Vier hier je clean-tijd mijlpalen

Alinde

Badass junkie
Ik heb het niet over slachtoffer. Ik weet dat het door de verschillende docenten op verschillende manieren werd uitgelegd.

De een legde meer de nadruk op de situatie, bijv een feestje waar iemand je iets aanbiedt.

De ander benadrukte meer of je er van genoten hebt, sommigen hemelen het zelfs op. Of dat je zit te janken van spijt, wat ook weer krokodillentranen kunnen zijn.

Het zijn verslaafden, je moet ze niet op hun blauwe ogen geloven. Als je UC krijgt en op straat gezet kunt worden kun je zo’n verhaal van een oude bekende op de begraafplaats ook uit je duim zuigen maar je moet wel met een verhaal komen.

Bij mij was de discussie niet nodig. Ik had het zelf gepland, zelf gehaald, zelf opgedronken en ben twee keer ladderzat op de afdeling terug gekomen dan hoef je niet te discussiëren over uitglijder of terugval. Geplande binge was het. Uiteraard door triggers maar ik zocht verdoving. Bij mij staat er ook geen woning op het spel, ik heb gewoon eigen huurwoning.
Hoefde er geen verhaal omheen te verzinnen: ik had wijn gehaald en wijn opgedronken en toen was ik dronken.

Heb nooit UC’s gemanipuleerd of andere dingen gelogen.

Alleen 1 x gezegd dat ik bij een groentewinkel ging kijken voor dagbesteding. Plan was gewoon middagje winkelen en op de terugweg bakje aardbeien halen voor de show. Toen waren we die groentewinkel vergeten en hadden ook geen aardbeien. Toen heb ik wel ff wat verzonnen bij de dagafsluiting want op zich was ik al eens eerder in die winkel geweest. Dat was de enige echte leugen vlg mij. Soms bleef ik wat vaag over hoe ik verlof had ingevuld maar geen keiharde leugens of gesjoemel met blazen en uc.

Sommigen maken helemaal geen onderscheid tussen uitglijder en terugval. Gebruikt is gebruikt.

_shikantaza

Badass junkie
Ik heb het niet over slachtoffer. Ik weet dat het door de verschillende docenten op verschillende manieren werd uitgelegd.
Misschien heb ik me wat slordig uitgedrukt. Het zou de deur open kunnen zetten om de verantwoordelijkheid buiten jezelf te plaatsen. Maar uiteraard, ieder z'n ding.

Alinde

Badass junkie
Ik heb denk wat onduidelijk geschreven. Sommige voorbeelden komen uit de lessen en sommigen van mijn afdelingsgenoten. Waar ik zelf dan ook de vraagtekens bij had.
Bij hun was het de laatste kans en stond de huisvesting op het spel en dan ga je draaien als een drol in een pispot.

Bij mij was overduidelijk terugval en ik wist dat ik eruit gestuurd kon worden maar ik moest toch al naar huis. Het was tegen het einde van de opname.

Ok off-topic. Vandaag 19 december ben ik 2 maanden clean van alcohol 🥳

Kordie

DF-koning
Wat is het verschil tussen een kleine uitglijder en een terugval?

In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd.
Maar ieders visie zal daar anders in zijn, en de mijne wijkt vast af van de professionals.

Maar kan zo'n uitglijder tot een terugval leiden?

Dat verschilt per persoon denk ik.
Het kan de start zijn van de weg naar de bodem. Maar het kan ook "gewoon even een ontsnapmoment" zijn.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd.
Maar ieders visie zal daar anders in zijn, en de mijne wijkt vast af van de professionals.

Dat verschilt per persoon denk ik.
Het kan de start zijn van de weg naar de bodem. Maar het kan ook "gewoon even een ontsnapmoment" zijn.
Iedereen heeft hierin zijn eigen definitie denk ik.

In mijn ogen is elke vorm van gebruik tijdens herstel een terugval, duurt dit langer dan een dag dan ben je mijn inziens weer in gebruik.

Maar zoals ik schrijf, hanteert iedereen hierin zijn eigen definitie 🙂

LucidLucy

Verslaafde in herstel
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd

Een terugval is toch ook te corrigeren?

Ik ben het wat dat betreft met @_shikantaza eens dat het vaak lijkt op de verantwoordelijkheid buiten jezelf plaatsen door te bagatelliseren. Logisch wel hoor, ik begrijp het wel. Maar het is naar mijn idee ook een hele goede manier om gebruik achteraf te rechtvaardigen, of op zijn minst gezegd te verzachten.

Als ik naar mezelf kijk, en ik zou één dag gebruiken en dat een uitglijder noemen. Dan maak ik de gebeurtenis al zachter. Twee weken later is dat in mijn hoofd nóg zachter geworden, viel het allemaal wel mee en 'het ging toch goed'.

Gevaar is dan een nieuwe, misschien diepere terugval. Zo is het bij mij wel meermaals gegaan.

Al hangt het misschien ook af van hoe diep je in gebruik al bent gegaan. Ik heb ècht keer op keer gemerkt dat ik meteen verder ga waar ik gebleven was. Dus als ik terugval is het ook niet een dagje, maar meerdere dagen zonder slaap tot ik psychotisch ben, de drugs opraakt en ik weer bij zinnen kom. (Als dat al gebeurt, want met mijn gebruik is de dood een zeer realistische optie)

Misschien dat ik er daarom zelf ook zo strikt op ben en het op geen enkele manier wil verzachten. En hanteer ik een vrij strikte definitie.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker

Ik ben het wat dat betreft met @_shikantaza eens dat het vaak lijkt op de verantwoordelijkheid buiten jezelf plaatsen door te bagatelliseren. Logisch wel hoor, ik begrijp het wel. Maar het is naar mijn idee ook een hele goede manier om gebruik achteraf te rechtvaardigen, of op zijn minst gezegd te verzachten.

Als ik naar mezelf kijk, en ik zou één dag gebruiken en dat een uitglijder noemen. Dan maak ik de gebeurtenis al zachter. Twee weken later is dat in mijn hoofd nóg zachter geworden, viel het allemaal wel mee en 'het ging toch goed'.

Gevaar is dan een nieuwe, misschien diepere terugval. Zo is het bij mij wel meermaals gegaan.

Al hangt het misschien ook af van hoe diep je in gebruik al bent gegaan. Ik heb ècht keer op keer gemerkt dat ik meteen verder ga waar ik gebleven was. Dus als ik terugval is het ook niet een dagje, maar meerdere dagen zonder slaap tot ik psychotisch ben, de drugs opraakt en ik weer bij zinnen kom. (Als dat al gebeurt, want met mijn gebruik is de dood een zeer realistische optie)

Misschien dat ik er daarom zelf ook zo strikt op ben en het op geen enkele manier wil verzachten. En hanteer ik een vrij strikte definitie.
Ben het helemaal met deze post eens.

Zeg het eens hardop:

"Mocht ik bij kerst een uitglijdertje maken, dan pak ik de dag er na gewoon de draad weer op"

"Mocht ik bij kerst een terugval hebben, dan pak ik de dag er na gewoon de draad weer op"

De eerste bekt toch lekkerder en doet minder met mijn gevoel dan de tweede.

Binnen de instelling waar ik verbleef en ook in mijn ambulante traject heb ik trouwens nog nooit het woord "uitglijder" gehoord, en de term zal ik zelf ook nooit gebruiken. Het is zoals Lucy zegt verzachtend en nodigt daarmee sneller uit.

Dat professionals die term gebruiken vind ik een slechte zaak.

Kordie

DF-koning

Absoluut.

Als je praat over een uitglijder maak je het idd zachter. En dan kun je het voor jezelf goed praten. Ben ik met je eens.

Maar ik zie een uitglijder als een noodstop. Dan kun je nog makkelijker de juiste weg kiezen op het kruispunt. Maar dit typende realiseer ik me dat dit wellicht ook persoonsafhankelijk is. En hoe je rem werkt.

Jazz35

Wijs gebruiker
✨♥️

1000074621.jpg

A small step for men, a giant leap for mankind....

Na twee jaar lang dagelijks misbruik is het me dan uiteindelijk toch zelf gelukt om al vijf dagen geen Bromazolam meer te nemen. Wow zeg, het voelt als koorddansen zonder vangnet. Wankel, spannend, maar exciting! Kan me niet eens meer herinneren hoe het was om te slapen zonder benzo. Nu stap voor stap, dag voor dag verder.

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Iedereen heeft hierin zijn eigen definitie denk ik.

In mijn ogen is elke vorm van gebruik tijdens herstel een terugval, duurt dit langer dan een dag dan ben je mijn inziens weer in gebruik.

Maar zoals ik schrijf, hanteert iedereen hierin zijn eigen definitie 🙂
Je hebt ook mensen die hun uitglijder niet willen meetellen in de cleantijd. Maar idd gebruik is gebruik.

Jazz35

Wijs gebruiker
Dankjewel☺️ En ik vind het super knap van jou dat het zelf gelukt is om van die verrekte Bromozolam af te kicken💪
Thanks! Vanavond een week. Ben er zo blij mee! :heartsuit: Straks in januari kijken wat ik met de spannende events doe, maar ik denk hoe dan ook géén bromazolam (denk iets anders met een kortere werkingsduur). Die broma wil ik het liefst NOOIT meer nemen!

Alinde

Badass junkie
2,5 maand alcoholvrij nu.
Als ik goed begrepen heb zit ik nu in de wall-fase? Ik heb nog steeds niet zo veel theoretische kennis. Als ik vanavond niet drink (en er is geen alcohol op de plek waar ik het vier dus dat zal wel goed komen) heb ik iig de feestdagen overleefd zonder drank. En een relatiecrisis.
Mijn nieuwe ambulant begeleider is van veel korte contactmomenten. Voor de feestdagen, na de feestdagen, na het ZAG. Hij kapt me dan ook subtiel af van, we hebben genoeg gepraat ga maar weer. Geen urenlange gesprekken.
Op naar de 3 maanden. In de kliniek had ik die mijlpaal wel bereikt maar daar is het toch echt minder moeilijk dan buiten.

Jazz35

Wijs gebruiker
1 maand zonder Bromazolam! ♥️

Driekwart jaar zonder 3mmc! 🤟

Vooruit, en een jaar plus een beetje zonder vape 💃

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik voor spannende situaties nog Oxazepam heb en daar nu een speciaal afbouwschema voor heb gemaakt, maar het is écht weinig en ik pak het niet vaak. Dus klaar met de benzo's helaas nog niet helemaal, maar een grote en heel belangrijke stap is gezet! Bromazolam: NEVER AGAIN.
1000078186.jpg1000078183.jpg

Manu76

Badass junkie
1000018584.jpg

Zo, ik ga gewoon lekker op de cruisecontrol verder nu en zit deze dagen ook op de 6 maanden zonder medicatie van de psychiater. (AD pilletje was laatste begin Augustus 2024)

Was een pittig proces allemaal, dus ik ga zeker mijn best doen op te passen in de toekomst om niet weer afhankelijk te worden op een dergelijke manier. Pffff

Deadwing

Wijs gebruiker
32 maanden clean van alles. Mijn herstel gaat inmiddels niet meer om niet gebruiken maar om spiritueel te groeien met de 12 stappen en een meditatiecursus. Dan komt de zin in drugs helemaal niet meer. Wel af en toe nog gedachten aan gebruik maar die zijn B.S. :)
Top!!

:handwaving: :handwaving:

Wat zijn die 12 stappen en meditatie cursus voor je spirituele groei? Heb je een link?

Ik heb roken drastisch verminderd de laatste drie maanden van circa 20-25 sigaretten per dag naar 2. De dag nadert dat ik er helemaal mee stop.

_shikantaza

Badass junkie

LucidLucy

Verslaafde in herstel
32 maanden clean van alles. Mijn herstel gaat inmiddels niet meer om niet gebruiken maar om spiritueel te groeien met de 12 stappen en een meditatiecursus. Dan komt de zin in drugs helemaal niet meer. Wel af en toe nog gedachten aan gebruik maar die zijn B.S. :)

Jaa dit herken ik zo!
Clean blijven is nog steeds prioriteit. Maar ik werk vooral aan de stappen om spiritueel te groeien!

_shikantaza

Badass junkie
Jaa dit herken ik zo!
Clean blijven is nog steeds prioriteit. Maar ik werk vooral aan de stappen om spiritueel te groeien!
Als ik Eckhart Tolle luister, hoor ik regelmatig mijn inzichten terug uit zijn mond. Dat vind ik wel bijzonder. Ik zit nu in de fase dat ik er niet meer met iedereen over kan/wil praten - sommige mensen snappen me niet meer als ik over die inzichten begin te praten :wink: Mijn enthousiasme maar even reserveren voor diegenen die me wel kunnen volgen :tongueout:

Deadwing

Wijs gebruiker
Voor 12 stappen zie: https://drugsforum.nl/threads/zelfhulpgroepen-en-lotgenotencontact-ook-voor-naasten.76553/

Voor meditatie zie: https://www.zen.nl

Succes met het stoppen. Roken was voor mij een hardnekkige.
Bedankt voor de links! Ik neem ze op mijn gemak wanneer ik genoeg tijd heb door.

Ik denk dat het stoppen met roken eindelijk ga lukken. Er zijn ook dagen dat ik helemaal niet rook. Wel vape ik een beetje en gebruik ook Nicotinell zuigtabletten. Maar van allebei maak ik niet echt veel gebruik en dat geeft hoop. Diverse stressvolle situaties waren ook geen aanleiding om er weer ouderwets op los te gaan paffen. Dus ik ben vrij optimistisch na drie maanden drastisch minderen.

Bovenaan