Alcohol is een ander verhaal. Hoewel de filosofie van easyway in principe op alle drug toepasbaar is, werkt het anders als roken. Ik sta altijd open voor een discussie over alcohol.Fool zei:Dat zou heel goed kunnen, maar alsnog is de mening van Carr niet gelijk een feit. Is iedereen die op zijn eigen verjaardag een biertje drinkt bijvoorbeeld ook alcoholverslaafd?
Fool zei:En is het niet zo, dat áls je denkt dat sigaretten wat doen, al doen ze helemaal niets, dat al iets is? Ik bedoel, als je kunt genieten van dat mentale effect is het toch ook wat?
Oke, laten we dat een andere keer maar doen :PL-123-R zei:Alcohol is een ander verhaal. Hoewel de filosofie van easyway in principe op alle drug toepasbaar is, werkt het anders als roken. Ik sta altijd open voor een discussie over alcohol.Fool zei:Dat zou heel goed kunnen, maar alsnog is de mening van Carr niet gelijk een feit. Is iedereen die op zijn eigen verjaardag een biertje drinkt bijvoorbeeld ook alcoholverslaafd?
Máár dan alsnog, waardoor het plezier ook veroorzaakt wordt en of het nou echt of nep is, alsnog genieten mensen dan van een sigaretje. Dat genieten is voor sommigen ook wat waard, al komt het helemaal nergens op uit. Als ik bijvoorbeeld 2 weken geen tabak heb aangeraakt en daarna een sigaartje/sigaretje bij een kampvuurtje rook, vindt ik dat heerlijk. Dan rook ik het echt niet om de ontwenningsverschijnselen tegen te houden die ik op dat moment niet ervaar.Nee. Ik zal je uitleggen waarom. De illusie dat iets lekker is, betekent niet dat iets werkelijk lekker is. Een sugarpill, ofwel placebo, is iets waar geen echte werking aan zit, maar waarbij dit alleen maar zo lijkt. Net doen alsof het lekker is, wil niet zeggen dat het echt lekker is. Je vraag is eigenlijk typisch een vraag van iemand die nadat vrijwel alle illusies omver geworpen zijn dit als laatste redmiddel gebruikt. Ik wil niet zeggen dat dit zo is, dit weet ik niet, maar zo komt het over bij mij. Omdat het enige 'plezier' wat rokers krijgen bij het roken van een sigaret de verlossing van de ontwenning is die de vorige sigaret veroorzaakte, is er van echt plezier geen sprake. Daarbij komt ook nog het feit dat het lichaam zich steeds beter tegen giftige stoffen kan bewapenen, waardoor je na verloop van tijd imuun (of imuuner eigenlijk) wordt voor de nicotine.
Zelfs al zou je je kop in het zand steken en op zoek gaan naar een reden om te roken (ze zijn er niet, geloof me) dan zouden alle negatieve aspecten van het roken je totaal neerhalen.
Als je niet precies weet hoe de val in elkaar steekt, en er van overtuigd bent dat er werkelijk enig voordeel te halen is uit tabak, zou je, hoewel het dan een illusie is, genieten van roken. Maar als gaat proberen te doen alsof je ervan geniet, ben je jezelf voor de gek aan het houden.