Tijd van bezinning - nu

Alinde

Badass junkie
Dank je wel.

Ben ook aan ‘t piekeren, bijv dat de boodschappen zo duur zijn geworden. Maken jullie je daar ook zorgen om?

Kordie

DF-koning
Maken jullie je daar ook zorgen om?

Ik maak me niet zo snel zorgen. Niet omdat ik het financieel breed heb sinds ik onder het UWV val.
Maar omdat we er toch niks aan kunnen veranderen. Buiten dat is het wel verontrustend hoe het zover kan komen.
Ongezonde dingen zijn nu bijna goedkoper dan gezonde dingen. En dat is echt te gek voor woorden mijn inziens.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Ongezonde dingen zijn nu bijna goedkoper dan gezonde dingen. En dat is echt te gek voor woorden mijn inziens.
Dat is helaas al even een feit.

Toch, als je er echt goed voor gaat zitten en een budget hebt waarbij je houdbare producten wat groter in kan slaan kan je echt behoorlijk besparen.

Ik heb het geluk dat ik/we (mijn partner en ik) financieel (ondanks best een schulden erg) er prima bij zitten, echter vind ik het wel leuk om te besparen op zaken waar dat simpelweg mogelijk is.

Wij eten bijna uitsluitend gezond / vegetarisch, dus veel groenten / pasta's etc.

Vooruit plannen waardoor je groenten waar je van over houd in een volgend gerecht kan gebruiken scheelt veel, net als acties van houdbare producten groot inslaan.

Het kost echter wel wat werk en meerdere supermarkten af gaan, maar het levert ons weer een keer lunchen en uit eten per maand op.

En dat is leuk.

Kordie

DF-koning
net als acties van houdbare producten groot inslaan.

Dat is vaak wel een goeie.
Maar waar laat je het allemaal?
Ik heb bv geen kelder en iedere kamer in huis is bezet.
Heb natuurlijk wel een voorraadkast, best een grote ook nog, maar die kan ik ook niet vol zetten met bv 20 pakken koffie (bij wijze van: omdat die ook knetterduur gaat worden)

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Dat is vaak wel een goeie.
Maar waar laat je het allemaal?
Dat is idd in veel gevallen wel een dingetje ja.

Daarin bepaalde afwegingen maken, iets groot qua verpakking a 1 euro per pak groot inslaan is met weinig ruimte minder interessant als iets zoals bv koffie wat duur is groot inslaan als het 1+1 gratis is.

Maar besparen kan verder gaan dan alleen voeding.

In gebruik verwaarloos ik mijzelf behoorlijk, terwijl ik van nature er graag netjes en verzorgd bij loop.

Ik heb dan ook een grote voorkeur voor bepaalde merkkleding (Tommy Hilfiger bijvoorbeeld).

Echter vind ik 60 of 70 euro voor een polo echt te duur, dus shop ik graag bij bijvoorbeeld AboutYou.

Af en toe komt er eentje in mijn maat met hoge korting, dan koop ik die.

Ik heb best een gat in mijn hand en koop graag mooie spullen, dus ik compenseer dat elders, zoals hierboven beschreven.

Casrus

DF-koning
Dank je wel.

Ben ook aan ‘t piekeren, bijv dat de boodschappen zo duur zijn geworden. Maken jullie je daar ook zorgen om?

Ja, maar nee.

Ben héél arm geweest in mijn leven. Nu is dat even niet, maar de prijzen zitten zo weer boven de economische groei.

Ik maak me niet zo snel zorgen. Niet omdat ik het financieel breed heb sinds ik onder het UWV val.
Maar omdat we er toch niks aan kunnen veranderen. Buiten dat is het wel verontrustend hoe het zover kan komen.

Dit.

En mensen zijn vergeten hoe karig de keuken vroeger was.

Dat is helaas al even een feit.

Toch, als je er echt goed voor gaat zitten en een budget hebt waarbij je houdbare producten wat groter in kan slaan kan je echt behoorlijk besparen.

Ik heb het geluk dat ik/we (mijn partner en ik) financieel (ondanks best een schulden erg) er prima bij zitten, echter vind ik het wel leuk om te besparen op zaken waar dat simpelweg mogelijk is.

Wij eten bijna uitsluitend gezond / vegetarisch, dus veel groenten / pasta's etc.

Vooruit plannen waardoor je groenten waar je van over houd in een volgend gerecht kan gebruiken scheelt veel, net als acties van houdbare producten groot inslaan.

Het kost echter wel wat werk en meerdere supermarkten af gaan, maar het levert ons weer een keer lunchen en uit eten per maand op.

En dat is leuk.

Ja. Als je je intelligentie op je voeding toepast kom je een eind.

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Dank jullie wel.

Ik zou inderdaad veel beter kunnen plannen. Als ik eenmaal in de winkel loop vliegt het me een beetje aan. Mijn vriend ‘weet ‘s ochtends nog niet waar hij ‘s avonds trek in heeft’ maar dan haalt hij maar iets voor zichzelf als hij iets anders wil eten. Ik ben juist einde van de middag niet zo scherp als ik dan nog boodschappen moet gaan doen. Sowieso at ik in het verleden niet zo goed dus ik moet het koken en boodschappen doen ook weer een beetje leren.

Jazz35

Wijs gebruiker
Dank jullie wel.

Ik zou inderdaad veel beter kunnen plannen. Als ik eenmaal in de winkel loop vliegt het me een beetje aan. Mijn vriend ‘weet ‘s ochtends nog niet waar hij ‘s avonds trek in heeft’ maar dan haalt hij maar iets voor zichzelf als hij iets anders wil eten. Ik ben juist einde van de middag niet zo scherp als ik dan nog boodschappen moet gaan doen. Sowieso at ik in het verleden niet zo goed dus ik moet het koken en boodschappen doen ook weer een beetje leren.
Handig misschien om dat in de ochtend al te bedenken en een plan te maken voor jezelf qua boodschappen, zodat je 's middags niet als een kip zonder kop rondloopt. Je kunt ook overwegen om naar een goedkopere supermarkt zoals de Little te gaan voor sommige producten. Scheelt volgens mij best veel.

Jazz35

Wijs gebruiker
Dank jullie wel.

Misschien is zo'n dienst als Marley Spoon iets voor jullie? Picnic heeft ook van die kant-en-klaar-pakketten voor maaltijden. Best fijn hoor! Heb je nog steeds keuze per dag, maar wel alle ingrediënten al in huis.

Alinde

Badass junkie
Er is nog iets waar ik mij zorgen over maak maar ik wist niet of ik het op internet wilde delen.

Mijn vriend verandert ‘s avonds na het innemen van zijn medicatie best wel. Hij wordt een beetje bozig en wil eten eten eten. Hij eet echt veel ‘s avonds en ‘s nachts.
Als ik zeg dat ik mij zorgen maakt lacht hij het een beetje weg.

Hij was wel op zoek naar een andere psychiater maar dit lijkt niet te lukken omdat zijn huidige psychiater ‘nu eenmaal bij het behandelteam hoort’.

Alinde

Badass junkie
Dank je @Jazz35 , ik was net bezig met mijn andere bericht. Idd de ochtend is een beter moment voor mij. Die pakketten ga ik ook eens uitzoeken.

Jazz35

Wijs gebruiker
Er is nog iets waar ik mij zorgen over maak maar ik wist niet of ik het op internet wilde delen.

Mijn vriend verandert ‘s avonds na het innemen van zijn medicatie best wel. Hij wordt een beetje bozig en wil eten eten eten. Hij eet echt veel ‘s avonds en ‘s nachts.
Als ik zeg dat ik mij zorgen maakt lacht hij het een beetje weg.

Hij was wel op zoek naar een andere psychiater maar dit lijkt niet te lukken omdat zijn huidige psychiater ‘nu eenmaal bij het behandelteam hoort’.
Wat voor medicatie gebruikt je vriend dan? Vervelend dat hij er bozig van wordt!

Jazz35

Wijs gebruiker
Dank je @Jazz35 , ik was net bezig met mijn andere bericht. Idd de ochtend is een beter moment voor mij. Die pakketten ga ik ook eens uitzoeken.
Wij hebben ze een tijd gehad en dat wat best fijn (ik overweeg ook om het opnieuw te nemen)! Over Picnic hoor ik goede dingen. Heb ik zelf niet gebruikt, wij hadden Marley Spoon. Het is fijn dat je die recepten ook op papier krijgt. Dus op een gegeven moment heb je gewoon al die recepten paraat, en kun je ook zelf de ingrediënten in huis halen.

Alinde

Badass junkie
Voor de nacht temazepam, trazodon en zolpidem. Hij heeft ook veel nachtmerries. De zolpidem staat wel bekend om nachtelijk eten en nachtmerries maar vriend denkt dat hij (nog) slechter slaapt zonder.

Jazz35

Wijs gebruiker
Voor de nacht temazepam, trazodon en zolpidem. Hij heeft ook veel nachtmerries. De zolpidem staat wel bekend om nachtelijk eten en nachtmerries maar vriend denkt dat hij (nog) slechter slaapt zonder.
Hij zal in het begin misschien wat slechter slapen (want: gewenning), maar er is wel vanaf te komen hoor. Ik heb het ook lang gebruikt, die zolpidem. Vond het klotespul. Nepslaap.

Alinde

Badass junkie
Dankjewel. Hij wil wel graag van de nachtmerries af. Ik had gehoopt dat het hem zou lukken een andere psychiater te vinden maar dat lijkt moeilijk.

Als ik er even uit ga om te plassen begint hij ook heel hard te praten en dat maakt mij ook wakker. ‘Waar ga je heen, wat ga je doen?’

Er is een vrouwelijk begeleidster in zijn behandelteam die we beiden graag mogen. Misschien eerst eens daarmee in gesprek als hij dat wil. Vannacht sliep ik zelf ook onrustig en t was geen succes.

Want ik denk dat het best door de zolpidem kan komen.

MR_CHIP

Badass junkie
ikzelf ervaar juist een veel grotere rem / diepe slaap met quetiapine 25mg

dacht dat benzo/z drugs dat juist onderdrukte

Alinde

Badass junkie
@MR_CHIP Ik denk ook echt dat het door de zolpidem komt. Ik baal dat zijn psychiater bepaald niet makkelijk is anders zou het wat beter bespreekbaar zijn. ‘s ochtends ligt het bezaaid met lege verpakkingen. En hij gedraagt zich ook anders/bozig/luidruchtig nadat hij de pillen heeft ingenomen.

Alinde

Badass junkie
Hmz de begeleidster met wie ik dit samen zou willen bespreken, en ook hoe dit evt aan de psychiater voor te leggen, blijkt al een paar weken ziek te zijn.

Eerst zelf maar even bijslapen na deze onrustige nacht.

_shikantaza

Badass junkie
@MR_CHIP Ik denk ook echt dat het door de zolpidem komt. Ik baal dat zijn psychiater bepaald niet makkelijk is anders zou het wat beter bespreekbaar zijn. ‘s ochtends ligt het bezaaid met lege verpakkingen. En hij gedraagt zich ook anders/bozig/luidruchtig nadat hij de pillen heeft ingenomen.
Z-drugs zijn weird. Een vriend van me vertelde dat als ze Zolpidem neemt en dan toch niet kan slapen, ze allerleid vreemde hallucinaties krijgt. Blijkbaar heeft ze hele gesprekken gehad met kabouters in de keuken. Anders dan wat jij beschrijft, maar het staat er om bekend dus. Aangezien jij er last van hebt, blijf het aankaarten.

Alinde

Badass junkie
Een paar weken?
Dat klinkt langdurig :(
Helaas geen griepje lijkt me
Nee ik denk het niet.
Ik weet dat je bij haar wel open kunt zijn over de moeilijke verstandhouding met de psychiater. En dat vriend het bij haar niet erg vindt als ik iets vertel over onze avonden. Als zij er niet is weet ik het even niet.

Relmuis

Wijs gebruiker
Want ik denk dat het best door de zolpidem kan komen.
Ik zou trazodon niet uitvlakken?
Is het door een Nederlandse arts voorgeschreven?
Typisch 'Belgenmiddel', daar wordt het veel vaker voorgeschreven.
Misschien zijn er hier Belgen die het gebruiken, en dat die je meer kunnen vertellen.

Relmuis

Wijs gebruiker
Z-drugs zijn weird. Een vriend van me vertelde dat als ze Zolpidem neemt en dan toch niet kan slapen, ze allerleid vreemde hallucinaties krijgt
Voornamelijk bij wat jongere vrouwen, niet lang na het innemen, kan behoorlijk beangstigend zijn.
Er zijn nog wel wat meer bijwerkingen die weird zijn.
Raar middel.

Alinde

Badass junkie
Z-drugs zijn weird. Een vriend van me vertelde dat als ze Zolpidem neemt en dan toch niet kan slapen, ze allerleid vreemde hallucinaties krijgt. Blijkbaar heeft ze hele gesprekken gehad met kabouters in de keuken. Anders dan wat jij beschrijft, maar het staat er om bekend dus. Aangezien jij er last van hebt, blijf het aankaarten.
Dankjewel. Dan is het idd heel weird spul. Ik vind het vervelend hoe hij anders gaat praten en ook dat ongeremde eten is naar.

Hij wilde zelf wel hulp voor de nachtmerries en is echt op zoek geweest naar een andere psychiater maar hij kreeg het niet voor elkaar.

Alinde

Badass junkie
Ik zou trazodon niet uitvlakken?
Is het door een Nederlandse arts voorgeschreven?
Typisch 'Belgenmiddel', daar wordt het veel vaker voorgeschreven.
Misschien zijn er hier Belgen die het gebruiken, en dat die je meer kunnen vertellen.
Dat zou het ook kunnen zijn idd. Een vriend van hem vertelde me eens dat hij (mijn vriend) erg is veranderd door de trazodon.

Ik ga echt mee denken of er geen andere route is met een andere psychiater of second opinion. De voorschrijvend arts is wel Nederlands trouwens.

_shikantaza

Badass junkie
Voornamelijk bij wat jongere vrouwen, niet lang na het innemen, kan behoorlijk beangstigend zijn.
Er zijn nog wel wat meer bijwerkingen die weird zijn.
Raar middel.
Ja, ik stond ook met m'n oren te klapperen toen ze het (vrij droog ook nog) vertelde.

Volgens mij vrat @Diametha zich ook vol met zoetigheid 's avonds laat. Die had ook Z-drugs in z'n dagelijkse medicatie-cocktail zitten.

Relmuis

Wijs gebruiker
Ja, ik stond ook met m'n oren te klapperen toen ze het (vrij droog ook nog) vertelde.

De 'pincode ontfutsel test' al geprobeerd?
In eerste instantie lukte me dat niet maar toen ik vroeg om het eerste cijfer ipv de hele pincode en daarna de andere cijfers, lukte het wel.
Het was bij een goede vriend, dat speelde zeker een rol.
De vraag is of dit hoort bij een fatsoenlijk slaapmiddel.

_shikantaza

Badass junkie
De 'pincode ontfutsel test' al geprobeerd?
In eerste instantie lukte me dat niet maar toen ik vroeg om het eerste cijfer ipv de hele pincode en daarna de andere cijfers, lukte het wel.
Hehehe, holy shit. Dat is wel echt linke soep. Niet in dit geval maar you know...
Het was bij een goede vriend, dat speelde zeker een rol.
De vraag is of dit hoort bij een fatsoenlijk slaapmiddel.
Nee, ik zie haar nooit als ze onder invloed is. De neemt ze tegenwoordig op de rand van haar bed en dan ben ik al lang en breed weer weg.

Alinde

Badass junkie

Volgens mij vrat @Diametha zich ook vol met zoetigheid 's avonds laat. Die had ook Z-drugs in z'n dagelijkse medicatie-cocktail zitten.
Herkenbaar dus.

Mijn vriend maakt zelf niet zo’n probleem van de eetbuien. Er is immers een makkelijke oplossing: eten.

En hij ziet zelf ook niet de gedragsverandering, die dus ook door de trazodon kan komen. Ik hoop echt dat we een arts vinden die de hele cocktail nog eens goed kan bekijken.

Hij doet echt zijn best, is van de drugs af. Ik gun hem een goede psychiater. Met deze combi kun je niet zelf wat aan dokteren.

Deadwing

Wijs gebruiker
Maak me niet alleen zorgen over dure boodschappen. De laatste tijd over de extreme kosten van bijna alles.

Mijn pluspuntje is dat ik bijna gestopt ben met roken (rook hooguit 3-4 sigaretten per dag ipv voorheen minstens 20) en dat bespaart me elke maand heel veel geld. Ik heb de afgelopen vijf weken honderden euro’s minder uitgegeven. Dus ik kan me iets meer veroorloven. Maar de zorgen blijven..

Deadwing

Wijs gebruiker
Dankjewel @Deadwing. Goed dat je met roken bent gestopt, althans bijna. Dat is inderdaad ook verschrikkelijk duur geworden.
Ja, doorgaan met roken op de oude voet had ik niet lang meer vol kunnen houden met de huidige prijzen voor tabak. En dat niet roken gezonder is, is natuurlijk net zo belangrijk.

Alinde

Badass junkie
Ja zeker! Overigens is er nu een levendige handel aan buitenlandse sigaretten. In Nederland zijn ze idd schrikbarend duur geworden.

Wat vriend betreft, we hadden laatst afgesproken dat hij het logeerbed vrij zou laten voor als een van ons onrustig sliep. Maar dit weekend lag het helemaal vol met spullen.

Verder kan hij natuurlijk eens kijken wat er gebeurt als hij de medicatie niet tegelijk neemt maar met bijv een uur er tussen. Dat ik zie of hij na medicijn A zo raar doet of na B. Maar wel in overleg met de behandelaar.

Eerst zelf maar eens bijslapen.

Alinde

Badass junkie
Ik ben zelf ontzettend moe merk ik. Veel gepraat afgelopen weken bij dagbehandeling en andere gesprekken. Een paar verjaardagen gehad die ook energie gekost hebben.

Morgen begin ik bij dagbesteding van GGZ (dus niet dagbehandeling) en ik zie er wel tegenop, ik ken de mensen en begeleiders daar nog niet. Bij dagbehandeling was ik al vaker geweest dus daar waren wat bekende begeleiders.

Deadwing

Wijs gebruiker
Ja zeker! Overigens is er nu een levendige handel aan buitenlandse sigaretten.
Zeker! Bij mij op werk worden sloffen sigaretten voor €35 verkocht! De sigaretten zijn echt, worden gemaakt in Zwitserland en zijn zo goedkoop zonder al die accijnzen. Het is maar een voorbeeld. Maar ik ben toch blij dat ik bijna gestopt ben.

Deadwing

Wijs gebruiker
Morgen begin ik bij dagbesteding van GGZ (dus niet dagbehandeling) en ik zie er wel tegenop, ik ken de mensen en begeleiders daar nog niet. Bij dagbehandeling was ik al vaker geweest dus daar waren wat bekende begeleiders.
Sterkte morgen. Ik hoop voor je dat het goed zal gaan.

Casrus

DF-koning
Ik ben zelf ontzettend moe merk ik. Veel gepraat afgelopen weken bij dagbehandeling en andere gesprekken. Een paar verjaardagen gehad die ook energie gekost hebben.

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij zij vreest.

Maar dat wist je vast al.

Bovenaan