Deel je inzicht!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Niet mijn eigen, maar zo'n mooi inzicht dit:

Het universum heeft jou nodig, en heeft jou gemaakt precies zoals je bent, om een gat op te vullen. In ware zin, ben je de wil van het universum, uitgedrukt in jouw vorm: dit lichaam en deze geest. Het wou precies jou maken, want hier ben je. Voordat je er was, is er nooit iemand precies geweest zoals jou, na jou zal er nooit weer iemand zijn precies zoals jou.

Ook wat 'ie zegt over dat we ons als mensen nodig moeten voelen. Dat is iets waar ik lang in ontkenning van heb geleefd, maar waarvan ik nu in mijn leven ervaar dat het toch waar is. Alleen, dat is meer praktisch geweest in de laatste 2 jaren: in de wereld en met mensen. Dat ik nodig gevonden wordt door mijn omgeving, door mensen. Dat voelt goed en is niets mis mee.

Maar dieper gezien, besef ik: zonder mezelf (even mezelf gezien als dit lichaam) zou dit universum niet ditzelfde universum zijn. Het is de wil van het universum dat naast alle andere vormen op dit moment, ook ik hier ben als deze vorm. We kunnen allemaal ideeën over onszelf hebben, vaak dingen die we anders zouden willen zien (zo zie ik het vaak). Maar het universum wou op deze plaats en tijd precies mij. En op die plaats en tijd precies jou.

Het kleinste deeltje rekent dus op het geheel om te bestaan, maar ook het geheel rekent op het kleinste deeltje om te bestaan. Beide hebben elkaar nodig om precies dit bestaan te creëren. Ze bestaan in onlosmakelijke relatie met elkaar.

Casrus

DF-koning
En karma is een bitch.

Ik vond die van mij beter bij de tekst passen.

Overigens las ik halverwege de jaren '90 in een boek van Osho (de Baghwan (niet Baghwtoo, goeroe van de anale ademhaling) dat het de nationale hobby van zijn land (Pakistan) was om vrouwen (zwavel?)zuur in hun gezicht te gooien. .

Pas veel later kwam de wereldwijde verontwaardiging over de praktijk en mijn -sinds 9/12- toch al niet hele hoge dunk van de Islam.

Maar toen kreeg opeens een blanke niet moslim (kunstschaatser) ook zwavelzuur in haar gezicht.
Canada?

(Ook bleek mijn Amerikaanse geliefde het in Amsterdam onder zijn gootsteen te hebben staan).

Wat is nu het geval? Die landen van de zuuraanvallen waren onderdeel van de textielindustrie van het British Empire en al die mensen die dit deden waren óf inwoners van het
Britse Gemenebest of daarvandaan geëmigreerd.

Zwavelzuur wordt/werd gebruikt in de textielindustrie (weet niet waarvoor, kleuren?)

Het had dus meer te maken met globale industrie en handel dan met boosaardige Sutra's uit de Koran.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik vond die van mij beter bij de tekst passen.

Overigens las ik halverwege de jaren '90 in een boek van Osho (de Baghwan (niet Baghwtoo, goeroe van de anale ademhaling) dat het de nationale hobby van zijn land (Pakistan) was om vrouwen (zwavel?)zuur in hun gezicht te gooien. .

Pas veel later kwam de wereldwijde verontwaardiging over de praktijk en mijn -sinds 9/12- toch al niet hele hoge dunk van de Islam.

Maar toen kreeg opeens een blanke niet moslim (kunstschaatser) ook zwavelzuur in haar gezicht.
Canada?

(Ook bleek mijn Amerikaanse geliefde het in Amsterdam onder zijn gootsteen te hebben staan).

Wat is nu het geval? Die landen van de zuuraanvallen waren onderdeel van de textielindustrie van het British Empire en al die mensen die dit deden waren óf inwoners van het
Britse Gemenebest of daarvandaan geëmigreerd.

Zwavelzuur wordt/werd gebruikt in de textielindustrie (weet niet waarvoor, kleuren?)

Het had dus meer te maken met globale industrie en handel dan met boosaardige Sutra's uit de Koran.
Wat is nou je hele punt man :tearsofjoy:

Van die prachtige wijsheid van Osho weet jij het om te gooien naar anti-Islam en zwavelzuur. Hoe doe je dat toch altijd. Alsof je het een sport maakt om je niet te richten op de kern van wat iemand zegt of post, maar in plaats daarvan op een of andere vage tangent gaat.

Dat gezegd hebbende, Osho was zwaar anti religieus (religie in de conventionele zin: volgens een doctrine)

Ondanks zijn mooie woorden, zijn ogen zeggen nog oneindig veel meer.

Casrus

DF-koning
Wat is nou je hele punt man :tearsofjoy:

Van die prachtige wijsheid van Osho weet jij het om te gooien naar anti-Islam en zwavelzuur. Hoe doe je dat toch altijd. Alsof je het een sport maakt om je niet te richten op de kern van wat iemand zegt of post, maar in plaats daarvan op een of andere vage tangent gaat.

Dat gezegd hebbende, Osho was zwaar anti religieus (religie in de conventionele zin: volgens een doctrine)

Ondanks zijn mooie woorden, zijn ogen zeggen nog oneindig veel meer.

Nee, ik vond het juist goed dat hij kritisch was op zijn eigen cultuur.

Ben niet van de Goeroes.

Niet van Osho, niet van Sai Baba, misschien Krishnamurti.

Baghwtoo is van Herman Finkers "De Vinger".

DirkJan had het vast herkend, maar die is er niet meer.

Laatst bewerkt:

Deadwing

Wijs gebruiker
Nee, ik vond het juist goed dat hij kritisch was op zijn eigen cultuur.

Ben niet van de Goeroes.

Niet van Osho, niet van Sai Baba, misschien Krishnamurti.

Baghwtoo is van Herman Finkers "De Vinger".

DirkJan had het vast herkend, maar die is er niet meer.
Krishnamurti is de enige “ guru” die ik altijd serieus heb genomen. Al bijna veertig jaar.

De man heeft samen met Robert Pirsig (Zen and the art of Motorcycle Maintenance) mijn kijk op deze wereld toen ik nog geen 18 was nogal veranderd. Henry Miller met ‘ Tropic of Cancer’ was de derde. Miller is vooral beroemd geworden door de erotiek in zijn werk, maar hij had zoveel meer te vertellen. En hij was ook een groot bewonderaar van Krishnamurti.

Krishnamurti heeft ook nooit een sekte of cult geleid. Zelfs tijdens lezingen omschreef hij zichzelf alleen als “ the Speaker” .
Mensen moesten zelf uitzoeken wat de waarheid was. Dat kon niet door alleen naar hem te luisteren.

Casrus

DF-koning
Krishnamurti is de enige “ guru” die ik altijd serieus heb genomen. Al bijna veertig jaar.

De man heeft samen met Robert Pirsig (Zen and the art of Motorcycle Maintenance) mijn kijk op deze wereld toen ik nog geen 18 was nogal veranderd. Henry Miller met ‘ Tropic of Cancer’ was de derde. Miller is vooral beroemd geworden door de erotiek in zijn werk, maar hij had zoveel meer te vertellen. En hij was ook een groot bewonderaar van Krishnamurti.

Krishnamurti heeft ook nooit een sekte of cult geleid. Zelfs tijdens lezingen omschreef hij zichzelf alleen als “ the Speaker” .
Mensen moesten zelf uitzoeken wat de waarheid was. Dat kon niet door alleen naar hem te luisteren.

Was hij geen Brahmaan?

Bovenaan