Respect, het is binnekort allemaal voorbij. Dan is de nachtmerrie afgelopen. Dan besef je pas wat je gedaan hebt al die tijd, hoe je ooit zo stom hebt kunnen zijn zal je je altijd blijven afvragen.
Intussen ben ik lekker een sjekkie aan het roken, want leon is lekker eigenwijs.
Dan een gesprek met n collega vandaag:
Ik: 'Mag ik niet eerst even een sjekkie draaien?' (bij wachten voor het rolluik na sluitingstijd)
Zij: 'Nee, stop gewoon'.
Ik: 'Is moeilijk'.
Zij: 'Nee, me opa is ook gestopt dus iedereen kan het'.
Ik: 'Tuurlijk kan iedereen het, alleen niet iedereen heeft genoeg kennis om eruit te stappen'.
Zij: 'Tuurlijk wel, als je het echt wilt stop je meteen'.
Ik: 'Dus... ik stop niet, maar dan wil ik ook niet stoppen?'
Zij: 'Inderdaad'
Ik: 'Je weet niet hoe het is om verslaafd te zijn aan nicotine, dat gevoel en al die ellende is niet uit te leggen aan een niet roker'.
Zij: 'Tuurlijk wel, je krijgt zin om te roken maar dan moet je gewoon afleiding zoeken'
Ik: 'Je weet niet waar je het over hebt, wees bli dat je er niet in zit, maar ga niet zo doen alsof je weet hoe het is terwijl je dat helemaal niet weet'.
En dan nog volhouden dat ze er zoveel over weet, en dat het makkelijk is, en dat iedereen die wil stoppen ook echt stopt, maar iemand die door rookt eigenlijk niet wil stoppen.
M'n moeder rookt nog steeds. Als een ketter. Ze zei tegen mij: 'Jongen, als ik een ding zou mogen wensen was het dat ik niet meer rookte. Gek word ik ervan! Ik ga mezelf haten en schamen tegelijk!' Dus, zij wil helemaal neit stoppen, maar lekker de rest van het leven verslaafd blijven en zelfhaat creeeren?
Mevrouw, uw genen zijn niet bestemd om te evolueren. U blokkeert de evolutie. -_-