Waarom zou je opgelicht worden Jellies?
Denk dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn.
Als je als niet adhd'er / add'er ritalin gebruikt dan zul je geconcentreerder / actiever / alerter worden. Het werkt ongeveer 2 a 3 uurtjes, en daarna gaat het langzaam weg. Een kater zul je er niet aan overhouden.
Je hebt ze in tabletten van 10 mg. Het stimuleert het centraal zenuwstelsel.
Normaal gesproken schrijft een arts voor hoeveel ritalin je op een dag moet nemen. Gebruik je het recreatief dan heb je geen arts, maar gebruik het dan slim. Eet bv geen hele strip op.
Een maxium dosis is er niet, wel een veilige dosis: 1mg per kilo lichaamsgewicht per dag.
Dus weeg je 60 kg, dan is 60 mg een veilige dosis voor jou.
Mijn persoonlijke ervaring met ritalin is dat ik vaak veel geconcentreerder dingen kan ondernemen. Ook dingen die je normaal gesproken niet leuk vindt. Bijvoorbeeld kamer opruimen / administratie doen etc.
Het kan ook handig zijn op stap (niet combineren met alcohol). Je voelt je lekker fit, en je hebt niet die nare bijwerkingen van pep erna. Want van pep ben ik absoluut geen liefhebber. Mede niet door die flinke katers de dag erna. Ritalin is dan ook een stuk minder heftig dan pep.
Maargoed, al met al is ritalin ook geen middel dat je dagelijks moet gebruiken als je het niet nodig hebt. De kans op verslaving wordt dan teneerste groter, en tentweede blijft het een medicatie die toch wat veranderd in je hersenen. Eens gebruiken is niet erg, hou het recreatief dan blijft het leuk.
Meer info over ritalin:
http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medicijnsoorten/ritalin-bijsluiter.htm