Om even op het goden onderwerp van laatst terug te komen:
Ik heb hier nogal een fascinatie voor de laatste tijd en ontdekte dat we hier in het noorden (ten opzichte van de mediterrane wereld) een godheid hadden die als synoniem gezien kan worden voor hemelvader Zeus, namelijk Tyr.
Etymologie:
Tyr, afstammend van Tiwaz (Proto-Germaans), afstammend van Dyeus (Proto-Indo-Europees).
Dezelfde roots als die van Zeus. Tyr dus, niet Odin/Wodan. Rond 800/1100 na Christus nam Odin het qua populariteit voor wat voor reden dan ook over van Tyr als de oppergod van het Noordse pantheon.
Tot vandaag de dag terugkomend in bijvoorbeeld het Engelse Tuesday, het Friese Tiisdei, etc. Gek genoeg dan weer niet in het Nederlandse Dinsdag, dat gebaseerd is op een minder bekende godheid (Thingsus).
Waarom is dit dan zo interessant? (Tenminste, ik vind het interessant

) Zoveel is connected! Cultureel kunnen eigenschappen van een bepaalde godheid met de tijd en met verschillende volkeren zijn veranderd, maar het heeft vaak ergens de essentie van (de betekenis van) een god en woord overgenomen. En als je dat terugleidt kom je bij veel goden uiteindelijk uit bij de allereerste goden: die van Mesopotamië (het huidige Irak). Oftewel: The cradle of civilization. Daar waar alles begon, in de zin van geavanceerde maatschappijen zoals we die nu kennen. Mesopotamië, met zijn "goden" die vanuit de "hemel" (hier betekenende: de ruimte) kwamen: de annunaki die de mensheid hun kennis, hun technologie en hun dna gaven. Maar waren dit wel echt goden? Of waren dit net als wij wezens van vlees en bloed, die technologisch gezien veel geavanceerder waren dan mensen hier op aarde en daardoor als goden werden gezien?
Met een beetje verdiepen hierin kwam ik erachter dat veel verhalen uit de bijbel eigenlijk een versie zijn van wat duizenden jaren eerder al was opgeschreven op de tabletten uit Sumerië. Zo was er bijvoorbeeld al veel eerder een soort Noach, genaamd Ziusudra, die ook een Ark bouwde om een zondvloed te overleven. Een verhaal gejat en veranderd door de bijbel.
En dus ook de tirannieke YHWH, die wellicht een samenvoeging van eerdere annunaki "goden" was: Amun Ra (elke keer dat Amen wordt gezegd, verwijst dit naar hem, las ik), Enlil, Anu misschien.
Goden, (of misschien beter gezegd: geloof in goden) die tot op de dag van vandaag voor oorlog zorgen, voor onderdrukking, voor slavernij, voor religieuze doctrine, voor angst voor vergelding, angst voor de hel.
Interessant