenmaal doen is doen en niet falen voor mij. Maarja dat zit in mijn systeem. Wat bij mij ook 'hielp' is niet de hele tijd stoppen te zeggen, ik rook gewoon niet. Dat klinkt veel beter :)

Bovenaan