Tabak

Albino

Bewuste gebruiker
Sigaretten roken is gewoon kut, punt.
Mensen die roken stinken (ja je merkt het als je bent gestopt), het is kapot duur tegenwoordig, je conditie gaat achteruit, ongewenst rokershoestje, als je stress hebt moet je roken terwijl het niet werkt en je kan er nog eens kanker van krijgen. De laatste is ook de hoofdreden dat ik ben gestopt. Ik wil gewoon NIET kanker krijgen door roken, kan me dan wel voor me kop slaan. Ja natuurlijk kan je dan zeggen sommige paffe tot hun 80ste en hebben nergens last van, maar stel is voor dat jij nou net degene bent die er wel last van krijgt. Ik zou echt niet meer met mijzelf kunnen leven omdat ik dan zo'n domme keuze heb gemaakt, iets waar ik geen reet aan hebt en geen pluspunten aan zitten kan mijn leven verwoesten, nou HELL NO. Je moet gewoon een beetje wilskracht hebben wil je stoppen, idem dito met blowen maar dat is eigenlijk al helemaal makkelijk.

Eenmaal gestopt met blowen en roken, begin er niet meer aan. Want je kan zo weer verslaafd zijn na een paar hijsjes kijkend naar mijn vrienden. Ik zelf ben dik 3 jaar geleden gestopt met elke dag blowen, gebruik het nog wel is recreatief (zonder tabak!) en kijk uit want ik ben één van de weinige die dat kan, niet iedereen is zo sterk, maar ben er nu zo klaar mee dat ik dat ook niet meer doe. Vond er geen reet aan de laatste keer, werd zo duf als een kanarie en zat een beetje weg te dromen, woohoo nou leuk hoor.. Beter een biertje voor de gezelligheid man. Sowieso de meeste drugs is niet meer voor mij weggelegd, ben echt een ander pad in geslagen. Afgelopen weekend xtc gedaan na 8 maanden en ook dat viel zwaaar tegen, drugs, nee. Biertje in het weekend en voor de rest nuchter, ja!

Zoari

Experimenterende gebruiker
Als ik dit lees zie ik hoe onvolwassen ik nog ben en hoe erg ik nog moet groeien. Ik ben eigenlijk nog gewoon kind. Als ik het zelf mag zeggen merk ik mentaal dat ik wel kut ga voelen als ik niet heb gerookt heb namelijk dan een enorm kort lontje en kan me aan echt alles irriteren.

Ik ga donderdag stoppen. Ik kan nu best zeggen van ik ga proberen te stoppen maar dat is niet genoeg. Je gaat stoppen of je rookt door en mijn beste vriend helpt mij hiermee. Hij zelf rookt ook (met mij altijd) dus hij weet ongeveer wat ik doorga...nou ja doorga...het is gewoon 2/3 weken even doorbijten om van die peuk af te blijven en dan komen de positieve kanten.

Waar ik vooral op hoop is:

Dat kleine kut hoestje weg is (en lichte loop neus die ik al heel lang heb weet niet of het daar aan ligt.
Meer energie!
Meer conditie
En weten dat ik sterk in mijn voeten sta en niet verslaafd ben aan iets!

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Er zijn 2 mogelijkheden waarom jullie mijn posts compleet overslaan.

Rede 1: - Jullie geloven niet wat ik zeg.
Rede 2: - Jullie geloven het wel maar willen er niet op in gaan.

Ik ben geen expert, maar jullie spreken me tegen in alle opzichten. Ik zou het op z'n minst sportief vinden als iemand nadenkt over wat ik zeg, en de harde feiten en cijfers erover gaat opzoeken. In dat geval wil ik jullie erg veel succes wensen met het stoppen op wilskracht. Dit is, hoe sterk je argumenten ook zijn, extreem moeilijk/bijna onmogelijk/slopend, en mocht dit lukken dan ben je een van de weinige die via deze weg met succes is gestopt.

Dat kleine kut hoestje weg is (en lichte loop neus die ik al heel lang heb weet niet of het daar aan ligt.
Een hoestje is geen ziekte, maar slechts een symptoom van vuile stoffen in de luchtwegen en de longen. Een loopneus is ongeveer hetzelfde verhaal. De neus werkt als een soort filter, en een loopneus kan dus een teken zijn van vuile stoffen in de neus. Ik zou me pas echt zorgen maken wanneer je rookt en je niet hoest. Dat zou betekenen dat de vuile stoffen achterblijven. En DAT is wanneer ze kanker veroorzaken.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Je hoeft niet te blowen. Waarom stop je niet met allebei? Geloof me, dat is veel makkelijker dan stoppen met roken maar doorgaan met blowen. Ga eens bij jezelf na hoe je ervoor staat. Ben je verslaafd aan wiet? Of kun je het in de hand houden? Ik ben zelf verslaafd aan wiet en nicotine, en daarom is er voor mij maar een oplossing: 'Stoppen voor de rest van het leven'. Neem maar van mij aan dat op zo'n moment, wanneer je het écht weet, dat er niets vervelender is dan van de ene verslaving in de andere te glijden, omdat je denkt dat je ze niet allebei tegelijk kan loslaten. Maar ik begin eromheen te draaien. Kijk eerst of je verslaafd bent aan wiet of hasj.[/quote]

Ik ben niet verslaafd aan wiet. Ik gebruik het gewoon recreatief. Trouwens de tabak heeft me niet te pakken gekregen. Mentaal ben ik niet meer verslaafd.

Albino

Bewuste gebruiker
Succes met stoppen, als je het echt wilt lukt het je ook. Probeer jezelf ook niet gek te maken, daar ligt het meestal ook aan. Mensen fokken zich zo op en denken fuck dit heb een peuk nodig. Ga ff tegen een kussen aan lopen rammen 1 minuut en je bent ook van die 'stress' af in plaats van een peuk te roken, want dat helpt niet eens :P

Zoari

L-123-R....het is waar dat ik niet in jou berichten of mening opgaat.
Omdat het de harde waarheid is...wat mij zo veel pijn doet nu ik erover denk.
Als ik je bericht lees probeer ik me ervoor af te sluiten omdat het te veel stress geeft om er over na te denken en nu denk je vast van...waarom nu wel? Ik las je laatste bericht over hoesten...dat als je juist niet hoest kanker kan veroorzaken. Het liet me toch wel even schrikken. Op dit moment voel ik me gewoon vrij klote maar dat gaat wel weer over...en ik denk dat ik niet de enigste ben die dat heeft....dat de harde waarheid is wat wij rokers niet willen aanhoren.

Greetz me...hard denkend over al je berichten...

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Zaori, allereerst excuus als ik arrogant overkom. Dat is absoluut niet mijn bedoeling. Het enige wat ik probeer is je vertellen hoe dichtbij je bij de oplossing bent. Je bent nog jong, dat snap ik. Maar wat ik niet snap is hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om 13 jarige met roken te laten beginnen. Waarom ben je ooit begonnen? Ik denk dat het kwam door de miljarden andere mensen die het 'al deden'. Als zoveel mensen het doen, dan moet er toch iets in die sigaret zitten waar je van geniet? Nee.

Veel mensen zeggen dat je niet complete volksstammen tegelijkertijd kunt bedriegen. Maar de tabaksindustrie en alles eromheen doet nu precies dat.

Kanker is bij lange na nog niet het ergste aspect van roken. Ik probeer het niet te bagatelliseren, absoluut niet, maar
de redenen om niet te roken zullen je nooit helpen te stoppen
Het zijn de redenen waarom je wél rookt die je moet snappen.

Roken is de number one killer in de maatschappij. Waarom zo hypocriet over heroineverslaafde, en cocaine junkies bestempelen als puur kwaad, terwijl tabak legaal verkrijgbaar is op elke straathoek? Probeer maar eens naar je dokter te gaan om te stoppen met roken. Hij zal dan zeggen 'je krijgt er kanker door', wat je allang wist, of hij zal je een 'nicotinevervanger' voorschrijven, die de drug bevat waarvan je wilt afkicken, en die 5x de normale prijs kost die tabak zou mogen kosten.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Een huisarts zal geen nicotinevervangers voorschrijven maar middelen die helpen tegen de drang van het roken. Nicotinevervangers zoals nicotine kauwgom of snoepjes kun je zonder recept halen.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Excuus, foutje, hoewel dat niet wegneemt dat 'middelen om de drang naar roken weghelpen' eveneens totale bullshit is.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Nee het is zeker geen bullshit heb zelf heel wat zuchtremmers gehad en sommige werken wel maar de bijwerkingen zijn het effect niet waard. Ze maken het makkelijker om niet aan drugs of roken te denken en het haalt een bepaalde onrust rondom de zucht weg.

Naltrexon en methadon zijn voor mij de beste zuchtremmers.. Naltrexon haalde de drang naar amfetamine, heroine, roken etc. weg. Bij de methadon merkte ik dat de zucht minder werd nadat ik de 90mg ben gepasseerd. Deze middelen zijn geen optie als je alleen maar rookt daar hebben ze andere medicijnen voor. Het was alleen even als voorbeeld dat er zeker wel middelen zijn die drang weg kunnen nemen.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Prima, ik heb geen ervaring met de middelen, maar het is zo makkelijk om te stoppen met roken, waarom zou je dan een middel nodig hebben? Op het gebied van heroine of andere zware middelen heb ik geen ervaring, dus op dat gebied kan ik niet oordelen.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Omdat roken voor iedereen een andere betekenis heeft en het is niet voor iedereen makkelijk om er mee te stoppen houdt daar maar rekening mee. Het merendeel heeft heel veel moeite met stoppen vooral na een langere periode. Hoelang heb je gerookt er zit zeker wel verschil tussen 3 jaar of 25 jaar roken.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik heb ongeveer 4 jaar gerookt. Hoe langer je rookt, hoe groter de illusie dat het genot verschaft. Stoppen is alleen moeilijk omdat mensen niet begrijpen hoe, of ze doen het op de wilskracht methode, etc. maar ik denk echt dat het uiteindelijke stoppen voor iedereen ontzettend makkelijk is, mits goed geinformeerd en weten wáárom je stopt. Weten waarom je niet moet roken weet iedereen al, dat heeft nooit gewerkt.

Vertel mij eens, hoe zou een roker het beste kunnen stoppen? Plotseling cold turkey en wachten tot wanneer de craving verdwijnt, of stoppen met roken met een idee van 'ik ben vrij' en 'ik weet waarom ik rookte' waardoor de craving er nooit is geweest na het stoppen?

excuses voor mijn eventuele arrogantie, niet mijn bedoeling :wink:

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Iedereen ervaart verslaving anders en hoe langer iemand verslaafd is hoe moeilijker het wordt om te stoppen. Craving verschilt ook van persoon tot persoon je hebt zelf 4 jaar gerookt dus eigenlijk maar een minimale ervaring aan echte verslaving. Na een paar jaar roken is craving nog niks vergeleken bij iemand die 20 jaar rookt.

Persoonlijk vond ik het stoppen met tabak roken niet echt moeilijk tegenover alle andere middelen. Maar ik kan mezelf goed voorstellen hoe moeilijk het voor sommige mensen is om te stoppen met roken.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja ik kan het me ook absoluut voorstellen. Dat is puur omdat mensen zoals L-123-R zegt de wilskracht methode gebruiken. Stoppen op wilskracht is niet helemaal stoppen omdat je het roken blijft ophemelen als iets lekkers en het stoppen ziet als het creëren van een noodzakelijk gemis.

"Het is zo lekker maar het is slecht voor je, daarom moest ik van mezelf stoppen" dat hoor je heel vaak. Mensen die dat zeggen zijn nog steeds verslaafd, ze weten zichzelf alleen met veel moeite er vanaf te houden.

Ik denk dat of je nou 1 jaar of 20 jaar gerookt hebt, als je die knop weet om te krijgen en als je beseft dat roken nergens op slaat, er totaal geen craving is..

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Zag onlangs een reportage over british american tobbaco's.... Schandalig hoe ze die mensen op het veld uitbuiten voor tabak terwijl ze zelf zoveel verdiennen...

xastur

Belezen gebruiker
Stoppen met roken is heel moeilijk. Want het zit er nu eenmaal in. Heb je pauze op je werk wat doe je eet iets en ach ja waarom ook niet. Je loopt naar buiten en je doet hetzelfde als je collega's
Je steekt een sigaret op. Roken is een gewoonte. Moet je ergens op wachten. Of na het eten of omdat je zoveel stress in je leven hebt.
Voor mij is het moeilijk om te stoppen mer roken. Ik vind dit veel moeilijker dan stoppen met drugs. Toen ik nog gebruikte was het makkelijk om te stoppen met coke, xtc, weed etc. Maar een normale sigaret Nee. Voor drugs kwam er bij dat ik verschillende psychoses kreeg dus alles wat ik pakte was verkeerd dus dat was een rede voor mij om te stoppen. Daarna heb ik ook 2 jaar niet gerookt maar helaas mijn vader overleed en daarna pakte ik een sigaret en nu ben ik alweer Hooked.
Ik heb al geprobeerd te stoppen met een elektrische sigaret maar toch helpt dat niet. Je krijgt wel je nicotine binnen maar om 1 of andere rede is het niet zo lekker als een gewone sigaret. Ook heb je verschillende smaakjes.
Als ik Tabak moest onderverdelen in welke categorie het valt dan denk ik dat ik het onder Hard-drugs zou laten vallen.
Daarom vind ik ook dat Sigaretten onder de 21 niet verkocht mag worden. Net als voor bier eigenlijk. Opzich is Usa daar niet zo slecht in.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Stoppen met roken is niet moeilijk. Het is moeilijk omdat je niet begrijpt wáárom je rookt.

En daarbij komt, je kan mensen niet dwingen hun levensstijl te veranderen alleen omdat andere mensen het niet waarderen. Die aanpak heeft ook gefaald met het alcoholverbod in Amerika.

Eens dit topic terug omhoog bumpen. Ben namelijk heel benieuwd of L-123-R en anderen nog steeds gestopt zijn. Ik heb vorige week dat boek van allen carr gelezen en vond ook echt dat hij zo gelijk had. Heb vrijdag rond 11u m'n laatste sigaret gerookt en al 2 dagen niet gerookt dus.

Echter is er ook een hoofdstuk timing in zijn boek en daar staat in dat je toch best niet een stressvolle periode neemt om te stoppen als je voornamelijk rookt om als je stress hebt (wat bij mij het geval is) en daarom ben ik ook bang om te hervallen, ik moet over een week namelijk beginnen blokken voor de examens. Die examens zijn voor mijzelf echt de meeste stressvolle tijd in het jaar. Daarom denk ik of ik wel de goede tijd heb uitgezocht? Stop ik niet beter met allen carr over een maand als ik 2 maanden vakantie heb?
Ik heb echt nog wel last van cravings. Op de ene moment voel ik me echt goed en blij dat ik niet hoef te roken maar andere momenten zou ik echt graag 1 opsteken om tot rust te komen.

Als ik over een maand stop zal ik uiteraard dat boek nog eens lezen, was zelf van plan om het nog eens te lezen ookal bleef ik gestopt.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Dat "tot rust komen" is gewoon het opheffen van de ontwenningsverschijnselen van de vorige sigaret. En als je een nieuwe opsteekt heb je weer een nieuwe nodig om de ontwenning van de vorige op te heffen en zo blijft het maar doorgaan...

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met roken, niet omdat ik het stoer vind maar omdat ik het gewoon lekker vind. Ik ben alleen bang dat de mensen om mij heen wel denken dat ik het doe om stoer te doen. Hoe kan ik hier achter komen?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
nicolejanine zei:
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met roken, niet omdat ik het stoer vind maar omdat ik het gewoon lekker vind. Ik ben alleen bang dat de mensen om mij heen wel denken dat ik het doe om stoer te doen. Hoe kan ik hier achter komen?
Vragen?

Overigens is het "lekker vinden" van roken een illusie. Niemand vind de smaak van rook echt lekker, het wordt in je hersenen alleen gelinkt aan de nicotine en dat praat alles goed. Roken is niet lekker :)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja dat bedoelde ik ja :) Je hersenen praten de smaak goed omdat nicotine zo'n voldoening geeft, maar als je eens echt gaat proeven hoe tabaksrook smaakt, het is helemaal niet lekker...

Fool

Badass junkie
Oh dat geloof ik graag, in dit geval zal lekker dan ook voornamelijk op het gevoel dat je ervan krijgt slaan. :)

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Het lekkere is gewoon de ontwenning opheffen. Vergelijk het met te kleine schoenen dragen. Het voelt lekker dat je ze even kan uitdoen ( roken) . Zou het niet beter zijn ze gewoon aan de kant te leggen? (stoppen)

Fool

Badass junkie
Dat is de verkeerde vergelijking. Stel je hebt lekkere koekjes, maar van teveel wordt je dik. Is het dan beter om geen koekjes meer te eten?

Siemen23

Fool zei:
Soms voelt een sigaretje ook best lekker?

Klopt zeker, als je veel aan je hoofd hebt kan een sigaret mijn hoofd soms even leeg maken, even uitblazen. Maar is verdomd moeilijk om er vanaf te geraken die tabak :grin:

Fool

Badass junkie
Zo kom je wel héél makkelijk uit een discussie. Verwijzen naar iets dat iemand moet lezen dat veel te lang duurt, zonder ook maar een hint van wat deze persoon daarmee wilt beschrijven.

Probeer eens uit te leggen wat Carr dan zegt? :)

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nou als je die sigaret rookt heb je dan een gevoel van rust ofzo? Of wat moet ik me daar bij voorstellen wat betekent die sigaret voor jou? En zet hier maar gerust alles neer waarvan je denkt dat die sigaret iets voor je doet.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Fool zei:
Zo kom je wel héél makkelijk uit een discussie. Verwijzen naar iets dat iemand moet lezen dat veel te lang duurt, zonder ook maar een hint van wat deze persoon daarmee wilt beschrijven.

Probeer eens uit te leggen wat Carr dan zegt? :)

Ik zal kort proberen uit te leggen wat de kern van het boek Stoppen met Roken van Allen Carr is:
Stoppen met roken is een boek dat je vertelt waarom je rookt. Het gebruikt geen truukjes of speciale middelen, het ontrafelt slechts haarfijn de mechanismen die een roker doen roken. Het is heel simpel. In het boek worden alle illusies onderuitgehaald, en komt er een haarscherpe conclusie naar boven: roken heeft geen enkel voordeel. Het enige voordeel wat het 'lijkt' te hebben, is de verlossing van ontwenningsverschijnselen. En ook dit is een illusie. Je moet meer nicotine innemen dan voorheen en zo blijf je in een viceuze cirkel. Roken creëert een leegte. Verre van lekker te zijn, is het net alsof je te kleine schoenen koopt puur voor het genot van wanneer je ze uit mag trekken.

Ik heb lang gerookt, erg lang... en plotseling was ik gestopt, want ik zag het haarfijn voor me. Het heeft me geen enkele moeite gekost, het was zelfs de grootste wending van mijn leven. Kijk eens rond op het internet. Niets dan positieve beoordelingen/recensies.

Fool

Badass junkie
Het verschil is hier dat ik niet verslaafd ben en dat ik nog niet eens wekelijks geniet van een sigaretje/sigaartje.

Ook de illusie dat een sigaretje soms lekker is, maakt wel dat je het ook als lekker ervaart. Deze ervaring kan dan toch genoeg zijn?

Daarbij, de sigarenrook smaakt gewoon lekker, of het nu een trucje van mijn hersenen is of niet. :)

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Volgens Carr is iedere roker (stokroker of gelegenheidsroker) verslaafd. Omdat je denkt dat die sigaretten iets voor je doen, terwijl ze helemaal niets doen. Ik kan het weten ik heb ook lang gerookt...

Fool

Badass junkie
Dat zou heel goed kunnen, maar alsnog is de mening van Carr niet gelijk een feit. Is iedereen die op zijn eigen verjaardag een biertje drinkt bijvoorbeeld ook alcoholverslaafd?

En is het niet zo, dat áls je denkt dat sigaretten wat doen, al doen ze helemaal niets, dat al iets is? Ik bedoel, als je kunt genieten van dat mentale effect is het toch ook wat?

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mijn berichten zijn niet specifiek naar jou gericht maar naar alle rokers. Er zijn niet veel mensen die zo kunnen omgaan met sigaretten zoals jij doet denk ik. Dus deze topic is eigenlijk bedoeld voor de dagelijkse rokers of voor degenen die willen stoppen.

Bovenaan