1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke positieve invloed hebben drugs op jou

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door שמש, 15 dec 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Ik snap @Bas wel, want ik zit ongeveer in dezelfde situatie.

Dan heb ik het over speed en frequentie. Ik zou een keer per maand best acceptabel vinden, maar ook bij is elk weekend er ingeslopen en dat vind ik voor mezelf gewoon te veel dus ben ik momenteel erg kritisch naar mezelf en heb me dan ook voorgenomen om begin 2019 een pauze in te lassen.

Ik ben er van overtuigd dat als ik bewust niet kritisch zou zijn op mijn drugsgebruik dit zal gaan leiden tot nog meer gebruik. En als ik dan zie dat er inderdaad mensen zijn die een stuk vaker dan een keer per week aan de speed zitten en daar alleen maar positief over zijn dan ga ik me toch wel afvragen of die mensen wel helemaal eerlijk naar zichzelf zijn.

Toch moet je hier voorzichtig mee zijn. Herman Brood bijvoorbeeld spoot 30 jaar lang elke dag 2 gram speed in zijn aderen tot hij een wrak geworden was en van het Hilton gesprongen is. Maar hij heeft wel het leven geleid wat hij wilde leiden en heeft er geen geheim van gemaakt dat hij precies hetzelfde zou hebben gedaan mocht hij het over zou kunnen doen wat ik 100% geloof.

Laatst bewerkt: 17 dec 2018
    pinkie, Bas en Pompen vinden dit leuk.
  2. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Oeps... niet goed gelezen... excuses...

Eigenlijk wel eens met wat @acht.zes hier zegt. Ik denk dat psychedelica een positief effect heeft gehad op hoe ik tegen het leven aankijk en hoe goed ik mezelf ken. De meeste andere drugs hebben denk ik met name korte termijn voordelen gehad tijdens het gebruik.

acht.zes vindt dit leuk.
  3. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Excuses hoeft echt niet hoor :)
    Bovendien schreef je iets over lange termijn effecten bij je:
    Inderdaad, psychedelica heeft ook bij mij, een enorme impact gehad. Ten goede wel te verstaan. Ik heb relatief gezien meer andere drugs gebruikt dan psychedelica, maar zou ook niet anders willen. Psychedelica heeft zo'n impact dat je het niet te vaak zou moeten willen nemen. Het schudt je geheel door elkaar heen, en de 'synapsen' komen pas echt weer bij elkaar na vele jaren, is mijn persoonlijke ervaring (Ik heb het nu niet over een staat van verwarring waarin je zou zitten, maar dat door de heftigheid van de ervaring dingen in jezelf pas na lange tijd weer op zijn (herschikte / nieuwe) plaats liggen).

Verder: Marihuana heeft mij meer tolerant gemaakt.

Alcohol en cocaïne hebben ook hun positieve kanten, maar inderdaad meer op korte termijn, zoals ontspanning.

Opium is ook een middel dat een heel positieve invloed heeft gehad op lange termijn...- mijn gevoel van verwondering, relativering en mijn algehele inspiratie is er sterk door gevoed... Nochtans ook een middel dat ik door zijn grote impact niet vaak wil gebruiken. Ook veruit de meest lekkere drug voor mij.

4. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Nee hoor, ook hier genoeg positieve effecten van drugs, op fundamenteel niveau. Maar nu op m’n werk, ik kom vanavond even terug op dit topic. :wink:

שמש vindt dit leuk.
  5. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

De positieve korte termijn effecten duren bij mij in de regel zo lang als de drugs zelf werken. Met schaarse uitzonderingen zoals een afterglow of positiviteit van mdma of psychedelica van een paar dagen, hooguit een week.

Het enige echte positieve lange termijn effect wat ik me kan bedenken is dat psychedelica mijn ogen hebben geopend voor spiritualiteit. Dat is iets wat altijd zal blijven. Iets als meer open-minded zijn tel ik ook niet echt mee, want dat hangt heel erg samen met mijn humeur.

psycel, ZERO- en שמש vinden dit leuk.
  6. שמש

שמש Bewuste gebruiker

+ dat je nu moderator bij DF bent niet te vergeten :tonguewink:

Ja spiritualiteit, mooi. Doet me denken aan hoe de oude alchemisten als Hermes (maar ook Carl Jung) hun ingang tot spiritualiteit hadden. Vele wegen die daar naar toe leiden. Ook drugsgebruik kan een weg daarnaar toe zijn... :praying5:

Off topic: hier één van de meest interessante en obscure boeken die ik ken en die ik iedereen die van moeilijke diepgaande materie houdt kan aanraden: IMG_4618.JPG IMG_4619.JPG IMG_4620.JPG IMG_4621.JPG

Mindless vindt dit leuk.
  7. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Wow. Ik ben sprakeloos...

8. Zwijgrecht

Zwijgrecht Bewuste gebruiker

Volgens mij probeerde ik door te gaan op je topic waarna je een zuur antwoord moest geven in plaats van het gewoon te laten...dus we houden er maar over op, oké ?:)

Mindless kwam in het andere topic met een stelling dat je niet kan pinpoiten waar nou wat precies door komt. Waarom zou dat bij positieve effecten wel kunnen?

9. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

10. Kwak

Kwak Experimenterende gebruiker

Door het gebruik van xtc heb ik dansen geleerd tijdens uitgaan. Op de manier die ik fijn vind, zonder dat mensen er iets van vonden.
    Met ayahuasca heb ik het mooiste en schoonste en overweldigendste liefde en acceptatie gevoeld. Ook ben ik rustiger geworden, gevoeler geworden en ben meer opener door geworden.
    Met drugs kan ik super in de muziek opgaan.
    Paar weken geleden een grammetje gedroogde paddenstoelen gegeten. Wat een zelfvertrouwen kreeg ik op dat moment. Fijn om dat te ervaren.
    Door

שמש vindt dit leuk.
  11. pinkie

pinkie Belezen gebruiker

Dat ik op drugsforum terecht gekomen ben en echt een aantal super mensen heb leren kennen zo

Paplepep, Zwijgrecht en Fenrir vinden dit leuk.
  12. BatileOga

BatileOga Newbie

De grip op de algemeen gestelde realiteit kwijtraken

שמש vindt dit leuk.
  13. Guapo Temudgin

Guapo Temudgin Belezen gebruiker

Zonder de drugs kun jij ook wel dansen, als het in je zit komt het vanzelf op je pad. De drugs heeft je misschien alleen met wat vertrouwen grholpen om het eerder te doen. Maar dat hoeft niet eens of niet te lang. Terwijl je later misschien niet meer zonder middelen kan dansen. Want dan is het niet leuk en kun je het niet meer.

Yew ik doe gewoon dansen met of zonder tis maar een product voor er bij :nevergonnagiveyouup:

14. Kwak

Kwak Experimenterende gebruiker

Nah, dat betwijfel ik hoor. Voor mijn drugsgebruik danste ik veilig. Na mijn eerste xtc ervaring dans ik veel meer met mijn lichaam. Nu kan ik tegenwoordig ook dansen zonder alcohol. Mits de muziek fijn is. Ik ben dan wel na drie uur moe.

שמש vindt dit leuk.
  15. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Wanneer de 'doors of perception' eenmaal geopend zijn, zullen ze natuurlijk open blijven. Ook wanneer je stopt (met gebruik). Dat vind ik zelf ook een heel mooi blijvend positief ding aan drugsgebruik.

16. Legio Patria Nostra

Legio Patria Nostra Bewuste gebruiker Donateur

Enige tijd ligt dit topic stil, dat zag ik, maar ik vind dit onderwerp interessant en daarom toch nog een reactie mijnerzijds.

Mijn stelling mbt dit topic is:

Elke drug, middel, of stof die je neemt voor een positief doel of effect of verbetering, heeft zijn prijs, die je na gebruik betalen moet vanuit reactie van het lichaam.
    Bijvoorbeeld
    Alcohol. Je krijgt bij een teveel een kater, bij langdurig dagelijks gebruik liggen er nogal wat enge ziektes op de loer.
    Cannabis: hiervan kreeg ik door langdurig dagelijks gebruik en ook de grote dagelijkse hoeveelheid:
    Een duidelijke karakterverandering en, erger nog, stevige depressies.
    De prijs hiervan was ontzettend hoog...
    En zo ken ik eigenlijk geen enkele drug, of middel, dat louter positieve reacties geeft zonder die prijs....

17. verwondering

verwondering Bewuste gebruiker Top Tripreporter

Wat is de prijs van psychedelica? Truffels, LSD, DMT? Gaat dat daar ook voor op, volgens jou?

18. Legio Patria Nostra

De prijs van psychedelica is voor mij:
    Na een goede trip ren tijd lang moeite hebben met feit en fictie uit elkaar te kunnen houden.
    Die tijd lang was de laatste keer langer dan een week....

19. verwondering

Ik heb nuchter al veel moeite feit en fictie uit elkaar te houden.

Jammer dat jij zo'n negatieve ervaring hebt met psychedelica. Ik denk echter wel dat jij daar eerder uitzondering dan regel in bent. Dat psychedelica per saldo eerder positief uitslaan dan negatief.

Kijk ik naar mezelf dan kan ik zeggen dat psychedelica mij dingen laten ervaren die ik zonder nooit zou ervaren, werelden voor mij openen, mij richting geven in het leven, mij inzichten geven die ik nuchter nooit had kunnen bereiken, mij helpen mijn eigen persoonlijkheid te ontwikkelen, mij kritisch naar mezelf en de wereld laten kijken, mij kracht en moed geven, mij inzicht geven in mijn eigen problemen, en mij oneindig veel meer waardering geven voor het leven.

Wat de meeste andere drugs betreft kan ik het wel redelijk met je eens zijn. Ze zijn meestal belastend voor het lichaam. Ze bezorgen mij een leuke avond, maar tegelijkertijd lever ik in op mijn gezondheid en alleen de kater is daar al een duidelijke aanwijzing voor. Uppers gebruik ik graag maar spaarzaam. Alcohol idem.

Maar psychedelica hebben mij heel veel positiefs gebracht. Een leven zonder wil ik mij niet voorstellen. Het zou een gemis zijn.

psycel, Eik, Mindless en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Legio Patria Nostra

Dat is natuurlijk heel mooi om te lezen!
    Welke psychedelica hebben jouw voorkeur?

21. Legio Patria Nostra

Op zich kan ik wel zeggen dat het niet zozeer negatieve ervaringen zijn met 1p-LSD.
    Het is meer het gegeven, dat ik veel meer nodig lijk te hebben, dan de gemiddelde tripper....
    En, dat de trips met 1p (nog) niet zijn, wat ze zouden moeten zijn.
    Dit vind ik vreemd..

22. verwondering

(1p-)LSD, LSA en verschillende tryptamines (4-HO-MET, 4-Aco-DMT, psilocybine). Elk heeft zijn eigen kwaliteiten.

LSA hooguit eens per jaar, omdat dat zowel geestelijk als lichamelijk erg heftig is.

LSD geeft eigenlijk vrijwel altijd wel een prettige trip, al krijgt het pas meer diepgang op wat hogere doseringen.

Psilocybine voelt veel warmer aan, maar is ook veel onvoorspelbaarder. Ook qua dosering. 4-HO-MET en 4-Aco-DMT zijn redelijk goede vervangers daarvoor, zijn een stuk betrouwbaarder te doseren, maar hebben toch nèt niet wat truffels bieden. Het warme 'thuiskom'-gevoel. Een echt goede truffeltrip heb ik helaas al jaren niet meer gehad. Het lijkt bij mij niet zo goed meer te werken. Binnenkort plan ik weer eens een thuistruffeltrip in, in een heroic dose en met een MAO-remmer erbij.

DMT heb ik nog nooit gedaan maar prijkt bovenaan mijn to-dolijst.

Hoe hoog doseer jij die 1p dan? En heb je al eens andere psychedelica geprobeerd? Truffels?

Roze Olifant en Mindless vinden dit leuk.
  23. Legio Patria Nostra

Ik heb geprobeerd:
    4HO-MET
    2FDCK-HCL
    3Meo-pcp
    1p-LSD
    Vroeger psylocibine
    Helaas nog nooit truffels.
    van truffels weet ik helemaal niets...
    1p-LSD was mijn hoogste dosis 1 1/2 zegel.
    Ik vraag me af, of deze zegels misschien te lang bewaard zijn geweest...niet door mij overigens.

24. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Amen!

25. psycel

psycel Experimenterende gebruiker

Het gebruik van verschillende drugs (met name psychedelica) heeft mij heel veel positiefs gebracht.

MDMA
    : dankzij dit goedje durf ik tegenwoordig zonder moeite uit mijn comfort zone te stappen. De eerste keer dat ik MDMA op een feestje gebruikte heb ik super veel met vreemde mensen gepraat. Dit is uiteindelijk een soort hobby geworden. Tegenwoordig ga ik regelmatig in mijn eentje naar feesten toe (zonder MDMA) om met vreemde mensen te praten en als ik ergens anders ben waar ik niemand ken begin ik ook al snel gesprekken te voeren.

Truffels: de laatste keer dat ik truffels gebruikte was ik alleen en besloot om te gaan wandelen in een bos. Ik heb toen een geweldig inzicht gekregen: ik mag trots zijn op mezelf. Waarom? Omdat ik van mezelf hou! We moeten niet pas trots zijn op onszelf op het moment dat we een diploma halen of een ton per jaar verdienen. Je moet van jezelf kunnen houden, weten wie je bent en wat je wel en niet kan. Dan mag je trots zijn! Met die mindset is het leven een stuk aangenamer!

LSD: dankzij dit magische middel ben ik veel meer openminded geworden en oordeel ik niet meer voor dat ik weet waar ik over praat. Ik heb geen haat meer in me, waar is haat goed voor? Van haten wordt je ziel giftig. Waarom zijn we zo goed in het verspreiden van haat terwijl de wereld juist alleen liefde nodig heeft?

Daarnaast heb ik een goed inzicht gekregen in mijn manier van leven en wat het met me deed. Als ik in de spiegel keek zag dat ik langzamerhand de persoon werd waarvan ik altijd zei dat het niet zover zou komen. Ik realiseerde me dat ik al maanden (als het geen jaar was) iedere keer weer een excuus verzon om wat aan mijn levensstijl te doen. Ik heb er na deze trip ook meteen werk van gemaakt. Gezond eten, sporten, niet roken en drinken. Inmiddels een week of 12 verder en heb er nog steeds geen spijt van. Ik kan iedere dag naar mezelf lachen als ik in de spiegel kijk, iets wat ik veel te lang niet kon.

Laatst bewerkt: 20 mei 2019
    Bee en שמש vinden dit leuk.
  26. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Ik vind juist dat op dit forum voornamelijk de problematische kanten van drugs worden belicht ofwel blijft het steken in slechts een beschrijving van het moment van gebruiken.
    Dat drugs negatieve kanten heeft mag duidelijk zijn.
    Maar het kan ook goed zijn te bedenken welke positieve invloed drugsgebruik op je heeft, in 'blijvende zin' zeg maar. Niet alleen dat je je goed voelt op moment van gebruik, maar dat het een blijvende verbetering in je zelf heeft gecreëerd; iets wat je misschien pas na jaren bij je zelf bemerkt hebt.
    Mocht je geen enkel positief aspect weten, of dat het voonamelijk negatief voor je is, dan is wellicht het moment aangebroken te stoppen! :wink:

27. Legio Patria Nostra

Dat is natuurlijk een waarheid als een koe.
    Waarom met iets doorgaan als er geen enkele positieve werking van te bespeuren is?
    Daarom ben ik nog steeds op zoek. Op zoek naar iets, waarvan ik echt verbetering van krijg.
    Dat heb ik nog steeds niet gevonden...

28. Incubi666

Incubi666 Belezen gebruiker

Heel.veel positieve invloeden voel geen pijn geen angst ben zekerder van mijn zelf. Ben de persoon die ik graag zijn wil. Ik zelf respect beter zelfbeeld. Zonder drugs heb ik.dat niet. Probeer er af te blijven maar toch weer niet de drang is te hoog. Te veel trauma's etc en te veel prikkelingen in de omgeving. Half autische met andere kenmerken erbij

29. Legio Patria Nostra

@ Psycel: van haten word je niet beter, nee.
    Alleen, als je hebt meegemaakt dat er mensen zijn, die uit eigenbelang jou een mes in de rug steken, je verraden, als collega zijnde óók nog!, waardoor jij jouw baan verliest, nou, dan wordt de situatie toch echt anders.
    Dit is mij namelijk overkomen. Ik had na veel moeite een hele leuke baan, Werd Zelfs gehonoreerdmet een beker voor de beste resultaten, en dan komt er iemand die achter mijn rug om, mij verraden heeft, dwz deteamchef geïnformeerd over een door mij gemaakte fout...
    Ik kan je zeggen, dat ik dit stuk canaille dus ben gaan haten.
    Als ik een kans zie om met gelijke munt de rekening te vereffenen, dan zal ik direct toeslaan. Absoluut!
    Ik heb een aversie tegen acties achter de rug om. Als collega nog wel.
    Dit soort mensen, die ga ik dus haten.
    En niet zo'n beetje ook.

30. psycel

psycel Experimenterende gebruiker

Ik snap het. Dit plaatje beschrijft precies hoe ik met soortgelijke situaties handel. FB_IMG_1558953651505.jpg

Roze Olifant, Mezelf en verwondering vinden dit leuk.
  31. Bee

Bee Belezen gebruiker

Sinds ik in de psychedelische wereld terecht ben gekomen neem ik het leven een stuk minder serieus, en dat is geweldig. Zelfliefde en zelfzorg staat voorop, waar ik alle jaren ervoor tot depressies aan toe mezelf aan de kant schoof. Truffels hebben me over een trauma heen geholpen waar reguliere therapie dat vrijwel niet deed (en zeker niet op de snelheid waarmee het gebeurd is onder invloed) en hebben mijn kijk op de wereld en de maatschappij volledig veranderd. Ik ben uit de sleur van het gebaande pad gestapt en durf meer mijn eigen route te bepalen. Enkele weken terug mijn eerste ervaring gehad met Ayahuasca en dat heeft mij ook waanzinnige inzichten gegeven waar ik heel dankbaar voor ben en die ik probeer te integreren in mijn leven.
    Niet te spreken over zijdelingse positieve effecten; ik heb een hele hechte vriendengroep waar ik jaren terug niet van durfde te dromen. Mijn beste vriendin en ik gaan meestal samen "op reis", wij kennen elkaar ook door en door en niks is te gek om te bespreken. Ook vaste tripsitters bij een eventuele solo-trip.
    Mooiste is ook hoe we elkaar ontmoet hebben, we woonden samen in een (groot) studentenhuis en hadden elkaar nog niet ontmoet. Ik stond buiten te roken en zij kwam erbij, begon vrij snel over wiet, afgesproken die avond een jointje te delen en sindsdien zijn we eigenlijk niet van elkaar af gekomen en worden we nog wel eens benoemd als "Jut en Jul" of "Geer en Goor".

Roze Olifant vindt dit leuk.
  32. verwondering

Heeft diegene er last van dat jij hem haat?

Word je er zelf beter van dat jij diegene haat?

Ik denk dat het antwoord op beide vragen nee is. Op de tweede vraag zelfs: integendeel.

Ik heb een aantal jaar geleden vrijwel hetzelfde meegemaakt als jij. Daardoor mijn baan als treinmachinist kwijtgeraakt. Daarna heb ik ook een tijdlang met haatgevoelens en moordneigingen rondgelopen. Maar wat schiet ik ermee op?

Vergeten, dat doe ik niet. Ik leer ervan. Niet iedereen is even goed te vertrouwen. Maar de simpele geste iemand te vergeven maakt je al een sterker mens.

Roze Olifant, Mezelf en acht.zes vinden dit leuk.
  33. Legio Patria Nostra

Dat is op zich een daad van sterkte...
    Ik zie dit soort kwesties als volgt:

In mijn geest zit een klein zwart boekje.
    In dit boekje komen de namen, en hun daden te staan.
    Alleen de erg slechte mensen, met hun erg slechte daden, die komen daar in terecht.
    Alles dus fictief.
    En het is zeer, zeer moeilijk om uit dit zwarte boekje geschrapt te worden.
    Daarnaast heeft dit boekje nog een andere functie, en...het kan maanden, zelfs jaaaaaaren duren, maar, krijg ik een keertje de kans, om met gelijke munt de rekening te vereffenen, dan sla ik toe.
    Glashard, en genadeloos.
    Want ik vergeet dus nooit. Echt nooit.

Albedo vindt dit leuk.
  34. Undercover Buster

Undercover Buster Bewuste gebruiker

Vroeger was het anders.
    Toen was het enkel voor de lol!

Vandaag de dag helpt het me te relaxen van de dagelijkse sleur.
    Problemen even te vergeten. Even geen zorgen.
    Te weerhouden van mezelf pijn te doen door verkeerde beslissingen berust op verkeerde gedachtens. Hoewel discutabel.
    Te weerhouden van anderen pijn te doen.
    Hoewel dat laatste eveneens discutabel is want ik kan nuchter nogal fel uit de hoek komen en met drugs en drank op kan ik helemaal fel uit de hoek komen zonder enige grens te kennen, vooral als iemand aan mijn naasten komt.

Over het algemeen geven drugs je een goed gevoel. Dat was zo toen ik 14 was en dat is nu 30 jaar later nog steeds zo. Verschil met toen en nu is dat het nu 2 kanten op kan gaan terwijl het vroeger alleen de kant op ging van een goed gevoel.

35. verwondering

I feel you.

Weet wel dat het meeslepen van dit zwarte boekje een last is die je elke dag continu met je meedraagt.

Hoor het me zeggen. Roomser dan de paus? Mijn reet!

Ik weet het wel, maar het lukt mij niet.

Dat zwarte fucking boekje, dat houd ik krampachtig vast. Ik kots op dat boekje, maar het loslaten is zo moeilijk.

Ik weet het wel, maar ik doe het niet.

Dat boekje moet ik verbranden, maar hoe? Dan moet ik mijn comfort zone verlaten, en dat is eng.

Het is bij lange na niet alleen mijn baan als machinist waardoor ik wrok voel. Mijn god, nee. Er is zoveel meer gebeurd. Wat mij de laatste maanden is overkomen deed mij de wrok boven het hoofd stijgen. En dan nòg wil ik het niet loslaten.

Overbodige ballast, weet ik rationeel. Mijn laatste strohalm, denk ik gevoelsmatig.

Het venijnige is dat ik op vele momenten rationeel denk te kunnen beredeneren dat wraak iets goeds is, iets rechtvaardigs. Maar dat is het niet. Ik weet het wel, maar ik heb zoveel overtuigingskracht nodig om mezelf daarvan te doordringen dat dat me tot nu toe nog steeds niet gelukt is.

Roze Olifant, Mezelf en Albedo vinden dit leuk.
  36. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Dat is wel echt jammer. Ik heb momenteel interesse in die twee RC's, maar vind dat warme thuiskom gevoel wel belangrijk. Al ervaar ik dat overigens lang niet de hele tijd tijdens een truffel of paddo trip. Het is in eerste instantie eerder "welkom worm, ga eerst maar eens rondkijken in de lagere dimensies, bij de rest van het ongedierte" :tonguewink:

Roze Olifant vindt dit leuk.
  37. lampenkapje

lampenkapje Bewuste gebruiker

Betere nachtrust na een joint. Reden dat ik er eigenlijk elke avond een rook.
    Stressvolle periode op het moment en merk wel echt veel verschil.

38. Legio Patria Nostra

@ verwondering: mijn zwarte boekje wordt, en kan niet verbrand worden.
    Integendeel.
    Het helpt mij om overeind te blijven.
    Je spreekt over rechtvaardigheid.
    Wel, deze bestaat niet.
    Hier ten lande al helemaal niet.
    Want Wat zien wij hier?
    Diegene, met de brutaalste manieren, deze brengen het heel vaak het verst.
    En leven het langst.
    Misdaad loont hier.
    Jammer, maar zo zie ik het.

Laatst bewerkt: 3 jun 2019
    Albedo vindt dit leuk.
  39. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Tja, je met een grote bek asociaal opstellen en denken dat je dat recht hebt omdat er ooit iemand op je tere zieltje is gaan staan.

Gelukkig is niet iedereen zo.

psycel vindt dit leuk.
  40. Legio Patria Nostra

In alle gevallen : C'est la tone, qui fait la musique....8.6.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...