Blowen in huurwoning

Purple haze

Bewuste gebruiker
Beste mede forum gebruikers. Ik heb een vraag, ik zit sinds kort in een flatje op de 2de verdieping (met nog 2 verdiepingen boven mij) en ik mag graag wel eens een jointje roken. Ik vroeg me af hoe dit zit met geur/stank. Kan het gebeuren dat de medebewoners ruiken dat ik blow. Ik hou gewoon alle deuren en ramen dicht als ik er 1 op steek. Zou dit tot overlast kunnen leiden of zou het zo moeten zijn dat de buren niks ruiken? En hoe zit het met rechten? Ik snap dat het volgens de opium wet zo is dat cannabis verboden is maar Nederland kent een gedoogbeleid. Kan de woningbouw je wat maken als je in je huurflat blowt?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
In mijn (huur)flat heb ik drie jaar lang dagelijks geblowd. Binnen met deuren dicht en open, buiten op het balkon in de ochtend, middag en avond (en 's nachts). Nooit van iemand gehoord dat ie er last van had. Dus of ze ruiken het niet of ze durven niks te zeggen. Ligt dus ook aan de buren die je hebt.

Als er bij de woningbouw geklaagd wordt zul je in eerste instantie wel een brief krijgen. Wat de rechten zijn wat betreft blowen weet ik niet, maar als je overlast veroorzaakt voor je buren zijn ze zeker bevoegd om daar wat aan te doen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zolang er niet in jouw huurcontract staat dat het verboden is te roken of te blowen, mag jij gewoon binnen blowen. Mits je geen overlast veroorzaakt natuurlijk.

Je kunt dit op een aantal manieren aanpakken:

1. Je blowt gewoon en kijkt wel wie of wat er komt klagen. (buren of meteen je verhuurder die klachten binnen heeft)
2. Je kunt je omringende buren (en dan vooral boven je aan de raam zijde) inlichten over het feit dat je (wel eens) blowt. Je kunt ze dan vragen bij enige overlast meteen aan je bel te trekken zodat je er wat aan kunt doen.
3. Je kunt bij al je buren langsgaan/briefje in de bus doen met de vraag of ze weleens wat ruiken en/of overlast van je hebben.

Met de laatste optie maak je ook nog eens meteen goed kennis met je buren, maar loop je ook de grootste kans dat er een enorme zeikerd bij zit.

Maar wat in de opiumwet staat heeft weinig betrekking tot wat je thuis gebruikt, zeker op het gebied van cannabis.
Als ik me niet vergis, is het zelfs niet verboden onder invloed van coke/heroïne/MDMA/etc. te zijn in je eigen woning. Zolang je maar niets in je bezit hebt, vervoerd, produceert of verkoopt.

Purple haze

Bewuste gebruiker
PepTalk zei:
Zolang er niet in jouw huurcontract staat dat het verboden is te roken of te blowen, mag jij gewoon binnen blowen. Mits je geen overlast veroorzaakt natuurlijk.
In de algemene voorwaarden staat dat ik me aan de Opiumwet moet houden, zo ver ik weet is het volgende de opiumwet niet verboden om cannabis te gebruiken.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ai, dat is een lastige. In de opium wet staat cannabis op lijst 2. Oa. handelen, telen enz. staan hier vermeld. Het gebruiken van cannabis niet. Daar in tegen staat dan weer wel dat je het niet in bezit mag hebben.

''Artikel 3
Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst II dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

A. binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;
B. te telen, te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
C. aanwezig te hebben;
D. te vervaardigen.''

Bron: http://www.beckersbergmans.nl/html/deopiumwet.php#3

Ik zou je dus niet heel erg druk maken. Desnoods belletje doen naar je verhuurder (evt. met smoesje..) en uit sociaal oogpunt gewoon je buren inlichten (mits dit redelijke mensen zijn uiteraard)

Purple haze

Bewuste gebruiker
PepTalk zei:
Ai, dat is een lastige. In de opium wet staat cannabis op lijst 2. Oa. handelen, telen enz. staan hier vermeld. Het gebruiken van cannabis niet. Daar in tegen staat dan weer wel dat je het niet in bezit mag hebben.

''Artikel 3
Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst II dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

A. binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;
B. te telen, te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
C. aanwezig te hebben;
D. te vervaardigen.''

Bron: http://www.beckersbergmans.nl/html/deopiumwet.php#3

Ik zou je dus niet heel erg druk maken. Desnoods belletje doen naar je verhuurder (evt. met smoesje..) en uit sociaal oogpunt gewoon je buren inlichten (mits dit redelijke mensen zijn uiteraard)

Ik ken mijn buren nog niet echt, helaas. Maar, er is toch een gedoogbeleid? Als je niet meer dan 5 gram hebt kunnen ze je toch niks maken? En dan moeten ze eerst de drugs vinden, de woningbouw kan niet zomaar binnen stappen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hoe je het ook went of keert, wat er ook in welke wet staat: Je zult zorgen dat je geen overlast veroorzaakt. Ookal is het gedoogd, wanneer de politie een klacht krijgt over geuroverlast ben je gewoon de lul. Ook met minder dan 5 gram, je krijgt dan namelijk gewoon een bon voor overlast en de politie klauwt waarschijnlijk alles open wellicht opzoek naar een plantage (er was namelijk geklaagd over wietlucht)

Dat je de buren niet kent is toch juist een goede reden om wel eens langs te gaan!?

De woningbouw mag niet zomaar naar binnen nee, zolang je dus geen gedonder hebt met de buren zit je safe.

Even inspringen op het gedoogbeleid: Het word dus gedoogd, dat betekent dat er niet actief word gezocht en vervolgt.
Dit betekent niet dat je met (minder dan 5 gram) wiet op straat mag lopen.
Blowen op straat is natuurlijk verboden, met een proces verbaal als mogelijk gevolg. Echter, het bij hebben van wiet word in mijn geval nooit geaccepteerd. Ik moet het dan ook altijd meteen inleveren, zonder verdere gevolgen.

Purple haze

Bewuste gebruiker
Ik doe er ook alles aan om overlast te voorkomen, ik heb sinds kort ook een luchtreiniger gekocht met oa een koolstoffilter tegen de vervelende geur. Ik zet dat ding aan als ik blow en blaas de rook richting dat ding.

polderpassie

Experimenterende gebruiker
Ik heb een gesprek gehad met de politie over dit onderwerp.

Blowen op zich is niet verboden.
Als puntje bij paaltje komt gooien ze het niet op wiet maar op overlast.
Iedere vorm van overlast daar kunnen ze hun eigen interpretatie aan geven.

Ik ben in de verdediging gegaan want ik ervaar ook overlast van buren, bv geluidsoverlast, bloemkooloverlast, sigarettenoverlast, burenruzies die ik letterlijk kan verstaan.......

Medewerker van de GGD was aanwezig en kon wel lachen om hoe ik die trut van een agente de verschillen tussen overlast en overlast heb voorgelegd. Wat is overlast? Wie bepaalt wat overlast is??

Maar om het verhaal kort te houden. Ik heb aangifte gedaan tegen mijn buren wegens intimidatie en bedreiging bij de verhuurder. Want dat hebben ze gedaan toen ik vriendelijk kwam melden dat ik rekening zou proberen te houden met de overlast die zij ervaarden. Ze hebben gedreigd me me uit mijn woning te laten zetten. Ze hebben me om het vriendelijk te zeggen verrot gescholden en 2 tegen 1, in kilo's waren ze ongeveer 4 keer zo zwaar dus ik ben hem gesmeerd voordat ze me fysiek konden aanvallen.

Grappig dat de politie wel kwam voor de wietoverlast en niet voor de bedreigingen die ik over me heen heb gekregen.

Het beleid is hypocriet als de pest. En er hoeft maar 1 zeikdoos tussen te zitten en je krijgt een hoop gezeik om niks. Ze behandelen je echt alsof je crimineel bent. Nooit gedacht dat dat me zou overkomen in dit land waar ik ooit zo trots op was.

:stoned:

Jovanovic

Belezen gebruiker
ik woon ook in een huurappartement, kweek, blow en dagelijks luide muziek en geregeld dope feestjes, en auto's 24/7 op de parking. nooit heeft iemand de politie gebeld, gewoon vriendelijk zijn en buren manipuleren is de boodschap

polderpassie

Experimenterende gebruiker
Ik heb ook nooit problemen gehad.

Nooit met geen enkele buur.

Maar ik woon hier nu een jaar en ik krijg alleen maar kak over me heen in deze white trash buurt.

Dat krijg je als je zogeheten op stand woont.

Ik wil het liefst daarom al verhuizen, terug naar een ghetto.

Daar waar ik vandaan kom.

Daar waar ik me thuisvoel; tussen alle loosers van de wereld.

Soort zoekt soort.

Hierbij mijn verhaal. Wel uit Be. Vermoed dat er hier nog wel rondlopen uit Be die thuis in een huurwoning blowen.

Ik woon in een landelijk gelegen huurwoning, vrijstaand en met tuin.
Dus geen bovenburen en ook geen directe buren. Eigen voordeur en achterdeur.

Je zou verwachten dat je in een dergelijke woning wel eens een jointje kan opsteken, zonder dat buren dit merken.

Ik heb wel pech dat de verhuurder ook mijn buurman is. Deze man is controle ziek en denkt dat hij als huisbaas meer rechten heeft dan een doorsnee burger.

Ik blowde in het verleden wel eens een jointje in huis. Ik zorgde er dan wel voor dat alle vensters gesloten waren.

Op een mooie dag, krijg ik een brief in de bus waar ik wordt beschuldigd van blowen. Volgens de brief bracht ik hiermee onherstelbare schade toe aan de woning.

Ik ben geen jonge gast meer en ik betaal ook altijd netjes op tijd de torenhoge huur voor deze woning. Dus ik dacht op het moment dat ik de brief las dat de verhuurder geen zaken heeft met wat ik in mijn vrije tijd doe.

Groot was mijn verbazing en woede toen ik een paar dagen later vernam dat de verhuurder dezelfde brief ook had verstuurd naar andere mensen. (politie, andere buren, mijn familie, immo kantoor)

Ik ben direct naar de politie gegaan en hun reactie was heel duidelijk. De verhuurder heeft geen zaken met mijn eventueel druggebruik. Daarnaast vroegen ze zich ofdat de verhuurder geen huisvredebreuk had gepleegd. Want hoe kon hij immers weten van mijn geblow zonder in de woning te zijn geweest? Ze hadden in het verleden van vorige huurders ook al klachten binnengekregen wegens huisvredebreuk vanwege deze zelfde verhuurder.

Ze stelden voor om een klacht in te dienen wegens laster.

De politie heeft toen een proces verbaal opgesteld en ze vertelden dat ze dit hoogstwaarschijnlijk zouden klasseren. Ze zouden wel met de verhuurder gaan praten.

Twee maand later stond de agent die de aangifte had genoteerd aan mijn deur. Hij vertelde dat ze de klacht erg serieus namen en dat ze het dossier hadden overgemaakt aan justitie.

Mijn verhuurder zal zich dus binnenkort moeten verantwoorden voor laster.

Ik ben nu wel paranoia geworden. De fun is er af en ben dan ook gestopt.

Een vriend van mij is al 15 jaar politie agent en hij blowt lekker gezellig op zijn terras. Heel de de buurt kan meegenieten. Hij maakt zich geen zorgen. Dit gezellig en zonder zorgen blowen is dus voorbij voor mij.

Binnenkort verhuizen. Kijk er al naar uit. Een dergelijk verhaal is echt de uitzondering hoor.

Vorige huisbaas wist ook van blowen (stond eens aan mijn deur op het verkeerde moment) maar zolang ik huur betaalde en de woning netjes onderhield was alles goed voor hem.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zeer apart dat je huurbaas niets in het contract heeft opgenomen wat betreft blowen.

Overigens heeft een huisbaas in Nederland vaak het recht (staat in contract) om de woning zonder medeweten van de bewoner maar met geldige reden (onderhoud oid.) te betreden.

In vrijwel elk huurcontract in Nederland staat opgesteld dat het gebruiken- in bezit zijn van- en verhandelen van (soft)drugs in of rondom het gehuurde verboden is. Wanneer je hier dan toch scheit aan hebt (wat je goedrecht is imo) zou de verhuurder het huurcontract kunnen ontbinden en wordt je er dus uitgezet.

Dat de politie zo begaand is met jou, in een land waarin blowen letterlijk illegaal is, vind ik zeer opvallend (positief).
De bevriende agent die zelf blowt moet wel oppassen lijkt me. Hier in Nederland mogen militairen en wetshandhavers zelf geen drugs gebruiken en worden ze bij aanvang van dienst ook vaak gecheckt op nuchterheid (alcohol en drugs. Blowen zie je hierop altijd terug)
Bij militairen is deze controle minder maar zeker niet afwezig.

Koios

Newbie
PepTalk zei:
Zeer apart dat je huurbaas niets in het contract heeft opgenomen wat betreft blowen.

Dat zal in NL misschien normaler zijn, aangezien jullie daar coffeeshops hebben. In casu, winkels in de straat waar je gewoon weed kan kopen.

PepTalk zei:
Overigens heeft een huisbaas in Nederland vaak het recht (staat in contract) om de woning zonder medeweten van de bewoner maar met geldige reden (onderhoud oid.) te betreden.

Dat vind ik zeer eigenaardig. Bij ons heeft niemand het recht om zich zonder jouw medeweten en toestemming jouw (huur)woning te betreden. Deurwaarders en konsoorten vormen uiteraard een uitzondering.

In BE zit het zo: De verhuurder heeft het recht om langs te komen ter controle (van het pand), MAAR moet dit minstens een maand op voorhand aanvragen. En dan nog kan je als huurder zeggen dat deze of gene datum je niet past en je het wilt verzetten. Maar je kan het natuurlijk niet blijven uitstellen. Je mag hem natuurlijk altijd uitnodigen om herstellingen uit te voeren. Onderhoud is voor zover ik weet voor rekening van de verhuurder.

We genieten in BE veel bescherming als huurder. En maar goed ook.
blowerketje z'n huurbaas heeft zich volgens mij niet enkel schuldig gemaakt aan laster, maar inderdaad ook aan huisvredebreuk EN een inbreuk op de privacywetgeving. Ik zou het in ieder geval niet zomaar aan me laten voorbijgaan, en me zeker niet weg laten jagen.
Wat als je overbuurman nu eens je werkgever zou zijn? Of een kennis daarvan? Zoiets kan serieuze gevolgen voor jou hebben!

Gewoon lekker blijven blowen in je huurwoning, en vanaf nu ook lekker in de tuin. Vooral wanneer buurman huisbaas ook in zijn tuin zit. En elke keer hij van zijn oren komt maken: politie bellen. Je mag dat natuurlijk ook filmen, zolang je je camera alleen op je eigen grond richt, of het gesprek opnemen. Maar waarschuw aan het begin van elk gesprek dat dit gesprek wordt opgenomen. Zo'n mensen moeten gewoon eens wat manieren leren in de omgang met andere mensen.

Heb je rechtsbijstand bij je familiale verzekering? Zo niet, kan je je aansluiten bij het huurderssyndicaat (ook wel huurdersbond genoemd), daar kan je -na aansluiting, kost niet zo heel veel- gratis juridisch advies krijgen. Er zit een advocaat die je advies geeft en indien nodig voorbeeld-brieven geeft, maar je zal zelf naar de rechtbank moeten (of zelf een advocaat onder de arm nemen).

Ken je rechten, en laat je vooral niet wegjagen!

Ter ondersteuning van mijn betoog (uit http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=14437):
Wist u dat hij een reserve sleutel had?? zo neen - is dat zelfs strafrechtelijk vervolgbaar - binnengedrongen met gebruik van sleutel die door het gebruik als vals wordt beschouwd - ook overdag strafbaar zo

U hebt hem - indien er niets van in het contract staat - zo wie zo geen sleutel te geven.
Uw woning is onschendbaar zelfs voor de eigenaar van het pand. Niemand kan bij uw binnen dan mits 1- bevel rechter - heterdaad - noodzaak.

Uw huisbaas kan dat laatste niet inroepen voor de verwarming te komen herstellen - dan nog moet hij het vragen en afspreken.
Noodzaak is heirkracht vb het water loopt bij de onderburen binnen - een kraan buiten het appartement afsluiten is geen optie - dus kan vb de loodgieter met een slotenmaker en een andere huurder of de syndicus of met de politie wel binnendringen om een belangrijker goed te vrijwaren .

Wanneer het in het contract staat is het wat anders want u hebt het getekend - maar als u niets geeft dan zal hij naar de vrederechter moeten trekken en ik denk niet dat de vrederechter hem zal volgen.

Marcko

Belezen gebruiker
Er is een keer een inval bij mij geweest en de officier hield bij hoog en bij laag vol dat je geen joint mag roken in je eigen huis; onzin natuurlijk. Ze hebben ook mijn weedplanten meegenomen; original haze. Ze hebben ook een zakje kalk meegenomen dachten dat het cocaine was.

contact

Newbie
Toen ik nog in een huurwoning woonde, had ik vrij spel. Ik kon doen en laten wat ik wilde met blowerij.. Geen last van de bovenburen of naasten. Ook buiten in de achtertuin niet. Toch zo'n 21 jaar gewoond. Nu (wegens omstandigheden) moet ik weer helemaal overnieuw beginnen op een kamer. Kijken wat er dan gebeurt, of de studenten wel zo poeslief zijn zoals ik hoop. Maar over een huurwoning. Je kunt het ook treffen zoals in mijn geval. :hearteyes:

Bovenaan