Vanaf hier stopte ik al met lezen. Onderzoekers zijn er weer op terug gekomen dat het cholesterol in een ei niet te hoog is.
Daarbij kan je 1 ei per dag eten zonder er iets aan over te houden en het zou zelfs goed voor je zijn.
Daarbij zijn er al miljoenen jaren lang dieren die eieren eten. Met goede redenen ook. Het is een makkelijke proteïne fix.
En we weten allemaal hoe belangrijk proteïnes zijn om te overleven.
Ieder zijn ding.
Ja want een leeuw is een carnivoor. Alle vleesetende hebben kaken die alleen op en neer kunnen bewegen. Alle planteneters kunnen de onderkaak los bewegen. De darmen van vleeseters zijn gemiddeld 3 keer zo lang als het lichaam van hun. Dit omdat vlees snel rot in de darmen en zo is het weer snel naar buiten. Alle planten eters (9 keer volgens mij?) net zoals wij. "Maar we hebben hoektanden" Kom op zeg, vergelijk ze is met een leeuw. Wij kunnen geen eens de huid van een eekhoorn verslinden. We eten met mes en vork. Moeten vlees eerst koken anders gaan we dood aan alle bacteriën erin. (onze maagsappen zijn erg zwak...precies zoals bij planteneters, die van vleeseters zijn vele male sterken om alle bactieriën te doden etc). En een leeuw zou ook nooit moeite hebben om een ander te doden. Maar wij hebben toch "empathie" voor dieren. Wij vinden het toch "zielig" om een eekhoorn zelf te doden. Of een hond even 3 keer neer te steken. Al waren we vleeseters zouden wij nauwelijks empathie hebben hier voor. "Maar vroeger aten ze ook vlees" Ja toen er vuur gemaakt kon worden en we vlees konden bakken waardoor het "draaglijk" wordt voor ons lichaam gingen we jagen. We waren slimmer en zo konden we makkelijk aan voedsel komen. Overleven maar ons lichaam...oprecht alles duidt erop dat we gemaakt zijn van planteneters.
Kijk de documentaire "what the health". Al kan je gelijk hebben de documentaire laat zien waarom ik jou een kortzichtig persoon vind. Iemand die precies mee doet en probeert alles er aan te doen om niks aan zijn lifestyle te veranderen.
Prima doe je ding maar ga niet stom dingen zoeken om je lifestyle tot stand te houden.
Ik bedoelde dat wij terug kunnen kijken op onszelf/ons gedrag. Een dier doet gewoon wat zijn instinct hem ingeeft. Wij kunnen er bij stilstaan of wat we doen ook goed voor een ander is.Wie zegt dat dieren dat vermogen niet hebben?
Ik had al in mijn stuk tekst gezegd dat ik niet in discussie ga met mensen die niet de twee documentaire hebben gezien zodat ze de wereld wat meer in mijn ogen kunnen zien.
Kijk het is hetzelfde als je tegen een moslim zegt: Allah bestaat niet. Jij zegt dat eieren eten goed voor je kan zijn en ik geloof erin dat dat niet zo is ik kan er niks aan doen. Jij neemt de tijd niet om mij te begrijpen door de twee documentaires te kijken en mijn stuk te lezen en dan er een opmerking over te maken. Ja ik vind je dan kortzichtig. Het voelt als ononderbouwde kritiek.
En over dat je wetenschappelijk bent. Prima maar grappig dat jij mij dan beoordeeld terwijl je het zelf blijkbaar kut vindt.
De houding: ja ik ben gestopt met lezen geeft een gevoel dat je schijt hebt aan mij (wat ik respecteer) maar ook naar de dieren. Je wilt geen eens de tijd nemen om even goed uit te zoeken wat de visie van veganisme inhoudt. En Nee dat weet je niet anders had ik dat wel gemerkt. Kijk die eerste documentaire en het liefst nog die tweede en het liefst nog cowspiricy. Als je het dan niet mee eens bent. Prima! Mij hoor je niet klagen.
Dat ik jou te snel kortzichtig noem. Dat is een fout die ik tot mij opneem maar dat heeft aanleiding op de eerste documentaire. Als je benieuwd ben...(kan het niet vaak genoeg zeggen) kijk hem!mile:
Voor de rest wil ik niet met je discusseren ben totaal niet zo hoe ik net deed maar je moet zien dat ik denk (of weet maar daar verschillen meningen in!) dat dit het beste is voor de wereld. De dieren en voor je gezondheid.
Voor de rest. Succes met je lifestyle en ik zou het moeten respecteren zoals jij het bij mij doet maar al had je mijn stuk gelezen had je mij misschien iets meer begrepen.
Fijne avond verdermile:
Ik bedoelde dat wij terug kunnen kijken op onszelf/ons gedrag. Een dier doet gewoon wat zijn instinct hem ingeeft. Wij kunnen er bij stilstaan of wat we doen ook goed voor een ander is.
Dat een roofdier een ander wezen bruut afmaakt vind ik dus heel wat anders dan dat een mens een ander wezen bruut afmaakt. Dat is afdalen naar het niveau van een dier en niet de verantwoordelijkheid nemen die je hebt als "hoger" wezen. Daarbij: dieren die andere dieren afmaken zorgt niet voor een onbalans in de natuur. Mensen kennen echter nergens mate in en we zijn dus hard op weg om deze planeet naar de vernieling te helpen door de onbalans die we creëeren.
Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij.
Dit bedoelde ik er ook mee:Ik zou dit aanpassen naar: "Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil, zolang hij of zij anderen hier niet mee schaadt"
Die hele preek daarna vind ik dan weer een beetje jammer eigenlijk terwijl je wel een goed punt maakt.Ik kan me ergeren aan veganisten die anderen uit blinde woede lopen bashen en geen oog voor de bredere context hebben.
Zorgen voor bewustwording, zonder meteen een oordeel te geven over mensen die niet veganist zijn, daar win je uiteindelijk veel meer zieltjes mee.
E=MC2 is iets anders
Ik heb jouw stuk nog niet gelezen, reageerde op de post van Sally Tessio.Psychedelibee:
Groot gelijk dat veganisten meestal een preek geven een niet veganisten maar ik heb in mijn stuk een beetje uitgelegd!mile:
Ik word niet somber als een leeuw een rendier pakt. Ik vind het in zekere zin zielig, maar ben me ervan bewust dat dit de natuurlijke cyclus in het dierenrijk is. Een leeuw sterft als hij geen vlees eet. De ingewanden van een leeuw zijn erop gemaakt om vlees te verteren en iets bruikbaars met dierlijke eiwitten te doen i.t.t. plantaardige voedselbronnen. Een leeuw heeft niet eens de capaciteit om plantaardig voedsel fijn te kauwen door zijn horizontaal bewegende bek en het ontbreken van kiezen om fijn te malen. Kortom, de leeuw sterft als hij niet jaagt. Bij mensen ligt dit anders. Heb jij weleens een konijn opgejaagd op straat en hem daarna rauw verslonden? De mens moet zijn vlees gaar bakken om het verteerbaar te maken. En zelfs dan zijn onze ingewanden niet geschikt - niet zuur genoeg - om dat op een adequate manier te verwerken. Vandaar dat onze aderen over de jaren heen dichtslibben door plaque, waar dit bij een leeuw onmogelijk is. Ook onze kaken en gebit wijzen erop dat we fruitariërs zijn. Er is een grote waarschijnlijkheid dat onze voorouders vlees zijn gaan eten door schaarste aan plantaardige bronnen. The bottom line is dat het niet nodig is en daar begint men zich langzaamaan bewust van te raken. Elke voedingsbron die je nodig hebt kun je uit het plantenrijk halen. Jij zegt dat wij net zo 'dier' zijn als die leeuw en dat rendier, maar evolutie ligt aan de basis van hun rol in het dierenrijk. Als het rendier niet plantaardig eet, sterft het. Als de leeuw geen vlees eet, sterft het. Vanuit dat oogpunt maakt het alleen maar sense om als mens plantaardig te eten. De kans dat je op jongere leeftijd sterft aan een ziekte of een fatale botbreuk oploopt is alleen maar groter als je zuivel of vlees consumeert; dieetgerelateerde ziektes en breuken zijn de grootste oorzaken van sterfte in de westerse wereld.Word je ook somber als een leeuw een rendier pakt? Een leeuw zet de nagels in het achterste van de rendier en pakt zijn strot. Breekt de nek en beginnen met het eten van het rendier wanneer dat dier nog aan het spartelen is.
Zoals ik al zei zijn wij net zo "dier" als die leeuw en dat rendier.
Als je nog een leuke documentaire wilt weten dit is een leuke:
Maar denk dat we nu wel erg off-topic gaan :P
Dat mijn bericht aanvallend weg leest of prekerig overkomt kan ik begrijpen. Dat was echter zeker niet de bedoeling, dus sorry dat het zo overkwam. Ik sprak ook met 'je', maar dit was meer in algemene zin i.p.v. direct gericht naar jou en wat jij moet doen. Ik ben het met je eens dat veel veganisten de neiging hebben om te preken, maar geloof me, veel niet-veganisten hebben ook de neiging om zich zeer snel bekritiseerd te voelen. Als je in een gesprek zegt iets niet te doen omdat je hjet immoreel vindt, dan komt het al snel over als kritiek als die andere persoon dat wel doet. Ik ben van mening dat ik gewoon mijn redenering gaf waarom je wel degelijk moet kunnen praten hierover en anderen erop moet kunnen wijzen dat hun manier van leven wel ernstige consequenties heeft en een hoop leed veroorzaakt. Als je je veroordeeld voelde, dan spijt dat me, dat was niet de bedoeling.Die hele preek daarna vind ik dan weer een beetje jammer eigenlijk terwijl je wel een goed punt maakt.
Ik heb respect voor de keuze om totaal veganist te worden. Helaas hebben toch veel veganisten de neiging om op zijn minst een preek te geven aan niet veganisten. Dat is zonde, want daar win je echt geen zieltjes mee maar werkt eerder averechts.
Zorgen voor bewustwording, zonder meteen een oordeel te geven over mensen die niet veganist zijn, daar win je uiteindelijk veel meer zieltjes mee.
Het kwam nogal als een preek over, maar goed te horen dat het niet zo bedoeld was.Als je je veroordeeld voelde, dan spijt dat me, dat was niet de bedoeling.
Ik heb dit weleens eerder als argument aangehoord. Het is naar mijn mening echter geen goede vergelijking. Een vee dier heeft een ruggengraat en een centraal zenuwstelsel, net als een mens. Er is dan ook sprake van pijnprikkels bij een dier op dezelfde wijze als bij een mens; het loopt via hetzelfde, haast identieke systeem. Een plant heeft geen centraal zenuwstelsel.Misschien best wel "hard" om hier even neer te zetten.
Door dit topic moest ik meteen denken aan een experiment met planten.
Er zijn wetenschappers die onderzocht hebben of planten pijn kunnen registreren.
Reageer je ook even op mijn reactie, Platina?
Ik heb dit weleens eerder als argument aangehoord. Het is naar mijn mening echter geen goede vergelijking. Een vee dier heeft een ruggengraat en een centraal zenuwstelsel, net als een mens. Er is dan ook sprake van pijnprikkels bij een dier op dezelfde wijze als bij een mens; het loopt via hetzelfde, haast identieke systeem. Een plant heeft geen centraal zenuwstelsel.
Daarnaast moet gezegd worden dat de grootste hoeveelheid planten op dit moment niet geconsumeerd worden door mensen, maar door vee dieren. Een paar miljoen koeien verorbert al meer plantaardig voedsel dan de hele wereldbevolking bij elkaar. Er lopen miljarden vee dieren rond op onze planeet. Als je je echt zorgen maakte om het leed van planten, dan zou ik dus maar stoppen met vlees eten.
Hahah oke. Joe Rogan heeft het letterlijk weleens aangehaald in een podcast als argument tegen veganisme, dus je weet het nooit.Ooh, je had mijn bericht echt niet al te sirrieus moeten nemen en gebruik dit ook zeker niet als argument.
Ik kwak het alleen even neer voor een interessant stukje leeswerk.
Ik volg je niet helemaal. Ik maak een 'goed punt' dat we anatomisch gezien niet geschikt zijn om vlees te eten, maar we zijn omnivoren en eten dus beide? Dat spreekt elkaar dan toch tegen? Als je er meer over wilt weten, dan kan je zelf uitzoeken hoe het precies zit. Mijn ervaring is dat de doorsnee persoon waar ik weleens met dit soort dingen over praat dat niet echt heeft gedaan, maar meer afgaat op wat hij kent en napraat wat algemeen geaccepteerd wordt. Je hoeft verder idd niet te reageren, het is een forum en geen debat. Het is een tijd dat ik het hier over heb gehad, dus ik laat me een beetje gaan.En nee, ik reageer even niet op je reactie als je dat niet erg vind.
Je maakt een goed punt al is het gewoon niet genoeg om mij te overtuigen dat we geen vlees nodig zounden hebben. We zijn omnivoren en eten dus beide.
Hahah oke. Joe Rogan heeft het letterlijk weleens aangehaald in een podcast als argument tegen veganisme, dus je weet het nooit.
Ik volg je niet helemaal. Ik maak een 'goed punt' dat we anatomisch gezien niet geschikt zijn om vlees te eten, maar we zijn omnivoren en eten dus beide? Dat spreekt elkaar dan toch tegen? Als je er meer over wilt weten, dan kan je zelf uitzoeken hoe het precies zit. Mijn ervaring is dat de doorsnee persoon waar ik weleens met dit soort dingen over praat dat niet echt heeft gedaan, maar meer afgaat op wat hij kent en napraat wat algemeen geaccepteerd wordt. Je hoeft verder idd niet te reageren, het is een forum en geen debat. Het is een tijd dat ik het hier over heb gehad, dus ik laat me een beetje gaan.![]()
Ik vind het wel interessant wat je zegt. Het is een mening die ik niet deel, maar niet iets wat ik onmiddellijk kan ontkrachten. Het is niet echt een theorie die je kunt funderen, maar het is wel een boeiende denkwijze. Een vriendin van me is student Voedinsgsdeskundige en die strandt voortdurend op literatuur - ook uit haar studieboeken voor de opleiding - dat we van oorsprong fruitariërs zijn. Onze hoektanden vallen in het niets vergeleken met carnivoren zoals een leeuw en zoals ik eerder al zei: probeer maar eens een rauw stuk vlees aan stukken te scheuren met je hoektanden. It's gonna be a bad time. Die literatuur wijst erop dat die hoektanden iets prominenter zijn dan de rest om bepaalde vruchten te kunnen eten. Denk aan de wijze waarop je een appel eet; je hapt er een flink stuk uit met gebruik van je hoektanden en maalt vervolgens met je kiezen. Ons gebit en gebruik ervan lijkt meer op dat van herbivoren. Onze hoektanden zijn niet zo prominent en we malen door op een horizontale manier met onze kiezen heen en weer en op elkaar te grinden. Wat ik eerder al zei over onze organen is ook echt een gegeven. Ik meen te geloven dat het maagzuur van een leeuw alleen al 100 keer zo zuur is als dat van een mens, waardoor vlees daadwerkelijk goed te verteren valt.
1. Het dan nog steeds weinig sense maakt om dierlijke producten te eten. Je lichaam loopt immers achter, waar je hersenen al voorlopen. Uiteindelijk zal jouw lichaam alles wat je erin stopt moeten verwerken via jouw spijsvertering, dus dan kunnen we beter alsnog maar plantaardig eten en het vlees eten overlaten aan ons nageslacht over een paar miljoen jaar.
2. De manier waarop een dier evolueert hangt af van hetgeen het moet doen om te overleven. Als een aap niet langer meer veilig is op het land, dan zul je zien dat ie over een tijdframe van miljoenen jaren kieuwen zal creëren en een plattere staart krijgt zodat hij zich ook in het water voort kan bewegen. Ik zie niet zo snel een aanleiding waarom wij meer richting vleeseters zullen evolueren, aangezien we niet bedreigd worden door schaarste o.i.d.
Volgens mij is het niet zo'n enorm mysterie waarom we vlees zijn gaan eten. Allereerst hadden we rond de IJstijd vacht nodig om ons warm te houden en de kans is zeker aanwezig dat we door schaarste zijn gaan jagen. Dit laatste is alleen niet zeker, maar het is ook weer niet dat we helemaal niks weten van die periode.
Dit is dus precies waarom iedereen vegetariërs of veganisten zo vervelend vindt. En op dezelfde manier dat zo veel mensen feministen zo irritant vinden. Omdat ze je, direct of indirect, wijzen op iets immorreels wat je zelf al jaren onbewust doet.Als je in een gesprek zegt iets niet te doen omdat je hjet immoreel vindt, dan komt het al snel over als kritiek als die andere persoon dat wel doet.
Ik denk niet dat je ooit iets nieuws zal leren of je gevestigde ideeën in twijfel zal trekken als je met zo'n mindset iets tegemoet gaat. Het idee van discussiëren of nieuwe informatie verwerven is juist dat je dit doet door jezelf open te stellen. Als iets meteen meer of minder credibility voor jou heeft door de manier waarop het verpakt is (een titel die je aanstaat of een titel die je niet aanstaat), dan geef je eigenlijk al aan dat je meteen in de grootste, meest voorkomende bias trapt die er is. Je kunt beter de inhoud van iets kritisch onder de loep nemen en dan tot de conclusie komen in hoeverre je denkt dat er waarheid in zit.Cowspiracy... die titel alleen al maakt me super sceptisch. Conspiracy theorieën zijn al niet mijn ding en neem de meeste theorieën ook met een korreltje zout.
Hulde voor de lange post van Yaizer qua informatie. Ik voel me soms ook heel boos om dit soort dingen. Maar daar schiet je dan dus weer niet zo veel mee op..
Dit is dus precies waarom iedereen vegetariërs of veganisten zo vervelend vindt. En op dezelfde manier dat zo veel mensen feministen zo irritant vinden. Omdat ze je, direct of indirect, wijzen op iets immorreels wat je zelf al jaren onbewust doet.
Mensen zijn opgegroeid met het idee dat vlees eten normaal is en goed voor je is. Als je met het idee komt dat dit totaal niet het geval is, schieten mensen meteen in de weerstand om hun cognities over zichzelf (ik ben een goed mens) gelijk te houden met hun gedrag (ik eet geen voedsel wat heeft bijgedragen aan dierenleed). Het is moeilijk om ineens te zien of te horen dat wat jij ELKE dag doet niet oké is. Je hersens zijn zo gemaakt dat je dat direct naar jezelf toe gaat rechtvaardigen. Daarom knijpen zo veel mensen hun ogen dicht.
(Dit is precies hetzelfde geval als ik mensen erop aanspreek geen rape jokes of whatsoever te maken. Het is een 'grapje', mensen lachen, dat is toch niet zo schadelijk? Et voila rape culture blijft bestaan.)
En omdat mensen in de verdediging schieten omdat je ze, niet altijd bewust, aanvalt op hun cognities over zichzelf, moet je de discussie in de meest kleine stapjes mogelijk aangaan. Als je het niet open, rustig en relaxt houdt, zorg je ervoor dat mensen alleen maar over je heen gaan zeiken. Dan bereik je inderdaad het tegenovergestelde...
Gary Yourosfky is inmiddels overigens gestopt hé, wist niet of je dat ook mee hebt gekregen. Hij had aangegeven via allerlei social media kanalen dat hij na jarenlang activisme en continu weer de confrontatie aan moeten gaan met leed en ignorance er genoeg van heeft. Hij vindt dat hij voldoende heeft gedaan voor de veganistische beweging en wil het stokje overdragen aan jongere veganisten. Ik kan het hem niet kwalijk nemen, die kerel ging een aantal jaar als een dolle stier (pun intended) te keer. Hij heeft onder andere in Israël veel mensen beïnvloed, waar de geschiedenis van de bewoners daar vaak ook een grote rol speelt in het overstappen op plantaardig voedsel.
Spiritualiteit en veganisme:
Veel mensen op dit forum zijn hier mee bezig. Spiritualiteit en vaak in combinatie met trippen maar hoe kan iemand spiritueel zijn als ze deelnemen aan zoveel dierenleed? Drinken melk terwijl dat bedoeld is voor het kalf dat het niet krijgt. Een koe die soort van verkracht wordt voor dat glaasje melk? Hoe kan je vlees eten...bloed...Ja sorry dit is allemaal heel moeilijk te beseffen. "Ja we zijn allemaal het zelfde" Zegt er weer dan eentje. "Moslim...christen...homoseksueel...donker of blank...oh wacht even moet even een hap nemen van m'n biefstuk". Ja we zijn allemaal hetzelfde....maar tel dan die dieren ook mee. En dieren netjes behandelen? Denk je dat de zwarten netjes werden behandeld in de slaven tijd? Of de joden in de concentratie kampen? Ik bedoel als je de slachthuizen....waar alle biggen op een rijtje naar de gaskamers lopen....oh en ze weten wat er te wachten staat. Ze willen allemaal niet doorlopen. Als je nou die biggen vervangt door...joden? Lijkt wel erg veel op een holocaust toch? Oh wacht? Biggen mag ik niet vergelijken met mensen omdat jij vindt dat jij "beter" bent als een big? Ik vind iedereen gelijk en ik maak dus die vergelijking. Hoe kan je dan spiritueel bezig zijn? Hoe kan je naar een hoger "zelf" als jij de oorzaak bent van zoveel leedt. Die koeien huilen drie dagen lang als hun kalf wordt weg gehaald...ze schreeuwen de longen uit hun lijf. Zoveel leedt. Ik zeg niet dat je als vleeseter of vegetariër niet spiritueel kan zijn. Dat kan zeker maar je begrijpt mij punt. Ik vind het scheef dat veel mensen om mij heen "super spiritueel" bezig zijn terwijl ze deelnemen aan al dat leedt. Of dat iemand zegt: "Ja ik ben wel echt een dierenvriend". Schei uit. Sorry....oh ook sorry dat ik zo boos word hier om maar ik ben soms boos om de kortzichtigheid van mensen en ik moet maar mijn mond houden elke keer als iemand vlees eet en dat doe ik. Ik doe gewoon dood-normaal want ik wil geen opmerkingen van: "Laat mij gewoon met rust".
Ik bedoelde dat wij terug kunnen kijken op onszelf/ons gedrag. Een dier doet gewoon wat zijn instinct hem ingeeft. Wij kunnen er bij stilstaan of wat we doen ook goed voor een ander is.
Dat een roofdier een ander wezen bruut afmaakt vind ik dus heel wat anders dan dat een mens een ander wezen bruut afmaakt. Dat is afdalen naar het niveau van een dier en niet de verantwoordelijkheid nemen die je hebt als "hoger" wezen. Daarbij: dieren die andere dieren afmaken zorgt niet voor een onbalans in de natuur. Mensen kennen echter nergens mate in en we zijn dus hard op weg om deze planeet naar de vernieling te helpen door de onbalans die we creëeren.