Over die kinderen, die heb ik ook niet en voor mij zeker geen reden om minder gemotiveerd te zijn. Ik wil nog wat van m'n leven maken en doe het dus eindelijk, voor het eerst in mijn leven, voor mezelf. Juist als je het alleen voor je kinderen zou doen of wie dan ook dan krijg je juist die vreselijke strijd omdat je eigenlijk diep van binnen nog wilt gebruiken maar je vind dat het niet mag.
Precies! Ik werd clean vanaf het moment dat ik wist dat ik 2 weken zwanger was van mijn 1e kindje, nu bijna 10 jaar geleden.
Ik bleef 3 jaar helemaal clean (ook voor en tot een jaar na geboorte 2e kindje).
Toen teruggevallen (10 mg. Meet en af en toe hero) omdat ik mijn eigen echtscheiding niet kon handlen.
Bijna 6 jaar geleden begonnen met coke basen en een diep-in-de-goot periode van enkele maanden gekend.
Ik wilde mijn kinderen niet verliezen en werd clean van heroine en coke en het drugsleventje, 5 jaar geleden. Met nog een half jaar 7x Detox, Emilie Hoeve etc.
Na een jaar viel ik weer terug: precies wat jij zegt: af en toe gebruiken, uitrekenen, op- en afbouwen met Meet etc. Ik gebruikte weer elk weekend 1 keer en 2 keer per weekend af en toe.
Maar de trek bleef, het vechten tegen die onrust, tegen die drang bleef. Ik zat letterlijk de dagen af te tellen tot ik weer "mocht" (excuus toen: "Ik heb het zo toch goed onder controle? Prima toch?" Jaja...)
Nu een jaar geleden onder narcose afgekickt. Mijn oudste 2 kwamen definitief fulltime bij mij wonen (hun vader, mijn ex-man, vertrok naar het buitenland). In één keer van co-ouderschap )helft week en helft vakanties) naar fulltime met 3 kinderen (oudsten nu op basisschool en jongste van mijn huidige man is nu peuter).
Ik wilde afkicken omdat dat moest. Ik wilde graag fulltime voor de kinderen zorgen én 3 dagen per week blijven lesgeven in het onderwijs dus moest van mezelf clean zijn.
Maar inderdaad: weer na 3 maanden teruggevallen in Meet en Temgesic. En pas in februari van dit jaar was ik het definitief zat en wilde ik clean blijven voor mij; just me myself and I!
Ik kon pas afkicken in de Meivakantie (vanwege lesgeven en kinderen). "Je stelt het uit, want je wilt eigenlijk niet", dacht de therapeut aanvankelijk. Maar dat was en bleek niet waar. Ik had het helemaal gepland.
Ja, en nu ben ik 4 maanden clean, 12,5 jaar na mijn eerste heroïne!!!, en snap ik eindelijk echt het verschil tussen clean moeten worden voor anderen en clean willen blijven voor jezelf.
Want dat is precies waar het om draait en waar het verschil zit: het helemaal zelf willen, omdat jij dat wilt. Ik wil niet meer stilstaan, ik wil mezelf niet meer tekort doen, ik zorg goed voor mezelf, want dat ben ik waard.
Ik weet zeker dat mijn carrièreswitch er alles mee te maken heeft: 8 jaar lesgegeven en al enkele jaren wilde ik richting Jeugdzorg. Maar ik dacht: dat kan ik toch niet, ik heb alleen maar HBO (docent) diploma, dan had ik SPH moeten gaan doen, of: jaja, met mijn verleden zeker! Dat lukt me nooit etc. Ik heb nu meer zelfvertrouwen, ken mezelf beter, dus weet ook wat ik anderen kan bieden.
Het gaat bij clean zijn/blijven niet alleen om wel/niet onder invloed zijn (zoals Labradoor wel schreef), er gebeurt niet alleen medisch veel (lichamelijk herstel), maar innerlijk verander je ook.
Je weet beter wat je wilt en wat je kan. Je kan je gedachten beter ordenen en hebt het zelfvertrouwen, maar ook het reëel kunnen zijn, wat daarvoor nodig is.
Althans, zo voelt het voor mij...