Dankjewel.
Al heel lang geen meetings gedaan, ook omdat ik mijn energie meer overdag heb en minder s avonds. Terwijl er hier ook op zaterdagochtend en zondagochtend meetings zijn. Ben wel bij een herstelgroep geweest waar veel mensen zijn die ook naar meetings gaan dus die contacten zijn er idd gewoon. Ik zeg wel eerlijk dat er een paar markante figuren bij zitten waar ik ook een klein beetje voorzichtig mee ben.
Maar de basis voor contacten is er eigenlijk al omdat ik in januari heel intensief naar meetings geweest ben en als ik nu weer ga is dat gewoon oké. Ik was daar vrij abrubt weg toen met terugval en opname maar twee mensen heb ik op de hoogte gehouden en één is ook een keer langs geweest. Ik durf niet een oude bellijst te pakken want er is toch kans dat sommigen in de tussentijd teruggevallen zijn of afgehaakt maar idd als ik weer eens ga en vraag om een nieuwe lijst dan is dat natuurlijk prima.
Ik merkte ook een soort hierarchie van mensen die meer of minder doen binnen de community en daar probeer ik me dan afzijdig van te houden want ik ga niet beter herstellen oid als ik vaker de folders doe. Of hoe heet dat haha. t Is denk ik een enkeling die daar status uit haalt.
Meestal vond ik de meetings heel fijn. Alleen de mensen die echt drammen over die 90/90 vond ik lastig. Ik ken ook mensen die hersteld zijn met twee meetings in de week. Over 10 dagen zit ik sowieso op 90 dagen dus dan kunnen ze er wel over ophouden. Of heb je dan nog een 270/365 beweging?
In herstel vraag ik me eigenlijk altijd af: "Hoe vrij wil ik zijn?"
Mijn ervaring met herstel is echt, de energie die ik erin steek, krijg ik er ook ècht weer uit. Ik krijg er super veel groei en mooie momenten voor terug.
Ik kan een aardige waslijst met redenen geven waarom een 90/90 in het begin van herstel heel raadzaam is.
Ook waarom de folders doen goed is voor herstel. Maar ik denk niet dat het hier op zijn plek is om daar verder op in te gaan. Dan wordt het een soort overtuigd betoog en dat is niet helpend denk ik.
Maar uiteindelijk is alles in het programma een suggestie. Take it or leave it.
Het is wel zo dat die suggesties vaak voor anderen hebben gewerkt en daarom worden ze doorgegeven. Het zijn onze 'best practices'.
Ervaring leert dat voor mij herstel pas ècht begint als ik deze suggesties begin toe te passen voordat denk: 'nee, dit is niets voor mij.'
Inmiddels heb ik geen 90/90 meer nodig. Zelf doe ik het erg goed op 3 meetings in de week. Veel verslaafden om me heen ook. Er zijn er behoorlijk veel die stevig in herstel staan, die drie keer per week gaan.
Maar uiteindelijk is NA, CA of AA geen 'meeting programma'. Het is een 12-stappen programma. Dat is de kern.
En als we dan terugkomen op hoe vrij ik wil zijn. Dan is daar de meeste winst te behalen. Stappenwerk doen met een sponsor.
Maar ook dat is slechts een suggestie 😉