Deel je inzicht!

Discussie in 'Het bewustzijn' gestart door Mindless, 8 okt 2016.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Buiten dat het ongezond is, is het meestal ook niet de manier die op de lange termijn het beste werkt. Want ga je straks weer normaal eten dan kom je snel weer aan en zit je mischien zelfs wel op nog meer overgewicht.

Maar je slikt ssris toch? Die staan wel bekend om gewichtstoename helaas.

2. autysd

autysd Bewuste gebruiker

nieuw inzicht :grin:
    nu, vroeger niet, zie ik er ongeveer even dom uit als ik ook ben :beer:

3. autysd

autysd Bewuste gebruiker

wat ik het meest bizarre vind van de 2e wereldoorlog(materieel gezien ofc): de Fransen moesten hun complete vloot (die vastzat in het zuiden) zelf vernietigen, als voorwaarde dat de amerikanen zouden meevechten, want Hitler was onderweg om die Franse vloot binnen te rijven, om voor altijd D-Day te verijdelen :smoke:

4. heady

heady Newbie

Doe wat je van plan bent te doen.

Je keuzes defineren wie je bent op dat moment in tijd.

Een gezond lichaam is de basis voor een gezonde geest.

Perspectief is veranderlijk van nature. Vast houden aan bestaande meningen of standpunten (eigen of sociaal opgelegde) kan persoonlijke groei serieus in de weg staan.
    Sommige middelen gedocumenteerd op dit forum kunnen daar ook bij helpen :smoke:

Vergeet niet om plezier te hebben :wink:

Acidfreakx vindt dit leuk.
  5. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Als je altijd doet waar je jezelf goed bij voelt, dan blijf je dicht bij jezelf. Een aantal dingen waarbij ik me goed bij voel gaan tegen de normen in van deze maatschappij, zat ik zo te denken. Dat leidt tot weerstand, tot veel opmerkingen, tot heel vaak mezelf verweren. Dat maakt het best wel lastig soms.. Meedoen lijkt makkelijker maar daar word ik niet gelukkig van.
    Dus een norm is wat in de maatschappij als normaal wordt gezien en alles wat daarbuiten valt is afwijkend, en raar, en daar moet iets mee gebeuren. Als je daar niemand mee pijn doet, inclusief jezelf niet, begrijp ik niet waarom.
    Op zich vind ik voor mezelf opkomen niet heel erg, want ja, ik doe waar ik mezelf goed bij voel en wat jij doet moet jij weten, maar dat mensen anders naar je kijken of op je neerkijken, waarom hoort dat er zo nodig bij? Waarom is het niet gewoon oké als het bij jou anders gaat? Waarom moet daar een oordeel op komen?

Wel een beetje breed dit. Aan de ene kant heb ik iemand met een psychische ziekte die daar zelf geen last van heeft in mijn hoofd, aan de andere kant iemand die veganistisch eet, ik kan er echt van alles bij bedenken. Het is allemaal net een beetje anders maar waarom maakt dat zoveel uit? We bemoeien ons wel veel met anderen eigenlijk hè? En waarom moet alles wat anders is meteen een naam en een (negatief) label hebben?

Ik weet niet, mijn hoofd is maar een beetje aan het nadenken en ik moest het ergens opschrijven. Ik begon met nadenken over hoe je diagnostiek en behandeling kunt uitvoeren zonder DSM, en of er een manier te vinden zou zijn die dat in deze wereld mogelijk maakt. Uiteindelijk zullen we toch problemen moeten classificeren en benoemen om er ook gericht behandeling voor te geven. Zorgverzekeraars moeten een indicatie hebben van een probleem om zeker te weten dat ze hun geld niet verspillen. Uiteindelijk draait alles om geld..

En ik heb mijn benen al ruim een half jaar niet geschoren, in eerste instantie omdat ik benieuwd was wat het met me zou doen (gevoelsmatig) en het werd toch winter, maar het blijft nog steeds een interessant project. Nu is het weer zomer en ik weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Op een gemiddelde dag voel ik afwisselend enerzijds heel veel liefde en heel veel afkeuring tegen mijn eigen onderbenen. Terwijl mijn onderbenen exact dezelfde onderbenen zijn als die van een man. Gewoon. Normaal. Met haar. Waarom is het ene normaal en het andere vies? En waarom vind ik mijn eigen benen dan ook vies? Terwijl het gewoon mijn eigen benen zijn en ik mijn benen verder prima vind? Als ik wil leren oké te zijn met mezelf, echt met mezelf, waarom moet ik dan van deze maatschappij zoveel doen om niet mezelf te zijn en te voldoen aan een bepaald beeld?

En als we alle normen waarmee we zijn opgegroeid internaliseren, wat is dan echt van jou? Niet juist alles wat je anders maakt? Op deze manier is mijn persoonlijkheid gewoon een spiegel van de maatschappij en het enige wat ik ben is dat ik me daar bewust van ben. Pffff. Ik snap het niet meer.

Ik ben echt mijn kop aan het breken vanavond. :P Sorry maar ik moest het ergens kwijt.

Fundamenteel en Mudita vinden dit leuk.
  6. Psychedelibee

Jammer is dat he, dat mensen zo graag een oordeel hebben klaar staan over iets van een ander. Ik herken dat ook met een aantal dingen, maar merk dat ik gelukkig steeds meer schijt heb aan wat anderen van mij denken.

Voorbeeld, ik heb een hele oude auto en een zeer klein huisje. Beiden vind ik zelf helemaal prima, heb gewoon niet meer nodig en ook niet echt behoefte aan meer. Toch krijg ik van verschillende mensen, waaronder goede vrienden, af en toe opmerkingen dat ik toch wel wat beters zou kunnen kopen met de baan die ik heb. In het begin ging ik dan nog helemaal uitleggen dat ik makkelijk meer zou kunnen betalen maar dat dit voor mij prima is. Nu reageer ik er niet meer op of zeg alleen nog maar: "Waar bemoei jij je mee". Wat ik eigenlijk nog het meest opvallend vind is dat sommige dit al vaker tegen me gezegd hebben, alsof zij zich er echt aan ergeren ofzo...

ZERO- vindt dit leuk.
  7. Mudita

Mudita Belezen gebruiker

Dat eerste is precies wat ik net probeerde te beschrijven in de mijn reactie op het topic zen, kon het alleen niet goed verwoorden haha.

Ik had laatst een inzicht gekregen bij een filmpje van Allan Watts, weet niet meer precies welke maar het ging over reïncarnatie en de dood.

"Waarom is een baby blind en herinner jij je niks van je geboorte? Je wordt geboren zonder herinneringen en alles is nieuw. Wat gebeurd er als je doodgaat? je herinnert je niks om je nog steeds "ik zonder herinneringen, your spirit" bent. Zodra je weer begint te leven bouwen de herinneringen weer op en krijg je telkens meer een definitie van "wie ik ben, als een persoon". ~Life is an illusion

Dit inzicht kwam trouwens gewoon nuchter in me op. Alweer een aardig tijdje geleden.

ZERO- vindt dit leuk.
  8. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Lekker aan het chillen vandaag met een microdosis 1p. Beetje gamen, muziek luisteren. Schiet me zonet te binnen:

Zorgen maken is compleet en absoluut overbodig en nutteloos. In elke situatie en om wat voor reden dan ook. En bij het zien van dat feit sluit je de mogelijkheid van je zorgen maken compleet uit. Het is gewoon niet meer mogelijk op dat moment. Totdat je het vergeet en je weer zorgen gaat maken. Maar je kunt er een gewoonte van maken om dit feit te herinneren, wat theoretisch in houdt dat je je nooit meer zorgen hoeft te maken, ooit. :sunglasses:

9. Liefhebbertje

Liefhebbertje Bewuste gebruiker

Meerdere

Na de zoveelste wakker worden op de vloer.
    Toch maar is een gesprek met mezelf gehad,

Nee niet iedereen is je vriend.

Ja sommige proberen gebruik van je te maken.( tegenwoordig zeg ik btw vaker nee als ja )
    Nu zal je denken huh waar gaat dit over,
    Sinds een tijdje probeer aan de hand van de vraag tijdstip dag en persoon(en) vooruit te denken.
    En stel mezelf de vraag hardop :
    Wil je dit wel ?
    Wat stel je als eindtijd in?

Na de zoveelste uren bezig te zijn geweest om geld te krijgen van mensen wat ik te goed heb.
    verschrikkelijk boos/ agressief ben geweest.
    Bedacht ik me:
    Geld is niet het belangrijkste.
    Rust regelmaat en vooral gewoon tijd gunnen te eten douchen en vooral slapen is veel belangrijker.

En toch wel tot het besef gekomen dat het leven wat ik leid 1 van de tofste/spannendste is wat er te leven leid.
    Enkel denk niet dat ik dit nog heel lang volhou
    Zowel lichamelijk als geestelijk

10. Acidfreakx

Acidfreakx Belezen gebruiker

Dit is absoluut niet waar, als je al vroeger start met een goede voeding ga je als je ouder bent veel minder klachten hebben en je lichaam zal zich ook veel beter voelen, laat je ook niet misleiden door wat grote organisaties ofzo aanbevelen maar ga zelf op zoek naar welke voedingstoffen je precies nodig hebt en waar je deze uit kan halen zonder veel vlees (er is bewezen dat er een verband is met vlees eten en de kanker epidemie maar waarschijnlijk nog andere ziektes) en /of zuivelproducten. Dit moet je wel zelf uitzoeken

11. Acidfreakx

Acidfreakx Belezen gebruiker

Wij horen hier wel maar we moeten onze denkwijze en houding dringend veranderen. En zo een uitspraken vind ik persoonlijk niet echt gepast op een forum maar goed maakt mij niet veel uit, vind wel dat mensen moeten stoppen met hun kop in het zand te steken en het materialisme achterlaten en gewoonweg het hele economische concept capitalisme

12. SanneBanne

SanneBanne DF Staff Medewerker Moderator Tripreport Analist

Zal hier wel totaal niet horen, maar het is een grappig weetje. Denk dat 80% dit niet weet. En het is altijd leuk om mensen zo'n duh gezicht te zien trekken als ze het antwoord horen. Dus misschien leuk om aan een ander te vragen. :wink:

Waarom heet een verstandskies, een verstandskies?

Dit is taalverneuking van de bovenste plank. De klemtoon staat namelijk verkeerd en is ook een luie manier van praten maar het is dus een verre-stand-kies. Heeft dus absoluut geen enkele manier te maken met je verstand, ook niet qua naam, of dat hij pas later doorkomt. Het is gewoon een kies met een verre stand. :P Ja, ik vond hem leuk.

13. Mindless

Haha dat heb ik nooit geweten.

Zo zijn er echt een hoop onzinnige dingen in onze taal (en elke andere), maar dat is ook wel weer grappig.:tonguewink:

14. SanneBanne

SanneBanne DF Staff Medewerker Moderator Tripreport Analist

Ja, en is vooral dus zo grappig dat het er gewoon staat, alleen die "s" is wat irritant. Maar feitelijk staat het er al gewoon. :grin:

15. Mindless

Ik heb bij mij in de woonkamer zo'n inbouwkast waar ik boeken en dvd's in heb staan. Laatst liep ik daar langs en in een helder moment zag ik heel even dat er helemaal geen 'kast' was. Ik liep er dichterbij en keek en keek, maar ik kon nergens een kast vinden. Ik kon mijn lachen niet onderdrukken omdat er zó overduidelijk geen kast is en nooit is geweest, maar dat ik altijd wel denk dat dat het geval is.

Dat klinkt natuurlijk super zweverig, maar het is eigenlijk precies het tegengestelde. Als je namelijk alleen maar kijkt met je ogen en meer niet, dan zul je zien dat er echt geen kast is. Hilarisch dat we dan toch écht denken dat er een kast is. Zo ook nu: ik kijk er naar en meen echt een kast te zien, maar dat komt omdat ik niet meer alleen met mijn ogen kijk, maar ook met mijn verstand.

Dat het een inbouw kast is maakt het net iets makkelijker te zien dan bij een losstaande kast. Want waar begint de kast en eindigt de muur?

Het zijn dit soort dingen die me weer helemaal in het wonderlijke brengen.:grinning: Want als er geen kast is, is er ook geen tafel. En geen muur. En geen kamer... Maar we blijven maar denken dat deze dingen er echt zijn.:tongueclosed:

16. Benzoboss

Benzoboss Bewuste gebruiker

Het leven is raar :flushed:

17. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie

Beter dan niets ^^

18. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Ik ben op vakantie geweest en ik heb zo veel nagedacht en het was zo fijn. Mijn belangrijkste inzicht is dat ik een werkplek wil waar ik mijn ei in kwijt kan en als ik die niet kan vinden, ik hem dan uiteindelijk zelf wel ga creëren. En alles wat ik dan in de tussentijd doe, is alleen maar ervaring voor dan. Dit geeft voor mezelf echt een heel ander perspectief. Ik ga gewoon mijn eigen weg en eigenlijk ben ik van niemand afhankelijk.
    En verder bedacht ik me nog eens hoe onbelangrijk geld, spullen en aanzien zijn. Soms vergelijk ik mezelf met anderen maar ik hóef helemaal niet veel te verdienen, ik wil eigenlijk liever zo min mogelijk spullen, en ik ben ook écht niet pas belangrijk als ik een baan heb met een vette titel of al mijn leuke dingen deel op facebook. Man man man. Het leven is zo simpel.

Oh ja en ik heb bedacht dat ik een goede regenjas wil, want die dingen zijn goud.

Psychedelibee vindt dit leuk.
  19. Psychedelibee

Afgelopen week kwam er een mooie tekst voorbij bij mijn meditatie groep die ik hier graag deel. Ik weet de exacte bewoording niet meer, maar in de basis komt het erop neer dat iets wat je kunt ervaren je ook vrij van bent.

Voor mij was dit heel vanzelfsprekend eigenlijk, maar binnen die groep hadden de meesten er toch wel moeite mee om het te begrijpen. Voor externe zaken zoals het ervaren van licht, geluid of objecten is het wellicht nog makkelijk te begrijpen dat je er vrij van bent aangezien jij die externe zaken niet bent. Voor meer interne zaken zoals gevoel of pijn in je lichaam of je gedachten is het wellicht al iets lastiger te begrijpen voor de meeste mensen. Maar als je er even over nadenkt dat is je waarneming of ervaring van interne zaken eigenlijk niet anders dan die van externe zaken. Dus als je een tafel kunt waarnemen en je daar vrij van voelt, waarom dan ook niet van pijn of gedachtes?

Belangrijk hierbij te vermelden is dat je een ervaring als pijn of gedachten natuurlijk wel gewoon hebt, maar je hoeft je er niet mee te identificeren en als zodanig ben je er vrij van omdat het je dan niet meer in zijn greep heeft.

Dit soort inzichten zijn altijd erg fijn, maar de vertaling maken naar jouw eigen werkelijkheid is natuurlijk altijd nog wel een stuk lastiger. Gedachten kunnen je soms toch wel helemaal meenemen waardoor het in enen weer onderdeel geworden is van je identiteit en je bewustzijn weer naar de achtergrond wordt geduwd.

Acidfreakx en Mindless vinden dit leuk.
  20. Mindless

Alles wat je kunt zien is niet jou.

En het is ook niet zo dat gedachten intern zijn en percepties extern. Beiden verschijnen ze "in" je bewustzijn en zelfs dat is al teveel gezegd: ze zijn je bewustzijn. Intern en extern bestaan niet eens, niet echt. Wat je zegt: als je goed kijkt zijn ze niet anders van elkaar. Een gedachte verschijnt in exact dezelfde "plek" als je perceptie van je kamer bijvoorbeeld.

Wat mooi dat dat voorbij komt in die meditatie groep. Blijkbaar hebben veel mensen nog steeds het idee dat meditatie iets is dat je puur doet om van je stress af te komen. Dat het eigenlijk om waarheid zoeken gaat, om verkeerde perceptie af te leren is zo belangrijk om te behandelen. Hopelijk staan mensen daar ook voor open.

21. Psychedelibee

Ja klopt, ik gebruikte die terminologie ook meer om het aan mensen uit te kunnen leggen die hier niet bekend mee zijn. Want voor hun is het lichaam en de geest intern. Maar als je er goed naar gaat kijken is dat net zo goed input die in je bewustzijn verschijnt.

Ja klopt, het is via een stichting. We komen daar bijelkaar om samen te mediteren en daarna stof te bespreken op basis van advaita vedante, onder leiding van iemand die zelf al veel langer mediteert.

Ik kan je iets soortgelijks echt aanraden om meerdere redenen eigenlijk. Samen in een groep mediteren gaat aanzienlijk makkelijker dan in je eentje aangezien je echt een groepsenergie voelt. Je leert soort genoten kennen, waardoor je er ook met andere over kunt praten. Je bespreekt stof die je weer nieuwe inzichten kan geven en je hebt er iemand met meer ervaring bij voor het stellen van vragen.

Wat ik bovendien het fijne aan deze stichting vind is dat er geen echte leraar of guru is. De groepen worden door verschillende leden geleid die enkel meer ervaring hebben maar zich niet als leraar opstellen.

Mindless vindt dit leuk.
  22. Mindless

Ik weet dat jij dat weet, ik praatte meer in het algemeen (het gaat weer over m'n favoriete onderwerp en dan kan ik mezelf niet inhouden :wink: ).

Oké, dan had ik daar toch een ander beeld bij. Wist niet dat jullie ook echt Advaita Vedanta behandelen. Dat is best wel heel interessant!

Ik zou zoiets weleens willen proberen. Ook om te zien hoe meditatie gaat in zo'n groep met gelijkgestemden. En om erover te praten ja (voor de verandering, want ik ken maar heel weinig mensen die hier ook maar een beetje interesse in hebben). Fijn ook dat er geen guru type is, al zou ik het niet erg vinden om eens mee te maken hoe het is om in de aanwezigheid te zijn van iemand die gezien wordt als een echte meester. Al is het maar om te zien hoe dat is.

Nu woon ik in het noorden en zullen dit soort groepen hier niet zo makkelijk te vinden zijn als in de randstad schat ik in, maar ik zal eens kijken. Die groep waar jij heen gaat zit in Amsterdam zeker? Wellicht kan ik je daar eens joinen. :wink: Uiteindelijk is dat toch ook maar een dik uur hier vandaan.

23. Psychedelibee

Ik heb de website even via pb naar je gestuurd Mindless.

Hier wilde ik toch nog even op ingaan. Klopt, de meesten beginnen met mediteren om van stress af te komen, dit zie ik ook bij mijn groep daar. Mediteren is uiteindelijk veel meer dan dat inderdaad, maar voor veel mensen is het vaak de opening er naartoe. Als je echt verder wilt met mediteren zul je jezelf echter wel voor de rest open moeten stellen. Om echt tot de oorzaak van je stress te komen is het ook essentieel om wel verder de diepte in te gaan.

Puur en alleen voor stress kun je beter een cursus mindfulness gaan volgen eigenlijk. Het zal je niet echt helpen om tot de oorzaak van je stress te komen denk ik, maar geeft meer handvatten om er mee om te gaan. Ik ben een keer naar een introductieles mindfulness geweest en vond dat direct ook de zwakte ervan, het blijft aan de oppervlakte. Maargoed voor veel mensen is mindfulness wel een stuk toegankelijker. En elk beetje dat we de populatie bewuster kunnen maken is toch weer winst.

24. Mindless

Heb hem gelezen en je een PB teruggestuurd (maar dat zie je zelf ook wel :tonguewink: ).

Interessant trouwens en ik ben het met je eens dat stress/lijden meestal (zo niet: altijd) de opening is om geïnteresseerd te worden in waarheid. En mindfulness kan prima gedaan worden voor de persoon: om het te zien als iets dat je doet voor jezelf als persoon, om meer ontspannen te worden en daardoor het dagelijkse leven beter te kunnen handelen. Advaita daarentegen is er op uit om de persoon finaal te vernietigen. :tonguewink:

25. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Volgende meeting een meditatiegroepje doen? :sweatsmile:

Maar, mooi inzicht Bee. Ik merkte dat op vakantie ook. Ik ben gewoon echt 3 weken niet onzeker geweest en ik heb nauwelijks gepiekerd. Toen werd ik er ook weer aan herinnerd dat ik 1. me vaak genoeg gevangen voel in mijn eigen gedachten en 2. er dus ook heel veel momenten bestaan waarin ik me niet onzeker voel! :sunglasses:
    Werk vreet me op soms maar ik ga me dit nu gewoon elke keer proberen te bedenken. Als ik op een andere plaats los hiervan kan komen, dan moet ik dat ook kunnen op dezelfde plaats. Met meer moeite allicht maar oké.

Psychedelibee vindt dit leuk.
  26. Psychedelibee

Daar ligt de grootste uitdaging inderdaad, om zonder voorwaarde en overal je vrij te kunnen voelen. En dat laat ook meteen mooi zien dat de problemen, stress etc, toch echt door jezelf gecreëerd worden uiteindelijk.

Jezelf daar aan herinneren wanneer je gevangen zit in je eigen gedachten kunnen helpen denk ik. Alleen zijn dat helaas vaak ook de momenten waarop je je zoiets niet of moeilijk kunt herinneren juist omdat je op dat moment echt gelooft dat je je gedachten bent.

ZERO- vindt dit leuk.
  27. Mindless

Dit was een paar weken geleden al gebeurd, maar dacht er nu weer aan:

Ik ging op het werk naar de wc en plotseling was het in dat hokje alsof ik thuis was. Ik zag wel de wc van op het werk, maar er was het gevoel van thuis te zijn. Maar niet alleen het gevoel. Er was het kraakheldere inzicht dat de ruimte van beide locaties één en dezelfde ruimte is. Even waren er geen gedachten over dat ik op mijn werk was en in 1 keer was ik thuis. Niet thuis in mijn huis, want ook dat is maar een gedachte. Maar écht thuis.

Het deed me denken aan een LSD trip waarbij ik ging fietsen. De hele tijd was ik thuis, ook al fietste ik de hele stad rond.

Overal waar je komt, daar ben je. Wat een geschenk!!

28. Psychedelibee

Ja je bent altijd thuis inderdaad, bij jezelf. Je thuis voelen heeft eigenlijk helemaal niks met de fysieke locatie waar je je bevind te maken inderdaad.

29. Mindless

:confused:mile:

Maar wat normaal ruimtes of fysieke locaties worden genoemd staan of vallen met de aanwezigheid van gedachten. De gedachte is de enige realiteit van deze locaties. Dus die locaties/ruimtes hebben geen echt bestaan. Tenminste: dat wat we denken dat ruimtes zijn, bestaan nergens. Alleen de hele tijd wanneer we gedachten hebben - wat vrijwel constant is - geloven we van wel.

De werkelijke ruimte is er ongeacht of er gedachten zijn of niet. En dat is het meest onvoorstelbare: de werkelijke ruimte ben ik. De werkelijke ruimte zijn wij. En thuis is niet waar we zijn, maar wát we zijn. En dit zeg ik allemaal immers zo vaak, maar diep van binnen wil ik dit niet slechts geloven. Ik kán het niet slechts geloven, maar alles wijst er op dat dat de realiteit van de situatie is.

Wat een vreemde droom is dit toch.:sweatsmile:

30. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Kan het zijn dat ik dat report van je nog ken? Vond dat toen heel beeldend beschreven, dat fietsen tijdens je trip en dat je overal thuis was.

Vind het wel een heel mooi idee, over de hele wereld thuis kunnen zijn in jezelf.

31. Mindless

Dat zou kunnen. :confused:mile: Ik heb er een report over geschreven.

Het is een mooi idee. Maar het is ook meer dan een idee, want je kunt echt alleen maar zijn waar je zelf bent en dat is op de dimensieloze "plaats" van waarnemen. En dat echt zien legt het verstand lam omdat het verstand werkt met referenties. Iets moet ten opzichte van iets anders zijn om het intellectueel te kunnen begrijpen en dat kan niet met dit. Het waarnemen gebeurt niet in die "ruimte", het waarnemen ís die ruimte(lijkheid).

Laat het meer dan een idee zijn. :confused:mile:

ZERO- en Roze olifant vinden dit leuk.
Laden...

Deel Deze Pagina