Tabak

Fool

Badass junkie
Dat verklaard misschien wel waarom we een beetje lang elkaar heen aan het lullen waren :grin:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Fool zei:
Dat zou heel goed kunnen, maar alsnog is de mening van Carr niet gelijk een feit. Is iedereen die op zijn eigen verjaardag een biertje drinkt bijvoorbeeld ook alcoholverslaafd?
Alcohol is een ander verhaal. Hoewel de filosofie van easyway in principe op alle drug toepasbaar is, werkt het anders als roken. Ik sta altijd open voor een discussie over alcohol.

Fool zei:
En is het niet zo, dat áls je denkt dat sigaretten wat doen, al doen ze helemaal niets, dat al iets is? Ik bedoel, als je kunt genieten van dat mentale effect is het toch ook wat?

Nee. Ik zal je uitleggen waarom. De illusie dat iets lekker is, betekent niet dat iets werkelijk lekker is. Een sugarpill, ofwel placebo, is iets waar geen echte werking aan zit, maar waarbij dit alleen maar zo lijkt. Net doen alsof het lekker is, wil niet zeggen dat het echt lekker is. Je vraag is eigenlijk typisch een vraag van iemand die nadat vrijwel alle illusies omver geworpen zijn dit als laatste redmiddel gebruikt. Ik wil niet zeggen dat dit zo is, dit weet ik niet, maar zo komt het over bij mij. Omdat het enige 'plezier' wat rokers krijgen bij het roken van een sigaret de verlossing van de ontwenning is die de vorige sigaret veroorzaakte, is er van echt plezier geen sprake. Daarbij komt ook nog het feit dat het lichaam zich steeds beter tegen giftige stoffen kan bewapenen, waardoor je na verloop van tijd imuun (of imuuner eigenlijk) wordt voor de nicotine.
Zelfs al zou je je kop in het zand steken en op zoek gaan naar een reden om te roken (ze zijn er niet, geloof me) dan zouden alle negatieve aspecten van het roken je totaal neerhalen.

Als je niet precies weet hoe de val in elkaar steekt, en er van overtuigd bent dat er werkelijk enig voordeel te halen is uit tabak, zou je, hoewel het dan een illusie is, genieten van roken. Maar als gaat proberen te doen alsof je ervan geniet, ben je jezelf voor de gek aan het houden.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Illusie of niet, ik vond het heerlijk en heb er van genoten! :grin:

Maar ben inmiddels wel negen maanden rookvrij.

Fool

Badass junkie
L-123-R zei:
Fool zei:
Dat zou heel goed kunnen, maar alsnog is de mening van Carr niet gelijk een feit. Is iedereen die op zijn eigen verjaardag een biertje drinkt bijvoorbeeld ook alcoholverslaafd?
Alcohol is een ander verhaal. Hoewel de filosofie van easyway in principe op alle drug toepasbaar is, werkt het anders als roken. Ik sta altijd open voor een discussie over alcohol.
Oke, laten we dat een andere keer maar doen :P

Nee. Ik zal je uitleggen waarom. De illusie dat iets lekker is, betekent niet dat iets werkelijk lekker is. Een sugarpill, ofwel placebo, is iets waar geen echte werking aan zit, maar waarbij dit alleen maar zo lijkt. Net doen alsof het lekker is, wil niet zeggen dat het echt lekker is. Je vraag is eigenlijk typisch een vraag van iemand die nadat vrijwel alle illusies omver geworpen zijn dit als laatste redmiddel gebruikt. Ik wil niet zeggen dat dit zo is, dit weet ik niet, maar zo komt het over bij mij. Omdat het enige 'plezier' wat rokers krijgen bij het roken van een sigaret de verlossing van de ontwenning is die de vorige sigaret veroorzaakte, is er van echt plezier geen sprake. Daarbij komt ook nog het feit dat het lichaam zich steeds beter tegen giftige stoffen kan bewapenen, waardoor je na verloop van tijd imuun (of imuuner eigenlijk) wordt voor de nicotine.
Zelfs al zou je je kop in het zand steken en op zoek gaan naar een reden om te roken (ze zijn er niet, geloof me) dan zouden alle negatieve aspecten van het roken je totaal neerhalen.

Als je niet precies weet hoe de val in elkaar steekt, en er van overtuigd bent dat er werkelijk enig voordeel te halen is uit tabak, zou je, hoewel het dan een illusie is, genieten van roken. Maar als gaat proberen te doen alsof je ervan geniet, ben je jezelf voor de gek aan het houden.
Máár dan alsnog, waardoor het plezier ook veroorzaakt wordt en of het nou echt of nep is, alsnog genieten mensen dan van een sigaretje. Dat genieten is voor sommigen ook wat waard, al komt het helemaal nergens op uit. Als ik bijvoorbeeld 2 weken geen tabak heb aangeraakt en daarna een sigaartje/sigaretje bij een kampvuurtje rook, vindt ik dat heerlijk. Dan rook ik het echt niet om de ontwenningsverschijnselen tegen te houden die ik op dat moment niet ervaar. :)

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ook al ervaar je op dat moment geen ontwenningsverschijnselen meer, je geniet niet echt van de sigaret. Het is puur omdat je al een tijd niet meer gerookt hebt, omdat je dat waarschijnlijk jezelf verboden had, en dan 2 weken later mag je eindelijk weer een sigaret rookt, denk je dat deze echt lekker is. Als een sigaret echt lekker zou zijn, dan bedoel ik dat als er wel een stof in zit die je iets geeft, iets toevoegt, waarom zou je dan 2 weken niet roken? Zit er geen stof in die iets toevoegt, waarom zou je dan uberhaupt roken? Snap je wat ik probeer te zeggen? Een sigaret roken is alleen lekker na een periode van onthouding. Het hoeft niet alleen de fysieke ontwenning te zijn die het roken lekker maakt, het kan ook puur de mentale blokkade zijn van het niet roken die eindelijk wordt opgeheven.

Ik vind deze illusie een van de moeilijkste om onderuit te halen, omdat veel mensen stug vol blijven houden dat een verzonnen genot ook werkelijk genot is.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nuja iets het beloningscentrum wordt altijd gestimuleerd bij een bevrediging naar een verlangen van iets. Dorst en honger horen hier ook bij. Bij nicotine is het anders. Nicotine is een drug en is zeer sterk verslavend. En een verslaving wil altijd maar meer.

Vandaag 3 weken gestopt via allen carr's boek easyway to stop smoking! Roken lekker vinden is echt een grote illusie. Zoals stroopwafel het uitlegt is het gewoon, we roken enkel voor de nicotine en door onze brainwashing, helemaal niet omdat het lekker is.

Allen carr rules! :grin:

pointofview

Experimenterende gebruiker
Heb zelf een aantal jaar gerookt, en toen van de een op andere dag besloten om te stoppen (cold turkey). Heb er verder geen ontwenningsverschijnselen van gekregen, en dat terwijl ik de dagen daarvoor nog zat uit te vogelen hoe laat ik die dagen kon roken. Raar eigenlijk he?

Ik weet zeker dat het eraan ligt hoe graag je het wilt. Zag er niks positiefs meer in en wou het gewoon niet meer. Ik denk dat mijn mindstate de 'zin' in een sigaret helemaal heeft weggehaald. Al moet ik zeggen dat ik afentoe toch wel de kriebels krijg, zeker opstap bijvoorbeeld... Maar ach, dat gevoel is na een paar minuten weer weg!

Bovenaan