Zyban en antibiotica

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik hoop dat dit het juiste forum plaats is om dit te plaatsen. Het gaat namelijk niet om drugs als recreatief gebruik maar als medicijn.
Ik zelf ben al een tijd terug succesvol gestopt met roken met behulp van de huisarts en het medicijn Zyban ( bupropionhydrochloride) . Nu is een vriendin van mij ook begonnen met Zyban (helaas zonder huisarts maar via internet besteld) om de zelfde reden. Alleen heeft ze een longontsteking opgelopen (als roker heb je 4x meer kans daar op), daar gaat ze antibiotica voor krijgen denk ik. Vanmiddag moet ze naar de arts. Nou weet ik van mijn keer dat Zyban met weinig andere medicijnen samen kan. Hoe zit dat met antibiotica? In de buisluiter lees ik dat de combi Zyban en antibiotica uit de groep der Chinolonen/quinolonen niet goed is. Nou vraag ik me af of je bij een longontsteking een AB krijgt uit die groep (chinolonen/quinolonen) of dat je een heel ander AB krijgt.
En wat er kan gebeuren als je dat wel combineerd.

Dunnetjess33 zei:
Ik hoop dat dit het juiste forum plaats is om dit te plaatsen. Het gaat namelijk niet om drugs als recreatief gebruik maar als medicijn.
Ik zelf ben al een tijd terug succesvol gestopt met roken met behulp van de huisarts en het medicijn Zyban. Nu is een vriendin van mij ook begonnen met Zyban (helaas zonder huisarts maar via internet besteld) om de zelfde reden. Alleen heeft ze een longontsteking opgelopen (als roker heb je 4x meer kans daar op), daar gaat ze antibiotica voor krijgen denk ik. Vanmiddag moet ze naar de arts. Nou weet ik van mijn keer dat Zyban met weinig andere medicijnen samen kan. Hoe zit dat met antibiotica? In de buisluiter lees ik dat de combi Zyban en antibiotica uit de groep der Chinolonen niet goed is. Nou vraag ik me af of je bij een longontsteking een AB krijgt uit die groep (chinolonen) of dat je een heel ander AB krijgt.
En wat er kan gebeuren als je dat wel combineerd.

Volgens mij is wel verstandig om aan te geven bij de huisarts dat Zyban gebruikt wordt. Zodat de huisarts er rekening mee kan houden? Ik heb verders geen verstand van antibiotica, dus ik kan je niet vertellen of er andere groepen zijn. Maar volgens mij wel. Als je alles via de huisarts zou doen van medicatie, dan ziet de huisarts vaak op de computer al of er interacties zijn.

Hier een overzicht van verschillende antibiotica: http://www.dokteronline.com/antibiotica/

Hier staan de verschillende antibiotica klassen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Antibioticum

Vertel de arts wat je allemaal gebruikt aan medicatie, dan kan hij daar vast rekening mee houden bij het voorschrijven.
Als je alle medicatie bij dezelfde apotheek houdt, of wanneer verschillende apotheken van elkaar op de hoogte zijn van wat jij gebruikt, voeren zij controle uit (medicatiebewaking).

Zo moet het goed gaan.

Bupropion (Zyban/Wellbutrin) verlaagd de convulsie drempel zoals dat heet, in theorie is het dan niet handig om andere middelen te gebruiken die dat zelfde effect hebben.

Echter wordt Zyban in lage doseringen voorgeschreven en duurt een kuur met een antibioticum vrij kort.

Het is geen harde interactie en het is in de arts om een afweging te maken.
Eventueel Zyban staken en toch een chinolon gebruiken zal zwaarder wegen dan deze "interactie".

Fabrikanten dekken zich in, vandaar dat het soms in de bijsluiter wat heftiger staat vermeld dan hoe het in de praktijk gaat en is.

Terug
Bovenaan