• Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Drugs op “oudere” leeftijd, extra risicovol?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Oinkbeest

Newbie
Onlangs zelf een 40er geworden.
Toen ik twintiger was heb ik veel geëxperimenteerd. Voornamelijk veel xtc en mdma genomen, maar ook andere middellen.
Daarna heb ik jarenlang misschien een of twee keer per jaar iets gedaan. De laatste tijd gebruik ik weer meer.
Vooral de setting is anders: waar ik vroeger drugs nam om uit te gaan, doe ik het nu liever thuis met mijn partner.
Ik merk dat ik meer recuperatietijd nodig heb dan vroeger.
Het is ook moeilijker om om te gaan met de cravings.

SneeuwStorm

Bewuste gebruiker
Midden 50 hier (in mijn hoofd nog wel eens 25) en gebruik het een en ander een kleine 10 jaar. Tips: plan en documenteer je gebruik, beetje discipline, compenseer drugsdingen met gezonde dingen (voeding, bewegen,..) en lees dit forum. Niet alleen de top heerlijk lekkere verhalen, maar ook de stukjes waarvan je denk: beter van niet.

Nihilist88

Bewuste gebruiker
Oké een late reactie op een vraag van 2018😜
Ik ben zelf jonge 30er, pas laat echt met drugs begonnen, buiten eens sporadisch wiet tussen 18-25j en alcohol, deze laatste wel regelmatiger over de rand en ook geen roker. Pas na mn 25ste eens X, pep gedaan en laatste 5 jaar meer rc's gaan benuttigen, probeer terug vooral stims n benzo rc's in te perken, net wat meer disso's en tripmiddelen. Voor de rest slank gebouwd en vrij goed immuunsysteem, weinig ziek, een echte verkoudheid is al jaren geleden en griep meer dan 10j. Moest ik veel vroeger met al deze drugs zijn begonnen, vooral dan de stims en benzo's, denk ik wel dat dit zeker negatief effect zou hebben gehad. Nu echt antwoord op de vraag, een jong gezond lichaam herstelt normaliter sneller dan dat van een 50plusser. Dan hangt het er indd ook vanaf of je dagelijks voldoende vitaminen en mineralen tot je neemt, via voeding en/of supplementen. Maar of een 20er en een 50er dagelijks liggen snuiven, slikken of spuiten, speelt leeftijd minder rol, omdat de frequentie v gebruik hier overhand neemt. Probeer van een drug iets speciaals te houden ipv een gewoonte, en ja ook ik moet me daar soms aan reminden.

ceasar

Newbie
Ik ben 63, sinds 10 jaar diverse drugs experimenten. Inderdaad de late uurtjes breken op, dus eerder beginnen en accepteren dat de volgende dag puur is om te herstellen, licht sporten, wandelen en op tijd er weer in. Ook zo veel mogelijk gedurende de hele week alleen vers voedsel (liefst biologisch) en veel fruit.
Verder nooit teveel nemen of bijnemen op een avond dan is het prima te doen.
Ik denk wel dat als mijn conditie slechter zou zijn dan nu, of ik teveel overgewicht hebben dat ik zou stoppen.
Ik denk dat alles te maken heeft met goed beseffen wat je doet en jezelf in de hand houden

Pollewop

Bewuste gebruiker
Ik ben 40plusser, de afgelopen 10 jaar bijna elk kwartaal een flinke dosis “Empathy” (mdma) naar binnen geslingerd. Fijne nachten doorgebracht op een matrasje met chille muziek. De dag erna sucks, maar dat is na een nacht drank ook.

nachten doe ik niet meer, ik begin in de middag en ga lekker door tot een uur of 2200, dan tandjes poetsen en naar bed. Doorhalen is gewoon funest. Op dit moment merk ik nog niet zo dat het zwaarder wordt naar gelang ik ouder wordt, maar wie weet komt dat nog.

Ik heb besloten om nu rustig aan te doen, 1 grotere hoeveelheid te nemen ipv steeds bijpakken om te verlengen. Wijsheid komt met de jaren, dat zal het ook kunnen zijn 😜 hahaha.

Acoustic

Experimenterende gebruiker
Ik ben zelf 54,
heb sinds mijn 16_17 altijd wel ´iets´ gebruikt.
Enkele jaartjes aan de heroïne en cocaïne verslaafd geweest. (Gespoten)
Ongeveer 30-35 jaar geblowd en met alles wat er te krijgen was wel geëxperimenteerd.
Ben nu sinds 6 weken volledig gestopt met blowen, en het enigste wat ik nu nog doe zijn paddos af en toe.
Helemaal ´drugsvrij´ is blijkbaar toch moeilijk 🤔

Zeehond

Wijs gebruiker
Ben 52 en heb drugs pas op m’n 50e ontdekt (behalve alcohol), samen met mijn vrouw op een techno feest (mdma ❤️).
Mdma is natuurlijk een magische ontdekking voor af en toe op een feest.
Dingen roken en/of snuiven doen we niet, lijkt me gewoon niks.
We leven verder gezond, zijn sportief, hebben een gezin met puber kids en hebben een leuk leven.
Drugspauze hoort er bij, ik vind dat niet altijd leuk moet ik bekennen.
Maar op die manier denk ik dat het prima verantwoord is.
Had de beleving van drugs nooit willen missen, prima dat ik het pas later heb ontdekt.
Ik kijk nu met hele andere ogen naar drugs dan vroeger en ook daar ben ik blij mee.
We hopen er nog heel lang van te kunnen genieten!

Laatst bewerkt:

Nickje

50, in m'n studententijd af en toe geblowd en veel gedronken, toen jarenlang alleen af en toe alcohol en sinds een paar jaar aan 't experimenteren (MDMA, verschillende RC's). Drinken doe ik nauwelijks meer, dat kost me tegenwoordig een te grote en lange kater. Kan ook gebeuren na MDMA of andere drugs, maar dat doe je hoogstens om de 2 à 3 maanden als 't goed is. Doe het niet teveel en niet te vaak, leef verder gezond en let een beetje op voeding, misschien supplementen (5-htp, anti-oxidanten, vitamines, zink/magnesium). Natuurlijk is geen drugs gebruiken altijd gezonder dan wel, onafhankelijk van leeftijd. Maar je wil ook wat BEleven, hè :)

Acoustic

Bij psychedelica verbruik je zo goed als geen serotonine dus niet nodig. Ook is 5htp niet onschuldig!
Ik gebruik ook regelmatig paddo's en heb er weinig last van, in tegendeel, ik lijk er beter tegen te kunnen dan vroeger. Heb de dagen nadien altijd veel meer energie. (Ben 54)

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan