Tabak

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik ben vandaag een hele dag rookvrij is zalig gewoon! Ik ruik niet en eigenlijk heb ik er geen ik last van dat ik niet gerookt heb. Dus inderdaad het is een illusie dat we het nodig hebben.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
De eerste dag is er nog wel degelijk lichamelijke ontwenning. Maar ik snap wat je bedoelt, altijd roken en dan weer eindelijk 1 dag zonder. Voelt goed. Denk dat je over ongeveer 3 dagen weer denkt van he fuck ik kan weer fatsoenlijk ruiken :P en eten smaakt lekkerder voelt heel raar

Tot je na 5 dagen weer begint. Alles in een klap weer bij het oude, en toch stug doorgaan he? daar bevind ik me nu dus

Nog iemand gestopt? 1 dag, paar dagen, misschien zelfs een maand?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Heb zo de nodige pauze's wel gehad, meestal van een aantal maanden niets roken/blowen.
Nu rook ik eigenlijk alleen nog in sociale gelegenheden en ook niet altijd als ik uitga of iets, het beetje tabak wat ik rook zit in een joint. Met een pakje sigaretten doe ik normaal een week ongeveer, zodra het blowen ook stopt ga ik zeker geen vaste roker meer worden. Vind het stinken in huis dus rook ik buiten sigaretten normaal, maar wiet nog wel binnen. Vind dat wel lekker ruiken in huis, en de geur is snel weg :)

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Zou jij zo sterk in je schoenen staan om recreatief te kunnen blowen, met tabak? Lijkt me lastig. Niet zozeer om het blowen, maar bij roken is gelijk het stemmetje van je wil er nog een. Dus ja na stoppen nog nicotine binnekrijgen via joints, en dan blijven stoppen, is voor mij onmogelijk. Het is voor mij stoppen met beide. Anders lukt het niet.

Ben trouwens bezig met het boek 'stoppen met blowen' van Yoram Stein. Zijn woorden komen echt hard aan. Misschien een tip. Ben zelf erg fan van zelfhulpboeken, ze brengen mij altijd veel goeds. Ook omdat ik een redelijk introvert persoon ben, en niet echt van groepsessies of wat dan ook hou.

(stoppen met blowen is een boek dat geld voor veel andere verslavingen. Roken uitgesloten, dat is een verhaal op zich waard)

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Maar serieus als je stopt met roken heb je constant honger! Lichamelijke verslaving van nicotine.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
De ontwenning van roken, het lege bijna niet waarneembare gevoel, het irritante gevoel dat we alleen kennen als 'ik wil een sigaret' is precies hetzelfde als normale honger en stress. Het zit ook in de maagstreek. Daarom is het ook zo'n bitch, die nicotine. En daarom weten wilskracht stoppers nooit wanneer ze nou echt gestopt zijn, want honger blijf je houden.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
3 dagen gestopt? Mooi zo, de truc is niet het stoppen, maar het gestopt blijven. Hoe voel je je nu? Voel je je alsof je een moord zou kunnen plegen voor één trekje? Of denk je nu 'Eindelijk! Ik ben een niet roker! Ik wil het niet, ik heb het niet nodig'.

Hoe zit het met de ontwenningen? Besef je dat het allemaal maar een gevoel is, en er eigenlijk helemaal geen echte ontwenning is?

Als je je nou concentreerd op het gevoel. Wat voel je dan? Is lastig uit te leggen hé :wink: Omdat het er niet is.

Nostalgie

Newbie
Veel van deze kenmerken van verslavingen en moeite met stoppen komen mij heel erg bekent voor.

Ik rook sinds het begin van mijn zestiende jaar, ik was net een week zestien toen drie vrienden vroegen of ik een pakje voor ons alle vier kon kopen (gewoon allemaal meebetalen en het zou bij één pakje blijven)
Uiteraard stemde ik in, ik had al eens eerder een sigaret gerookt maar vond er destijds niet veel aan, maar was benieuwt wat ik er nu van vond. Zogezegd zo gedaan en zo zaten wij met zijn vieren te roken in het lokale parkje, hoesten en kuchen als wat natuurlijk, maar uiteraard was het wel een bijzondere en spannende ervaring voor ons dus we rookten het pakje langzaam maar zeker leeg.

verslaafd
Dit gebeurde twee en een half jaar geleden, het is toevallig dat ik dit topic nu lees want ik ben nu net een dag gestopt. :grin:
Ik heb al meerdere pogingen om te stoppen achter me liggen, steeds begon ik weer, en niet omdat ik MOEST maar omdat ik ''niet genoeg motivatie had om te stoppen'' aldoor dacht ik dingen als: ach ik ben nog jong, ik stop binnenkort wel of wanneer ik net weer een week gestopt was: Ach, ééntje kan geen kwaad (om vervolgens weer te beginnen)

Nu is het klaar, het is genoeg geweest, ik heb mezelf voorgezet dat het me teveel geld kost en nog belangrijker: het is absoluut niet charmant en/of aantrekkelijk, veel meiden knappen er op af, bovendien is het een soort van ketting die je vasthoud en ik wil mijn ''vrijheid'' terug, al voelen de eerste dagen/weken van stoppen juist als een gevangenis, het is een kwestie van keihard doorzetten!

Echter zijn de lastigste momenten voor mij toch wel de ''chillavonden'' van mij en mijn vrienden, het wandelen met de hond en in de pauzes op school, in mijn vorige stopperioden (waarvan de langste 7 weken duurde) viel ik voornamelijk op deze vlakken, dit komt vooral omdat anderen op die momenten ook roken in mijn bijzijn.

Tips
Een opsomming van een paar tips om te stoppen (die ik zelf ook weer ga gebruiken)

-> Zoek een tijdelijk alternatief:
Ga een tijdje over op kauwgum of lollie's wanneer je zin hebt in een sigaret, een nieuwe hobby erbij zoeken kan ook stevig bijdragen om het zin in roken te verminderen. Ook het drinken van veel water wil wel eens werken.

->Kosten:
Bedenk je hoeveel geld je wel niet (letterlijk) in rook op laat gaan door je verslaving, bij mij was dat 30 euro per maand, en dat is in mijn ogen al best veel. Reken uit hoeveel geld je gemiddeld per maand oprookt en stop dit bedrag in een potje zodat je er naar een tijdje iets leuks van kan kopen.

->Het ziet er niet uit+stinkt voor niet rokers=Not-done!:
Roken is uiteraard een keuze en wat ik hiermee bedoel zal zeker niet voor ieder individu gelden maar veel mensen vinden dat roken stinkt en dat het er niet uit ziet. Ik weet uit ervaring dat veel meiden absoluut niet kicken op rokende jongens, wanneer je jonger bent lijkt het misschien stoer maar zodra je iets ouder word (zelfs op mijn leeftijd) blijkt het tegendeel.

Ik wens alle verslaafde rokers op het forum erg veel succes toe met het stoppen, straks ga ik mijn grootste demon van mijn stoppogingen onder ogen zien (de slaapproblemen van de eerste paar dagen niet roken).

Houd jullie sterk :stoned: :wave:

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Vandaag weer begonnen jongens... :(
Trots ben ik er niet op morgen stop ik weer. Het was toch zo leuk om niet naar buiten te gaan en zo. Veel vrijer niet stinken , je weet wel wat ik bedoel.Nu ja ik heb deze 3 dagen meer longinhoud gekregen. Ook meer honger maar dit is normaal.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik vrees dat je de wilskracht methode hebt toegepast. Je hebt jezelf waarschijnlijk gestraft door te zeggen: 'Ik mag niet roken!' Dat is gewoon enorm lastig. Probeer het te zien als een opluchting. Je bent eindelijk vrij! Je hoeft niet meer te roken! Je hoeft niet meer te stinken, geld uit te geven, jezelf te schamen en jezelf te verachten omdat je diep van binnen weet dat het krankzinnig is maar toch doorgaat Zie het als een openbaring. Een nieuwe stap in je leven met alleen maar voordelen.

Ik weet het. Het is een bitch. Een sluipmoordenaar, die je pakt voordat je het door hebt. En voor rokers is dit inderdaad heel moeilijk in te zien. Ze blijven geloven dat het iets is dat hun afgenomen word als ze stoppen. Maar dat is het niet. Het is iets wat je gegeven wordt. Het is de sigaret die het veroorzaakt, niet het stoppen ervan!

Rokers zijn kampioen in uitstellen. Niemand doet het beter dan wij. Ik stop morgen. Maar morgen is het weer morgen. Het wordt niet makkelijker maar juist moeilijker!

Het is zo'n klotestreek, ze moeten allemaal dood die klootzakken van de tabaksindustrie. Alleen om geld. Ze maken ons verslaafd, en daar moeten wij voor op draaien! Maar niet voor lang. We stoppen met z'n allen!

Geschreven in redelijke dronken bui. Hou hier rekening mee aub.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Denk je echt dat de tabaksbedrijven gaan mogen stoppen? De overheid krijgt er een te groot percentje van...

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
ja
theholyganja zei:
Denk je echt dat de tabaksbedrijven gaan mogen stoppen? De overheid krijgt er een te groot percentje van...

ja dat is het kutte eraan. Betaalde laatst verdomme 5.80 voor een pakje shag van 40 gram. Het was toch eerst 55 gram?

Stel je toch voor dat binnekort een pakje peuken 10 euro kost? Als het zo doorgaat gaan we allemaal naar de klote, en dan moet je wel stoppen. En dan ook nog een smoes van: 'ja, dat is wel zo maar ehm, we proberen het te ''ontmoedigen''. Tuurlijk

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Koop eens tax vrije sigaretten. Vergelijk met een gewoon pakje. Alles wat verschilt gaat rechtstreeks naar de overheid.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
LeonR123 zei:
hoorde vandaag zoiets van pakje peuken in maleisie voor 1,50 :P Fuck het systeem. Het onze dan

Mensen in Maleisië verdienen waarschijnlijk ook wel veel minder dan hier, dus de verhouding zal wel ongeveer hetzelfde zijn lijkt me.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Klopt, maar dat weerhoud niemand ervan om daar goedkoop in te slaan,..
ook al kost de vakantie zelf tig keer zoveel

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Doe zoals ik schiet je sigaretjes. Is goedkoper smaakt bijna hetzelfde als je merk in het pakje. (schiettabak is iets voller van smaak) En het is even gezond/ongezond als een gewone filter sigaret.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik weet niet wat het is met filter sigaretten, maar ze geven mij nooit de voldoening waar ik naar zoek. Dat doen ze zoiezo nooit, maar na een sjekkie voel ik me veel 'verzadigder' dan na het roken van een filtersigaret. Als ik op mijn werk tijdens de pauze filter sigaretten rook lijkt het net alsof ik die greengo troep zonder nicotine rook. Dan rook ik er ook meestal 2 of 3.

Nee, filtersigaretten vind ik bah. Doe mij maar shag, das tenminste niet zo scherp. Filtersigaretten zijn als messen in mijn keel

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Een dillema waar ik nu mee zit, is het stoppen met roken, en het stoppen met blowen. Het punt is, ik ben aan allebei verslaafd. En goed ook. Zou niet weten aan welke ik verslaafder ben. Nu ik erover nadenk denk ik toch de nicotine. Ik kan geen 2 uur zonder. Met blowen ligt het anders. Het zijn de momenten (savond na het eten) waar de trek echt niet te houden is.

Eigenlijk wil ik met beide stoppen. Het punt is alleen dat dit me gewoon te veel moeite kost. 2 verslavingen tegelijk stoppen is niet te doen voor mij.

Het lastige is dat als ik ervoor kies om eerst de nicotine los te laten, ik zit met de joints. Puur roken is geen optie. Ben er bekend mee. Helaas is mijn zwakte voor wiet (ik word ALTIJD knetter) een obstakel.

Ik kan niet stoppen met roken, en af en toe eens een joint met tabak roken, mocht je dit willen voorstellen. Stoppen met roken, is stoppen met roken en niet af en toe in een joint.

Kies ik voor optie 2, stoppen met blowen, dan zit ik weer met het roken. Ik rook dan als een ketter (misschien in de hoop om er stoned van te worden) maar ik weet dat ik dan toch weer ga blowen. Veel frustrerende momenten gehad van een cannabis terugval door het roken(nicotine)

Wie herkent dit dillema? Het eigenlijk willen stoppen met rook inhaleren in welke vorm dan ook, maar deze 2 drugs die elkaar tegenwerken en het stoppen bijna onmogelijk maken.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Heeft het voor jou dan geen zin om bijvoorbeeld weed of hash door een waterpijp te roken? Of een vaporizer?

Ik gebruik tegenwoordig steeds vaker een hashpijpje, vind ik ff lekkerder dan met tabak erbij en het rookt prima, in tegenstelling tot een pure joint die altijd aan alle kanten inbrand en uitgaat.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Nee, ik vind puur roken veel en veel te heftig. Ik vind het niet eens leuk. Heb een tijdje terug vaak puur in een pijpje gerookt. Zo'n piepklein topje, en dan in een teug heel diep inademen. Maar wat me dan overkwam was niet normaal. Echt een ENORME vlaag van stonedheid die echt 6 uur kon duren. Ik kan er niet goed tegen, en vind het niet lekker of leuk.

Heb het geprobeerd. Maar nee man, niks voor mij

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Moet je er nog minder in doen gozer! Ik ben er ook behoorlijk gevoelig voor, rook vaak maar een paar kruimels...

[EDIT]

komt ook omdat de verbranding van tabak de wiet een beetje tegenwerkt/afzwakt

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Het is fout gegaan toen ik alleen ging blowen ipv met vrienden.

Ik rookte vaak zo met dit pijpje omdat je dan vrijwel geen geur achterliet, en snel en lang stoned werd. Maar wat dan altijd gebeurde was dat net als ik klaar was en bewijs had vernietigd zegmaar ik altijd naar beneden moest. Heb zovaak stoned als een garnaal een tosti gemaakt waar me moeder en veel bezoek bij was. Wat je dan meemaakt is echt zwaar heftig.

Je denkt dat mensen het zien. Maar ze zien het niet. Je voelt je toch echt anders, en denk 'Dat MOETEN ze toch wel kunnen zien?' Gevolg: Totale paniek, raar gedragen, raar praten. En ja, dan heb je jezelf verraden.

Ook altijd in de appie. Kom je binne, felle lichten, iedereen kijken, ik denke dat iedereen me aan staart :P

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Tsja, als je stoned gaat rondlopen bij mensen die niet mogen weten dat je stoned bent... dat gaat een keer mis :stoned:

Ik kan dan drie oplossingen verzinnen, maar weet niet of ze haalbaar en leuk zijn :grin:

- niet meer blowen
- alleen blowen als je zeker weet dat je niks meer hoeft te doen
- een eigen huis regelen

Ik heb voor optie 3 gekozen vorig jaar :mrgreen: :stoned:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Nice, een eigen stekkie is inderdaad een goeie manier. Je krijgt alles een beetje op een rijtje en gaat helemaal je eigen gang. Maar ik zie die mogelijkheid niet. Gaat zeker nog een paar jaar duren voordat dat financeel en emotioneel haalbaar is. Met emotioneel bedoel ik dan voor mezelf kunnen zorgen (kan ik wel, maar kan niet met geld omgaan en administratie ben ik fucked up slecht in, om maar te zwijgen over mijn kookkunsten. Ei bakken, hoe ging dat ook al weer? :flushed: )

Maarja manier 1 is wat ik eigenlijk wil. Moet me hersenen er nog van overtuigen want ze willen het niet snappen.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Het is toch wonderbaarlijk hoe snel het lichaam zich kan herstellen na een tijd lang dag in dag uit roken? Het is zelf wonderbaarlijk dat het lichaam deze vergiftiging uberhaupt kan overleven. Als het de bedoeling was geweest van de natuur of van god (ligt er maar aan in welke theorie je gelooft) om te roken waren we wel uitgerust geweest met een filter in onze longen. Geen enkel organisme, mens, dier, bacterie of plant is ontwikkeld om giftige verbrande stoffen in de longen te trekken. Als je ook rook uitblaast naar een baby of kat of iets dergelijks zal hij altijd tegenspartelen.

Wie heeft zoiets eigenlijk bedacht? Ik bedoel, hoe kom je erop? Was er iemand die dacht he leuk, als ik dit nou in de fik zet en het inadem, misschien is dat lekker. Maar dat is het nooit. Hoe zijn ze erachter gekomen dat tabak of andere stoffen te roken zijn? Als je lichaam in alle hevigheid tegenspartelt door je misselijk te maken, je te laten hoesten, je pijn te laten voelen en alle andere ellende die je krijgt waarom zou je het dan een 2e keer willen proberen? Als je lichaam zegt: 'STOP DIT IS FOUT! IK GA JE MISSELIJK EN ZIEK MAKEN ZODAT JE WEL 2 KEER NADENKT!' wie is dan die mongool geweest die dacht, misschien word het de 2e keer wel beter?

vroeg me gwn af... hoe roken van stoffen is ontdekt. Is toch raar als je erover nadenkt?
Zelfde als met koeien. Wie heeft melken uitgevonden? Was er iemand die dacht, he als ik nou eens aan die stengels blijf trekken misschien komt er dan wit spul uit wat ik kan drinken?

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Lol dat van dat high zijn en je denkt dat mensen het zien is inderdaad heel erg herkenbaar :wink:
Enja inderdaad we zijn niet bedoeld om te roken. Bij onze eerste trekken van een sigaret werden we misselijk. Menselijk afweersysteem omdat we niet nog meer vergif in ons zuigen. Een toch blijven we het doen? Man, serieus waar zijn we mee bezig? Ik kan geen enkele sigaret roken zonder dat te denken...Maar aan de andere kant stoppen lukt ook niet. Allen car's boek gelezen hielp maar 5 dagen. Toch ben ik blij dat ik het gelezen heb. Nu denk ik teminste al na over mijn kankerstokken en rook ik ze niet meer klakkeloos op!

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Precies. Het is vreemd he, dat we gewoon doorgaan terwijl we weten dat je moet stoppen? Met als resultaat dat je door de angst zelf meer en meer gaat roken.

Maar dat is nou juist het wonderbaarlijke van de menselijke geest. We zijn in staat onze eigen keuzes te maken. Maar voor 1 keer moeten we niet naar ons lichaam luisteren. En dat is lastig.

Over dat boek, hier precies hetzelfde. Het hielp voor 4 dagen, daarna weer begonnen. Je weet hoe het werkt, het heeft een impact, maar toch ga ik door.

Fascinerend toch, dat er zoiets bestaat? Verslavingen? Ik vind het echt heel raar. Ook heel ingewikkeld, het is neit alleen dat stofje maar zat andere dingen. Het hele geheel is moeilijk te begrijpen. Denk dat niemand het echt 'helemaal' van onder tot boven kan begrijpen.

Paperplane.

Wijs gebruiker
Ik heb de afgelopen dagen flink wat research gedaan betreft de verslavingsfactpr van tabak, en wil bij het kopje "Verslaving" vanavond/morgenavond wel een poging doen dat in een lapje tekst te proppen. Nicotine zelf schijnt wel de aanleiding te zijn, maar niet de dieper liggende oorzaak.

Nostalgie

Newbie
Alweer twaalf dagen gestopt met roken. :grin:

De lichamelijke afkickverschijnselen zijn nu verdwenen, echter is de verleiding een sigaret te bietsen (met name bij chillen en in de pauzes op school) is wel groot.
Buiten het feit dat ik echt wil stoppen heb ik ook nog een weddenschap om twintig euro met een meid dat ik niet meer zal roken. :beer:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Aight, netjes! 12 dagen. respect :grin:

@paperplane:
Zoiets had ik eigenlijk wel verwacht. Het lijkt me niet dat nicotine de enige rol in die verslaving heeft. Er is zoiezo meer aan de hand. Maar ik ben benieuwd :P Ga je 'lapje' tekst zoiezo lezen :P Ma geloof me, zoiets krijg je niet in het kort uitgelegd. Dat gaat een lang bericht worden dat kan ik je garanderen

Paperplane.

Wijs gebruiker
LeonR123 zei:
Aight, netjes! 12 dagen. respect :grin:

@paperplane:
Zoiets had ik eigenlijk wel verwacht. Het lijkt me niet dat nicotine de enige rol in die verslaving heeft. Er is zoiezo meer aan de hand. Maar ik ben benieuwd :P Ga je 'lapje' tekst zoiezo lezen :P Ma geloof me, zoiets krijg je niet in het kort uitgelegd. Dat gaat een lang bericht worden dat kan ik je garanderen
True that. Dacht het gisteravond wel even te doen, maar op de helft van de echt relevante info had ik al bijna een word-blaadje vol. Ik kijk vanavond wel even of ik ook een beknopter, makkelijker te begrijpen, versie kan tikken.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Is goed man. Ben benieuwd. Eens kijken of je het ook aan mij duidelijk kan maken :P

Maar ehm, studeer je iets in biologie, of chemie, of iets in die richting? Studeer je uberhaupt nog, of zit ik dan een verkeerde leeftijd in te schatten?

Bovenaan