Tja... lastig dat hij dood is, en het boek nooit daadwerkelijk heeft kunnen schrijven. Wat ik wel weet is dat je in ongeveer datzelfde schuitje zit als ik zat 4 weken geleden. Ik was ervan overtuigd dat ik een apart geval was. Een uitzondering.
Het is echt niet moeilijk, geloof me. Vertrouw op me en je zult zien hoe heerlijk het is om gestopt te zijn. Je zult zien hoe je leven verandert, hoe groot de impact was op zowel je geestelijke gezondheid als je lichamelijke gezondheid, en hoe verderfelijk deze drug werkelijk is. Ik ben het met Allen Carr eens: 'Roken is het grootste schandaal van de samenleving, met atoomwapens meegerekend'. Als argument gebruikt hij, (en ik denk er precies zo over) 'Atoomwapens zijn op z'n minst nog gemaakt met als idee dat ze de vrede bewaren. Dat doen ze niet, maar het idee is in principe goed. Roken daarintegen is niet goed... het doet niets voor je, het neemt alleen iets af. Het gaat hierbij puur om geld'.
Weersta de duizenden, miljoenen euro's die de tabaksindustrie besteed aan reclames, zilveren asbakken, mooie pakjes marlboro met een of andere vaag druk-knopje erop, het is allemaal een truc. Zodra je de truc doorziet is het makkelijk. En geloof mij, wanneer je het begrijpt zul je het weten.
Dus begin er niet aan te twijfelen. Op het moment dat je gaat twijfelen, start de kettingreactie, en voel je je ellendig en krijg je die leegte. Ik zou je uren en misschien zelfs dagen kunnen vertellen hoe heerlijk het is om gestopt te zijn en te weten datje niet meer gaat roken maar dat ga ik niet doen. Kom er zelf achter.
Ik was het magerste mannetje van de klas. Nu sta ik elke dag met plezier op, uitgerust, vol energie, en zin om zoveel mogelijk te sporten en te trainen (en dat doe ik dan ook) Ik begin zelfs een six-pack(je) (lol) te kweken. Het kan echt. Het enige wat je moet doen is me vertrouwen...