Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Keurig netjes !
Verander je naam maar in Pietje Precies😜
Wat is het verschil tussen hobby en wetenschap?

Dat je het opschrijft!

Maarja, bedankt i guess haha
En dan te bedenken dat het al veel minder precies is dan twee jaar geleden. Ik ben heel hard bezig om mijn perfectionisme los te laten 😂

Laatst bewerkt:

New Dawn

Bewuste gebruiker
Wellicht geen standaard vraag, maar ik probeer het toch...

Trigger warning: NIET LEZEN ALS JE IN RECOVERY ZIT!!

Zoals jullie weten heb ik onlangs een lekkere sambal gemaakt en ben ik hier van gaan snoepen... Het begon onschuldig, hier en daar nam ik "af en toe" wat capsaïcine, zoals normale beschaafde mensen... Gewoon een klein beetje, voor de lol, maar toch ook wel voor de kick, de spanning. Het leek geen kwaad te kunnen, het is immers van een biologische natuurlijke herkomst?.. Aangezien je het bij praktisch elke supermarkt kan kopen, leek het mij onschuldig...

Eerst nam ik het "gezellig" waar mijn partner bij was, alleen in het weekend, om lekker de week mee af te sluiten bij de avondmaaltijd, het voegde naar mijn gevoel écht iets toe...

Jullie zullen nu denk ik al wel vermoeden waar deze vraag heen gaat...

Het is in no-time een dagelijks dingetje geworden, waar het eerst alleen af en toe bij het avondeten was, gebruik ik het inmiddels bij praktisch elke maaltijd... Ik eet nu regelmatig 8 maaltijden per dag en begin er dik van te worden...

Gisteren ben ik extra vroeg opgestaan om mijn fix te regelen, ik ben toen stiekem om 5:34 "als een ninja" uit bed geslopen en stilletjes naar de keuken gegaan zodat mijn partner het niet zou merken... Heb het in de kou op het balkon opgegeten zodat de geur niet zou blijven hangen... Achteraf schaam ik me dood, stel dat ze wakker was geworden, wat dan?.. Hoe leg je dat uit?.. Sta je daar in je onderbroek in de kou op het balkon met twee beschuitjes in je hand..! Ik heb haar die ochtend niet durven zoenen, ze voelde zich gekwetst, maar als ik het wel gedaan zou hebben had ik haar mogelijk nog meer pijn gedaan...

Het echte probleem: Ik heb gemerkt dat mijn receptoren er steeds ongevoeliger voor worden, ik heb steeds meer nodig voor het gewenste effect... Waar eerst een half theelepeltje voldoende was, smeer ik het nu als jam op mijn brood... Ik maak me zorgen over mijn tong, heb ik mijn receptoren gefrituurd?? Ik proef soms nog wel dingen, is er nog hoop? Moet ik echt naar hardere pepers overstappen? Ik ben bang dat het dan gevaarlijk wordt voor mijn omgeving, ik durf het potje dan niet meer in de koelkast te bewaren...

Mijn partner weet nog van niets, die wil ik er liever niet bij betrekken, het is nogal een pittig onderwerp... Ik ga er ook écht niet mee naar de huisarts, ik weet dat je met alle vragen bij ze terecht kan, maar ze zien me aankomen... Een volwassen kerel, met een vraag over sambal, bij de huisarts..!?

Jullie zijn nu mijn enige hoop op een oplossing, ik zoek geen adviezen zoals "stop nu het nog kan" of "zoek professionele hulp" of "hummus is ook best lekker" ... Ik wil flink mijn bek blijven verbranden en zoek een quick-fix, heb je die niet? Zeg dan liever niets, hou gewoon je waffel! Ik luister toch niet, ga lekker tegen een muur zeuren ofzo!

Stoppen wil ik absoluut nog niet, ik moet er niet aan denken om terug te moeten keren naar de periode in mijn leven van vóór mijn kennismaking met sambal, daar ben ik echt nog niet klaar voor...

Weten jullie of er middelen / truukjes bestaan om mijn gewenning weg te nemen?

Ik heb andere ROA's overwogen, maar daar bestaat zoveel onduidelijkheid over, niemand praat erover! Is dat taboe? Iedereen gebruikt dit middel oraal, lijkt het!?

Voor nasaal gebruik kwam ik wel dit product tegen, kent iemand het? Is het wat? Het ziet er netjes discreet uit...

Bij het zoeken kwam ik ook "pepperspray" tegen, maar dit schijnt illegaal te zijn? Ik heb het geprobeerd te bestellen maar het is helaas aan de grens tegengehouden. (Dit is GEEN vraag naar een verkooppunt!!!) Kan ik hier iemand een PM over sturen?.. Aangezien het om meer dan 10 spray flacons ging, ontving ik een brief van de douane met het verzoek me bij de politie te melden, is dat verplicht?..

De stap naar IV of IM gaat me te ver, naalden, brrrr...!

Booty-bumpen was ook geen succes, de zaadjes blokkeren het spuitje steeds, ik gebruik een standaard 5ml spuitje die ik via Amazon besteld heb voor *modknip geen prijzen noemen!* Ik had liever gewoon goede spuitjes bij de apotheek om de hoek gehaald, maar de baliemedewerkster daar is echt een knappe vrouw, ik durfde het haar gewoon niet te uit te leggen en ben uiteindelijk de deur uitgegaan met een homeopathisch middeltje tegen vliegangst... Puur zonde van het geld, ik geloof daar niet in en ik ben niet eens bang om te vliegen!

Misschien gebruik ik het spuitje verkeerd, maar inmiddels heb ik het zéker een keer of 10 geprobeerd, moet ik er soms eerst een sambal extract van maken? Zoja, hoe? Is er een TEK die hier gedeeld mag worden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik ben ten einde raad...

Laatst bewerkt:

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator

Zoals jullie weten heb ik onlangs een lekkere sambal gemaakt en ben ik hier van gaan snoepen... Het begon onschuldig, hier en daar nam ik "af en toe" wat capsaïcine, zoals normale beschaafde mensen... Gewoon een klein beetje, voor de lol, maar toch ook wel voor de kick, de spanning. Het leek geen kwaad te kunnen, het is immers van een biologische natuurlijke herkomst?.. Aangezien je het bij praktisch elke supermarkt kan kopen, leek het mij onschuldig...

Eerst nam ik het "gezellig" waar mijn partner bij was, alleen in het weekend, om lekker de week mee af te sluiten bij de avondmaaltijd, het voegde naar mijn gevoel écht iets toe...

Het is in no-time een dagelijks dingetje geworden, waar het eerst alleen af en toe bij het avondeten was, gebruik ik het inmiddels bij praktisch elke maaltijd... Ik eet nu regelmatig 8 maaltijden per dag en begin er dik van te worden...

Gisteren ben ik extra vroeg opgestaan om mijn fix te regelen, ik ben toen stiekem om 5:34 "als een ninja" uit bed geslopen en stilletjes naar de keuken gegaan zodat mijn partner het niet zou merken... Heb het in de kou op het balkon opgegeten zodat de geur niet zou blijven hangen... Achteraf schaam ik me dood, stel dat ze wakker was geworden, wat dan?.. Hoe leg je dat uit?.. Sta je daar in je onderbroek in de kou op het balkon met twee beschuitjes in je hand..! Ik heb haar die ochtend niet durven zoenen, ze voelde zich gekwetst, maar als ik het wel gedaan zou hebben had ik haar mogelijk nog meer pijn gedaan...

Het echte probleem: Ik heb gemerkt dat mijn receptoren er steeds ongevoeliger voor worden, ik heb steeds meer nodig voor het gewenste effect... Waar eerst een half theelepeltje voldoende was, smeer ik het nu als jam op mijn brood... Ik maak me zorgen over mijn tong, heb ik mijn receptoren gefrituurd?? Ik proef soms nog wel dingen, is er nog hoop? Moet ik echt naar hardere pepers overstappen? Ik ben bang dat het dan gevaarlijk wordt voor mijn omgeving, ik durf het potje dan niet meer in de koelkast te bewaren...

Mijn partner weet nog van niets, die wil ik er liever niet bij betrekken, het is nogal een pittig onderwerp... Ik ga er ook écht niet mee naar de huisarts, ik weet dat je met alle vragen bij ze terecht kan, maar ze zien me aankomen... Een volwassen kerel, met een vraag over sambal, bij de huisarts..!?

Jullie zijn nu mijn enige hoop op een oplossing, ik zoek geen adviezen zoals "stop nu het nog kan" of "zoek professionele hulp" of "hummus is ook best lekker" ... Ik wil flink mijn bek blijven verbranden en zoek een quick-fix, heb je die niet? Zeg dan liever niets, hou gewoon je waffel! Ik luister toch niet, ga lekker tegen een muur zeuren ofzo!

Stoppen wil ik absoluut nog niet, ik moet er niet aan denken om terug te moeten keren naar de periode in mijn leven van vóór mijn kennismaking met sambal, daar ben ik echt nog niet klaar voor...

Ik heb andere ROA's overwogen, maar daar bestaat zoveel onduidelijkheid over, niemand praat erover! Is dat taboe? Iedereen gebruikt dit middel oraal, lijkt het!?

Voor nasaal gebruik kwam ik wel dit product tegen, kent iemand het? Is het wat? Het ziet er netjes discreet uit...

Bij het zoeken kwam ik ook "pepperspray" tegen, maar dit schijnt illegaal te zijn? Ik heb het geprobeerd te bestellen maar het is helaas aan de grens tegengehouden. (Dit is GEEN vraag naar een verkooppunt!!!) Kan ik hier iemand een PM over sturen?.. Aangezien het om meer dan 10 spray flacons ging, ontving ik een brief van de douane met het verzoek me bij de politie te melden, is dat verplicht?..

Booty-bumpen was ook geen succes, de zaadjes blokkeren het spuitje steeds, ik gebruik een standaard 5ml spuitje die ik via Amazon besteld heb voor *modknip geen prijzen noemen!* Ik had liever gewoon goede spuitjes bij de apotheek om de hoek gehaald, maar de baliemedewerkster daar is echt een knappe vrouw, ik durfde het haar gewoon niet te uit te leggen en ben uiteindelijk de deur uitgegaan met een homeopathisch middeltje tegen vliegangst... Puur zonde van het geld, ik geloof daar niet in en ik ben niet eens bang om te vliegen!

Misschien gebruik ik het spuitje verkeerd, maar inmiddels heb ik het zéker een keer of 10 geprobeerd, moet ik er soms eerst een sambal extract van maken? Zoja, hoe? Is er een TEK die hier gedeeld mag worden?

Au. Ik zou nooit meer naar de wc durven!

_shikantaza

Badass junkie

Er zit maar één ding op. Ga naar een meeting van CA (Capsaicin Anonymous)!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Au. Ik zou nooit meer naar de wc durven!
1202__87815.1560902116.jpg

Het echte probleem: Ik heb gemerkt dat mijn receptoren er steeds ongevoeliger voor worden, ik heb steeds meer nodig voor het gewenste effect... Waar eerst een half theelepeltje voldoende was, smeer ik het nu als jam op mijn brood... Ik maak me zorgen over mijn tong, heb ik mijn receptoren gefrituurd?? Ik proef soms nog wel dingen, is er nog hoop? Moet ik echt naar hardere pepers overstappen?
Langzaam aan opbouwen naar een hetere peper maat. Komt helemaal goed. Kijk maar naar de echte junkies zoals Sean Evans en Chili Klaus. Zelfs zij gaan veel te hard op Carolina Reaper. Dit is een van de weinige drugs waarmee je de Endgame in tolerantie niet krijgt uitgespeeld.

En als echt niets meer werkt.... Die zwarte bladzijde in de chili carrière, dan heb je altijd nog deze:

Screenshot_2023-03-21-08-34-58-36_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

6,4 millioen scovillies ah mattie.

Ik ben bang dat het dan gevaarlijk wordt voor mijn omgeving, ik durf het potje dan niet meer in de koelkast te bewaren...
Gast.... Laat jij je sambals, hete sauzen en pepers zomaar in de koelkast slingeren?

Ga je schamen.... Wat nou als de kids erbij kunnen? Als je bezoek over de vloer hebt?

Koop zo'n geldkistje met een slotje erop. Kost niets, ligt het wèl veilig achter slot en grendel.

Ik ben zelf wel fan van stabiel lekker gaan op pleisters. Ik jat ze meestal mee van de pijnpoli in het ziekenhuis als ik m'n moeder daar ophaal.

Capsaïcine plijsters zijn wel echt een life saver geweest. Neemt toch de scherpe randen van de cravings weg.

En zo komt je partner er niet achter dat je zwaar onder invloed bent omdat je niet elk uur een hele pot sambal hoeft leeg te vreten.

Ik heb het een tijdje gechineest. Maar kreeg dan toch wat sambal bij(effecten).

(Apologies voor deze eigenlijk vrij racistische grap)

Gewoon lekker door blijven vreten maat. Pas als de heat teveel wordt en de burn je nekt, komt de wil om ermee te stoppen!

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Interessant, ga je sambal maken?
Ik heb verschillende soorten gezaaid met verschillende doeleindes.

In mijn openingspost heb ik omschreven welke peper voor welk doel: om te vullen, voor saus of sambal, of om extra smaak of pit toe te voegen aan saus of sambal.

Mijn laatste post over het zaaien is een experiment om te bepalen of de watertest voldoet na een uur of niet.

Relmuis

Wijs gebruiker
Het echte probleem: Ik heb gemerkt dat mijn receptoren er steeds ongevoeliger voor worden, ik heb steeds meer nodig voor het gewenste effect... Waar eerst een half theelepeltje voldoende was, smeer ik het nu als jam op mijn brood... Ik maak me zorgen over mijn tong, heb ik mijn receptoren gefrituurd?? Ik proef soms nog wel dingen, is er nog hoop? Moet ik echt naar hardere pepers overstappen?
Jezelf minder druk maken?

You'll live...
Kom er nog uitgebreider op terug zodra mijn hersenen aanstaan.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Ik wil graag iedereen bedanken voor de hartverwarmende reacties en waardeer het enorm dat er vanuit het moderator team ook begrip is voor de lange termijn anusverwoestende bijwerkingen die het gevolg kunnen zijn van mijn zelfdestructieve eetgewoonte...

Er zit maar één ding op. Ga naar een meeting van CA (Capsaicin Anonymous)!

Ik heb online gezocht, maar kan deze groep niet vinden? Is dit een soort try-before-you-buy sambal smaakproeverij organisatie?
Tot nu toe voel ik me hier geholpen, dus heeft het geen haast... Ik bestel binnenkort gewoon zelf flink veel verschillende sambals!

Langzaam aan opbouwen naar een hetere peper maat. Komt helemaal goed. Kijk maar naar de echte junkies zoals Sean Evans en Chili Klaus. Zelfs zij gaan veel te hard op Carolina Reaper. Dit is een van de weinige drugs waarmee je de Endgame in tolerantie niet krijgt uitgespeeld.

Dat is echt een geruststelling, bedankt voor het enablen! Ik had niet verwacht dat mensen me hier daadwerkelijk zouden helpen en dat ik dankzij hen zou gaan beseffen dat ik nog niet eens een amateuristische beginner ben, dat meer wellicht gewoon echt beter is en dat ik nu pas door het sleutelgat van de poort naar de hel sta te gluren... In plaats van "op mezelf neer te kijken" ga ik mezelf dapper omhoog werken, de grote junkies der aarde achterna door me in hun verkoolde nasmeulende voetstappen te begeven..!

Gisteren heb ik een volkorenbrood met parmezaanse kaas en 3 chilipepers gebakken, achteraf gezien had ik er toch beter een chilibrood van kunnen maken met stukjes volkoren er in... Achja, al doende leert men! Het is nooit te laat om het stuur om te gooien om vol overtuiging de afgrond in te storten!

PXL_20230321_144716113.jpg

Ziet er leuk uit, maar het is totaal niet bevredigend, er past gelukkig wel lekker veel sambal op... Oja, ik moet eigenlijk nieuwe gaan maken, potje is alweer bijna leeg, moet er niet aan denken dat ik ineens zonder hot-turkey moet..! Ben wel blij dat ik niet op de sambal van de Appie hoef te vertrouwen, dan was ik echt kneiterhard door mijn dagelijks aanbevolen zout inname heengeschoten... Eigen sambal = harm reduction!

Gast.... Laat jij je sambals, hete sauzen en pepers zomaar in de koelkast slingeren?

Ga je schamen.... Wat nou als de kids erbij kunnen? Als je bezoek over de vloer hebt?

Koop zo'n geldkistje met een slotje erop. Kost niets, ligt het wèl veilig achter slot en grendel.

Je hebt gelijk, ik heb puur egoïstisch aan mezelf gedacht, maar ja, anders blijf ik bezig..? Met trillende handen krijg ik soms maar net de koelkast open, laat staan dat ik daarna nog een geldkistje moet zien te openen?.. Ik draai het potje nu zo stevig mogelijk dicht, vermoedelijk krijgt mijn partner het potje niet zonder mijn hulp open, maar dat is een gevaarlijke aanname... Ik heb er geen moment bij stilgestaan dat er wellicht een bezoeker mee in aanraking zou kunnen komen, moet er niet aan denken hoe dat afgelopen had kunnen zijn... Dat ik het potje "veilig links" in de koelkast tussen mijn spullen bewaar is een slap excuus, het staat in het zicht, dus is het een kwestie van tijd voordat er mensen naar Beverwijk moeten... :anguished:

Ik heb deze in tweevoud besteld, lekker groot, dus ik hoef me voorlopig niet in te houden:

Food safe.jpg

Ik ben zelf wel fan van stabiel lekker gaan op pleisters. Ik jat ze meestal mee van de pijnpoli in het ziekenhuis als ik m'n moeder daar ophaal.

Capsaïcine plijsters zijn wel echt een life saver geweest. Neemt toch de scherpe randen van de cravings weg.

En zo komt je partner er niet achter dat je zwaar onder invloed bent omdat je niet elk uur een hele pot sambal hoeft leeg te vreten.

Wauw, fantastische tip, daar ga ik wat mee doen! Waarschijnlijk zal mijn partner het niet erg vinden dat ik flink onder de plak zit!

Gewoon lekker door blijven vreten maat. Pas als de heat teveel wordt en de burn je nekt, komt de wil om ermee te stoppen!

Ik vraag me af of het me ooit de keel uit gaat hangen, als mijn tong het begint te begeven zal ik echt zeker weten vast wel stoppen, denk ik.

Jezelf minder druk maken?

You'll live...
Kom er nog uitgebreider op terug zodra mijn hersenen aanstaan.

Graag! Ik ben benieuwd hoe je mijn bericht leest als je wakker bent! Alvast bedankt voor je serieuze bijdrage!

Zo hee, vind je het gek met zoveel madame jeanettes :tearsofjoy:

Veel?.. De vraag die op ieders lippen brandt: Hoeveel is eigenlijk echt veel?

Ontopic: Mijn zaadjes test begint eindelijk vruchten af te werpen!

Keukenpapiertje 1 = 10 zaadjes die zouden moeten ontkiemen.
Keukenpapiertje 2 = 47 zaadjes die dat niet zouden moeten doen.

Toen ik daarnet keek zag ik bij papiertje 1 een schattig staartje beginnen! Ik wacht het af!

Ze liggen in een kastje waar het constant 28 graden is dankzij een 24/7 brandende TL er onder.
@LucidLucy: Ik lees dat jij een 12/12 warmteschema hanteert, is dat beter voor het ontkiemen?..

Ondertussen heb ik ook 24 peper zaadjes en 24 paprika zaadjes in papieren kweekbakjes staan.
Plan: Een net voor mijn balkon spannen in de hoop dat dit een mooi eetbaar zonnescherm wordt!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ontopic: Mijn zaadjes test begint eindelijk vruchten af te werpen!

Keukenpapiertje 1 = 10 zaadjes die zouden moeten ontkiemen.
Keukenpapiertje 2 = 47 zaadjes die dat niet zouden moeten doen.

Toen ik daarnet keek zag ik bij papiertje 1 een schattig staartje beginnen! Ik wacht het af!
Nice! Wanneer had je ze gezaaid? Ofja... In het vochtige papier gestoken?

Ik heb het op die methode nog nooit gedaan.

Ik zag vanochtend bij mijn experiment ook al de eerste kopjes boven komen.

Ze liggen in een kastje waar het constant 28 graden is dankzij een 24/7 brandende TL er onder.
@LucidLucy: Ik lees dat jij een 12/12 warmteschema hanteert, is dat beter voor het ontkiemen?..
Of het beter is? Geen idee. Ik vermoed van niet zelfs. Ik had die 6 soorten die ik eerder had omschreven 24/7 op temperatuur.
Ik had ook een potje Serrano pepers die wel op de tijdklok stonden. Serrano is Capsicum Anuum en zouden in de regel wat sneller moeten ontkiemen dan Chinense. Maar ze waren juist trager.

Dat ze op de tijdklok staan is puur uit gemak. In die bak staan ze namelijk onder de lamp tussen 1 jaar oude cactus zaailingen. En die hebben het tijdschema wèl nodig.

Ondertussen heb ik ook 24 peper zaadjes en 24 paprika zaadjes in papieren kweekbakjes staan.
Plan: Een net voor mijn balkon spannen in de hoop dat dit een mooi eetbaar zonnescherm wordt!
Capsicum oerwoud in huis straks haha

-

Off topic:
Ik heb net met een maatje mijn eerste stap 9 gesprek gedaan. We zijn allebei into pittig eten, dus we hebben een klein Hot Ones proeverijtje gedaan. (Na het gesprek uiteraard)

Bij gebrek aan kip toch maar Doritos gepakt. We waren zo aan het ouwehoeren dat de Domino's al dicht was namelijk 😂

IMG_20230322_004833.jpg

Eigenlijk waren alle sauzen behalve die laatste (rechts) wel echt lekker. Met als uitschieter toch wel de tweede van rechts: Torchbearer Son of Zombie.

De scoville units variëren van laag, zeg pak 'm beet 1500-2000 scoville. Tot 14.000 - 24.000 in de midrange sauzen.

Naar 114.000 en 650.000 voor die laatste twee. Al denk ik zelf dat die 650.000 van geen kant klopt. Het was denk ik milder dan dat. En die laatste saus was qua smaak ook niet eens lekker 😂

Ik ga van die Son of Zombie binnenkort wings maken. Man wat was dat lekker.

Anunnaki

Wijs gebruiker
leuk, ik ga dit jaar kijken of ik watermeloen kan kweken in leuke vormpjes ofzo 🙈

Zet elk jaar wel wat dingen neer samen met mn wiet.
Aardbeien, uien dat soort zooi.

edit: er zijn trouwens wel echt moeilijk veel pepers

LucidLucy

Verslaafde in herstel
edit: er zijn trouwens wel echt moeilijk veel pepers

Jep! Haha

Dat maakt het eigenlijk ook wel interessant. Elke peper heeft toch een eigen karakteristieke smaak en manier van hitte/branden. Al is het in het begin waarschijnlijk vooral overweldigend hoeveel soorten er zijn.

Het is wat dat betreft net wiet die ook allerlei strains heeft.

Anunnaki

Wijs gebruiker
Jep! Haha

Dat maakt het eigenlijk ook wel interessant. Elke peper heeft toch een eigen karakteristieke smaak en manier van hitte/branden. Al is het in het begin waarschijnlijk vooral overweldigend hoeveel soorten er zijn.

Het is wat dat betreft net wiet die ook allerlei strains heeft.
Klopt dacht er net aan voordat ik de laatste zin las haha.

Dat maakt wiet kweken ook zo leuk.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Update experiment ontkieming / watertest:

Oh god.... waar ben ik aan begonnen?....

Ik was er eigenlijk een beetje vanuit gegaan dat de ontkieming wat tegen zou vallen. Maar niets is minder waar. :tearsofjoy:
Erg leuk zou je denken. En dat is op dit moment ook zo, maar kleine peperplantjes worden groot. En grote plantjes kosten plek. Gezien ik nog steeds bij mijn arme moedertje woon die al wat orchideeën heeft laten wijken voor mijn cactussen, zitten er grenzen aan mijn hobby's om de vrede in huis te bewaren. Ik vermoed dat ik ze in mijn omgeving moet gaan weggeven. Nou zou ik alles aan @New Dawn kunnen doneren. Dan komt de oogst vast wel op. Maar het voelt nogal fout om zijn verslaving te 'enablen'. En het druist natuurlijk in tegen forumregel 1 om dit soort sterke stekjes te serveren.

Oké, alle gekkigheid opzij; laten we beginnen met de voorlopige conclusie: deze zaden zijn erg kiemkrachtig!

De condens toont toch wel de hete praktijken die plaatsvinden in de zweterige kraamkamers.

IMG20230324214632.jpg

Gemixte zaden - batch 1Gemixte zaden - batch 2
IMG20230324214927.jpgIMG20230324215158.jpg
8 dagen: 32 ontkiemd (89%)8 dagen: 31 ontkiemd (86%)

Zinkende zaden - batch 1Zinkende zaden - batch 2
IMG20230324215734.jpgIMG20230324215940.jpg
8 dagen: 27 ontkiemd (75%)8 dagen: 29 ontkiemd (81%)

Drijvende zaden - batch 1Drijvende zaden - batch 2
IMG20230324220308.jpgIMG20230324220548.jpg
8 dagen: 33 ontkiemd (92%)8 dagen: 33 ontkiemd (92%)

Het is natuurlijk nog te vroeg om te kunnen kijken naar verbanden in deze resultaten. Laten we eerst maar eens de eerste 2 á 3 weken afwachten tot alles de kans heeft gehad om te ontkiemen. Maar het is op z'n zachtst gezegd bijzonder te noemen dat in deze test juist de zinkende zaden in beide batches een lagere ontkiemingsgraad hebben dan de mix. En de drijvende zaden juist hoger.

Sowieso is in elk geval al wél duidelijk dat de drijvende zaden zeker wél kiemkrachtig zijn en dat de watertest eigenlijk niet heeft gedaan wat het in theorie zou moeten doen. Maar vooralsnog was ook de hypothese dat dit kon gebeuren omdat ik ze misschien veel langer in het water had moeten laten liggen. Wie weet was dan vrijwel alles gezonken en bleven enkele niet kiemkrachtige zaden drijven.

Ach... het zijn nog maar hersenspinsels. Maar het vraagt eigenlijk wel om een tweede experiment met watertest waarbij de zaden 24 uur in het water hebben gelegen. Daarvoor zal ik wel op nieuwe pepers moeten wachten, want door de zaden die ik nog heb liggen een tweede watertest te laten ondergaan, kan je de resultaten eigenlijk niet vergelijken. Op andere fora wordt ook regelmatig benoemd dat je de watertest sowieso meteen moet doen wanneer je zaden vers en ongedroogd zijn.

Voor degenen die het gemist hadden; ik had 36 zaden gezaaid in elk bakje. De ontkiemingsgraad in percentages staat ook vermeld in de tabelletjes.

Maar ja... als alles het overleefd, zit ik dus met 185 peperplanten van alleen al deze 6 bakjes :tearsofjoy:
Als ik er de ruimte voor had, dan was ik een hot sauce fabriekje begonnen.

Relmuis

Wijs gebruiker
Maar ja... als alles het overleefd, zit ik dus met 185 peperplanten van alleen al deze 6 bakjes :tearsofjoy:
Als ik er de ruimte voor had, dan was ik een hot sauce fabriekje begonnen.
Ik denk, ik zeg niks, fijn je gang laten gaan. :grinning:
Op een gegeven moment dringt het besef wel door.
En dat pepers makkelijke kiemers zijn, of ze nou zinken of niet, ben je ook achter.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Update over de andere plantjes:

Bij de andere plantjes trof ik een tijdje terug al witte beestjes aan die door de grond kropen. Ik herkende deze plaag niet direct, maar dacht al vrij snel dat het óf larven van de rouwvarenmug zouden zijn óf springstaartjes. De larven zouden geen pootjes moeten hebben, dus waarschijnlijk springstaartjes. Na wat gepookt te hebben met een prikker, heb ik er een aantal zien springen; springstaarten dus....

Ze schijnen ongevaarlijk te zijn, behalve voor jonge plantjes.... Ze eten namelijk plantenresten of dunne wortels. Funest voor de groei dus.

Schijnbaar houden de krengen van vochtige omgevingen, dus stap 1 was om de grond wat te laten indrogen. Maar zoals je in het filmpje kan zien, zijn er veel aanwezig, heel veel...

https://youtube.com/shorts/QhoYEPT_pjQ?feature=share

Terwijl de grond indroogde heb ik een leger gemobiliseerd om de kraamkamers binnen te vallen en de oorlog aan te gaan. Dit leger moest natuurlijk eerst de logistieke lijdensweg van PostNL doorstaan. Ik heb het natuurlijk over een leger roofmijten: Stratiolaelaps Scimitus om precies te zijn. Deze roofmijt werkt ook tegen de rouwvliegjes. Dus al had ik ze fout geïdentificeerd, dan had het weinig uitgemaakt.

De kleinste verpakking was uiteraard al veel teveel voor het oppervlak dat ik moest bestrijden, maargoed laten we dan maar met veel bombarie binnen vallen. Of ze al veel succes hebben geboekt durf ik nog niet echt te zeggen. Ik zag de laatste keer wel minder springstaartjes rondlopen, maar ze lijken ook op bepaalde momenten van de dag actiever of in elk geval meer zichtbaar. Ik zou eigenlijk morgen eens op wat verschillende momenten moeten spieken.

Tot nu toe ben ik best tevreden met natuurlijke bestrijding. Het heeft volgens mij ook de spint in mijn cactussen verjaagd. Dat was overigens wel een andere soort mijt.

Met het indrogen van de grond was ik iets te enthousiast geweest waardoor met name de Bhut Jolokia F1 te droog heeft gestaan. Er stond nog maar één zaailing overeind. Na water geven zijn er nog 3 hersteld, maar de rest heeft de geest gegeven. Als wraakactie heb ik gewoon nieuwe zaden besteld. Leuk is dat, hoe dat werkt in mijn brein :tearsofjoy:

Dat was overigens voordat ik wist hoe goed de gele pepers ontkiemden.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik denk, ik zeg niks, fijn je gang laten gaan. :grinning:
Op een gegeven moment dringt het besef wel door.
En dat pepers makkelijke kiemers zijn, of ze nou zinken of niet, ben je ook achter.
Tja ik heb toch wat kwantiteit nodig om een fatsoenlijk experimentje op te zetten. Het liefst had ik 100 zaden van elke groep gezaaid, maar 72 is ook al heel wat. De rest is zorg voor later. Alles voor de wetenschap hè!

Hé dat zei ik vroeger ook weleens op het forum volgens mij

Relmuis

Wijs gebruiker
Alles voor de wetenschap hè!
Jaja.

"Rationalisering is een psychisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand door verstandelijk en bewust redeneren tot een rechtvaardiging van zijn acties probeert te komen. Men tracht dus te bewijzen dat het gedrag rationeel en gerechtvaardigd is en vandaar waard is door hemzelf en anderen te worden goedgekeurd."

Ik gebruik 'm zelf ook graag, kom er meestal mee weg. :innocent:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Jaja.

"Rationalisering is een psychisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand door verstandelijk en bewust redeneren tot een rechtvaardiging van zijn acties probeert te komen. Men tracht dus te bewijzen dat het gedrag rationeel en gerechtvaardigd is en vandaar waard is door hemzelf en anderen te worden goedgekeurd."

Ik gebruik 'm zelf ook graag, kom er meestal mee weg. :innocent:

Nog nooit van gehoord, rationaliseren 🤷‍♂️

New Dawn

Bewuste gebruiker
Nice! Wanneer had je ze gezaaid? Ofja... In het vochtige papier gestoken?

Ik heb ze 11 maart in het papier gelegd, op 21 maart dacht ik een eerste teken van leven te herkennen maar op 25 maart zag ik daar verder nog weinig ontwikkeling, vermoedelijk zou dit experiment wel eens op niets uit kunnen gaan lopen... Normaal hoort er na 7-11 dagen toch wel iets meer te zien te zijn, dacht ik..?

Ik heb het op die methode nog nooit gedaan.

Ik zag vanochtend bij mijn experiment ook al de eerste kopjes boven komen.

Hopelijk gaat het bij mijn kweekbakjes experiment beter, die heb ik 16 maart gezaaid, maar die staan kouder dan ze zouden moeten staan en maken wellicht ook nog weinig aanstalte... We zien het wel!

Off topic:
Ik heb net met een maatje mijn eerste stap 9 gesprek gedaan. We zijn allebei into pittig eten, dus we hebben een klein Hot Ones proeverijtje gedaan. (Na het gesprek uiteraard)

Bij gebrek aan kip toch maar Doritos gepakt. We waren zo aan het ouwehoeren dat de Domino's al dicht was namelijk 😂

Ik moet ook ergens een medemasochist zien te vinden, er staat een BBQ op de planning met een vriendengroep uit mijn studententijd, eens zien of ik daar mensen kan ronselen...

Doritos met sambal waren jummie!

Bekijk bijlage 50057

Eigenlijk waren alle sauzen behalve die laatste (rechts) wel echt lekker. Met als uitschieter toch wel de tweede van rechts: Torchbearer Son of Zombie.

De scoville units variëren van laag, zeg pak 'm beet 1500-2000 scoville. Tot 14.000 - 24.000 in de midrange sauzen.

Naar 114.000 en 650.000 voor die laatste twee. Al denk ik zelf dat die 650.000 van geen kant klopt. Het was denk ik milder dan dat. En die laatste saus was qua smaak ook niet eens lekker 😂

Ik ga van die Son of Zombie binnenkort wings maken. Man wat was dat lekker.

Bedankt voor de inspiratie!

Om er zeker van te zijn dat ik niet zonder peper kom te zitten, ben ik ook een sausjescollectie begonnen, deels beïnvloed door jouw foto als suggestie te gebruiken, en verder wat dingen die me wel interessant leken (ik kon gewoon niet kiezen, wat een keuze..!)

Secret Aardvark Habanero Hot Sauce
Queen Majesty Scotch Bonnet & Ginger Hot Sauce
Crazy Bastard Chocolate Bhutlah Mole Hot Sauce
Dawson's Original Hot Sauce
Dirty Dick's Hot Sauce
Heartbeat Pineapple Habanero Hot Sauce
Hellfire Hot Sauce Blueberry Hell (prachtig etiket!)
Torchbearer Son of Zombie Hot Sauce
Torchbearer Garlic Reaper Sauce

Hopelijk laat de bezorger mijn pakketje niet vallen, want dan mag ik binnenkort plaatsnemen in het beklaagdenbankje van het internationaal strafhof wegens ernstige overtreding van Resolutie 1456 van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties ...

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb ze 11 maart in het papier gelegd, op 21 maart dacht ik een eerste teken van leven te herkennen maar op 25 maart zag ik daar verder nog weinig ontwikkeling, vermoedelijk zou dit experiment wel eens op niets uit kunnen gaan lopen... Normaal hoort er na 7-11 dagen toch wel iets meer te zien te zijn, dacht ik..?
Ligt ook aan de soort. Maar ik ga er wel even vanuit dat die van jou C. Chinense zijn. Die komen zeker wél trager op gang dan Anuum. In theorie dan.

Want bij bij kwam een groot deel van de Chinense zaden toch al wel uit na een week. Maar het zou ook drie weken kunnen duren.

Blijven ze voldoende warm en vochtig in het keukenpapier?
Ik heb geen ervaring met die methode, ik zou ze zelf gewoon in zaai- en stekgrond steken.

Je kan ze eventueel in laten drogen en het gewoon opnieuw proberen in zaai en stekgrond.

Hopelijk gaat het bij mijn kweekbakjes experiment beter, die heb ik 16 maart gezaaid, maar die staan kouder dan ze zouden moeten staan en maken wellicht ook nog weinig aanstalte... We zien het wel!
Misschien deze dan voorzien van een warmtematje?

Om er zeker van te zijn dat ik niet zonder peper kom te zitten, ben ik ook een sausjescollectie begonnen, deels beïnvloed door jouw foto als suggestie te gebruiken, en verder wat dingen die me wel interessant leken (ik kon gewoon niet kiezen, wat een keuze..!)

Secret Aardvark Habanero Hot Sauce
Queen Majesty Scotch Bonnet & Ginger Hot Sauce
Crazy Bastard Chocolate Bhutlah Mole Hot Sauce
Dawson's Original Hot Sauce
Dirty Dick's Hot Sauce
Heartbeat Pineapple Habanero Hot Sauce
Hellfire Hot Sauce Blueberry Hell (prachtig etiket!)
Torchbearer Son of Zombie Hot Sauce
Torchbearer Garlic Reaper Sauce
Ik heb ook moeite met kiezen telkens. Maar het is voor mij een goede oefening om mezelf te limiteren haha

Anders had ik zeker al dubbel zoveel sausjes staan denk ik.

Dawson's originals (en de Shawarma saus) en Dirty Dick staan ook nog op de verlangenlijst bij mij.

Kan je me laten weten wat je vindt van die hellfire en crazy bastard sauzen?
https://www.heatsupply.nl/product/torchbearer-garlic-reaper-sauce/
Hopelijk laat de bezorger mijn pakketje niet vallen, want dan mag ik binnenkort plaatsnemen in het beklaagdenbankje van het internationaal strafhof wegens ernstige overtreding van Resolutie 1456 van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties ...
Je laat me wel een lastige keuze hoor. Welke emoji moet ik deze post nou geven. Een lach emoji of de hartenogen?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
@LucidLucy kunnen jouw plantjes overleven in de gemeentetuin of een (voedselbank-) moestuin in de buurt?
Pepers in de volle grond, zonder (tunnel)kas, zullen het niet goed doen vrees ik. Verdomd goed idee wel. Wij hebben hier in de buurt ergens een gemeente kruidentuin. Staan wel veel bomen omheen volgens mij, dus weet niet goed of ze dan voldoende zon vangen.

De extreme droogtes zijn dan ook wel een dingetje en die tuin is net wat te ver om water te brengen.

Onze Guerrilla tuin zou ook nog kunnen, die is dichterbij huis en gaven we vorig jaar ook geregeld water. Maar die is meer bedoeld om de biodiversiteit te ondersteunen.

Ik had meer het idee om ze gratis weg te geven 🤷‍♂️

Ik heb nog een paar weken bedenktijd haha
Ideeën zijn uiteraard welkom.

Relmuis

Wijs gebruiker
Heb plantjes besteld.´

Big Mustard Mama (Naga Morich x Trinidad Douglah).
Pittige tante en als ik naar de plaatjes kijk, lelijk, demonisch lelijk.

Rocoto peper.

De Rocoto is een wat vreemde peper, want hij behoort tot de weinige gedomesticeerde varianten van de Capsicum pubescens.
Ben benieuwd.
En nog een paar andere.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Big Mustard Mama (Naga Morich x Trinidad Douglah).
Pittige tante en als ik naar de plaatjes kijk, lelijk, demonisch lelijk.
Oh iel ja die is echt heel lelijk!

Rocoto peper.

De Rocoto is een wat vreemde peper, want hij behoort tot de weinige gedomesticeerde varianten van de Capsicum pubescens.
Ben benieuwd.
Ben weleens benieuwd naar een foto als ie volwassen is. Pubescens heeft harige bladeren toch?

En nog een paar andere.
🧐

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Heeft iemand hier toevallig een goeie plug (ja ik ga vragen naar verkooppunten 😏) voor kweekpotten in trays?

Ik zoek trays voor potten van 9cm. Een goedkope aanbieder, waar ik als consument kan kopen, zonder direct een pellet af te nemen 😂

Tot nu toe ben ik hierop uitgekomen:

Maar misschien dat iemand hier nog ideeën heeft?

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Heeft iemand hier toevallig een goeie plug (ja ik ga vragen naar verkooppunten 😏) voor kweekpotten in trays?

Ik zoek trays voor potten van 9cm. Een goedkope aanbieder, waar ik als consument kan kopen, zonder direct een pellet af te nemen 😂

Tot nu toe ben ik hierop uitgekomen:

Maar misschien dat iemand hier nog ideeën heeft?
Liggen die niet regelmatig gratis bij een tuincentrum?

Of koop een tray met goedkope tuinplantjes, ben je misschien nog goedkoper uit ook!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Liggen die niet regelmatig gratis bij een tuincentrum?
Hmm goeie. Dan hoef ik alleen nog de potjes te kopen.
Als ik de potjes en trays los van elkaar koop, ben ik waarschijnlijk ook al goedkoper uit. Maar dan kom je al snel uit bij de groothandel 😂

Of koop een tray met goedkope tuinplantjes, ben je misschien nog goedkoper uit ook!
Hmmm dat lijkt me sterk, maar wie weet. Ik heb alleen al ruimtegebrek en om die plantjes nou direct bij de gft te gooien, gaat een beetje tegen mn kwekers hart in 😂

Er is straks geen stukje zon meer over in huis of de tuin. Alles staat bezaaid met cactussen of pepers. En dat laatste streepje zon is gereserveerd voor Daya.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Jeanette keukenpapier update:

Keukenpapier #1: 47 drijvende zaden die niet zouden moeten ontkiemen.
Er zijn er toch 2 opgekomen, deze heb ik met papier en al in aarde gelegd.

Keukenpapier #2: 10 gezonken zaden die wel zouden moeten ontkiemen.
Er zijn er tot nu toe 0 opgekomen, ik heb helaas (nog) geen warmte mat.

Waarschijnlijk is de temperatuur niet geschikt om ze te triggeren,
nu de buitentemperatuur gestegen is, leg ik ze op een beter plekje.

Mini kweek kas update:

Op 16 maart heb ik 24 paprika zaadjes en 24 Jeanette zaadjes gezaaid.

Roze kas: 24 kweekbakjes met de paprika zaadjes van mijn vrouw, er zijn er 23 opgekomen.
Van deze 23 waren er 2 plantjes nog te klein, deze heb ik bij mijn pepers gezet als voorbeeld.

Gisteren heb ik tijdens mijn 2C-C tripje 21 paprika's verpot naar bakjes met potgrond.
Deze staan in de futuristische blurple synthwave kamer tot het buiten klimaat geschikter is.
Ik overweeg om speakers aan de kamer toe te voegen om hun ervaring compleet te maken.

Groene kas: 24 kweekbakjes met gezonken Jeanette zaadjes, tot gisteren geen teken van leven.
Nadat ik 2 paprika plantjes bij de pepers gezet heb, beginnen er ineens pepers op te komen..?!

Het heeft bij de pepers 19 dagen geduurd voordat het eerste teken van leven zichtbaar werd.
Het heeft bij de paprika's 12 dagen geduurd voordat het eerste teken van leven zichtbaar werd.
Beide kweek kassen stonden in de keuken, waarschijnlijk bij een temperatuur van ~18 graden.

Heb je een 3D printer staan? :sweatsmile:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Beide kweek kassen stonden in de keuken, waarschijnlijk bij een temperatuur van ~18 graden.
Ja dit is eigenlijk écht te laag. Ik zou voor zeker minimaal 22 °C gaan. En maximaal 30-35.

Heb je een 3D printer staan? :sweatsmile:

Jazeker! Maar enig idee hoeveel tijd het kost om er 200 te printen? 😂

En hoeveel filament?

Nee 3d printen is leuk voor customized spulletjes, lage oplages, een enkel vervangonderdeeltje.

Maar voor serie tot massaproductie is FDM 3D-printen totaal ongeschikt.

En centjes + de ruimte voor een industriële 3d printer van HP ofzo heb ik niet 😂

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Damn, 200...!? Dat gaat wel even tijd kosten inderdaad! :grimacing:
Ik ga kijken of ik nog genoeg tijd en zin heb om er 24 te printen.

Je was mijn uit de hand gelopen ontkiemings experimentje even vergeten zeker?

De gele peperplanten worden een gevalletje gratis af te halen denk ik 😂
Die alleen al zijn er 170-180. Zeg dat er nog wat afsterft. Maar 120 planten toch sowieso wel...

En dan nog 35 tot 50 planten van andere soorten.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator

De gele peperplanten worden een gevalletje gratis af te halen denk ik 😂
Die alleen al zijn er 170-180. Zeg dat er nog wat afsterft. Maar 120 planten toch sowieso wel...

En dan nog 35 tot 50 planten van andere soorten.
Als je nou wat dichterbij zou wonen!

New Dawn

Bewuste gebruiker

Nou, een beetje wel, inderdaad...

Maar je zei ook: "Ik heb alleen al ruimtegebrek" dus ik dacht dat je wellicht maximaal 36 potjes zocht.

Gisteren heb ik dit raster & potje voor mijn pepers ontworpen, aangezien ik al mijn oude rommel aan de paprika's verbruikt heb:

PXL_20230405_100421205.jpg

Dit potje kost 'maar' 86 minuten om te printen... 86 x 120 = 10320 minuten / 60 = 172 uur / 24 = ~7 dagen constant printen ... Valt wel mee toch? :grin:
Het modulaire raster kost 1 uur ofzo, dus dan heb je ook nog 120 / 3 = 40 rasters nodig als je de boel netjes uit wil lijnen, 40 uur / 24 = ~1,7 dagen.

Dus met een dag of 9 van constante arbeid ben je alweer voorzien een enorme berg net aan bruikbare breekbare objecten!

33 gram per potje x 120 = 3960 gram, dus waarschijnlijk ben je met 5 rollen filament wel ongeveer klaar!

O, wacht, er zit nog geen bodem in het potje, want die wil ik los hebben...

Wellicht is bestellen toch beter... :sweatsmile:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Nou, een beetje wel, inderdaad...

Maar je zei ook: "Ik heb alleen al ruimtegebrek" dus ik dacht dat je wellicht maximaal 36 potjes zocht.

Gisteren heb ik dit raster & potje voor mijn pepers ontworpen, aangezien ik al mijn oude rommel aan de paprika's verbruikt heb:

Bekijk bijlage 50403

Dit potje kost 'maar' 86 minuten om te printen... 86 x 120 = 10320 minuten / 60 = 172 uur / 24 = ~7 dagen constant printen ... Valt wel mee toch? :grin:
Het modulaire raster kost 1 uur ofzo, dus dan heb je ook nog 120 / 3 = 40 rasters nodig als je de boel netjes uit wil lijnen, 40 uur / 24 = ~1,7 dagen.

Dus met een dag of 9 van constante arbeid ben je alweer voorzien een enorme berg net aan bruikbare breekbare objecten!

33 gram per potje x 120 = 3960 gram, dus waarschijnlijk ben je met 5 rollen filament wel ongeveer klaar!

O, wacht, er zit nog geen bodem in het potje, want die wil ik los hebben...

Wellicht is bestellen toch beter... :sweatsmile:

Sowieso, de manuren die daarin zitten. Á €25/uur. Ik acht mijn tijd kostbaar nu ik weer 40 uur werk. En dan nog alle randzaken als meetings, stappenwerk, klimmen en af en toe ook een ff niks doen, spelletjes doen, dagje eropuit.

Ik bestel wel haha

Tenzij ik dat ene custom designed potje wil hebben. Dan slinger ik uiteraard de printer aan.
3D modelleren vind ik dan wel altijd leuk. Het printen zelf zie ik altijd tegenop. Zo vaak problemen gehad die dan 2 volledige dagen in beslag nemen om te fixen. Ja het is een leuke hobby om je obsessief in te verliezen als je er de tijd voor.hebt haha

Wel een vet design zo trouwens! Die zeshoekjes hebben zeker wel wat moois.

Mocht iemand ooit nog eens een .stl nodig hebben naar een idee wat je hebt. Wie weet vind ik dat dan wèl leuk om eens te doen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik ben dan niet van plan om 180 potjes.te printen, maar wilde toch graag de gieter laten zien die hier al enkele jaren trouwe dienst verleent.

IMG20230406193440.jpg

Dit ontwerp heb ik trouwens niet zelf getekend. Deze heb ik gewoon goed gejat:

Ik denk dat het deze link is. En anders lijkt ie er verrekte veel op.

Geprint in Refill PET, gerecycled PET. Met een 1,0mm nozzle in vase mode. Laaghoogte zal 0,4 of 0,5mm zijn geweest. Printen op hoge temperatuur. Misschien zelfs hoger dan de fabrikant vermeld.

Een hoge temperatuur is sowieso van belang voor een goede laaghechting en dus goede waterdichtheid. Maar vanwege de (zeer) brede nozzle, moet de temperatuur ook al wat hoger zijn dan een 0,4mm nozzle.

En uiteraard hangt dit ook samen met de printsnelheid. Hoe meer materiaal er /seconde er doorheen vloeit, hoe meer energie je erin moet pompen om goed te smelten.

Bovenaan