Jep, dat is inderdaad een megagrote onzekerheid! Thnxxx 🙏Heel veel sterkte en succes met je aankomende afbouwperiode! Dat lijkt me toch een grote onzekerheid als je op een bepaalde dosis word ingesteld terwijl het nog niet waterdicht is qua omrekenen van Bromazolam naar Diazepam. @Jazz35 !
Maar stapsgewijs, kom je tot de 0.
Heeft iemand ervaring tijdens afbouw met ontzettend veel dromen (geen nachtmerries
Oid), ik droom zo intens, dat ik niet weet of dit nu een goed of slecht teken is. Dromen gaan veel over mijn overleden moeder, en ook over mijn kindertijd (alsof er nog zaken liggen die onverwerkt zijn). Wordt regelmatig huilend wakker.
Gelukkig en goed om te horen, het is zo intens. En inderdaad, ik heb maandenlang geen enkele droom gehad, en nu alleen maar hele intense dromen, die levensecht zijn. Dank voor je bericht.Dromen betekend het herstel van de brein. Bron: Ashton Manual benzodiazepines.
Nachtmerries en lucide dromen komen veel voor, heel herkenbaar ook. Benzo's onderdrukken de remslaap. Dromen word daardoor minder. Als je lager in je dosis komt ga je dus logischerwijs meer dromen.
In de Manual staat werkelijk beschreven dat wanneer de dromen en nachtmerries zich aandienen het herstel is begonnen.
Al is herstel een heel breed begrip bij benzos afbouwen. De ene dag denk je dat je deels bent hersteld en de volgende dag zit je er weer midden in.
En oja, dus samengevat. Het is een goed teken!
Heb hier ook vaak last van.Heeft iemand ervaring tijdens afbouw met ontzettend veel dromen (geen nachtmerries
Oid), ik droom zo intens, dat ik niet weet of dit nu een goed of slecht teken is. Dromen gaan veel over mijn overleden moeder, en ook over mijn kindertijd (alsof er nog zaken liggen die onverwerkt zijn). Wordt regelmatig huilend wakker.
Dit is ook heel herkenbaar. Ik kan alleen geen route vinden voor het omgaan met m'n korte lont en de stress die ik nu ervaar. Zelf begin ik te denken of ik nu wel verder moet gaan met afbouwen, ben bang dat het te veel gaat kosten.Al is herstel een heel breed begrip bij benzos afbouwen. De ene dag denk je dat je deels bent hersteld en de volgende dag zit je er weer midden in.
Zeer herkenbaar…Heb hier ook vaak last van.
Dit is ook heel herkenbaar. Ik kan alleen geen route vinden voor het omgaan met m'n korte lont en de stress die ik nu ervaar. Zelf begin ik te denken of ik nu wel verder moet gaan met afbouwen, ben bang dat het te veel gaat kosten.
Ik kan alleen geen route vinden voor het omgaan met m'n korte lont en de stress die ik nu ervaar. Zelf begin ik te denken of ik nu wel verder moet gaan met afbouwen, ben bang dat het te veel gaat kosten.
Hey, Ja ik heb nu 2 maanden pauze in het afbouwen, helaas krijg ik geen stabiliteit terug.Hoe bedoel je?
Omgaan met je korte lontje? Hoe uit de stress zich bij jou?
Ik snap dat je denkt of je het afbouwen wel moet continueren. Dat is een hele normale gedachte. Ik speel er dagelijks mee, het is namelijk gewoon zo extreem ongemakkelijk, zwaar en ellendig.
Misschien kun je het even pauzeren? Dat ga ik waarschijnlijk ook doen na de stap van 20 naar 15mg.
Ik weet dat doorslikken uiteindelijk nog meer gaat kosten...
Op welke dosering zit je nu?Heb hier ook vaak last van.
Dit is ook heel herkenbaar. Ik kan alleen geen route vinden voor het omgaan met m'n korte lont en de stress die ik nu ervaar. Zelf begin ik te denken of ik nu wel verder moet gaan met afbouwen, ben bang dat het te veel gaat kosten.
Ik lees op andere topics dat je ook pregabaline hebt genomen 150 mg, en Clonazepam met wat bier. Lijkt me geen goede combi. Bouw je af met diazepam, of met verschillende meds?Hey, Ja ik heb nu 2 maanden pauze in het afbouwen, helaas krijg ik geen stabiliteit terug.
Stress uit zich bij mij naar de buitenwereld toe, dus mijn omgeving en zelf word ik heel wisselend, kan geen houding nemen en zeer onrustige paranoïde in openbare plekken. Dit zorgt er weer voor dat ik niets onderneem.
De cirkel kan ik niet goed uitleggen, kan gewoon niet even rusten en ontstressen.
Meestal zorgt veel stress bij mij echt hele nare dingen.
T kan van niet eten tot psychiatrische opname lopen en wil dat echt niet.
Huisarts kan me ook niet helpen, die zegt dat ik het zelf wel allemaal beter weet..
Nu afgelopen 8 weken regelmatig 0.5 en soms 0.25 en af en toe n dag niet. Tis niet stabiel, maar stabiel nemen werkt ook niet.Op welke dosering zit je nu?
Ik bouw af met Clonazepam, is het middel wat ik nu een aantal jaar dagelijks genomen heb met hoogtepunt op 1.5mg.Ik lees op andere topics dat je ook pregabaline hebt genomen 150 mg, en Clonazepam met wat bier. Lijkt me geen goede combi. Bouw je af met diazepam, of met verschillende meds?
Ik herken het ook enorm van eerdere stoppogingen met wiet/hash, verschillende slaapmiddelen, alcohol voor het slapen gaan etc. Ongelofelijk levendige dromen. Ook heel veel lucid dreaming (heb ik sowieso altijd veel gehad, zelfs zo erg dat ik tegenwoordig mijn dromen vaak kan beïnvloeden en inmiddels in een droom kan achterhalen of ik droom of niet). Een goed teken inderdaad hoor! Kan wél heftig zijn ja, dat snap ik. Succes ermee! ♥️Gelukkig en goed om te horen, het is zo intens. En inderdaad, ik heb maandenlang geen enkele droom gehad, en nu alleen maar hele intense dromen, die levensecht zijn. Dank voor je bericht.
Hmmm, ik ken Clonazepam niet. Zal eens opzoeken hoe die dosering is ten opzichte van diazepam.Nu afgelopen 8 weken regelmatig 0.5 en soms 0.25 en af en toe n dag niet. Tis niet stabiel, maar stabiel nemen werkt ook niet.
Nee. 0,5mg Clonazepam = 10mg Diazepam. (bron)@Ei-Salade Ah ja, 2 mg staat gelijk aan 10 mg diazepam lees ik. Dan heb ik even een beetje een beeld.![]()
Ik heb medelijden met degene wiens dokter dat tabelletje gebruikt. 😔Oooo oké, dan heb ik een verkeerd tabelletje van internet geplukt net. 😬 Thnx.
Ja meeste mensen kunnen geen alcohol drinken mèt een benzo. Ik heb eigenlijk nooit anders gedaan, ik heb altijd gedronken erbij. En tis wel meer dan een glas per dag. Denk ongeveer gemiddelde is gelijk aan 5/6 bier.Hmmm, ik ken Clonazepam niet. Zal eens opzoeken hoe die dosering is ten opzichte van diazepam.
Hoeveel drink je erbij dan? Dagelijks of zo nu en dan een glas?
Ik drink zelf heel af en toe nog een paar glazen alcohol (als in: eens per paar weken of per maand), maar ben van plan om daar een tijdlang volledig mee te stoppen als de afbouw met diazepam begint in augustus. Schijnt toch inderdaad écht funest te zijn, wat @Raver al zegt.
Dat je het altijd gedaan hebt (herkenbaar overigens) betekent nog niet dat het je helpt in de afbouw hè. 😘Ja meeste mensen kunnen geen alcohol drinken mèt een benzo. Ik heb eigenlijk nooit anders gedaan, ik heb altijd gedronken erbij. En tis wel meer dan een glas per dag. Denk ongeveer gemiddelde is gelijk aan 5/6 bier.
Haha, oef ja, ik ook! 😅😂Ik heb medelijden met degene wiens dokter dat tabelletje gebruikt. 😔
M'n vriendin heeft 2x 2mg per dag. Zijn inderdaad behoorlijk stevige tabletten. Als ik zo'n één neem lig ik te slapen hoor. Sta er versteld van dat het haar weinig doet.Haha, oef ja, ik ook! 😅😂
Ik wil overigens niet belerend overkomen hoor. Ik heb zelf jarenlang gezopen en daarnaast benzo's en dope random door elkaar gebruikt. Maar wie weet levert het je tóch iets op om te stoppen met drinken. Wellicht de moeite van het proberen waard toch? Als je je nu zo rot en onrustig voelt. Sterkte in ieder geval! ♥️Ja meeste mensen kunnen geen alcohol drinken mèt een benzo. Ik heb eigenlijk nooit anders gedaan, ik heb altijd gedronken erbij. En tis wel meer dan een glas per dag. Denk ongeveer gemiddelde is gelijk aan 5/6 bier.
Ik heb vooral dat ik juist meer wil drinken omdat ik dus zo onrustig ben. Doe het niet, geef er niet aan toe want dan vervang je het een met het ander.Ik wil overigens niet belerend overkomen hoor. Ik heb zelf jarenlang gezopen en daarnaast benzo's en dope random door elkaar gebruikt. Maar wie weet levert het je tóch iets op om te stoppen met drinken. Wellicht de moeite van het proberen waard toch? Als je je nu zo rot en onrustig voelt. Sterkte in ieder geval! ♥️
Ik ga hier later even uitgebreider op reageren. Wat klote man. Klinkt echt heel rot. Sterkte! ♥️Ik heb vooral dat ik juist meer wil drinken omdat ik dus zo onrustig ben. Doe het niet, geef er niet aan toe want dan vervang je het een met het ander.
Als ik zo even na denk is het misschien ook de situatie van de afgelopen tijd. M'n vriendin is goed ziek geworden, aantal keren naar de eerste hulp gemoeten en denk dat ik me toen een beetje verloren heb. Ik raak snel verward en verlies dan m'n mindset en weet niet meer wat ik moet doen. Ik had echt een nieuwe frisse mindset, deed ook stukken meer en kan het nu niet meer terugvinden.
Het sociale aspect heeft echt wel met de Clonazepam te maken. M'n gedachten nemen het van mij over en raak vervolgens in paniek, dan ga ik weg en als ik dan buiten ben denk ik dat alles en iedereen op mij let. Ik kan begrijpen dat dit niet reëel is, toch blijven m'n hersenen me dit vertellen en word ik dus paranoïde en dan neemt het me volledig over.
Ik weet dat dit in m'n karakter zit, maar na zolang benzo's (die ook voor deze klachten waren gegeven) had ik gehoopt dat het weg was of dat ik het kon overzien en ermee had kunnen omgaan. Helaas is dat nog niet het geval en heb ik besloten niet verder af te bouwen en even aan te kijken of het stabiel gaat worden en m'n gedachten kan aanpassen. Het feit dat ik zoveel inlever voor het afbouwen had ik niet verwacht. Ik vermoed dat als ik dit voortzet een echte kluizenaar ga worden en angsten het gaan overnemen.
Even op de rem trappen?Helaas is dat nog niet het geval en heb ik besloten niet verder af te bouwen en even aan te kijken of het stabiel gaat worden en m'n gedachten kan aanpassen. Het feit dat ik zoveel inlever voor het afbouwen had ik niet verwacht. Ik vermoed dat als ik dit voortzet een echte kluizenaar ga worden en angsten het gaan overnemen.
Wat fijn voor jou!!Hoe is t met jullie vandaag? 💕
Ik heb even een goed vooruitzicht. Ik blijf nog 10 dagen stabiel op 15mg.
Gaat wel! Ik zit op 15 mg, en blijf daar ook even op. Die waves en Windows, wisselen bij mij sterk per dag. Soms weinig klachten, ander moment weet ik het even niet hoe ik erdoorheen moet komen. Soms het gevoel dat mijn hoofd op slot gaat, geheugen werkt dan minder, communicatie lukt dan niet. Bij tijden ook het gevoel dat mijn voeten en handen gevoelloos lijken, en dan vervolgens in brand staan. Heel apart. Die overstap naar diazepam heeft het voor mij niet makkelijker gemaakt. Gewoon doorademen zei mijn moeder altijd.Hoe is t met jullie vandaag? 💕
Ik heb even een goed vooruitzicht. Ik blijf nog 10 dagen stabiel op 15mg.
Dat is het frustrerende ja. Een goede dag geeft hoop maar die wordt de dag erop net zo makkelijk vermorzeld door vervelende symptomen.Gaat wel! Ik zit op 15 mg, en blijf daar ook even op. Die waves en Windows, wisselen bij mij sterk per dag. Soms weinig klachten, ander moment weet ik het even niet hoe ik erdoorheen moet komen. Soms het gevoel dat mijn hoofd op slot gaat, geheugen werkt dan minder, communicatie lukt dan niet. Bij tijden ook het gevoel dat mijn voeten en handen gevoelloos lijken, en dan vervolgens in brand staan. Heel apart. Die overstap naar diazepam heeft het voor mij niet makkelijker gemaakt. Gewoon doorademen zei mijn moeder altijd.
Wat gek dat je Zolpidem krijgt tijdens een Benzo afbouw. Heb je wel eens tapering strips (voor de Diazepam) besproken met je arts?Hoe gaat het met mijn medestrijders? Ik ben afgebouwd met de diazepam, nog 2,5 mg overdag, en voor de nacht 3,75 mg Mirtazapine en Zolpidem (hier slaap ik eindelijk weer eens redelijk goed op). De diazepam om mee af te bouwen lukt mij niet, dit is niet mijn middel. Enorme afvlakking in gevoel en enorme moodswings. Ben bij een orthomoleculaire arts geweest die met behulp van bioresonantie je medicatie kan doormeten (of het werkt of niet). Diazepam kwam er heel slecht uit, net zoals Bromazepam. Alleen de Zolpidem en Mirtazapine kan ik verdragen, en dat klopt ook, omdat ik er veel beter op slaap. Van de Mirtazapine wel een beetje zombie gevoel volgende ochtend, maar trekt rond de middag weg. Volgende week naar psych, en wil dan een klinische detox voorstellen. Mensen in mijn omgeving snappen niet wat je meemaakt, dat maakt het proces best eenzaam. Maar goed, vanmiddag een gesport en een korte boswandeling gemaakt, nu verse zalm gemaakt, en ga ik maar eens opeten. Benieuwd hoe het met jullie gaat!
Zo’n test ga ik zeker bespreken, goed idee, dank voor de tip. Taperingstrips zal ik ook bespreken. Orthomoleculair arts schrijft niets voor, enkel ondersteunende supplementen; vitamines, magnesium etc. Ik had er eerst ook geen hoge pet van op, maar wat ik nu aan informatie mee kreeg sluit helemaal aan bij mijn situatie. Kwam ook uit de meting; neiging tot epilepsie (Gaba / glutamaat disbalans). Eng allemaal.Wat gek dat je Zolpidem krijgt tijdens een Benzo afbouw. Heb je wel eens tapering strips (voor de Diazepam) besproken met je arts?
Misschien kun je je arts eens vragen om een farmacogenetische test. Zoiets: https://www.alphega-apotheek.nl/diensten/farmacogenetische-test
Dat lijkt me wat betrouwbaarder dan orthomoleculair spul.
mirtazapine vormt een probleem om over te stappen op lager gradaties van benzo's. de reden is dat mirtazapine de receptor HT2 en HT3 blokkeert en alleen actief is op receptor HT1. andere benzo's werken op de receptoren die je met mertazapine hebt geblokkeerd. zodra je stopt met Mert. zul je een tijd moeten wachten tot de blokkade op de receptor 2 en 3 is verwijdert, anders heeft het innemen van andere lagere gradaties van benzo's alleen een negatief effect omdat het aanzet om serotonine te produceren waar geen receptor beschikbaar voor is en dat kan leiden tot het serotonine syndroom. en als je benzo's blijft gebruiken zal dit tot ernstige gevolgen leiden. je kunt op zoek gaan naar iets wat de blokkade op de HT2 en 3 opheft zodat andere benzo's effectief kunnen zijn, echter zul je dan volledig moeten stoppen met mert.Goedenavond,
Mijn verhaal in het kort; sinds eind 2022 in een zware burn-out, wat uiteindelijk leidde naar een zware depressie. Oorzaak; onverwerkte trauma’s en letterlijk overwerkt (eigen bedrijf, werkte zo’n 80 uur per week, omdat ik geen grenzen kon aangeven). Mijn perfectionisme en controle dwang leidde tot zware paniek- en angstklachten. Op mijn dieptepunt, kreeg ik ook nog Covid en ben toen vijf nachten wakker geweest. Ik was op en wilde alleen maar slapen, maar dat lukte niet meer. Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht). Het gaat nu beter met me, hoewel ik merk dat mijn hoofd een beste tik heeft gehad. Ik wil daarom beginnen met afbouwen. De psychiater weet het niet goed. De Qeutiapine heb ik al volledig afgebouwd, de Mirtazapine bijna (nog 1 week en dan niets meer). Daarna wil ik de benzo’s graag afbouwen. Ik gebruik 2x 3 mg Bromazepam per dag, en 1 zolpidem voor de nacht. Hoe kan ik deze het beste afbouwen? Is omzetten naar diazepam nog een optie? Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag. Graag ontvang ik tips, dank alvast!
zolpidem is een benzodiazepineagonist, dat wil zeggen dat het de werking van benzo's tegenwerkt. aangezien benzo's een probleem vormen met mertrazapine zal dit de reden zijn om te zorgen dat je geen serotonine overschot opbouwt omdat je die niet kwijt kunt door de blokkade die mert. heeft veroorzaakt. for the love of God, stop met het uitproberen van allerlei benzo's zolang je mert gebruikt. ze zullen niet werken, althans ze stimuleren de aanmaak van serotonine maar dat blijft opstapelen omdat zoals ik al zei het geen beschikbare receptor heeft en dus niet actief kan worden tot het effect wat je ervan gewend was. mert. + benzo = a nogo.. spelen met je leven tot je in vegetatieve staat verkeerd. elke arts zou dit moeten weten maar het klinkt alsof ze maar blijven uitproberen omdat ze de werking van mert. niet bevattenHoe gaat het met mijn medestrijders? Ik ben afgebouwd met de diazepam, nog 2,5 mg overdag, en voor de nacht 3,75 mg Mirtazapine en Zolpidem (hier slaap ik eindelijk weer eens redelijk goed op). De diazepam om mee af te bouwen lukt mij niet, dit is niet mijn middel. Enorme afvlakking in gevoel en enorme moodswings. Ben bij een orthomoleculaire arts geweest die met behulp van bioresonantie je medicatie kan doormeten (of het werkt of niet). Diazepam kwam er heel slecht uit, net zoals Bromazepam. Alleen de Zolpidem en Mirtazapine kan ik verdragen, en dat klopt ook, omdat ik er veel beter op slaap. Van de Mirtazapine wel een beetje zombie gevoel volgende ochtend, maar trekt rond de middag weg. Volgende week naar psych, en wil dan een klinische detox voorstellen. Mensen in mijn omgeving snappen niet wat je meemaakt, dat maakt het proces best eenzaam. Maar goed, vanmiddag een gesport en een korte boswandeling gemaakt, nu verse zalm gemaakt, en ga ik maar eens opeten. Benieuwd hoe het met jullie gaat!
Zolpidem is een kortwerkende in slaper ,ik heb ze ook icm mitrazepine ,het kan de slapeloze nachten een beetje verzachten met afbouw benzo's.Wat gek dat je Zolpidem krijgt tijdens een Benzo afbouw. Heb je wel eens tapering strips (voor de Diazepam) besproken met je arts?
Misschien kun je je arts eens vragen om een farmacogenetische test. Zoiets: https://www.alphega-apotheek.nl/diensten/farmacogenetische-test
Dat lijkt me wat betrouwbaarder dan orthomoleculair spul.