• Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Drugs op “oudere” leeftijd, extra risicovol?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Gympie

Badass junkie
ik kan de initiale vraag van TS @De Dunne niet beantwoorden...

wat ik wel weet is dat ik er nu op latere leetijd 40+, beter tegen kan.. psychisch.
ik vraag me wel af hoeveel jaren ik van m'n leven afsnoep?
af en aan 20 jaar gerookt.
honderden xtc tabletten, speed, weed, tripmiddelen, benzo's, alcohol, ( rc )disso's en stims.. suiker.
uhmm.. klinkt wel pittg hè zo?

edit: en jaren zuivel! :tongueout:
geen geheelonthouder nu.. maar wel weinig.. soyamelk, ongezoet, in m'n koffie bijv.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Ach, weet je wat het is....
Er zijn ook mensen die zich gedurende 20 jaar van hun leven totaal en volledig hebben onthouden van zekere geneugten des levens. M.a.w. een leven hebben geleid als een monnik. Alleen een kuisheidsgordel ontbreekt daar dan nog aan.
En dan, op een zeer kwaaie dag op hun 21 levensjaar eventjes niet goed naar rechts, dan naar links, terug naar rechts gekeken net die ene vrachtwagen niet zagen aankomen.
Al overstekende vervolgens met een brede glimlach, want de weg was vrij ( toch net niet) en de getuigen van dit zeer eenzijdige ongeval hoorden een droge klap.....en..helaas. Vrijwel zondenvrij geleefd, en..Tan Pi.
Heden overleden. Ja. Dat is me nou ook wat.

Dit tragische verhaal heeft als doel aan te geven, of je nu wel, of niet een zekere mate van een ruig leven hebt geleid of niet,
Als het noodlot je treft, wel, dat kijkt niet of je wel of niet een koorknaapje was.
Of een misdienaar. Of een slippendrager.
You name it!
Je moet toch iets met inhoud in je leven gedaan hebben, toch?

Ik heb i.i.g een leven geleid, wat extreem is geweest. Mooi, en ook triest. Jazeker.
Drank, drugs. En....ja. dat laatste dus ook.
Maar, ieder het zijne.

En, zeer belangrijk, in m i j n koffie gast alles.
Melk, zoetstof, en stevige leut.
Dat neemt niemand mij af. Nee.

Gympie

Badass junkie
Ach, weet je wat het is....
Er zijn ook mensen die zich gedurende 20 jaar van hun leven totaal en volledig hebben onthouden van zekere geneugten des levens. M.a.w. een leven hebben geleid als een monnik. Alleen een kuisheidsgordel ontbreekt daar dan nog aan.
En dan, op een zeer kwaaie dag op hun 21 levensjaar eventjes niet goed naar rechts, dan naar links, terug naar rechts gekeken net die ene vrachtwagen niet zagen aankomen.
Al overstekende vervolgens met een brede glimlach, want de weg was vrij ( toch net niet) en de getuigen van dit zeer eenzijdige ongeval hoorden een droge klap.....en..helaas. Vrijwel zondenvrij geleefd, en..Tan Pi.
Heden overleden. Ja. Dat is me nou ook wat.

Dit tragische verhaal heeft als doel aan te geven, of je nu wel, of niet een zekere mate van een ruig leven hebt geleid of niet,
Als het noodlot je treft, wel, dat kijkt niet of je wel of niet een koorknaapje was.
Of een misdienaar. Of een slippendrager.
You name it!
Je moet toch iets met inhoud in je leven gedaan hebben, toch?

Ik heb i.i.g een leven geleid, wat extreem is geweest. Mooi, en ook triest. Jazeker.
Drank, drugs. En....ja. dat laatste dus ook.
Maar, ieder het zijne.

En, zeer belangrijk, in m i j n koffie gast alles.
Melk, zoetstof, en stevige leut.
Dat neemt niemand mij af. Nee.

hehe.. al sluit het één het ander niet uit geloof'k ...nuchtere mensen kunnen ook genieten en avonturen beleven.
mijn leven is een aardig avontuur.. mss ooit eens memoires schrijven.. en goed links en rechts.. en weer links kijken voor het oversteken :wink:

kbegin met zwart.. vanwege 'intermittent fasting'
na twaalven dus soyamelk en biologische honing.. niet die gesmolten suiker uit de supermarkt :wink:
proost!

joetsie

Wijs gebruiker
Zeker,de ene bloem leeft langer als de andere.Tuurlijk ik ken een man van over de 80 die nog op de camping werkt en rookt.Zit op de grasmaaier af en toe valt hij in slaap denkt mijn zoon die er ook werkt god die man is dood.Nee hoor en daar gaat hij weer.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
edit: en jaren zuivel! :tongueout:
geen geheelonthouder nu.. maar wel weinig.. soyamelk, ongezoet, in m'n koffie bijv.

Waarom geen zuivel? Dat is gezond. Alleen voor mensen met een intolerantie of allergie is het slecht.

:wink:

Gympie

Badass junkie
Waarom geen zuivel? Dat is gezond. Alleen voor mensen met een intolerantie of allergie is het slecht.

:wink:

geen geheel onthouder nu.. heb ook jaren geen vlees en vis gegeten.. tegenwoordig wel weer.
gezondheid van de dieren is ook een overweging..

er zijn ook genoeg berichten te vinden waarin wordt aangetoond dat melk niet zo geweldig is.
dus ik houd het even in het midden.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Je zou kunnen zeggen : wat een verhaal i weer.
De deskundigen buitelen weer over elkaar heen, om hun wetenschappelijk onderbouwde visies "aan de man te brengen...
Als "deskundige " zeg ik nu:
Melk, ( moeder) daarover kan ik vrij simpel vaststellen, dat deze overbekende wittige goden drank domweg omdat wij bijna allemaal, met deze vloeistof de eerste maanden van ons nog onbezondigde ( behalve de erfzonde, zo willen sommige geloven ons wijsmaken, ons leven, deze eerste maanden overleefd hebben.
Het fundament werd hiermee gelegd.

Ik concludeer dan ook, dat ik iedereen die beweert, dat melk ongezond zou zijn, niet geloof. Sterker nog, ik kwalificeer deze visie als een lichte vorm van tropenkolder.
Dus zeg ik: gewoon melk in de koffie.
En een glas ervan is ook prima voor lijf en leden.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Je zou kunnen zeggen : wat een verhaal i weer.
De deskundigen buitelen weer over elkaar heen, om hun wetenschappelijk onderbouwde visies "aan de man te brengen...
Als "deskundige " zeg ik nu:
Melk, ( moeder) daarover kan ik vrij simpel vaststellen, dat deze overbekende wittige goden drank domweg omdat wij bijna allemaal, met deze vloeistof de eerste maanden van ons nog onbezondigde ( behalve de erfzonde, zo willen sommige geloven ons wijsmaken, ons leven, deze eerste maanden overleefd hebben.
Het fundament werd hiermee gelegd.

Ik concludeer dan ook, dat ik iedereen die beweert, dat melk ongezond zou zijn, niet geloof. Sterker nog, ik kwalificeer deze visie als een lichte vorm van tropenkolder.
Dus zeg ik: gewoon melk in de koffie.
En een glas ervan is ook prima voor lijf en leden.

Ik drink heel veel melk, eet veel zuivel zoals kaas, kwark, yoghurt etc, smeer roomboter op brood ook.
En alles vol. Niks halfvol, mager of light. Gewoon “puur” zoals het hoort.
Al dat mager, light en dieet voer is imo juist ongezond.

Gympie

Badass junkie
Ik drink heel veel melk, eet veel zuivel zoals kaas, kwark, yoghurt etc, smeer roomboter op brood ook.
En alles vol. Niks halfvol, mager of light. Gewoon “puur” zoals het hoort.
Al dat mager, light en dieet voer is imo juist ongezond.

lekker hoor!.. zeker mee eens dat het gped smaakt! 😋

magerder zou dan juist beter zijn*..
maar je hebt ook zoiets als het bloedgroep dieet..genetisch geschiedenis.
mensen van verschillende oorsprong reageren verschillende voedingsstoffen.

* https://www.groene.nl/artikel/melk-de-witte-leugen

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Maar al die mensen zijn hun leven begonnen met ......juist ja.
Melk, de witte motor. Weer wat anders als de witte sloper, nietwaar.
Die sloopt alles en iedereen.
Ongeacht de bloedgroep.
Toen ik op de lagere school zat, kreeg je allemaal iedere dag een flesje witte melk te drinken.
Van adhd, melk allergie, natuurtherapeutisch verantwoord, deze woorden bestonden nog niet eens!
En ook die duistere allergieën niet.
Enn....niemand ging er dood.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
lekker hoor!.. zeker mee eens dat het gped smaakt! 😋

magerder zou dan juist beter zijn*..
maar je hebt ook zoiets als het bloedgroep dieet..genetisch geschiedenis.
mensen van verschillende oorsprong reageren verschillende voedingsstoffen.

* https://www.groene.nl/artikel/melk-de-witte-leugen
Geloof me, voor mij is magerder niet goed. Mijn diëtiste heeft altijd gezegd zo vol mogelijk. Ik heb een te snelle verbranding en word te mager als ik niet vol eet en drink. 0,0 light of magere producten. Sowieso zijn veel light producten slechter als niet light. Ik drink zelfs rauwe melk meestal.

VAlt het je niet op dan de meesten die light of mager eten en drinken juist te dik zijn...?

Laatst bewerkt:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Maar al die mensen zijn hun leven begonnen met ......juist ja.
Melk, de witte motor. Weer wat anders als de witte sloper, nietwaar.
Die sloopt alles en iedereen.
Ongeacht de bloedgroep.
Toen ik op de lagere school zat, kreeg je allemaal iedere dag een flesje witte melk te drinken.
Van adhd, melk allergie, natuurtherapeutisch verantwoord, deze woorden bestonden nog niet eens!
En ook die duistere allergieën niet.
Enn....niemand ging er dood.
Precies.

joetsie

Wijs gebruiker
Ja die flesjes melk kregen wij ook op school,om de beurt prikken voor het rietje.Arme kinders hadden het geld niet was 10 cent per week of zo?Maar als er melk over bleef kregen die kinders dat.Ik ben nog gek op melk griekse yogurt is lekker!

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ja die flesjes melk kregen wij ook op school,om de beurt prikken voor het rietje.Arme kinders hadden het geld niet was 10 cent per week of zo?Maar als er melk over bleef kregen die kinders dat.Ik ben nog gek op melk griekse yogurt is lekker!
Ik denk dat het toen gratis was bij ins. Of misschien betaal mijn ouders de Tjolk maar ik kreeg nooit geld mee.

Donald41

Belezen gebruiker
Ben 48. Van mijn 14e tot 35e elke dag geblowd. Van 20 tot 28 zo goed als elk weekend speed gebruikt. Occassioneel ook LSD, paddo's, basecoke.. Vanaf 35 tot 45 alleen heel af en toe nog coke en XTC of MDMA kristallen.
Nu kan ik nergens meer tegen en rook ik alleen nog sigaretten, zelfs geen alcohol. Loop wel marathon onder 4 uur.
Als ik drink of nog eens iets gebruik ben ik 2 dagen ziek. Ik weet wel niet zeker of dat eerder met leeftijd dan met het feit dat ik niks meer gewend ben is.

Ben nog wel verslaafd aan benzo's om in te slapen, vrees dat dat levenslang is. In 10 jaar tijd al 7 ontwenningen voor achter de rug, zonder veel succes.

Als ik een raad mag meegeven: Blijf van de benzo's af, echt zeer verslavend!! Van de andere dingen die hierboven vermeld staan nooit last gehad om af te blijven. Als ik zo naar mijn omgeving kijk, lijkt me het beste dat je het wat begint af te bouwen vanaf je 30e. Mensen die op hun 40e nog heel intensief gebruiken halen vaak de 50 niet heb ik gemerkt :(

Wat ik ook merk is dat ook al gebruik je niks meer het toch levenslang "een interessant onderwerp" lijkt te blijven.

Laatst bewerkt:

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Ach....ik heb vele jaren intensief gebruikt, dwz blowen.
Recentelijk af en toe een rc.
Ik ben 63.
Ik heb door gebruik niks geleden.
Wel door aan extreme fysieke eisen te moeten voldoen.
Overmatige slijtage door overmatig eisen...

Mbt dit thread
Ieder lichaam is anders, dus kun je de vraag slechts relatief beantwoorden.
De een kan zijn leven lang blijven zuipen,
De ander zit bij een veel lager en korter gezuip in een Korsakov kliniek...

Donald41

Belezen gebruiker
Alleen geblowd al die jaren Legio Patria Nostra? Dat is niet schadelijk denk ik, behalve voor de longen.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
In die jaren idd alleen geblowd ja.
Maar wel extreem veel!
Toen ik daarmee gestopt was, daar kwam de smerige aap uit de vuile mouw gekropen, omhoog, razendsnel!
En eenmaal boven begon dat kutbeest met kokosnoten te gooien...de naam van die aap, zonder gouden ring overigens, was:
Alcohol.
De broer of zus van dat harige monster was er al gauw naast gaan zitten.
Datcwas nog tot daar aan toe, maar ook dit stuk stront begon mee te doen met kokosnoten gooien.
De naam van dat beest was: benzodiazepines.
Om hier een einde aan te kunnen maken, was een klinische opname nodig.
Nav4 weken kon ik beide yeti's van hun boomtak af flikkeren.
En nu zitten ze dus noodgedwongen op de grond te loeren.
O wee, als ze weer een gaatje vinden.
Ze zitten in no time weer boven!
Dit gebeurt zonder twijfel, als ik weer begin met drinken of benzodiazepines toe te laten....De laatste alleen als ik buitenom de arts zou gaan.
Dit laatste epos is natuurlijk in beeldspraak.
Maar het is bloedje ernst....absoluut!

geflipt

Wijs gebruiker
Als ik zo naar mijn omgeving kijk, lijkt me het beste dat je het wat begint af te bouwen vanaf je 30e. Mensen die op hun 40e nog heel intensief gebruiken halen vaak de 50 niet heb ik gemerkt :(
Afbouwen op je 30e?? Dat kan je toch zomaar niet voor iedereen gaan beslissen?

Het gaat toch helemaal niet op om een leeftijdsgrens te gaan bepalen om aan drugs te doen!? Het gaat er wél om om je bewust te zijn van je gebruik. Je zal het verschil heus wel merken als je op je 80e aan de LSD gaat. Maar de keuze om dat te kunnen doen, die moeten we allemaal blijven behouden.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Hij schreef " het lijkt mij:".
Dus niet "het is" of woorden die hetzelfde zeggen.
Dus hij geeft een gedachtengang aan.
Geen voldongen feit!
Iedereen mag goddome toch zijn gedachten over iets hier ventileren.
Het wordt pas anders in mijn beleving, als dat er een mogelijke zaak als vaststaand feit worden geschreven zonder dat dit vaststaat, ofwel bewezen is.
Zo zie ik dit.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Dat is maar net hoe je dit bekijkt.
Stel je moet een zware klus doen.
Er is veel energie voor nodig.
Als jeugdig persoon neem je dat als een raasbeer op, en zonder ervaring verbruik annex verspil je nogal wat energie.
Nu, ouder en wijzer, ga je zo'n klus eerst goed bekijken, waardoor je bij het uitvoeren veeeeel minder energie verspilt, en je lichaam spaart.
Ergo en de facto:
In beide gevallen is het lichaam in gelijke mate belast.
Dus...lood om oud ijzer!!

joetsie

Wijs gebruiker
Dat is maar net hoe je dit bekijkt.
Stel je moet een zware klus doen.
Er is veel energie voor nodig.
Als jeugdig persoon neem je dat als een raasbeer op, en zonder ervaring verbruik annex verspil je nogal wat energie.
Nu, ouder en wijzer, ga je zo'n klus eerst goed bekijken, waardoor je bij het uitvoeren veeeeel minder energie verspilt, en je lichaam spaart.
Ergo en de facto:
In beide gevallen is het lichaam in gelijke mate belast.
Dus...lood om oud ijzer!!
Ik doe het wel in langzame opname

C-Man

Bewuste gebruiker
Ik zie het me niet meer doen als ik 40 ben. Meer zelfs, volgend jaar stop ik er mee. Niet alleen met C, maar met alles.

ekiddude

Newbie
Wij zijn 57 en 55 en sinds een jaar of drie begonnen met drugs begeleid door onze kids! Het enige dat ik kan zeggen is...wat een verrijking van je (sex)leven en relatie. Natuurlijk alles met mate en geen rotzooi. En als ik er een jaar minder van leef heb ik het er graag voor over. Ben overigens wel benieuwd naar wetenschappelijk onderzoek op dit gebied.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan