PepTalk zei:
Zeer apart dat je huurbaas niets in het contract heeft opgenomen wat betreft blowen.
Dat zal in NL misschien normaler zijn, aangezien jullie daar coffeeshops hebben. In casu, winkels in de straat waar je gewoon weed kan kopen.
PepTalk zei:
Overigens heeft een huisbaas in Nederland vaak het recht (staat in contract) om de woning zonder medeweten van de bewoner maar met geldige reden (onderhoud oid.) te betreden.
Dat vind ik zeer eigenaardig. Bij ons heeft niemand het recht om zich zonder jouw medeweten en toestemming jouw (huur)woning te betreden. Deurwaarders en konsoorten vormen uiteraard een uitzondering.
In BE zit het zo: De verhuurder heeft het recht om langs te komen ter controle (van het pand), MAAR moet dit minstens een maand op voorhand aanvragen. En dan nog kan je als huurder zeggen dat deze of gene datum je niet past en je het wilt verzetten. Maar je kan het natuurlijk niet blijven uitstellen. Je mag hem natuurlijk altijd uitnodigen om herstellingen uit te voeren. Onderhoud is voor zover ik weet voor rekening van de verhuurder.
We genieten in BE veel bescherming als huurder. En maar goed ook.
blowerketje z'n huurbaas heeft zich volgens mij niet enkel schuldig gemaakt aan laster, maar inderdaad ook aan huisvredebreuk EN een inbreuk op de privacywetgeving. Ik zou het in ieder geval niet zomaar aan me laten voorbijgaan, en me zeker niet weg laten jagen.
Wat als je overbuurman nu eens je werkgever zou zijn? Of een kennis daarvan? Zoiets kan serieuze gevolgen voor jou hebben!
Gewoon lekker blijven blowen in je huurwoning, en vanaf nu ook lekker in de tuin. Vooral wanneer buurman huisbaas ook in zijn tuin zit. En elke keer hij van zijn oren komt maken: politie bellen. Je mag dat natuurlijk ook filmen, zolang je je camera alleen op je eigen grond richt, of het gesprek opnemen. Maar waarschuw aan het begin van elk gesprek dat dit gesprek wordt opgenomen. Zo'n mensen moeten gewoon eens wat manieren leren in de omgang met andere mensen.
Heb je rechtsbijstand bij je familiale verzekering? Zo niet, kan je je aansluiten bij het huurderssyndicaat (ook wel huurdersbond genoemd), daar kan je -na aansluiting, kost niet zo heel veel- gratis juridisch advies krijgen. Er zit een advocaat die je advies geeft en indien nodig voorbeeld-brieven geeft, maar je zal zelf naar de rechtbank moeten (of zelf een advocaat onder de arm nemen).
Ken je rechten, en laat je vooral niet wegjagen!
Ter ondersteuning van mijn betoog (uit
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=14437):
Wist u dat hij een reserve sleutel had?? zo neen - is dat zelfs strafrechtelijk vervolgbaar - binnengedrongen met gebruik van sleutel die door het gebruik als vals wordt beschouwd - ook overdag strafbaar zo
U hebt hem - indien er niets van in het contract staat - zo wie zo geen sleutel te geven.
Uw woning is onschendbaar zelfs voor de eigenaar van het pand. Niemand kan bij uw binnen dan mits 1- bevel rechter - heterdaad - noodzaak.
Uw huisbaas kan dat laatste niet inroepen voor de verwarming te komen herstellen - dan nog moet hij het vragen en afspreken.
Noodzaak is heirkracht vb het water loopt bij de onderburen binnen - een kraan buiten het appartement afsluiten is geen optie - dus kan vb de loodgieter met een slotenmaker en een andere huurder of de syndicus of met de politie wel binnendringen om een belangrijker goed te vrijwaren .
Wanneer het in het contract staat is het wat anders want u hebt het getekend - maar als u niets geeft dan zal hij naar de vrederechter moeten trekken en ik denk niet dat de vrederechter hem zal volgen.