Veel van deze kenmerken van verslavingen en moeite met stoppen komen mij heel erg bekent voor.
Ik rook sinds het begin van mijn zestiende jaar, ik was net een week zestien toen drie vrienden vroegen of ik een pakje voor ons alle vier kon kopen (gewoon allemaal meebetalen en het zou bij één pakje blijven)
Uiteraard stemde ik in, ik had al eens eerder een sigaret gerookt maar vond er destijds niet veel aan, maar was benieuwt wat ik er nu van vond. Zogezegd zo gedaan en zo zaten wij met zijn vieren te roken in het lokale parkje, hoesten en kuchen als wat natuurlijk, maar uiteraard was het wel een bijzondere en spannende ervaring voor ons dus we rookten het pakje langzaam maar zeker leeg.
verslaafd
Dit gebeurde twee en een half jaar geleden, het is toevallig dat ik dit topic nu lees want ik ben nu net een dag gestopt.
Ik heb al meerdere pogingen om te stoppen achter me liggen, steeds begon ik weer, en niet omdat ik MOEST maar omdat ik ''niet genoeg motivatie had om te stoppen'' aldoor dacht ik dingen als: ach ik ben nog jong, ik stop binnenkort wel of wanneer ik net weer een week gestopt was: Ach, ééntje kan geen kwaad (om vervolgens weer te beginnen)
Nu is het klaar, het is genoeg geweest, ik heb mezelf voorgezet dat het me teveel geld kost en nog belangrijker: het is absoluut niet charmant en/of aantrekkelijk, veel meiden knappen er op af, bovendien is het een soort van ketting die je vasthoud en ik wil mijn ''vrijheid'' terug, al voelen de eerste dagen/weken van stoppen juist als een gevangenis, het is een kwestie van keihard doorzetten!
Echter zijn de lastigste momenten voor mij toch wel de ''chillavonden'' van mij en mijn vrienden, het wandelen met de hond en in de pauzes op school, in mijn vorige stopperioden (waarvan de langste 7 weken duurde) viel ik voornamelijk op deze vlakken, dit komt vooral omdat anderen op die momenten ook roken in mijn bijzijn.
Tips
Een opsomming van een paar tips om te stoppen (die ik zelf ook weer ga gebruiken)
-> Zoek een tijdelijk alternatief:
Ga een tijdje over op kauwgum of lollie's wanneer je zin hebt in een sigaret, een nieuwe hobby erbij zoeken kan ook stevig bijdragen om het zin in roken te verminderen. Ook het drinken van veel water wil wel eens werken.
->Kosten:
Bedenk je hoeveel geld je wel niet (letterlijk) in rook op laat gaan door je verslaving, bij mij was dat 30 euro per maand, en dat is in mijn ogen al best veel. Reken uit hoeveel geld je gemiddeld per maand oprookt en stop dit bedrag in een potje zodat je er naar een tijdje iets leuks van kan kopen.
->Het ziet er niet uit+stinkt voor niet rokers=Not-done!:
Roken is uiteraard een keuze en wat ik hiermee bedoel zal zeker niet voor ieder individu gelden maar veel mensen vinden dat roken stinkt en dat het er niet uit ziet. Ik weet uit ervaring dat veel meiden absoluut niet kicken op rokende jongens, wanneer je jonger bent lijkt het misschien stoer maar zodra je iets ouder word (zelfs op mijn leeftijd) blijkt het tegendeel.
Ik wens alle verslaafde rokers op het forum erg veel succes toe met het stoppen, straks ga ik mijn grootste demon van mijn stoppogingen onder ogen zien (de slaapproblemen van de eerste paar dagen niet roken).
Houd jullie sterk