• Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Drugs op “oudere” leeftijd, extra risicovol?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

De Zandman

Badass junkie
Moet je eens als je op een terrasje zit, om een glas koeienmelk vragen....
Hoe schaapachtig de ober je dan aankijkt!
Op zich een volkomen logische vraag.
Er bestaat toch ook paardenmelk, geitenmelk, enz. enz. Toch?

De Zandman

Badass junkie
dat niet alleen,
Maar deze drugs zijn volledig legaal!
( voorlopig)
En er zitten stoffen bij, die in wezen keiharde harddrugs zijn...

Kwatzakottel

Belezen gebruiker
Om het maar niet over hormonen te hebben. Zijn drugs niks bij. Paar hormoontjes en er staat al weer een koter,
dertig jaar van je tijd kwijt. Dertig jaar!

Natozlato

Wijs gebruiker
Om het maar niet over hormonen te hebben. Zijn drugs niks bij. Paar hormoontjes en er staat al weer een koter,
dertig jaar van je tijd kwijt. Dertig jaar!
Daarom ben ik gestopt met de pil. Wat een rommel zeg! Geen libido, moods wings, en een vetrol gekregen!

De Zandman

Badass junkie
Voor dit soort klachten zijn er m.i. veel betere middelen...
Ik zou, alhoewel ik het niet aanraad maar ikzelf zoek ook naar een goede pijnstiller, eerder aan opioiden denken.
Maar dan begint het pas.
Vind er maar eens een, en waar je niet meteen voor je het weet, volledig hooked aan raakt...

Ganggang💯

Badass junkie
Voor dit soort klachten zijn er m.i. veel betere middelen...
Ik zou, alhoewel ik het niet aanraad maar ikzelf zoek ook naar een goede pijnstiller, eerder aan opioiden denken.
Maar dan begint het pas.
Vind er maar eens een, en waar je niet meteen voor je het weet, volledig hooked aan raakt...
Die opiode bestaat niet..

De Zandman

Badass junkie
daarom is mijn zoektocht nog altijd een zoektocht gebleven...
Voir mij zijn de echte opiaten echt bloedjelink. Ik weet dit.
Dus ben ik er nog niet aan begonnen.
Maar tegenwoordig is mijn rugpijn dermate hoog, dat ik het toch ga overwegen..
Niet normaal meer, die rugellende.

Kwatzakottel

Belezen gebruiker
Maar tegenwoordig is mijn rugpijn dermate hoog, dat ik het toch ga overwegen..
Niet normaal meer, die rugellende.

Niks erger dan chronische pijn. Dan is soms een verslaving aan een opiaat inderdaad misschien beter,
als je echt geen zicht hebt op een manier om die pijn weg te krijgen. Maar even tussendoor, heb je
geprobeerd een tijd geen vlees te eten? Dat werkte bij mij, ik krijg ontstekingen van de rommel die
ze daarin stoppen.

De Zandman

Badass junkie
Ik eet al jaren geen vlees meer.
Ik moet leven met drinkvoeding.
Dus dat is niet meer aan de orde.
Qua rug, aan deze pijn is niets meer te doen.
Alle, maar dan ook alle disciplines daarin heb ik doorlopen.
Morgen ga ik nog één keer de pijnpoli bellen.

joetsie

Wijs gebruiker
Benzo's zijn erg verslavend en nauwelijks recreatief en al helemaal niet leerzaam, dus waarom zou je juist dat gaan kopen?
Omdat ik een man heb die korsakov heeft en daarom lorazepam slik van de arts,soms bij koop om mij rustig te houden.Want het is moeilijk leven met hem het is gewoon geen leven meer,als je korte geheugen weg is.Ik ben zijn mantelzorger en niet meer zijn vrouw.

joetsie

Wijs gebruiker
Ik eet al jaren geen vlees meer.
Ik moet leven met drinkvoeding.
Dus dat is niet meer aan de orde.
Qua rug, aan deze pijn is niets meer te doen.
Alle, maar dan ook alle disciplines daarin heb ik doorlopen.
Morgen ga ik nog één keer de pijnpoli bellen.
Kan jij niet meer eten?

De Zandman

Badass junkie
drinkvoeding is het.
300 cl komt overeen met een volledige maaltijd. Ongelooflijk eigenlijk dat ze dit kunnen maken!

De Zandman

Badass junkie
Ja. Dat is het. Het zijn geen Shakes, het zijn flesjes met daarin een vloeistof.
3 van die dingen per dag is voldoende.
Astronautenvoeding heet het ook wel in de volksmond.
Zit een smaakje aan. Is goed te doen.
Alleen zijn deze op recept, ze zijn zeer duur om "los" te kopen.

Ganggang💯

Badass junkie
Ja. Dat is het. Het zijn geen Shakes, het zijn flesjes met daarin een vloeistof.
3 van die dingen per dag is voldoende.
Astronautenvoeding heet het ook wel in de volksmond.
Zit een smaakje aan. Is goed te doen.
Alleen zijn deze op recept, ze zijn zeer duur om "los" te kopen.
Ah juist. Ik heb wel eens naar Soylent gekeken maar niet iedereen is er even enthousiast over.

Tijdloos

Badass junkie
Tripreporter
Verschillende soorten drugs die online te verkrijgen zijn waar nog weinig onderzoek naar gedaan is. Je bent je eigen proef konijn.
Inderdaad goed mee uitkijken, anders moet je goed inlezen. En research doen met een goede weegschaal. Die tot de 1mg precies is

De Zandman

Badass junkie
Een man hebben die het korsakov syndroom heeft?
Goeiendag.....
Dat is absoluut geen kleinigheidje...!
Al helemaal als hij het in zware vorm heeft, zogezegd, dan neem ik met groot respect mijn baret af voor u!
Want om in deze leefsituatie overeind te kunnen blijven, dat is echt bijzonder zwaar.
Over het algemeen zijn mensen die dit syndroom hebben, aangewezen op een gesloten afdeling van een kliniek...
Ik heb het mogen aanschouwen, hoe deze mensen er voor de rest van hun leven, aan toe zijn. En dit was een indruk die ik zelf niet vergeten zal. Nee.
Men liet mij dit zien, toen bij mij het alcoholisme nog aan de orde van de dag was, met de bedoeling om mij extra te motiveren om daar iets aan te gaan doen.
En idd. Dit heeft gewerkt!
Ik neem aan dat uw man een bewogen leven moet hebben gehad, want dit syndroom krijg je niet zomaar...
Nogmaals, mijn respect!

joetsie

Wijs gebruiker
Een man hebben die het korsakov syndroom heeft?
Goeiendag.....
Dat is absoluut geen kleinigheidje...!
Al helemaal als hij het in zware vorm heeft, zogezegd, dan neem ik met groot respect mijn baret af voor u!
Want om in deze leefsituatie overeind te kunnen blijven, dat is echt bijzonder zwaar.
Over het algemeen zijn mensen die dit syndroom hebben, aangewezen op een gesloten afdeling van een kliniek...
Ik heb het mogen aanschouwen, hoe deze mensen er voor de rest van hun leven, aan toe zijn. En dit was een indruk die ik zelf niet vergeten zal. Nee.
Men liet mij dit zien, toen bij mij het alcoholisme nog aan de orde van de dag was, met de bedoeling om mij extra te motiveren om daar iets aan te gaan doen.
En idd. Dit heeft gewerkt!
Ik neem aan dat uw man een bewogen leven moet hebben gehad, want dit syndroom krijg je niet zomaar...
Nogmaals, mijn respect!
De tranen schieten alweer in mij ogen nu ik je bericht lees.Nee het is geen pretje,het is verschrikkelijk want ik ben hem kwijt.Zeg maar jij tegen mij hoor.Hij is nooit meer vrolijk vaak boos,doe niks goed.Als het rood is dan is het bij hem blauw.Kan geen gesprek voeren met hem.Hij denkt nog steeds dat we onze vorige auto hebben die met koppeling,maar dit is een 45 km automaat.Zegt hij je moet harder rijden!Kan ik duizend keer zeggen het is een 45 km auto.Die hersens werken niet meer.Enz. teveel om te schrijven.Hij wil niet naar een kliniek,pas als hij argressief word dan wel onder dwang.Ja hij heeft de zware vorm.Idd een bewogen leven en na zijn pensioen drank en drank.Lever is ook kapot,hij krijgt daar medicijnen voor.Het begon met zwarte ontlasting is bloed,veel bloed verloren,ziekenhuis in polliepen in zijn slokdarm,zijn met elastiek afgebonden .3 keer gehad,en gelijk medicijnen voor afkicken.Nou je wil niet weten toen hij thuis kwam!Kon niet lopen viel plaste in bed,luierbroekjes aan verpleging thuis enz

De Zandman

Badass junkie
Ik kan mij dit levendig voorstellen..
Wat moet je een moeilijke tijd doormaken!
De grootste ellende is wel het feit dat deze toestand blijvend is, Korsakov is ongeneeslijk.
Ik was volkomen overdonderd toen men mij deze mensen liet zien. Deze waren dus opgenomen in een gesloten afdeling en zonder begeleiding komen ze niet meer buiten...
Toen ik in de ontwenningskliniek zat, was daar ook iemand die haar korte termijn geheugen volkomen kwijt was geraakt door de drank.
Om ervoor te kunnen zorgen dat zij (in een rolstoel gezeten) de weg naar haar kamer kon vinden, hingen er om de 3 meter ongeveer een bordje aan de muren, met haar naam erop en een pijl die de richting aangaf, waar ze naartoe moest rolstoelen.
En zo kon zij haar kamer terugvinden...
Zoiets vergeet je dus nooit meer!

Het was een shock therapie a.h.w., voor mij speciaal bedoeld, en in mijn geval heeft die " wake up shock zeer goed gewerkt.
Want deze beelden blijvend in mijn hoofd, ik ben ervan af.
In zoverre, ik drink dus niets meer waar alcohol in zit.
Ook geen "alcoholvrij" bier. Dat is geen bier overigens, maar toch.
Nee, ook dit niet , want ik wil niet iets nemen wat er zelfs maar op lijkt .
Absoluut nul is de boodschap.
Al die aparte ziektes die je ervan krijgen kunt, abah ..zoals Korsakov.
En zoals ik eerder aangaf, Korsakov is een soort van eindstation.
De weg hierheen is er eentje van jarenlang overmatig alcoholgebruik, i.c.m slechte voeding. Dut leidt onontkoombaar tot een vitaminetekort.
Een chronisch vitaminestekort B12 complex met name.
Het is deze, die je met een injectie toegediend krijgt in de kliniek.
De reden hiervoor is de navolgende :
Alcohol is een vitamine rover bij uitstek, als je er te weinig van binnenkrijgt, dan ben je al vrij snel " en route" richting Korsakov.
( en de 64 andere alcoholgerelateerde ziektes ! ) maar nu dus genoeg hierover.

U moet echt heel erg veel hebben meegemaakt , dat staat wel vast.
Ikzelf ben in mijn dranktijd een heel moeilijk mens te zijn geweest.
Heel vervelend i.i.g. en soms een zeer kort lontje...
Ik heb o.a. nogal vaak naar het schijnt, van allerlei beroeps vaardigheden gebruik te hebben gemaakt. Daar word je dan achteraf beslist niet vrolijk van.....

Drank kan mensen totaal doen veranderen.
In mijn geval konden cocktails bij mij ontzaglijk verkeerd vallen.
Ik heb iemand gekend, die in scheiding lag, en een echte vechtscheiding was dat, die zeer veel dronk en dan werkelijk zeer kwaadaardig werd.
Drinken en al toch achter het stuur, naar die ex toe, om wie weet wat voor rottigheid te gaan uithalen...en met alle macht moesten wij met minstens drie man deze demon van de bovenste plank zien tegen te houden...
Gillende vrouwen in paniek er omheen..en uiteindelijk dan maar een stevige muilpeer, dat hielp...

Maar genoeg over mij.
En nu bent u dus de persoon die alle ballen in de lucht moet blijven houden.
Ik weet niet in welke mate je man dat. Syndroom heeft, maar zoals ik het lees, staat er "jij heeft de zware vorm" , hetgeen aldus i.i.g. geen griepje te noemen is!
Nee.
Als ik vragen mag, is deze toestand van nu er een van blijvende aard?
Maw blijf je mantelzorger?
De vraag zou kunnen rijzen, hoe lang iemand die niet beroepsmatig deze 24-7/365 zorg moet verlenen, dit aankan?
In elk geval:
Nogmaals mijn respect!

Laatst bewerkt:

joetsie

Wijs gebruiker
Ik kan mij dit levendig voorstellen..
Wat moet je een moeilijke tijd doormaken!
De grootste ellende is wel het feit dat deze toestand blijvend is, Korsakov is ongeneeslijk.
Ik was volkomen overdonderd toen men mij deze mensen liet zien. Deze waren dus opgenomen in een gesloten afdeling en zonder begeleiding komen ze niet meer
en een pijl buiten...
Toen ik in de ontwenningskliniek zat, was daar ook iemand die haar korte termijn geheugen volkomen kwijt was geraakt door de drank.
Om ervoor te kunnen zorgen dat zij (in een rolstoel gezeten) de weg naar haar kamer kon vinden, hingen er om de 3 meter ongeveer een bordje aan de muren, met haar naam erop en een pijl die de richting aangaf, waar ze naartoe moest rolstoelen.
Zoiets vergeet je dus nooit meer!
Het was een shock therapie a.h.w., en in mijn geval heeft die " wake up shock zeer goed gewerkt.
En zoals ik eerder aangaf, Korsakov is een soort van eindstation.
De weg hierheen is er eentje van jarenlang overmatig alcoholgebruik, i.c.m slechte voeding.
Alcohol is een vitamine rover bij uitstek, als je er te weinig van binnenkrijgt, dan ben je "
en route".
U mort echt heel erg veel hebben meegemaakt , dat staat wel vast.
Ikzelf ben in mijn dranktijd een heel moeilijk mens te zijn geweest. Heel vervelend i.i.g.
Ik heb o.a. nogal vaak naar het schijnt, van allerlei beroeps vaardigheden gebruik te hebben gemaakt. Drank kan mensen totaal doen veranderen.
In mijn geval konden cocktails bij mij ontzaglijk verkeerd vallen.
Maar genoeg over mij.
En nu bent u dus de persoon die alle ballen in de lucht moet blijven houden.
Ik weet niet in welke mate je man dat. Syndroom heeft, maar zoals ik het lees, qaa het i.i.g. geen griepje te noemen. Nee.
Als ik vragen mag, is deze toestand van nu er een van blijvende aard?
Maw blijf je mantelzorger?
De vraag zou kunnen rijzen, hoe lang iemand die niet beroepsmatig deze 24-7/365 zorg moet verlenen, dit aankan?
In elk geval:
Nogmaals mijn respect!
Ik vind het zo goed van jou dat het heeft gewerkt!Ja het is van blijvende aard.De neuroloog zei er zit ook iets van dementie bij.Hij verdwaald als hij wegging,1 boodschap doen,keam hij thuis,en zei ik wist niet meer wat ik moest halen?Natuurlijk merkte ik al enkele jaren dat er wat mis was.Maar kreeg hem niet naar de arts.Wat drink ik nou zei hij die paar glaasjes?Verstopte de fles jenever,je kent het wel.Hij heeft geen kwaade drank.Altijd getennist en tja ook die bar daar nog even wat drinken.We de kinderen ook konden zeggen pa stop er nou is mee vooral met die jenever.Had geen nut.Zelf zei hij er is iets mis in mijn hoofd,maar kan het niet uitleggen.De vraag of ik dit volhoud....het was een goede man en vader,altijd op vakantie.Leuke tijd gehad.Als hij argressief word laat ik hem opnemen.Nu gaat dat niet als hij niet wil.Of onder gerechtelijke macht.Het is zo moeilijk...ik zit ook nog op een forum van partners met dementie.Lees dat deze mantelzorgers het ook niet meer aankunnen en sommigen worden zelf ziek en hun demente partner worden opgenomen.

De Zandman

Badass junkie
Ja, dat klopt allemaal.
Iemand wordt niet zómaar opgenomen, maar als het te gek wordt, is via de Burgemeester en eventueel een officier van justitie (artikel 12 procedure) toch wel een en ander mogelijk.
Het kan niet zo zijn, dat er eerst een heel huis afgebroken moet worden, of iemand zwaar te worden mishandeld, om een RM te kunnen krijgen.
Alweer zeg ik mijn respect, want idd, de weg daartoe is lang, en ligt vol voetangels en klemmen.
Daar komt nog bij dat je iemand met wie je een heel leven geleid hebt, deze breng je niet zomaar even weg, een kliniek in waar hij zeer waarschijnlijk nooit meeer uit gaat komen..
Ik weet het.
Zo heb ik ooit een vrouw ontmoet in de ontwenningskliniek, die al 25 jaar lang te maken had met stevig huiselijk geweld.
Ik stelde de vraag waarom zij niet veel eerder vertrokken was, maar zij zei me dat " deze man had mij volkomen in zijn macht."
" hij was de eerste jaren van ons huwelijk de zorgzaamheid zelve".
" En toen hij werkloos raakte, begon hij te zuipen, en werd hij vaak een tiran."
" de dag erna kreeg ik duizend excuses, en hij zou het nooit meer doen".
" en twee dagen later, was het weer raak!"
En toch kon ik eenvoudig niet weg.
Vreselijk is dit om zo te horen. Jazeker.
Maar dit alles heeft mij gesterkt om volledig te stoppen met drinken, Slempen, en bacchanalen.
Ik heb tot vandaag toe de god Bacchus verslagen. Maar. Ik moet altijd alert blijven.

Ik wens je alle sterkte toe!

joetsie

Wijs gebruiker
Ja, dat klopt allemaal.
Iemand wordt niet zómaar opgenomen, maar als het te gek wordt, is via de Burgemeester en eventueel een officier van justitie (artikel 12 procedure) toch wel een en ander mogelijk.
Het kan niet zo zijn, dat er eerst een heel huis afgebroken moet worden, of iemand zwaar te worden mishandeld, om een RM te kunnen krijgen.
Alweer zeg ik mijn respect, want idd, de weg daartoe is lang, en ligt vol voetangels en klemmen.
Daar komt nog bij dat je iemand met wie je een heel leven geleid hebt, deze breng je niet zomaar even weg, een kliniek in waar hij zeer waarschijnlijk nooit meeer uit gaat komen..
Ik weet het.
Zo heb ik ooit een vrouw ontmoet in de ontwenningskliniek, die al 25 jaar lang te maken had met stevig huiselijk geweld.
Ik stelde de vraag waarom zij niet veel eerder vertrokken was, maar zij zei me dat " deze man had mij volkomen in zijn macht."
" hij was de eerste jaren van ons huwelijk de zorgzaamheid zelve".
" En toen hij werkloos raakte, begon hij te zuipen, en werd hij vaak een tiran."
" de dag erna kreeg ik duizend excuses, en hij zou het nooit meer doen".
" en twee dagen later, was het weer raak!"
En toch kon ik eenvoudig niet weg.
Vreselijk is dit om zo te horen. Jazeker.
Maar dit alles heeft mij gesterkt om volledig te stoppen met drinken, Slempen, en bacchanalen.
Ik heb tot vandaag toe de god Bacchus verslagen. Maar. Ik moet altijd alert blijven.

Ik wens je alle sterkte toe!
Nee hij heeft mij nooit geslagen.Maar 1 keer of een duw geven en hij word opgenomen.En we hadden een goed liefdevol huwelijk.Het ergste is hij is niet meer de man die hij was.Kan geen contact krijgen met hem.En wij wonen in de polder dus hij kan niet zomaar naar de winkel.Als hij een fles kan kopen is het zijn dood.Ik denk dat dat eens gaat gebeuren.En jij hou je goed blijf zo doorgaan!ps mijn man drinkt alcoholvrije wijn denkt dat het echte is.Als ik hem limonade siroop geef met water denkt hij ook dat het wijn is.De zucht naar die fles blijft.....dus

De Zandman

Badass junkie
Jazeker. De zucht naar wijn, of andere drank, die blijft.
Zeer zeker bij je man. Idd. Als hij op een of andere manier aan een fles drank komt, dan wordt het link.
Wat een leven heb je. Continue alert zijn en blijven of er toch geen drank ergens verstopt is. Daar zijn alcoholisten heeel erg goed in.
Dat gold ook voor mij.
Wat kan ik er nog over zeggen
Houd wel in de gaten dat jij ook een leven hebt. Als het toch teveel wordt, waar kan je heen. Of met wie kan je praten, telefonisch.
Dit is echt essentieel, je moet een soort van vluchtweg hebben. Heb je daarvoor gezorgd?
Evt. Kun je mij een pm sturen.
Misschien kan ik iets voor je betekenen...

joetsie

Wijs gebruiker
Jazeker. De zucht naar wijn, of andere drank, die blijft.
Zeer zeker bij je man. Idd. Als hij op een of andere manier aan een fles drank komt, dan wordt het link.
Wat een leven heb je. Continue alert zijn en blijven of er toch geen drank ergens verstopt is. Daar zijn alcoholisten heeel erg goed in.
Dat gold ook voor mij.
Wat kan ik er nog over zeggen
Houd wel in de gaten dat jij ook een leven hebt. Als het toch teveel wordt, waar kan je heen. Of met wie kan je praten, telefonisch.
Dit is echt essentieel, je moet een soort van vluchtweg hebben. Heb je daarvoor gezorgd?
Evt. Kun je mij een pm sturen.
Misschien kan ik iets voor je betekenen...
Heel lief van jou en ik hou het in mijn achterhoofd.Ik heb een lieve buurvrouw kan daar mee praten.Maar dan houd het wel op want vrienden raak je ook kwijt.Casmeneger gehad kan daar mee praten ,maar die zijn eigelijk voor dementen,want ja alcoholisten schamen zich of worden verstoten.Dus weten ze niemand.Ik roep je zeker als ik er niet uit kom.Zo lief van jou.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan