Veganism, wat vind jij ervan?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@Mindless
Misschien komt het doordat ik niet om ga met mensen die pesten?

Wat @Matty420 betreft, hij suggereert dat iedereen zich lichamelijk/geestelijk beter/fitter en weet ik allemaal nog meer voelt als die eenmaal vegetarier zijn en dat klopt gewoonweg niet.

''Vlees en vis eten, ik kan het iedereen aanraden! Je voelt je zoo veel beter dan waneer je je daar van onthoudt bla bla bla'' Dat zeggen mensen die geen vegetarier zijn echt nooit. Die niet nee. En dat bedoel ik dus.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Mindless
Dat zal het zijn.

Wat @Matty420 betreft, hij suggereert dat iedereen zich lichamelijk/geestelijk beter/fitter en weet ik allemaal nog meer voelt als die eenmaal vegetarier zijn en dat klopt gewoonweg niet.

''Vlees en vis eten, ik kan het iedereen aanraden! Je voelt je zoo veel beter dan waneer je je daar van onthoudt bla bla bla'' Dat zeggen mensen die geen vegetarier zijn echt nooit. Die niet nee. En dat bedoel ik dus.
Of iemand is gewoon erg enthousiast over hoe goed zijn/haar lichaam reageert op een nieuw dieet/nieuwe leefstijl en wil dat graag delen.

Had ik zelf ook toen ik net begon met vegetarisch eten. Ik ben ook weleens overenthousiast met nieuwe dingen die ik probeer. Daarnaast viel het gewoon goed omdat mijn lichaam het rond die tijd zwaar had met vlees verteren, maar dat terzijde. Mijn punt is, het kan gewoon enthousiasme zijn en niet per se een superioriteitscomplex.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@Mindless
Nou doe je t zelf ook lol :tilttearlaugh:

Misschien is het gewoon jezelf dingen wijs proberen te maken om het langer vol te kunnen houden, zo'n leven als vegetarier?

Want het is gewoon een feit dat je lichaam het veel beter doet als je zo gevarieerd mogelijk eet dus met af en toe een stukkie vlees, vis en een eitje op zijn tijd en dergelijke. Dan heb je ook geen supplementen nodig voor het aanvullen van tekorten en dergelijke.

Dat je er een beter gevoel over hebt als je geen dieren meer eet kan ik me wel voorstellen hoor! Maar dat je er lichamelijk beter van zou worden is gewoon bull!

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Misschien is het gewoon jezelf dingen wijs proberen te maken om het langer vol te kunnen houden, zo'n leven als vegetarier?
Dat gebeurd veel denk ik ja, maar voor de tweede keer: mijn punt is dat de intentie oprecht kan zijn. Dat men geen superioriteitscomplex heeft, maar (misschien aanvankelijk) goede resultaten ziet door een vegetarisch/vegan dieet en dat graag wil delen met anderen.

Want het is gewoon een feit dat je lichaam het veel beter doet als je zo gevarieerd mogelijk eet dus met af en toe een stukkie vlees, vis en een eitje op zijn tijd en dergelijke. Dan heb je ook geen supplementen nodig voor het aanvullen van tekorten en dergelijke.

Dat je er een beter gevoel over hebt als je geen dieren meer eet kan ik me wel voorstellen hoor! Maar dat je er lichamelijk beter van zou worden is gewoon bull!
Het kan ook zo zijn dat een vegetarisch/vegan dieet tijdelijk goed is voor iemand. Elke keer na vlees eten een opgeblazen gevoel hebben, problemen met naar de wc gaan, etc. is nou niet bepaald je gezond voelen. Een tijd lang vegetarisch/vegan eten kan dan mogelijk je lichaam de tijd geven om te herstellen, net zoals bijvoorbeeld een (water-)vast dat kan doen.

Het is zo dat veel mensen die jarenlang een vegetarisch/vegan dieet aanhouden gezondheidsproblemen ontwikkelen, maar zeggen dat het voor iedereen met elk lichaam sowieso het beste is om vlees/vis/eieren in hun dieet te hebben is imo te zwart/wit gezien. Persoonlijk ben ik nu van alle speciale diëten en leefstijlen af (behalve intermitterend vasten) en luister ik gewoon goed naar mijn lichaam. Als iets op een bepaald moment goed voor je werkt, betekent dat niet dat dat altijd zo zal zijn.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@Mindless
Dat vind ik genuanceerd genoeg voor een dikke like.

Maar het is juist die nuance die ik eigenlijk standaard mis bij zowat alle vegetariers/veganisten. Ze maken er een grote mooi weer show van terwijl het toch echt niet evident is om allerlei kunstgrepen te moeten toepassen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt, en daar heb ik nog nooit een vegetarier/veganist uit zichzelf over horen beginnen.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik had altijd vernomen dat het maar een paar voedingsstoffen waren waar je op moest letten. Uiteraard moet je B12 supplementeren en daarnaast letten op geloof ik ijzer en zink. Dat deed ik en alsnog voelde ik mij niet energiek en daarnaast ook niet echt verzadigd. Maar aan de andere kant zijn er mensen die het al 10 jaren of langer doen en in goede gezondheid (lijken te) zijn. Maar inderdaad, het komt denk ik veel voor dat vegetariërs en veganisten die zich niet goed voelen, alsnog door blijven gaan met iets dat voor hen persoonlijk gewoon niet goed is, omdat ze bijvoorbeeld de vegan identiteit en het morele gedachtegoed daarachter op de eerste plek zetten, nog voor hun gezondheid. En dat is gewoon heel erg kwalijk.

Matty420

Newbie
@Mindless

excuse you, ik ben een zij. En omnivoren zeggen dat nooit omdat het niet klopt :))

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@Matty420
Excuzes moi madam!

Maar de wetenschap is het toch echt met me eens hoor. En ik neem aan dat ook jij de tekorten die je krijgt door dat eenzijdig voedingspatroon weer aanvult met enkele supplementen (en zo niet zou ik daar maar eens snel mee beginnen!)

Matty420

Newbie
@Matty420
Excuzes moi madam!

Maar de wetenschap is het toch echt met me eens hoor. En ik neem aan dat ook jij de tekorten die je krijgt door dat eenzijdig voedingspatroon weer aanvult met enkele supplementen (en zo niet zou ik daar maar eens snel mee beginnen!)
Nah, ik ga naar een diëtist en die helpt me met evenwichtige, veganistisch voeding. Ik slik niet echt supplementen omdat je alles behalve B12 in planten kunt vinden (tenzij je modder lekker vindt) maar ik eet nog steeds veel verwerkt eten (brood, ontbijtgranen, soya melk ...) en daar zit meestal b12 bij toegevoegd.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@Matty420
Maar meid wat hebben ze jou nou wijsgemaakt? Er wordt geen b12 toegevoegd aan brood, ik kan er niks over vinden in ieder geval. Karnemelk vaak dan weer wel, daar heb je een punt. Ontbijtgranen zou ik maar mijden als ik jou was, daar doen ze onder andere metaalschroot in, zodat ze op de verpakking kunnen zetten dat het gezond is omdat die ontbijtgranen boordevol ijzer zitten! (ik lul dit echt niet hoor, google maar eens op 'ijzer door de cornflakes keuringsdienst van waarde'). Ontbijtgranen zijn trouwens al ongezond op zichzelf.

Matty420

Newbie
@Matty420
Maar meid wat hebben ze jou nou wijsgemaakt? Er wordt geen b12 toegevoegd aan brood, ik kan er niks over vinden in ieder geval. Karnemelk vaak dan weer wel, daar heb je een punt. Ontbijtgranen zou ik maar mijden als ik jou was, daar doen ze onder andere metaalschroot in, zodat ze op de verpakking kunnen zetten dat het gezond is omdat die ontbijtgranen boordevol ijzer zitten! (ik lul dit echt niet hoor, google maar eens op 'ijzer door de cornflakes keuringsdienst van waarde'). Ontbijtgranen zijn trouwens al ongezond op zichzelf.
Jongen who gives a shit over gezondheid, we zitten op een drugsforum remember? trouwens ben ook niet zo bezig met gezondheid, ben aant herstellen van een eetstoornis en dit kan ik niet gebruiken.

Memento

Experimenterende gebruiker
@Matty420
Ze geeft aan bij een diëtist te lopen, de titel diëtist krijg je alleen wanneer je een 4jarige hbo opleiding volgt. Als jij beweert dat je met een simpele google search meer weet dan krijg ik wel een idee wat je bedoelde met je superieur voelen. Dat iets niet te vinden is in 30 min googelen betekent niet dat het niet bestaat.

je scheert nu trouwens ook alle ontbijtgranen over een kam, havermout & ongezoete muesli zijn ook ontbijtgranen.

@Matty420 geeft gewoon in een topic wat gemaakt is over veganisme aan dat ze zich beter voelt bij dit dieet, waarom wil je zo graag bewijzen dat het niet zo kan zijn? Niemand heeft gezegd dat je vlees moet opgeven toch? Ik ben het absoluut met je eens dat er vegans zijn die het bloed onder je nagels vandaan halen, maar je houd altijd rotte appelen. Zo ook tussen de verstokte vleeseters die in elke zin een opmerking moeten maken over hoe je dan aan je eiwitten gaat komen als je niet meer elke dag een halve koe eet. En dat jij deze mensen niet kent betekent niet dat ze niet bestaan

En ik zeg niet dat je geen kritiek mag hebben, maar je argument tekort aan voedingstoffen 3x noemen wat echt wel erg achterhaald is, noem ik niet echt iemand een kritische opmerking geven maar gewoon je eigen geloof doorduwen.

Wellicht ben ik de enige die je reacties hier zo heeft opgevat maar ik wilde je even zeggen hoe het overkwam op mij. En ik wilde het opnemen voor iemand die dacht een leuke post te schrijven over iets wat ze als positief ervaarde.

Ganggang💯

Bewuste gebruiker
Ik kan iedereen deze docu aanraden.

Eet nu al een tijdje plantaardig en merk toch wel wat fysieke voordelen. Meer energie, geen last meer van after dinner dip, geen last meer van maagzuur en op sportief vlak presteer ik ook beter.

Gymschoen

Belezen gebruiker
Ik kan iedereen deze docu aanraden.

Eet nu al een tijdje plantaardig en merk toch wel wat fysieke voordelen. Meer energie, geen last meer van after dinner dip, geen last meer van maagzuur en op sportief vlak presteer ik ook beter.
ik zal eens kijken.
de ' after dinner ' dip komt in mijn ervaring door de koolhydraten.
kheb allerlei eetpatronen toegepast over de jaren
vlees en groenten krijg ik iig geen after diner dip van.
die vertering sappen werken elkaar ook niet tegen.
meeste dingen duren 3 a 4 uur om te verteren.
als je ze verkeerd ( niet ideaal ) combineert kan het wel 13 uur duren.
zelfs verschillende fruitsoorten gaan niet goed samen.
ik volgde lang dit lijstje.. nu weer wat minder gedisciplineerd.
(klein stukje naar beneden scrollen op de pagina)
heet nu paleo mss?

Laatst bewerkt:

Ganggang💯

Bewuste gebruiker
ik zal eens kijken.
de ' after dinner ' dip komt in mijn ervating door de koolhydraten.
kheb allerlei eetpatronen toegepast over de jaren
vlees en groenten krijg ik iig geen after diner dip van.
die vertering sappen werken elkaar ook niet tegen.
meeste dingen dure 3 a 4 uur om te verteren.
als je ze verkeerd ( niet ideaal ) combineert kan het wel 13 uur duren.
zelfs verschillende fruitsoorten gaan niet goed samen.
ik volgde lang dit lijstje.. nu weer wat minder gedisciplineerd.
(klein stukje naar beneden scrollen op de pagina)
heet nu paleo mss?
Ik merk wel echt verschil doordat ik geen dierlijke eiwitten meer eet. Eet ook veel minder bewerkte producten, wat sowieso gezond is is natuurlijk.

WuceBrayne

Newbie
Zelf ben ik altijd een groot tegenstander geweest van veganisten en wat ze verkondigen. Plus ik was de grootste vleeseter die er was. Ik kon naar mijn idee ook gewoon echt niet zonder.
Inmiddels echter ben ik al 3 maanden volledig en cold turkey veganistisch gaan eten en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld in veel opzichten.
Ik doe het zelf vanwege het dierenleed en de impact die de vleesproductie op het milieu heeft. Het helpt me ook om in de rest van mijn leven gedisciplineerd te blijven.
Het begin vond ik enorm moeilijk maar het is echt niet zo heftig als je misschien denkt. Alleen moet je overal even bij stilstaan wat er in het gerecht zit en dat vergt een zekere committment.
Mijn partner is tegelijk met mij plantaardig gaan eten en ik kan wel zeggen dat dat ook veel helpt.
Verder heb ik wel gewoon leren schoenen en zo dus ik hou t nu nog even alleen op het eten.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
B12 moet je inderdaad bijslikken maar ik heb laatst onderzoek laten doen bij de huisarts en na 3 jaar vegan geen tekorten? En één voorbeeld zegt natuurlijk vrij weinig maar volgens mij moet je het ook gewoon echt per persoon bekijken. Bij alle dieten wel. Voor de één werkt het één, voor de ander werkt het ander. Maakt niks uit toch, als iemand zich er fijn bij voelt?

Jongen who gives a shit over gezondheid, we zitten op een drugsforum remember?

inner_search

Bewuste gebruiker
Men ouders zijn alle 2 vegetariër.
Alle , men pa is vegan geworden vorig jaar ,maar heeft nu al een beetje twijfels om terug gewoon vegetariër te worden ipv vegan.
men ma nog altijd gwn vegetariër.

Ze doen het puur zodat er voor hun geen dieren hoeven af te zien of vermoord hoeven te worden , dat is ook de enige reden dat ze het doen.
Je zult hun nooit IK BEN VEGAN ofzo horen zeggen want hier hebben ze een hekel aan aan het soort "hipster" vegans waar iedereen het van moet weten.

Ik ben zelf ook nooit gedwongen vegetarisch te eten toen ik kind was.
Ik ging vanaf ik naar school ging , na school naar men grootouders toe , tot men ouders gedaan hadden met werken en at elke dag daar men vlees of vis.
En in het weekend was het dan std vis op het menu thuis.

Melk en boter halen ze bij de boer hier achter de hoek (Ik ook trouwens.)
En eitjes komen van onze eige kipjes hier in de tuin.

Zo nu effe lekker men stoofvlees nog een uurtje laten pruttelen voor ik de friet in rundsvet bak :wink::peace1:

inner_search

Bewuste gebruiker
Moet ik wel even toevoegen , als ik bij hun ga eten en ze maken een schotel ofzobklaar of bvb groenteburgers of iets dergelijks ik dit wel zeer lekker vind.
Terwijl ik weinig tot geen groenten lust.
Behalve alles van soep , wat ik dagelijks eet met aanvulling van vitamines.
Ik e men vrouw gaan er minstens 1 x per week eten.
Dus je kan wel stellen als ik die dag ook enkel vis gegeten zou hebben ik ook een dagje vegetarisch eet ?

Ganggang💯

Bewuste gebruiker
Moet ik wel even toevoegen , als ik bij hun ga eten en ze maken een schotel ofzobklaar of bvb groenteburgers of iets dergelijks ik dit wel zeer lekker vind.
Terwijl ik weinig tot geen groenten lust.
Behalve alles van soep , wat ik dagelijks eet met aanvulling van vitamines.
Ik e men vrouw gaan er minstens 1 x per week eten.
Dus je kan wel stellen als ik die dag ook enkel vis gegeten zou hebben ik ook een dagje vegetarisch eet ?
Vegetarisch is ook geen vis eten toch?

benzzzy

Badass junkie
Ik dacht dag vis wel mocht.
Vind veganisme persoonlijk net wat te limiterend.

Zou zelf best ooit eens vegetarisch willen worden though.
Hou persoonlijk heel erg van groentjes en de vlees vervangers van tegenwoordig zijn zo slecht nog niet.
(raad de broccoli burgers bij de jumbo aan).

Prettig idee dat je gewoon schuldloos kan eten.

inner_search

Bewuste gebruiker
Dat wist ik dus persoonlijk ook niet , maar men ouders wrs wel..
Men vader eet dan ook al een hele poos geen vis meer..
Men moeder wel , ze eet wel enkel vis die men schoonvader en nonkels vers vangen en direct kuisen en invriezen.
Men vader is nu dus echt wel hellemaal vegan , ik geef hem nog een maand of 3/4 tot hij zichzelf terug op 90kg aan 6%bf wil zetten zoals elke zomer...
Dit gaat hem imo nooit lukken vegan.

Ik zou zelf graag ook vegetarisch worden , of eigelijk beter gezegd.
Ik zou liever gewoon vlees blijven eten , en zelf bvb een dier schieten waar ik heel het jaar van kan eten en nix verloren laat gaan.
Het orgaanvlees voor men hond ter aanvulling van haar dieet (ze krijgt rauwvoer , als in rauwe kippepoten en orgaanvlees voor vitamines en mineralen) dit is in samen spraak met de vet , men hond is allergisch aan het meeste eten/brokken en aan gluten.

Maar ondanks ik een overdreve dierenvriend ben zou ik nooit of te nimmer een dier kunnen schieten (Jaja ik weet het ik eetvze wel op...)

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..

Albedo

Bewuste gebruiker
B12 moet je inderdaad bijslikken maar ik heb laatst onderzoek laten doen bij de huisarts en na 3 jaar vegan geen tekorten?
Wat voor onderzoek? De standaard onderzoeken bij de huisarts zeggen niet veel. Toen ik een erg ongezonde levensstijl had, liet ik me uit voorzorg regelmatig testen. Alles was steeds goed tot mijn verrassing.

Het lichaam slaat ca. 2-5 mg op, vooral in de lever. De MMA spiegel zegt het meest als marker voor de status naast tHcy. In ca. 20% vd gevallen komt B12 gebrek door een deficient dieet, waaronder ook chronisch alcoholisme en ouderen. In een Duitse studie onder volwasssenen van middelbare leeftijd was de MMA spiegel bij 43% vd veganisten en bij 32% vd vegetariers verhoogd. Meerdere factoren kunnen hierbij een rol spelen, zoals malabsorptie en bepaalde ziektes.

inner_search

Bewuste gebruiker

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
Men hond heeft heupdysplasie categorie d , ik ga elke week 3 x zwemmen met een kinesist , wat een fortuin kost maar is nodig om genoeg spieren op te bouwen om de bol in de kom te houden.
2 gescheurde enkelbanden van elk 2300 euro per operatie.
Voedselallergie, dus mag geen brokken , ik kook elke dag 2 x een speciale maaltijd voor men hond.
Ik houd ontzettend veel van men hond , beetje kort door de bocht van je vind ik , je kent me niet eens.
Nog maar te zwijgen over de dieren die ik al in huis genomen heb, verzorgd en terug uitgezet.

Ieders mening natuurlijk , zal de jouwe ook maar respecteren.

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter

Beetje vreemde reactie. Je kunt toch ook vegetariër zijn omwille van het milieu of van je eigen gezondheid? Niet iedere vegetariër vindt het principieel fout om een dier te doden om het op te eten.

En je eerste zin, dat is nu precies waardoor mensen een aversie tegenover vegetariërs ontwikkelen: als je vlees eet ben je een slechter mens dan ik want je geeft niks om dieren. Die morele verhevenheid lokt alleen maar afkeer op in plaats van dat het anderen overtuigt.

Ik heb alle respect voor mensen die uit overtuiging bepaalde voeding laten staan. De beweegredenen zijn meestal heel nobel. Maar als je op vleeseters neerkijkt gaat er volgens mij iets fout.

Ganggang💯

Bewuste gebruiker
Beetje vreemde reactie. Je kunt toch ook vegetariër zijn omwille van het milieu of van je eigen gezondheid? Niet iedere vegetariër vindt het principieel fout om een dier te doden om het op te eten.

En je eerste zin, dat is nu precies waardoor mensen een aversie tegenover vegetariërs ontwikkelen: als je vlees eet ben je een slechter mens dan ik want je geeft niks om dieren. Die morele verhevenheid lokt alleen maar afkeer op in plaats van dat het anderen overtuigt.

Ik heb alle respect voor mensen die uit overtuiging bepaalde voeding laten staan. De beweegredenen zijn meestal heel nobel. Maar als je op vleeseters neerkijkt gaat er volgens mij iets fout.
Ik eet plantaardig, puur uit gezondheidsoverwegingen. Maar bewerkt vlees eten is simpelweg slecht voor het milieu, denk dat men daarover valt.

Wat mij betreft mag iedereen eten wat ie wil, zolang je maar gezond bent.

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
B12 moet je inderdaad bijslikken maar ik heb laatst onderzoek laten doen bij de huisarts en na 3 jaar vegan geen tekorten? En één voorbeeld zegt natuurlijk vrij weinig maar volgens mij moet je het ook gewoon echt per persoon bekijken. Bij alle dieten wel. Voor de één werkt het één, voor de ander werkt het ander. Maakt niks uit toch, als iemand zich er fijn bij voelt?

Same bij ons, al langere tijd vega en sinds kort ook vegan voor merendeel... geen tekorten hier en neem niets bij 🙃

TweeChocoladeBiertjes

Ik ben zelf in november begonnen met vrijwel alleen vegetarisch eten, voor het grootste deel uit milieu overwegingen (alhoewel de barre omstandigheden waarin veel van ons vlees geproduceerd wordt ook meetelt). Ik wil toch mijn voetdruk wat verminderen en veel minder vlees eten is in principe de makkelijkste manier. Moet zeggen dat de stap mij bijzonder is meegevallen. Het is natuurlijk jammer dat veel van de 'makkelijke' snacks afvallen, zoals een burgertje ofzo, maar eigenlijk is dat ook gedeeltelijk de reden dat ik vegetarisch ben gaan eten, dan dwing je jezelf ook gewoon tot bewuster nadenken over wat je gaat eten. De meeste vleesvervangers zijn eigenlijk ook best wel lekker Ik eet trouwens wel nog heel af en toe vlees, met name in restaurants of op vakantie, of als ik ergens ben waar ik mee moet eten maar waar geen alternatieven zonder vlees worden aangeboden die ik lust (ik vind champignons afschuwelijk bijvoorbeeld). Dan is het ten minste vaak ook écht lekker, zijn er overigens ook minder opties voor vleesvervangers, en dan vind ik het het ook wel waard.

Overigens vind ik veganistisch eten wel een stap teveel voor mijzelf. Wel prima van de mensen die dat doen natuurlijk :)

TweeChocoladeBiertjes

Ik vind het niet gek. Het lijkt mij op zijn minst duidelijk dat vissen toch een sterk minder bewustzijn hebben dan bijvoorbeeld koeien of varkens. Als iets niet bewust is van zijn eigen leven, kan het dan wel pijn ervaren? En is het dan wel onethisch om zoiets van zijn leven te ontnemen om zelf te kunnen eten? Ik vind persoonlijk van niet. In principe val je dan niet meer onder de noemer 'vegetarisch', maar dat val ik ook niet terwijl ik wel altijd aangeef dat ik 'vegetarisch' eet. Het is gewoon om een makkelijker begrip eraan te geven.

Als iemand zijn standpunt ten opzichte van minder/geen vlees eten + eventuele uitzonderingssituaties gewoon voor zichzelf goed uit kan leggen, dan maak ik er geen punt over :). Dan vind ik het gewoon mooi dat iemand zijn eigen idealen heeft en die op weet te volgen.

Mappie88

Newbie
Ik vind het niet gek. Het lijkt mij op zijn minst duidelijk dat vissen toch een sterk minder bewustzijn hebben dan bijvoorbeeld koeien of varkens. Als iets niet bewust is van zijn eigen leven, kan het dan wel pijn ervaren? En is het dan wel onethisch om zoiets van zijn leven te ontnemen om zelf te kunnen eten? Ik vind persoonlijk van niet. In principe val je dan niet meer onder de noemer 'vegetarisch', maar dat val ik ook niet terwijl ik wel altijd aangeef dat ik 'vegetarisch' eet. Het is gewoon om een makkelijker begrip eraan te geven.

Als iemand zijn standpunt ten opzichte van minder/geen vlees eten + eventuele uitzonderingssituaties gewoon voor zichzelf goed uit kan leggen, dan maak ik er geen punt over :). Dan vind ik het gewoon mooi dat iemand zijn eigen idealen heeft en die op weet te volgen.

ik vind sowieso dat edereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Zelf eet ik vega omdat het dierenleed me raakt en omdat ikme verantwoordelijk voel voor het zo goed mogelijk achterlaten van de aarde voor evt kinderen.
Maar het is volgens mij een misconceptie dat vissen geen pijn zouden ervaren. Snelste nieuws artikeltje wat ik in de trein even kan vinden is deze https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/25/vissen-voelen-wel-degelijk-pijn-op-een-gelijkaardige-manier-als/

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan