Tijd van bezinning - nu

Alinde

Badass junkie
Het is misschien meer het missen van de dagbehandeling. Toch een vertrouwde fijne plek. Maar het is een beperkt aantal weken.

Alinde

Badass junkie
Dankjewel!

Had vriend even aan de telefoon en die zat weer flink aan de zoetigheid. Het is lastig duidelijk te maken dat ik mij zorgen maak om zijn gezondheid. Misschien is zijn drugsverslaving overgegaan in suikerverslaving.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik zou inderdaad veel beter kunnen plannen. Als ik eenmaal in de winkel loop vliegt het me een beetje aan. Mijn vriend ‘weet ‘s ochtends nog niet waar hij ‘s avonds trek in heeft’ maar dan haalt hij maar iets voor zichzelf als hij iets anders wil eten. Ik ben juist einde van de middag niet zo scherp als ik dan nog boodschappen moet gaan doen. Sowieso at ik in het verleden niet zo goed dus ik moet het koken en boodschappen doen ook weer een beetje leren.

Ik vind eten koken nooit zo'n probleem. Waar ik het allermeeste ongemerkt stress van krijg, is moeten kiezen wat ik ga eten. Toen ik als student nog op kamers zat, deed ik dat dag voor dag. Elke dag weer was dat een strijd en liep ik verloren in de winkel rond. Niet echt duidelijk wetend waar ik zin in had.

Tegenwoordig doe ik dat heel anders. Ik maak steevast een weekplanning. Die baseer ik op wat er in de aanbieding is, wat ik nog heb liggen en hoeveel tijd ik heb. Als ik 's avonds NA meeting heb (drie keer per week), moet dat allemaal wat gemakkelijker en sneller kunnen. De andere dagen heb ik iets meer tijd. Vaak beland wat ik dan kook ook in de diepvries voor de dagen dat ik geen tijd heb om te koken.

En zo heb ik ook een vast moment voor week boodschappen.

Deze vastigheid ga ik ècht heel erg goed op. Scheelt me zoveel (keuze)stress en denk capaciteit in een week. En ja, soms heb ik dan misschien iets minder zin in wat er vanavond op het menu staat. Maar het is gewoon een beetje eten wat de pot schaft. Ik lust het allemaal, ik heb het menu immers zelf eerder die week nog bedacht 🤣

Dit plannen helpt ook met acties uitzoeken en minder weggooien. Langzaam aan raak ik ook beter in minder (ongezonde) onzin kopen. Vaak kocht ik het omdat het in de aanbieding was. Ik ben daar heel gevoelig voor. Maar uiteindelijk bespaar je meer door het niet te kopen 🤷‍♂️

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Dank je voor je bericht, die dagelijkse strijd herken ik zo. Steeds proberen iets te bedenken, nadenken wat ik nog heb, etc.
Mooi dat je nu een goed systeem hebt.

Alinde

Badass junkie
Ik had vannacht weer een onrustige nacht ondanks dat ik alleen sliep. Heb geen koorts maar voel mij wel grieperig, veel mensen hier hebben het.

Ik heb met dagbesteding gebeld om een andere keer te starten.

Ik bleef ook maar malen en piekeren zondag en maandag, vandaag even rustig met een luisterboek.

Alinde

Badass junkie
Herinneringen aan dingen die tijdens mijn gebruik gepasseerd zijn komen naar boven. Misschien kan ik ze delen bij een meeting of bij de psycholoog. Sommigen kunnen er een sterk verhaal van maken, ik heb toch vooral schaamte en verdriet.
Hardop uitspreken kan misschien verlichten.

Alinde

Badass junkie
Vriend gaat donderdag mee naar een gesprek van ggz van mij. Het is voor hem lastig te begrijpen dat prikkels mij moe maken. Het gaat niet alleen daar over maar ik wil dat ook bespreken.
Hij heeft ADHD maar nog meer dan andere ADHD-ers. Als we bijv boodschappen doen maakt hij met heel veel onbekenden een praatje en dat is leuk maar ook dat vind ik soms veel.
En de televisie… ik wil niet altijd televisie aan maar hij wel. En dan wil hij ook samen kijken. Als we eens twee programma’s gekeken hebben (met reclames) ben ik wel verzadigd. Maar als ik dan iets anders ga doen zegt hij steeds ‘kijk schatje…’ en dan wil hij weer iets delen. Hij snapt niet hoe een mens moe kan worden van op een stoel zitten bij de televisie.
Ik wil dan bijv wel even buiten lopen maar hij vertaalt dat als ‘boos’ oid omdat hij niet voor zijn lol alleen gaat lopen.

Het is fijn dit even te bespreken in een gesprek. In theorie kan ik best iets voor mezelf doen als hij TV kijkt maar liefst zonder steeds ‘kijk schatje’.

Er zijn een paar programma’s die we beiden leuk vinden… en die niet te snel voor me gaan… maar hele dag TV trek ik niet.

Alinde

Badass junkie
Mijn hoofd is een zoodje. Alle herinneringen van van alles en nog wat schieten de hele dag door mijn hoofd.

GGZ is erg gericht op doelen stellen, dagbesteding zoeken, praatgroepen maar dan is mijn hoofd nog steeds een zoodje en dan ook nog met die praat van de andere mensen er doorheen.

vandaag intake gehad van ggz psycholoog maar ze bieden bijna geen individuele gesprekken meer aan en wat nog loopt, trauma behandeling is wel individueel maar dingen die ik meegemaakt heb zijn ‘wel ingrijpend maar niet traumatisch ‘.

Misschien morgen meer verslag. Ik heb paar nachten slecht geslapen en draaide net bijna door toen ik iets kwijt was. Verder stress over stookkosten, raam open, raam dicht, bed koud, vriend ontevreden. Hij huurt zelf inclusief en gaat er heel anders mee om. Hij snapt mijn krampachtigheid wel, maar word er zelf gek van.

ik snap de psycholoog en hij is ook slachtffer van het systeem. Maar ik heb met alle dagbehandeling en opnames zo ontzettend veel mensen voorbij zien komen. Meetings ook nog. Er passen niet meer verhalen van groepstherapie bij, niet nu. Enige relevante optie is beeldende therapie.

Hij zei dat ik ook vrijgevestigd kan overwegen dat ggz niet anti is. Maar dat weer uitzoeken, verzekering etc. Lukt ff niet met dit hoofd.

Hopelijk wat beter slapen komende nacht.

Alinde

Badass junkie
Ik heb in mijn jeugd een ingrijpende ziekenhuisopname gehad. Met mijn ouders ook wel over gepraat door de jaren heen. Mijn vader had ook een artikel gevonden met wat dat doet op die leeftijd qua hechting enzo.

Maar vroegkinderllijk en pre-verbaal en daar kan ggz niets mee.

Alinde

Badass junkie
Laatste voor vandaag, mijn moeder moet altijd op tijd eten anders wordt ze helemaal raar. Ik heb dat ooo in milde vorm. Ik eet niet zo regelmatig maar zou dit wel willen invoeren met vriend. We doen nu laat boodschappen in een drukke winkel, vriend ziet overal aanbiedingen, ik weet het allemaal niet meer en geen zin meer om te koken en dan maakt vriend iets makkelijks. En klaagt terecht dat ik zo weinig doe maar ik heb er dan geen puf meer voor. Dit is eigenlijk eerste punt om aan te pakken. Voor mijn energie.

Oja onderweg verandert vriend nog 6 x van gedachten over welke winkel. ADHD. Ik denk dat ik de structuur maar ga invoeren,

Alinde

Badass junkie
Een na laatste. Een klein jaar kliniek in kliniek uit gaat me ook niet in de koude kleren zitten. En wat er in gebruik en tijdens terugvallen gebeurd is en hoe dat ik de familie uitgewerkt heeft bespreek ik ook liever niet in een groep.

psychotische mensen, kliniekvriend die weer op straat beland is, een maat begon opeens mijn vriend te stalken (ook eruit gezet), eerste opname ben ik bedreigd, ik was nog niet genoeg gewapend zeg maar. Kende de criminele wereld niet, alcohol is gewoon legaal en ik heb geen geldproblemen gehad.

Dat hoeft allemaal niet in een groepje, het is privé. Ook niet op een meeting dit is veel te uitgebreid. Misschien kan ik de psycholoog mailen met wat ik nu schrijf. Vanmiddag kwam ik niet veel verder dan ‘levensloop’ en depressies wat ik wilde behandelen. Ik dacht intake dan gaat hij je leren kennen maar het was meer een sollicitatiegesprek. Wel hele aardige man en integer, dat was het probleem niet.

Ok ff van mij af geschreven en dan kijk ik morgen wat ik hiervan kan mailen.

Alinde

Badass junkie
Probleem is eigenlijk dat ik soms uit depressie kom en dat ggz dan goedbedoeld aan komt met allemaal dingen om mijn week mee te vullen maar dan is dat allemaal nieuw en plan ik het soms niet handig en houd ik het niet vol. Groepjes zijn er genoeg en dan moet ik de week vullen en begin dan alles tegelijk en houd heb niet vol en ga weer afzeggen en weer depressief.

t zijn vaak ook dingen met beperkt aantal bijeenkomsten en dan moet je weer iets nieuws.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Een na laatste. Een klein jaar kliniek in kliniek uit gaat me ook niet in de koude kleren zitten. En wat er in gebruik en tijdens terugvallen gebeurd is en hoe dat ik de familie uitgewerkt heeft bespreek ik ook liever niet in een groep.

psychotische mensen, kliniekvriend die weer op straat beland is, een maat begon opeens mijn vriend te stalken (ook eruit gezet), eerste opname ben ik bedreigd, ik was nog niet genoeg gewapend zeg maar. Kende de criminele wereld niet, alcohol is gewoon legaal en ik heb geen geldproblemen gehad.

Dat hoeft allemaal niet in een groepje, het is privé. Ook niet op een meeting dit is veel te uitgebreid. Misschien kan ik de psycholoog mailen met wat ik nu schrijf. Vanmiddag kwam ik niet veel verder dan ‘levensloop’ en depressies wat ik wilde behandelen. Ik dacht intake dan gaat hij je leren kennen maar het was meer een sollicitatiegesprek. Wel hele aardige man en integer, dat was het probleem niet.

Ok ff van mij af geschreven en dan kijk ik morgen wat ik hiervan kan mailen.

Praten helpt. Vaak juist in groepsverband. Mits er een goede sfeer hangt om te delen. Onderling vertrouwen is daarvoor nodig. Tegelijkertijd moet je ook vertrouwen geven om het terug te kunnen ontvangen.

Dit soort thema's passen dan inderdaad weer niet op een meeting. Wel een-op-een met fellows of een sponsor.

Juist door veel openheid te geven en 'prive' zaken met anderen te delen, heb ik heel veel rust gekregen. Ik hoop dat jij dat ook mag vinden.

Doe je verder iets van mindfulness of meditatie om met dat rommelige hoofd om te gaan?

Structuur aanbrengen kan ook zeker helpen. Een weekmenu is dan misschien echt wel een goede start.

Alinde

Badass junkie
Dank je, goede tips!

gevaar is dus dat ik teveel tegelijk opstart en het niet volhoud en dat dan het eten er weer bij in schiet. 1 groep heeft een begeleider die ik niet vertrouw, mijn oude behandelaar. Dat is nu niet wat ik zoek nu alles nog zo hoog zit.

ik kan wel een planning maken voor 2025 zodat ik niet teveel groepen tegelijk heb. Ik heb er ook al 2.

Mindfulness of mediteren zeker een goede maar ook dat: goed plannen.

ik heb nu 6 contactpersonen met ieder hun eigen taken maar het lijkt nu de kastje naar de muur club te zijn geworden. Krijg ik van de een opdracht om iets verzekeringstechnisch uit te zoeken, veegt de ander het van tafel ‘die methode gebruiken we niet.’

Eten koken doe ik eigenlijk liefst ‘s ochtends en dat kan natuurlijk prima: mealpreppen. En dan ook bewust 1 ochtend vrij houden. Ik heb er om 6 uur geen energie meer voor dat is na al die jaren wel duidelijk.

Alinde

Badass junkie
Al vaker hebben mensen hier gevraagd of ik niet beter op t platteland kan gaan wonen. Ik begin het wel te overwegen. Het is zooooo druk in de stad en t wordt helemaal vol gebouwd.

De Zandman

DF-koning
Ik denk dat het platteland best wel eens meerwaarde kan hebben om in te gaan wonen in jouw situatie.
Je hebt er veel minder prikkels en ik denk, dat je nu veel te veel prikkels krijgt.
In de stad, drukte, veel dynamiek en allerlei onrust.
Maar met verhuizen eventueel, moet je je wel realiseren dat dit geen kleinigheidje is....

Alinde

Badass junkie
Nee klopt want hier in de buurt lopen alle dorpen en steden vol, in rap tempo. Mijn ouders woonden op het platteland maar t is nu helemaal ingebouwd door de steden er omheen en elk leeg veldje wordt ook bebouwd in hun dorp.

Dus bij platteland denk ik dan echt aan een andere provincie en dat is niet niks. Het hoeft ook niet vandaag of morgen.
maar simpel voorbeeld, iedereen zegt dat je moet wandelen als je trek krijgt maar ik woon midden in de stad en als ik de voordeur open doet word ik al gek met al het verkeer.
Fietsen is ook geen ontspanning meer met fietspaden vol gewone fietsen, fatbikes, elektrische fietsen, scootmobiels, mountainbikers, oude mensen, jonge mensen, scholieren, kinderen.

Vriend woont in dezelfde stad en houdt niet echt van fietsen maar zelfs hij wordt gillend gek van een stukje fietsen hier. Deze stad is gebouwd jaren 70 ongeveer en gewoon niet berekend op zoveel fietsers.

Ik heb van 2010 tot 2015 aan de rand van de stad gewoond in een kleiner appartement en toen was ik veel stabieler. Heb vaak gedacht, ligt het nou aan het huis dat ik na de verhuizing vaker in crisis ben geraakt maar misschien toch wel. In km ligt het niet ver van elkaar maar toch net het verschil tussen platteland en stad. Ik kon vanuit oude huis zo de weilanden in fietsen en dat deed ik ook heel vaak.

Misschien toch eens heel serieus overwegen. Dan denk ik aan t oosten des lands maar dat doe je natuurlijk niet zomaar. Zeker niet met ouders op leeftijd.

Bijkomend voordeel zou wel zijn dat ik van deze GGZ af ben dan haha. Zonder mijn regio te willen noemen: ze hebben hier een iets ander beleid dan de rest van NL.

Alinde

Badass junkie
Het is veel allemaal. Mijn ambulant begeleider van Brijder belde vorige week of we op korte termijn konden afspreken over de ‘voortgang van de antabus’. Paar minuten maar zei hij.

Verder zei hij dat de verpleegkundige van de medicatie poli er ook ff bij kwam. Dus ik zei het wordt wel echt een gesprek/consult dan. Ja dat wel zei hij en we planden een tijd.

Eenmaal daar (vanmiddag) hebben we het 1 minuut over de antabus gehad maar Ambulant vertelde dat hij nieuwe functie heeft per 1 mrt. Dus dit gesprek was de overdracht naar Arjen, die nieuwe meneer die bij het gesprek zat.

Dat zag ik echt ff niet aankomen. Ik snap dat Ambulant dit niet voor de telefoon wilde vertellen en het was een warme overdracht maar ik vond het wel erg.

Ben nog steeds niet helemaal hersteld van de griep. Ging ff bij vriend zijn werk langs om iets af te geven maar zodra ik binnenkwam viel ik min of meer flauw. Teveel stress, te weinig geluncht en te hard gefietst denk ik. En slecht geslapen.

Dat gaf ook weer spanning want vriend schaamt zich dan een beetje dat ‘zijn meissie’ de kantine binnen loopt en omvalt.

Nouja ben wel 60 dagen clean nu. Had ook veel stress omdat de apotheek gaat staken en ik vanmiddag nog niet wist of de baxter er op tijd zou zijn.

Kordie

DF-koning
Balen dat je van ambulant behandelaar moet wisselen.
Je bouwt toch een band met iemand op, en die band moet je nu weer opbouwen met de ander.

Ook naar dat je er zoveel last van hebt gehad.
Vanavond maar op tijd het bed in en morgen een nieuwe dag.

Alinde

Badass junkie
Balen dat je van ambulant behandelaar moet wisselen.
Je bouwt toch een band met iemand op, en die band moet je nu weer opbouwen met de ander.

Ook naar dat je er zoveel last van hebt gehad.
Vanavond maar op tijd het bed in en morgen een nieuwe dag.
Dank je. Morgen ook beetje rommelig want ik moet even bloedprikken met spoed en dat moet ook tussen 2 andere afspraken door.

Ja mijn ambulant Brijder, ik noem hem ff Ben, was buitencategorie. Hij kwam tijdens de langdurige opname regelmatig langs en woonde alle belangrijke gesprekken bij. In tegenstelling tot ggz. Hij kent mijn familie, ik heb absoluut een band opgebouwd. Heeft mij ook gezien van ladderzat op de grond liggen tot ‘normaal ‘ zeg maar met mooie kleding en make-up. Ik ken hem pas vanaf oktober 2023 maar hij heeft het echt heel goed aangepakt en zonder hem had ik in een kartonnen doos kunnen liggen nu of erger.

Ben hem vooral heel dankbaar.

Die Arjen is ook heel oké maar je begint wel weer from scratch.

Alinde

Badass junkie
Vriend doet raar vandaag (we zijn vanavond niet bij elkaar). Ik moet het maar ff loslaten en er vanuit gaan dat zijn begeleiding langs geweest is en morgenochtend ook weer langs komt.

Daar is dat begeleid wonen voor. Ik ga maar gewoon slapen.

De Zandman

DF-koning
Dat is de pest, in de hulpverlening, dat je iedere keer weer opnieuw kunt beginnen omdat de medewerkers van stoel verwisselen.
Ik heb dat buitengewoon vervelend gevonden, en toen er op een gegeven moment weer een nieuwe kwam na een stuk of vijf verschillende mensen te hebben gehad, stopte ik er mee.
Ik was het zat om iedere keer weer hetzelfde verhaal te moeten vertellen.
Exit hulpverlening dus!

Alinde

Badass junkie
Yes sommigen zeggen het eerlijk: ik zit hier om carrière te maken en zal het hooguit 1,5 jaar doen.
Soms zit je al bijna te wachten op weer een carrièreswitch of weer een reorganisatie, met name als je GEEN klik hebt.

En juist dan blijven ze zitten 😉

Alinde

Badass junkie
Super brak na (weer) een nacht zonder slaap.

Vorige week was voor mij zelf niet helemaal duidelijk of ik nou griep had of ff overprikkeld was of ‘gewoon’ depressief. De halve stad had griep maar ik had geen koorts… maar ik heb zelden koorts en ik denk dat dat door de benzo ‘s komt. Toen ik heel even ECHT clean was had ik meteen 38,5 graad bij een virusje.

Anyway na 4 dagen thuis was ik heel down.
Contact gehad GGZ ook omdat ik vorige week in 4 dagen vier ambulante afspraken had afgezegd (opeenvolgende dagen). SPV zei dat ik misschien in beweging had moeten blijven ipv in bed. Maarja moet ik doorhobbelen met griep terwijl de rest van NL t werk afzegt en onder de wol kruipt?

Ben sinds afgelopen maandag weer op de been alleen de nachten gaan heel kut.

Dagbesteding valt me ook zwaar. Niet het klusje zelf maar al die nieuwe mensen. Handje schudden, praatje maken. Ze hebben geen idee aan hoeveel mensen ik mij heb voorgesteld sinds 1 januari. 3 opnameplekken met flinke doorstroming. Meetings, dagbehandeling, hulpverleners, het hele netwerk van vriend… ik kan geen 1 naam meer onthouden. Vandaag was er ene Wouter en ik heb in 5 minuten wel 3 x gevraagd of hij zijn naam wilde herhalen.

Nouja het is geen ‘echte’ werkplek waar je je moet bewijzen. Als ik gewoon zeg dat ik beetje gek ben en geen namen en gezichten kan onthouden dan is het ook prima. Weten zij veel dat er al 1000 ofzo in de database zitten. Ik onthoud alleen Mies die mij coördineert.

Dat was het weer. Zo boodschappen doen.

Alinde

Badass junkie
Het ging even niet goed met de ggz casemanager.

ze was bij mij thuis. Het ging over het slechte slapen en het vele plassen. Ze zei, na het avondeten zou je niks meer moeten drinken (vocht dus), alleen nog je medicatiewater om 22 uur.
Zij was ook wat gestrest en ik ook. In mijn beleving verliep het zo:

Ik heb aan het begin van het gesprek 2 glazen water neergezet voor allebei. Zij zegt na een tijdje: ik zou nu wel een kopje thee lusten.
Ik (en we hadden het er over dat ik zo moe was): Zou je het deze keer zelf willen zetten?
Zij: zal ik voor jou ook zetten?
Ik: Nee hoor want ik heb nog water
Zij: Overdag moet je goed drinken ik heb alleen gezegd dat je ‘s avonds geen thee meer mag drinken.

En daar ging iets mis in mijn hoofd. Stond zij in mijn fucking keuken thee te zetten. Want ik moest thee drinken maar ik wilde liever dat ze gewoon weg ging.

Ik heb met dingen gegooid maar niet naar haar. Godzijdank. Ik heb mijn glas op de grond gegooid en mijn lunch.

Later bleek, omdat ik zo onrustig was wilde ze kijken of ik met een kop warme thee even rustig zou gaan zitten.
Maar ik kreeg een soort error van wel iets mogen drinken (vocht dus), niks mogen drinken etc. En dat ik het gesprek wilde afronden en dat zij uitgebreid thee ging zetten in MIJN keuken.

Zij is heel ervaren en is wel wat gewend…. Maar ik denk wel dat ggz vandaag eindelijk ziet dat ik uit balans ben. Ik heb dit niet gefaked maar ik draaide echt door op een manier die ik van mijzelf ook niet gewend ben.

Het is nu gewoon lastig dat ik bij onrust niet meer de mogelijkheid heb een extra benzo te nemen of een fles alcohol.

En ik hoorde iemand over een BOR voor de feestdagen maar dat soort dingen bieden ze hier niet hoor.

Zij was ook een beetje raar. Ik moet prikkels vermijden maar moet ook een artikel kopen bij de mediamarkt. Tja dat kan dus ff niet, dat ding kopen.

Alinde

Badass junkie
Mijn quetiapine 50 mg was gisteren in het hoogpolig tapijt verdwenen bij mijn vriend hahaha. Helpt natuurlijk ook niet mee.

Volgende keer ff goed opletten.

Alinde

Badass junkie
Als vriend zijn tapijt gaat uitkloppen komt er sowieso 50 mg quetiapine uit en 33 plaspillen.

Was een goede geweest voor toen ik mijn medicatie zo misbruikte: mijn benzo’s zijn in het hoogpolig tapijt gevallen 😂

Alinde

Badass junkie
Vriend is nu depressief en ligt voornamelijk op bed. Voor mij is dit eigenlijk beter te hanteren dan zijn pre-depressieve fase met allemaal impulsieve aankopen etc.

Ik weet niet of ik me aan sommige dingen in de zomer minder stoorde of dat het in de laatste maand erger is geworden. Die impulsaankopen en dat rare eten.

Anyway ik heb even bij mijn ouders in de tuin gewerkt. Ik wilde naar buiten, ff wat met de handen doen. Ze doen zelf niet veel aan hun tuin en ik had tijdens mijn opname besloten om ze ook niet meer te gaan helpen. Maar nu merk ik dat het mijzelf gewoon goed doet, even buiten. Ik kan het ook zien als een workout of zelfs als therapie.

Deadwing

Wijs gebruiker
Vriend is nu depressief en ligt voornamelijk op bed. Voor mij is dit eigenlijk beter te hanteren dan zijn pre-depressieve fase met allemaal impulsieve aankopen etc.

Ik weet niet of ik me aan sommige dingen in de zomer minder stoorde of dat het in de laatste maand erger is geworden. Die impulsaankopen en dat rare eten.

Anyway ik heb even bij mijn ouders in de tuin gewerkt. Ik wilde naar buiten, ff wat met de handen doen. Ze doen zelf niet veel aan hun tuin en ik had tijdens mijn opname besloten om ze ook niet meer te gaan helpen. Maar nu merk ik dat het mijzelf gewoon goed doet, even buiten. Ik kan het ook zien als een workout of zelfs als therapie.
Ik merk zelf altijd dat gewoon buiten zijn (maakt ook niet altijd uit hoe lang) echt een grote invloed op mijn stemming kan hebben. De frisse lucht en beweging (fietsen, lopen, zwemmen, in de tuin werken, enz) doen mij in ieder geval erg goed. Van de hele dag binnen zitten word ik gek..Ik zie het zelf als een vorm van therapie.

_shikantaza

Badass junkie
Ik merk zelf altijd dat gewoon buiten zijn (maakt ook niet altijd uit hoe lang) echt een grote invloed op mijn stemming kan hebben. De frisse lucht en beweging (fietsen, lopen, zwemmen, in de tuin werken, enz) doen mij in ieder geval erg goed. Van de hele dag binnen zitten word ik gek..Ik zie het zelf als een vorm van therapie.
Ja! Lekker uit dat hoofd!

Alinde

Badass junkie
Zeker! Ik wilde zelf ook graag naar buiten zondagmiddag en heb dat ook gedaan. Vandaag moest ik voor afspraken 15 km fietsen en dat was best lekker.

Ik had het over verhuizen enzo… maar vandaag ontdekte ik een route waarmee ik vrij snel in de polder ben. Nu is het deze dag extreem rustig overal. Ook in de polder zijn normaal gesproken veel wandelaars en fietsers. Maar voor quick fix kan ik beter ff elke dag daarheen ipv halsoverkop naar het oosten verhuizen.

Vriend is overigens helemaal bijgedraaid. Kennelijk kan een depressie bij hem 3 dagen heel heftig zijn en dan ‘is hij er weer’.

Alinde

Badass junkie
Vanavond geen verplichtingen meer en morgen alleen s ochtends vroeg huisarts + 1 belafspraak.

De afspreekmomenten met de instanties lopen uit de hand. Ik heb 4 momenten in de week dat ik medicatie ophaal + 1 x beeldbellen. Dit is wel goed, 2 contactmomenten gaan over de antabus. Even blazen, kort gesprekje. Dat is fijn.
De medicatie van GGZ haal ik 2 x per week op omdat ik mezelf nog niet vertrouw met die pammetjes.

De psychiater is ziek geweest en de psycholoog ook waardoor beide gesprekken vlak na elkaar gepland werden. Normaal plan ik heel bewust maar dit was nu even zo. Maar de andere contactmomenten met dagbesteding, thuisbegeleiding, running therapie is eigenlijk teveel geworden. Ik voelde mij gepusht om dit allemaal in te plannen maar ik fiets en haast me een ongeluk en ik heb het idee dat ik meer voor anderen die dingen doe dan voor mijn eigen herstel. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Dus in januari even met de rode pen erdoor zodat het weer behapbaar wordt. Verder doe ik soms liever dingen met 'gewone mensen' dan met GGZ-clienten. Bijv bij de loopgroep gaan de gesprekken toch altijd over GGZ en medicijnen en daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.

Moeilijk om nu te ontspannen maar ik weet ook dat ik al heel lang en fles wijn meenam op dit soort dagen. Lang voordat mijn gebruik de spuigaten uit liep, had ik al de gewoonte een fles wijn te nemen als ik een middag + avond niks hoefde. Ik heb nu een lange warme douche genomen en ga maar even een serie kijken. Heb al trek (in eten) maar kan beter ff wachten tot etenstijd.

Alinde

Badass junkie
Ik krijg een 60-dagen muntje van een CA-maatje. Hij begrijpt dat het me nu in de avonden niet lukt om naar meetings te gaan omdat ik overdag hard bezig ben. Kom hem wel eens tegen bij Brijder.
Hij weet hoeveel moeite het me kost, is ook wel eens langs geweest tijdens mijn opname. Hij nodigde mij ook uit voor een praatgroep op ochtend en dat lukt me ws wel. Ik vind dit eigenlijk nog bijzonderder dan tijdens een meeting. (Zelf heeft hij er genoeg omdat hij regelmatig na een paar maanden terugvalt en weer opkrabbelt).

Alinde

Badass junkie
Ik zou naar de huisarts gaan vanwege het slechte slapen....... maar nou sliep ik als een roosje en toen ging de wekker.... blech. Moet er 8.30 zijn, even wakker worden.

Alinde

Badass junkie
Het oude patroon. Alinde vertrekt vroeg in de ochtend op haar fiets met haar rugzak.
(ik kreeg zelf ook een deja vu)

Vandaag: Alinde komt terug en de buurman doet de deur van het trappenhuis open en staat in de deuropening.

Wat zal hij gedacht hebben? Daar gaan we weer.... ik ben het zat.... ik ga haar confronteren.

Verschil is dat er niks in mijn rugzak zit behalve portemonnee en wat prullaria. Dat ik idd iets gehaald heb tegen de stress, maar dat zijn sigaretten voor een keertje. Ik was écht op weg naar de huisarts, probleem was alleen dat er een briefje op de deur hing met 'huisarts verhuisd' en dat ik de nieuwe praktijk echt niet kon vinden. Nog steeds niet overigens, wat een vage website is dat. Dan maar niet naar de huisarts, ik weet zelf wel dat de klachten stressgerelateerd zijn.

Misschien is het een vaag verhaal. Maar het leek of de buurman mij wilde aanspreken. Omdat ze zoveel last met mij gehad hebben en omdat ik vanmorgen precies mijn oude patroon volgde. Maar dan dus zonder alcohol-plan.

Ik ben clean hoor buurman. Al ruim 60 dagen.

Bovenaan