Als je pillen koopt is de kans dat ze niet puur uit mdma bestaat misschien 10% ofzo, van alle in omloop zijnde pillen.
De kans dat deze rommel zo erg is dat je ervan in het ziekenhuis komt of dood gaat wanneer je 1 pil inneemt is zo goed als nul.
De rommel die er inzit is niet dodelijk. Behalve mdma kun je er de soortverwanten mda en mdea in tegenkomen. Deze zijn schijnbaar iets meer neurotixic* dan mdma, en de werking wijkt iets af. MDA is meer halicinogeen, en mdea geeft je wat meer energie.
Rommel die je vaak tegenkomt is mcpp. Dit is een drug soortgelijk aan mdma, met ongeveer gelijke effecten. Veel mensen worden er echter misselijk van, vooral bij hogere dosis, en de werking is voor de meesten niet zo goed. Schijnt veel te verschillen van persoon tot persoon, er zijn zelfs mensen die deze stof specifiek zoeken om te gebruiken als drug. Byzonder gevaarlijk is het dus niet, maar het kan wel je avondje uit verpesten.
Ook hoor ik altijd mensen over speed pillen praten. Natuurlijk kan er speed in een pil gestopt worden, maar ik geloof dat het weinig voorkomt, en dan nog, even als voorgaande stoffen is ook speed niet byzonder gevaarlijk.
Het risico troep te kopen kun je natuurlijk verkleinen door niet op een feest je pillen te kopen, maar van een betrouwbare dealer. En helemaal zeker ben je als je ze laat testen.
Mensen die overlijden aan xtc overlijden niet aan de drug zelf, en zelfs niet aan de troep die in slechte pillen zitten. Ze overlijden door te veel in te nemen en/of te combineren met alcohol. Ze gaan vervolgens te hard en te lang gaan dansen in een warme ruimte zonder daarbij genoeg te drinken om het uitgezweete vocht te compenseren. Hierdoor droog je uit, raak je oververhit en kunnen je organen ermee ophouden.
Daarnaast is er schijnbaar het risico dat je lever niet tegen de stof kan, een soort allergie. Ik weet niet hoe gevaarlijk dat precies is. Ik heb wel eens gelezen dat dit ongeveer bij 1 op 100.000 voor komt. Weet er niet veel van behalve dat de kans dus erg klein is.
*Uit onderzoek blijkt dat MDMA bij dieren blijvende schade aan de hersenen toebrengt bij grotere en vaker herhaalde dosis. Het is nog steeds erg onduidelijk hoe dit bij mensen is, maar de onderzoekers stellen dat er schade is na meer dan enkele 10 tallen pillen in je leven. Deze schade word wel gedeeltelijk hersteld, maar waarschijnlijk niet helemaal.
Aangezien ik regelmatig mensen spreek die een tiental pillen per weekend nemen, sommigen al lange tijd en in combinatie met andere drugs en die mensen ook nog steeds functioneren en coherente gesprekken met mij kunnen voeren sommigen zelfs verbazingwekkend goed, denk ik dat het heel erg veel meevalt en ben ik niet bang voor dat ene pilletje in de maand dat ik neem
Als belg kun je ook je drugs in nederlandse centra wel laten testen denk ik. Ze vragen in elk geval niet om ID ofzo, je levert een pilletje in, je krijgt een nummertje en een week later kun je bellen voor de uitslag.