Tabak

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik rook nu mijn laatste zakje roltabak. Belachelijk ok. Maar het is noodzakelijk. Zoals Carr zegt. Zolang je het niet snapt moet je blijven doordoen. En het stuk dat ik niet begrijp is het sociale aspect. Biertje en sigaretje... Altijd dezelfde valkuil. Bij elke sigaret die ik rook weet ik ja deze voelt zo "goed" omdat het de ontwenning opheft. Of de 1ste sigaret van de dag voelt zo "goed" omdat ik een paar uren van ontwenning heb. In feite kan ik deze al stoppen hoor. Maar dan begint het weer op een sociale gelegenheid.

Games

Experimenterende gebruiker
Nu anderhalve week gestopt, ben net over de helft met het boek van Allen Carr maar heb er de laatste week niet meer uit gelezen eigenlijk (niet echt veel zin om te lezen en ben ook gewoon klaar met roken, dus heb ook niet echt zin om een boek te lezen over roken). Heb er eigenlijk ook geen behoefte meer aan, ook met uitgaan en met vrienden lukt het prima zonder te roken ook al rookt meer dan de helft.
Enige wat ik heb gerookt afgelopen week was iets 5/6 trekjes uit een joint maar ik blow bijna nooit dus dat hoeft ook geen probleem te worden.
Vind het heerlijk dat ik er nu van af ben, niet meer die vieze lucht en adem om je heen, elke keer weer die drang/zin om te roken, ben niet meer constant verkouden en aan het hoesten en het scheelt ook nog eens 5 euro per dag. Wil volgende week weer beginnen met fitnessen en sporten en mn verneukte conditie weer eens opbouwen.
Aan alle anderen, veel succes met stoppen en gestopt blijven =D

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
No offence, tegen jullie allebei niet. Jullie begrijpen het boek niet. Dat is de enige oplossing. Kijk maar wat holyganja zegt:

In feite kan ik deze al stoppen hoor. Maar dan begint het weer op een sociale gelegenheid.

Je kan wel stoppen. Maar je kan niet stoppen als het om sociale gebeurtenissen gaat? Lees het boek nog eens. Er is iets dat nog niet helemaal binnengekomen is.

Enige wat ik heb gerookt afgelopen week was iets 5/6 trekjes uit een joint maar ik blow bijna nooit dus dat hoeft ook geen probleem te worden.

Ik neem aan dat die joint met tabak was. Je hebt gerookt. Wiet erbij of niet, je hebt tabak ingeademd.

ben net over de helft met het boek van Allen Carr maar heb er de laatste week niet meer uit gelezen eigenlijk (niet echt veel zin om te lezen en ben ook gewoon klaar met roken, dus heb ook niet echt zin om een boek te lezen over roken).

Ik ben bang dat het zo niet werkt. Je kan het boek niet zomaar halverwege wegleggen. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik weet bijna zeker dat je in de fout gaat ergens in de komende tijd. Laat ik je dit vragen: 'Heb je zin om te roken?' Als het antwoord ja is, heb je een fout gemaakt en denk ik dat je weer opnieuw het boek moet gaan lezen.

De hele filosofie van het boek is dat stoppen met roken niks is om op te geven, maar juist iets wat je cadeau krijgt. Het is niet de bedoeling dat je gaat zitten wachten op iets dat niet gebeurt. Er gebeurt namelijk helemaal niks. Het enige wat er gebeurt, is dat je niet meer rookt. (los daarvan reinigt je lichaam zich, maar goed, dat is niet mijn punt) Voel je blij dat het eindelijk afgelopen is.

Games

L-123-R zei:
Ik neem aan dat die joint met tabak was. Je hebt gerookt. Wiet erbij of niet, je hebt tabak ingeademd.
Ja zat wel wat tabak in ja, ik zeg toch ook dat dat het enige is, ontken helemaal niets. Doe het gelukkig ook bijna nooit, laatste keer was een jaar geleden ofzo.

L-123-R zei:
Ik ben bang dat het zo niet werkt. Je kan het boek niet zomaar halverwege wegleggen. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik weet bijna zeker dat je in de fout gaat ergens in de komende tijd. Laat ik je dit vragen: 'Heb je zin om te roken?' Als het antwoord ja is, heb je een fout gemaakt en denk ik dat je weer opnieuw het boek moet gaan lezen.
Denk niet dat ik de fout in ga hoor. Sta sterk genoeg in mijn schoenen en ik heb nog geen enkele behoefte gehad aan een sigaret.
En ik kan het boek prima halverwege wegleggen, heb toch nu al anderhalve week geen sigaret gerookt? Ook geen enkele behoefte aan gehad, 's ochtends niet, 's avonds niet. Waarom zou ik dan de fout in gaan, dat boek is alleen een hulpmiddel. Als ik het niet nodig vind en ook gewoon kan stoppen waarom zou ik het dan nog perse lezen. Ken aardig wat mensen die gestopt zijn en geen 1 van hen heeft dit boek gelezen en die hebben ook nooit meer gerookt.
No offence verder hoor, maar stoppen lukt prima

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Prima. Ik denk dat jij een van de weinige, een van de extreem lage hoeveelheid mensen bent die het wel lukt op deze manier. Maar, ik zit nou opeens te denken... misschien heb jij zonder hulp al die hele easy-way uitgevonden? Voor jezelf zegmaar? Dat kan natuurlijk ook.

Respect, je staat sterk in je schoenen, jij komt er wel :wink:

Games

Ja ik weet ook niet precies wat het is hoor ;S Maar ben blij dat het lukt, hoe staat het nu bij jou dan?

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik ga nog steeds prima, nog geen enkel moment gehad waarop ik wou gaan roken. Ik begrijp het zo goed nu, maar dat is dankzij allen carr. Hij heeft het mij uitgelegd. Natuurlijk zit in elke roker een stopper, maar nu 'm gevonden heb ben ik zo blij :)

Ik kan ook wel opmaken aan je manier van schrijven dat je niet een of andere debiel bent maar je toch wel weet waar je het over hebt. Dus excuses als ik overkom als iemand die het niet gelooft dat mensen stoppen zonder allen carr, maarja dat is mijn fout :P Ik kan ook niet voorstellen dat mensen recreatief wiet kunnen gebruiken. Maar het kan toch echt. Ik ben er alleen verslaafd aan (wel gestopt, maar nog steeds verslaafd) dus op een gegeven moment komt er een blinde doek voor je ogen en geloof je niet dat anderen wel controle kunnen hebben.

Alleen mijn moeder wil consequent het boek niet lezen. Ze gelooft er niet in. Hoe erg ik haar ook overtuig, hoe erg ik ook zeg: 'Mam, lees het nou, er kan niks fout gaan. Of je stopt, geweldig, of je rookt door, en nje bent niet slechter af als eerst'.

Enige tips van iemand die weet hoe ik dit kan overbrengen naar m'n moeder? Ze is een sterke vrouw die veel shit heeft meegemaakt. Ik kan het echt niet hebben als zij ten onder gaat aan de tabak. Dat zou me echt te veel zijn...

Albino

Bewuste gebruiker
Recreatief wiet gebruiken kan echt wel, dat doe ik namelijk. Ben zelf 4 jaar verslaafd geweest aan wiet (lees elke dag blowen) en 2,5 jaar geleden gestopt. Ik blow nu af en toe, 1x in de 2-3 maanden ofzoiets. Soms wat meer bijvoorbeeld in de zomervakantie, zonder tabak :wink:.
Ligt maar net aan hoe sterk je in je schoenen staat en waar je priorriten liggen, ben trouwens wel de enige van me vriendengroep die dit lukt, je hoort meer dat mensen terugvallen.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Precies, dat zeg ik. Ik kan het niet geloven, maar ik weet dat het kan. Er zijn mensen die het kunnen, zoals jij, en inderdaad moet je hier sterk in je schoenen voor staan.

Is het raar dat ik dit niet meer wil geloven door mijn eigen ervaringen? Ik weet dat het kan, maar waarom het andere wel lukt en mij niet is gewoon... raar

Albino

Bewuste gebruiker
Tja waarom het jou niet lukt en mij wel, denk dat het ligt aan je persoonlijkheid, hoe je in elkaar steekt. Ik heb over de jaren heen geleerd om afspraken met mezelf te maken en daar aan te houden no matter what.

zornax

Gaat goed, van het weekend toch wel 3 sigaretten op. Ik had teveel gedronken om nog nee te zeggen en deed het zonder na te denken. Nu gelukkig geen last van, en geen drang gekregen om meer te roken.

Moet wel zeggen dat ze me totaal niet smaakten.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Balen man, dat je gerookt hebt. Maar zoals je zelf zegt heb je er geen last meer van. Ik zou dat niet kunnen. 1 keer roken is bij mij 2 keer roken. en 3 keer. en zo weer als een nicotine junk pakjes kopen, ik heb het allemaal veel te vaak meegemaakt.

Ik zit nu met een ander probleem. Mijn moeder. Ze heeft cbd en is zo ontzettend aan het hoesten. Ik krijg haar maar niet overgehaald het boek te lezen of de film te kijken. Wat ik doe of probeer, het lukt niet. Iemand tips? Ik kan haar niet kwijtraken, niet nu al. Dat zou me echt teveel zijn. Kan ik niet hebben op het moment.

Paperplane.

Wijs gebruiker
L-123-R zei:
Aha! Allen carr heeft het dus fout! Hij beweert dat de enige reden dat we roken is om het monstertje van nicotine te voorzien. (een fictief monstertje hé, stel je voor dat er een echt monster in mijn lijf zat. Dat zou wat zijn...) Maar er is dus een andere reden.

Sorry paperplane, maar om eerlijk te zijn... ga ik met Allen Carr op dit gebied. Ik heb wat van je topics gelezen en je bent net walther white, maar wat je nu zegt... ik weet het niet. Wat zijn je bronnen?
Google scholar en ScienceDirect voornamelijk. Zoek daar maar eens, en t stond dacht ik ook wel op de engelstalige wikipedia.

Bijv deze:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 9902014528

Beetje wetenschappelijk, maar de conclusie is dat de stoffen harman en norharman een zodanig hoge plasmaspiegel bereiken na roken dat ze een merkbare invloed hebben als MAO-B inhibitors en MAO-A inhibitors.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
2 weken, 4 dagen: AWESOME! :sunglasses:

voel me prima, echt heerlijk. Voel me nu echt een overwinnaar :grin: Goed voor mijn zelfbeeld ook, ik doe meer mee in de klas en dat hoor ik van anderen. Zou dat door het stoppen komen? Ik denk het heel sterk van wel

zornax

Goed bezig!

Ik ben ook nog steeds gestopt, en mis het totaal niet meer. Als er nu gerookt word waar ik bij ben vind ik het zelf stinken.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
morgenavond 3 weken! Fuck yeah! Totaal geen moeite, nog steeds niet. 1 moment gehad van teleurstelling en angst dat ik weer zou gaan roken. T was bij een sociale gelegenheid, bij een cafe. En de voglende dag kwam ik pas bij zinnen en kreeg ik door wat voor consequenties dit mee had kunnen brengen. Ik was misschien wel weer een roker geworden.

Nog steeds vrij, al tijd, zal het altijd zijn, en zal me altijd zo perfect voelen als nu!

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Holyganja, hoe staat het ermee? Nog steeds rookvrij? Lees mijn onderschrift maar. Ik ben nog altij dgestopt, en voel me... geweldig! :grin: Iedereen kan het, jij dus ook. Ik vind mezelf op veel gebieden niet al te sterk in mijn schoenen staan, maar hoe dan ook is het me gelukt om 3 weken en bijna 4 alweer van de tabak af te blijven. Ontwenning? Helemaal niet... voel je vrij om me wat vragen te stellen als je ergens mee zit, of misschien dat andere die vragen ook wel kunnen beantwoorden hier op het forum. Één ding is zeer zeker: 'I kicked that awful weed!'

(grappig trouwens dat in de engelse versie van allen carr soms inderdaad gesproken wordt over 'the weed'. In het begin dacht ik 'hè whatthefuck, het gaat toch over roken, niet over wiet?')

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Haha ik blijk een probleem te zijn zoals beschreven in het boek. Rokers die gestopt zijn maar die weten hoe het werkt. Daarom roken ze af en toe eens een sigaret. Hij zei dat hij een nieuw boek hierover ging schrijven om hen te helpen. Weet iemand hoe dit noemt?

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Tja... lastig dat hij dood is, en het boek nooit daadwerkelijk heeft kunnen schrijven. Wat ik wel weet is dat je in ongeveer datzelfde schuitje zit als ik zat 4 weken geleden. Ik was ervan overtuigd dat ik een apart geval was. Een uitzondering.

Het is echt niet moeilijk, geloof me. Vertrouw op me en je zult zien hoe heerlijk het is om gestopt te zijn. Je zult zien hoe je leven verandert, hoe groot de impact was op zowel je geestelijke gezondheid als je lichamelijke gezondheid, en hoe verderfelijk deze drug werkelijk is. Ik ben het met Allen Carr eens: 'Roken is het grootste schandaal van de samenleving, met atoomwapens meegerekend'. Als argument gebruikt hij, (en ik denk er precies zo over) 'Atoomwapens zijn op z'n minst nog gemaakt met als idee dat ze de vrede bewaren. Dat doen ze niet, maar het idee is in principe goed. Roken daarintegen is niet goed... het doet niets voor je, het neemt alleen iets af. Het gaat hierbij puur om geld'.

Weersta de duizenden, miljoenen euro's die de tabaksindustrie besteed aan reclames, zilveren asbakken, mooie pakjes marlboro met een of andere vaag druk-knopje erop, het is allemaal een truc. Zodra je de truc doorziet is het makkelijk. En geloof mij, wanneer je het begrijpt zul je het weten.

Dus begin er niet aan te twijfelen. Op het moment dat je gaat twijfelen, start de kettingreactie, en voel je je ellendig en krijg je die leegte. Ik zou je uren en misschien zelfs dagen kunnen vertellen hoe heerlijk het is om gestopt te zijn en te weten datje niet meer gaat roken maar dat ga ik niet doen. Kom er zelf achter.

Ik was het magerste mannetje van de klas. Nu sta ik elke dag met plezier op, uitgerust, vol energie, en zin om zoveel mogelijk te sporten en te trainen (en dat doe ik dan ook) Ik begin zelfs een six-pack(je) (lol) te kweken. Het kan echt. Het enige wat je moet doen is me vertrouwen...

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ja het is inderdaad wel allemaal waar. Ik rook geen sigaretten meer. Ze zijn nog nuttelozer dan de tabak in mijn joints. En tja ik rook nog steeds joints. Ik accepteer geen sigaretten tijdens mijn trip. Maar het heeft geen zin... Als ik tabak rook bij wiet hou ik mezelf nog steeds voor de gek.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Waanzinnig... een tweede boek van allen carr, over het schandaal van roken, de mens, het lichaam, en drugsverslavingen, waarom ze totale onzin zijn. Liefhebbers? Pm me.

Het is echt een waanzinnig goed boek.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
En hoe staat het met roken hier?

Ik heb het topic er weer bij gezocht omdat hier de gouden tip viel die me liet stoppen met roken een half jaar geleden :grin: Een paar maanden niet gerookt sindsdien, inmiddels ook de regelmaat uit het blowen gehaald :grin:

Helaas begint de tabaksonthouding weer een beetje af te glijden en betrap ik mezelf steeds vaker op een sigaret weer. Ik merk dat Allen Carr een beetje begint weg te zakken. Hoe is dat bij jullie? Blijft het geloof in stand of vervallen jullie ook in oude gewoonten?

L-123-R zei:
Waanzinnig... een tweede boek van allen carr, over het schandaal van roken, de mens, het lichaam, en drugsverslavingen, waarom ze totale onzin zijn. Liefhebbers? Pm me.

Het is echt een waanzinnig goed boek.

Cool, gaan we die er eens bijzoeken!

Arnie87

Belezen gebruiker
Ik rook nu al een jaar of 10 elke week en soms 2 maanden niet........
Soms 10 peuken soms 2.
Stoppen zal ik nooit doen..... vorige week 2 peuken gerookt... daar voor 5 weken niet :grin:
Het spookt dus verder niet in mijn hoofd

Het kan wel gewoon ... om te beginnen niet kopen op zondag.
Koop een pakje.............. rook 1 avond en deel veel uit.

Enige wat bij mij goed helpt is veel sporten. Dit geeft een veel sterker effect dan dat beetje dopamine van alleen die peuk :rock: En je bent de hele dag fit en je lichaam werkt aderverkalking tegen ipv het tegenovergestelde. Denk hier eens aan, wat wil je nog meer horen?

Nu ik weer een tijdje niet sport door blessure merk ik wel dat je om je heen kijkt en denkt boh ik wil ''iets''

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
theholyganja zei:
Nu stop ik voor echt deze keer :tongueout:
:P

Heb jij echt last van tabak in Joints? Ik stopte met roken maar bleef regelmatig (4x per week ongeveer) blowen.. mét tabak.. Had eigenlijk verder geen trek meer in peuken omdat ik die tabak een beetje ging samenvoegen met wiet qua asociatie.. Had niet echt meer trek in de losse peuk

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nou het probleem is altijd de tabak in de joints. Ik stop met roken ik voel me goed omdak ik stop. Ik rook een joint met wat tabak in en hop ik ben weer vertrokken.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Nice!

Ik ben nu ik weet niet hoelang gestopt, zal wel een jaar zijn ongeveer maar om eerlijk te zijn: dat is wel het laatste waar ik aan denk. Je bent vrij, geniet ervan. Het is het meer dan waard!

Albino

Bewuste gebruiker
Update:

Één jaar en 5 maanden rook ik al niet meer.
Klinkt zo veel beter dan gestopt zijn, het voelt namelijk niet meer als stoppen.
Roken hoort gewoon niet meer bij mijn lifestyle. :)

Heb trouwens wel erg last gehad van mijn gewicht, ik begon te vreten als een gek voor een half jaar en ben daardoor 8-9 kg aangekomen in het begin. Vorige zomer woog ik 96 kilo, ben oktober gaan sporten en ben nu 15kg afgevallen. Gewoon die-hard :rock:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Goed bezig albino, we zijn allemaal apetrots op je!
Kwam je aan door dat je de leegte die de nicotine je gaf op te vullen? Of had het niets met elkaar te maken?

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ben zo dom, nee zo achterlijk geweest om een joint met tabak te roken. Resultaat geen goeie trip vanwege duizeligheid die de tabak veroorzaakt en een verschrikkelijke vieze smaak. Het was net alsof ik tabak weer proefde voor de eerste keer. Ik dacht hoe kon ik zo stom om daarmee door te gaan.

Vanaf nu alleen wiet uit wietpijpje roken. Geen tabak meer voor mij!

Albino

Bewuste gebruiker
Had inderdaad te maken met geen nicotine meer en had een vervanger nodig. Dat werd dus eten, ik at echt heel veel en allemaal hamburgers, kebab enz. Tegenwoordig weer op het normale pad kwa etenspatroon en it's all good :)

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
theholyganja zei:
Ben zo dom, nee zo achterlijk geweest om een joint met tabak te roken. Resultaat geen goeie trip vanwege duizeligheid die de tabak veroorzaakt en een verschrikkelijke vieze smaak. Het was net alsof ik tabak weer proefde voor de eerste keer. Ik dacht hoe kon ik zo stom om daarmee door te gaan.

Vanaf nu alleen wiet uit wietpijpje roken. Geen tabak meer voor mij!

Je hoeft niet te blowen. Waarom stop je niet met allebei? Geloof me, dat is veel makkelijker dan stoppen met roken maar doorgaan met blowen. Ga eens bij jezelf na hoe je ervoor staat. Ben je verslaafd aan wiet? Of kun je het in de hand houden? Ik ben zelf verslaafd aan wiet en nicotine, en daarom is er voor mij maar een oplossing: 'Stoppen voor de rest van het leven'. Neem maar van mij aan dat op zo'n moment, wanneer je het écht weet, dat er niets vervelender is dan van de ene verslaving in de andere te glijden, omdat je denkt dat je ze niet allebei tegelijk kan loslaten. Maar ik begin eromheen te draaien. Kijk eerst of je verslaafd bent aan wiet of hasj.

Zoari

Geweldig als ik dit allemaal lees! mensen die stoppen en zich geweldig gaan voelen. Sorry hiervoor maar dan komt toch mijn moeilijk probleempje weer want ik wil stoppen! :)

Ik ben 15...en rook! (ja jong ik weet het) ik rook nu al 2 jaar en...elke sigaret lijkt wel bijzonder te zijn bij mij. Wat echt vreselijk is maar het probleem is dan mijn doorzettingsvermogen 0% is. Niks boeit mij ook niet...School boeit mij echt vrij weinig [al 3 jaar verkloot blijven zitten afgestroomd gaat nog niet goed]. Alleen het probleem bij mij is...waarom wil ik stoppen met roken...Ik zit op dit moment in een ja / nee situatie die de hele tijd tegen elkaar op botsen. Ik wil doorgaan...maar ik wil ook stoppen! Alleen er komt een operatie aan [Erg zware laten we het er maar niet over hebben] en mijn overlevingskans word vergroot als ik stop met roken! [3% naar 2% ongeveer]. Dit is natuurlijk top! Alleen dat is het probleem. Mijn operatie is groten deels herstellen! ik moet 6 maanden tot 1 jaar herstellen. Maar als ik rook kan dat wel is waar verdubbelen! Je hebt namelijk goede conditie/long inhoud nodig hebben om snel te kunnen herstellen. Dit wil ik natuurlijk niet.
Hoe the fack stop ik met roken! makkelijker gezegd dan gedaan...

Ik zit nog met:

Wil ik eigenlijk wel stoppen? [Eigenlijk wel...maar ook weer niet].

Het kost veel geld [eigenlijk goed :)]

Dus jongens...alsjeblieft....geef mij tips! ik heb ze eigenlijk op dit moment hard nodig.
Zoals...voel je je echt heel veel beter? hoe goed je conditie word ofzo. Ik heb gewoon iemand nodig die mij even helpt als dat mogelijk is.

Ik heb dit snel getypt omdat ik richting bed ga...dus let niet op onduidelijkheden ofzo. Als iemand zo aardig is om me te helpen zou het eigenlijk te gek zijn!

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Pff wat een drama als je wilt stoppen ben je zelf de enige die dat kan realiseren. Je moet het voor jezelf doen anders gaat het niet lukken. Na 2 jaar roken ben je in mijn ogen nog niet verslaafd aan roken. Je kan jezelf natuurlijk wel wijsmaken dat je roken nodig hebt maar in werkelijkheid houdt je alleen jezelf voor de gek.

Zoari

voor mijn gevoel is zonder minder prettig. het probleem is dat het in mijn lifestyle is gekomen. het is normaal geworden. als het voor jou gevoel geen verslaving is zie het dan maar als gewenning dat ik het elke dag doe.

Iemand andere suggesties?

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Zaori, laat ik maar bij het begin beginnen.

Hoe the fack stop ik met roken! makkelijker gezegd dan gedaan...
Dit is natuurlijk onzin. Stoppen met roken is ontzettend makkelijk. Het vergt geen doorzettingsvermogen of wilskracht, en nicotine heeft zulke ontzettend kleine ontwenningsverschijnselen dat je ze waarschijnlijk niet eens zult merken.

Wil ik eigenlijk wel stoppen? [Eigenlijk wel...maar ook weer niet].
Een gelukkige roker bestaat niet. Hoewel veel mensen mij hierin tegen zullen spreken, en ik wil toch even heel duidelijk benadrukken dat ik niet tegen rokers ben maar tegen de tabaksverslaving, maar niemand kiest ervoor om een roker te worden. Niemand heeft het nodig voordat ze verslaafd raken, en zelfs áls ze dan verslaafd zijn zullen de meesten er niet aan toegeven. 'Ik heb het onder controle', of 'ik geniet ervan' zullen ze dan zeggen.

voel je je echt heel veel beter? hoe goed je conditie word ofzo
Dat is een van de dingen die je zult merken. Het hele lichaam voelt gezonder. Maar dit is niet het grootste voordeel wat je van stoppen met roken kunt behalen. Het grootste voordeel is de pure slavernij die beëindigd wordt. Ikzelf heb eens een keer gehad dat ik rookte in bed, en mijn sjekkie liet vallen tussen de lakens, en met volle schaamte probeerde de brandende peuk terug te vinden. Op zo'n moment zie je de verslaving hoe hij echt is.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe slecht roken voor je is, lichamelijk, maar nog wel het meest geestelijk. Het maakt van een rationeel weldenkend mens een complete imbeciel als het gaat om zijn verslaving. Er wordt gezocht naar elk miniscuul excuus om te blijven roken.

Een sigaret veroorzaakt een onrustig gevoel, dat is wat nicotine nu eenmaal doet, en met elke volgende sigaret wordt dit onrustige gevoel deels opgeheven. Het werkelijke probleem is niet deze lichamelijke verslaving, maar de geestelijke verslaving die het in stand houdt. Illusies als 'ik geniet van mijn sigaretten' en 'het kalmeert/ontspant/helpt me te concentreren/is lekker' versterken deze geestelijke verslaving.

Oja, lees allen carr stoppen met roken ... Ik meen het.

Bovenaan