Tijd van bezinning - waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alinde

Badass junkie
Maandag komt Leviaan hier thuis. Die man was vorige week ‘van me geschrokken’. Misschien kan hij nog wat gewicht in de schaal leggen.

In de kliniek zag ik op gegeven moment hoofden die gingen vervormen en toen heb ik wel even aan de bel getrokken. Dat heb ik nu nog niet.

Alinde

Badass junkie
Morgen ff die dagbehandeling bellen. Normaal zijn dat wel hele dagen en ik heb elke dag afspraken maar misschien is er een mouw aan te passen. Probeer de afspraken zoveel mogelijk einde dag te plannen.

Vanuit daar is het lijntje met de psychiater ook korter. Als ik dan onwel word zullen ze het wel serieus nemen.

Alinde

Badass junkie
Ik realiseerde me dat je de dagbehandeling ook kunt appen. Heb dat maar even gedaan dan heb ik stok achter de deur.

Mijn zus is volgende week ook uitgerekend. De andere drie kinderen waren te vroeg en deze zal ws ook wel op tijd komen. Dus ik ga er vanuit dat ik ook op kraamvisite verwacht word en dat is niet naast de deur.

In principe staat de familie nu op een laag pitje. Alles moet even een plekje krijgen. Heb broers en zus sinds de crisisweek niet meer gezien.

Alinde

Badass junkie
Ze bellen zo, ze hebben dinsdag donderdag vrijdag plaats. De dinsdag kan ik zelf niet.

Misschien komt er nog ruimte op de maandag en woensdag. Verder vind ik het fijn als de groepen wat groter zijn. Kan ik daar ook mee oefenen. In de kliniek vaak weg gelopen als de groep te groot was. Van tafel gelopen bedoel ik.

Alinde

Badass junkie
Houdt overigens in dat ik de muziektherapie mis maar dat vind ik niet erg. Daar zit zoveel herhaling in dat ik blij was toen het na 8 weken klaar was. Vond het in het begin wel leuk.

Alinde

Badass junkie
Dagbehandeling is geregeld. Nu 2 dagen en misschien wordt het 3. Kreeg wel het idee dat er wat dingen weg bezuinigd zijn.

Vrijdag is altijd leuk met koken. Wel fijn dat dit kan want eigenlijk kun je niet telkens terug komen bij dagbehandeling. Maar ik heb tussendoor wel hard gewerkt in de kliniek. Als je thuis alleen in je bed ligt is dagbehandeling op gegeven moment klaar.

Kordie

DF-koning
Dagbehandeling is geregeld. Nu 2 dagen en misschien wordt het 3. Kreeg wel het idee dat er wat dingen weg bezuinigd zijn.

Vrijdag is altijd leuk met koken. Wel fijn dat dit kan want eigenlijk kun je niet telkens terug komen bij dagbehandeling. Maar ik heb tussendoor wel hard gewerkt in de kliniek. Als je thuis alleen in je bed ligt is dagbehandeling op gegeven moment klaar.

Fijn dat je kan starten.
Weer lekker bezig zijn.

Alinde

Badass junkie
Ja ben er opgelucht over. De dagen dat ik kom zit er ook een super relaxed team. Er is een hulpverleenster die ik nu bijna 19 jaar ken en dat is bijzonder, mijn hele loopbaan loopt zij met me mee.
Ik schaam mij soms dat ik nog steeds niet ‘beter’ ben maarja.

Ik houd mij groot maar ondertussen duizelig, wiebelig, vergeetachtig. Stond te tollen in de keuken. Bij dagbehandeling kun je dat soort dingen natuurlijk aangeven en dan kunnen zij de arts raadplegen.

Ik val ook af dus t kan de bloeddruk zijn oid.

Blij dat ik nu ook een antwoord heb op de vraag hoe het gaat. Dan zeg ik: goed, ik doe dagbehandeling. Word erg moe van de hoe-gaat-het-vandaag appjes ook al zijn ze goed bedoeld. Soms maak ik een standaard bericht. Kan ik nu ook doen met de boodschap dat ik bij de dagbehandeling zit.

Alinde

Badass junkie
Ik kreeg een privé bericht van iemand die mijn topic volgt en zelf graag wil stoppen (verder deel ik uiteraard geen PB’s hier).

Dat vind ik wel mooi. Zelf keek ik in t begin erg op tegen anderen maar nu al kijken we mensen op naar mij. Soms schaam ik me voor mijn schrijfsels maar ik heb geen keus, het MOET er uit.

Dit weekend zal ik maar niet opruimen, maandag intake WMO. Wil niet dat ze vindt dat het niet nodig is.

Heb ook weer wat geslapen.

Soms erger ik mij aan mijn SPV maar zij kan er ook niets aan doen dat er geen vrijwillige opnames meer zijn en dat er zoveel weg bezuinigd is. Ze doet eigenlijk wat ze kan, appt zelfs wel eens op haar vrije dag. Toen ik in crisis was kwam ze langs, thuis. AB zegt ook, ze is altijd bereikbaar.

Alinde

Badass junkie
Mijn moeder vraagt heel vaak naar mijn behandeling en soms ook te vaak.

Gisteren was het bang dat het er weer over zou gaan maar het viel mee. Ik bedoel, ze wil eigenlijk mijn vorige psychiater van ggz aanklagen en dat zijn vermoeiende gesprekken.

Overigens denk ik wel dat we bewijs hebben van een fout van hem maar ik gebruik mijn energie liever voor wat anders.

Gisteren vroeg ze alleen of ik die thiamine spuiten nog krijg maar verder geen ingewikkelde dingen. Mijn ouders zijn beide medisch geschoold en hebben soms ongevraagd hun mening klaar.

Ze bedoelen het goed maar het gaat altijd over psychiaters.

OtherShore

Badass junkie
Soms vergeet ik ook dat niet iedereen wil stoppen of helemaal wil stoppen.
Maar ook: niet willen stoppen zit een beetje ingebakken in verslaving. De meeste verslaafden zijn er erg dubbel in: ergens willen ze wel stoppen, maar ergens ook helemaal niet, en ondertussen blijven ze de verslaving voeden. Als je dan gaat wachten totdat je een duidelijke nee voelt dan ben je nog wel even bezig. Soms komt dat moment nooit, zelfs niet nadat je leven in duigen is gevallen.

Daarom heb ik er ook moeite mee als mensen zeggen “Hij/zij moet zelf willen stoppen”. Ja, ergens wel waar natuurlijk, maar het moment dat iemand die verslaafd is niet meer wil gebruiken komt misschien wel nooit.

Stoppen is toch vooral een kwestie van verstand op nul en gewoon doen. Als je een tijdje nuchter bent krijg je controle over je leven weer terug.

(Ik heb het alleen over mensen die echt op het punt van verslaving aangekomen zijn. Verslaving verstoort namelijk je wil en je rationele vermogens, dus de wil wordt dan een onbetrouwbaar ding. Het verslaafde brein wil altijd gebruiken.)

Alinde

Badass junkie
Thanks! Ik lees soms dat mensen pauze hebben van een middel. Of dat ze stoppen met hun middel en wel alcohol drinken.

Ik kan dat sowieso niet. Dan is het hek weer van de dam. Met alcohol kon ik eerst nog wel stoppen of minderen maar dat kan niet meer. 1 glas en ik sla op hol, ik word helemaal gek. Broers zeggen dat ze dan een ander persoon treffen. Ik lieg, bedrieg, steel, ik ken geen schaamte meer.

Los daarvan zou ik de meetings missen. Stel dat ik nu zeg, ik gebruik geen alcohol en benzo’s meer maar wel speed.

Maar wel fijn dat het niet een soort lotgenoten- toestand is hier. Dat gaat soms alleen nog maar over problemen.

Alinde

Badass junkie
Herinner mij nu opeens dat ik in 2012, terwijl ik al 2 jaar droog stond, de voorraad van mijn verjaardag er doorheen gejaagd heb. En dat was veel.. ik kon met de seroquel ook geen maat meer houden. Op een gegeven moment ging ik hallucineren en heb ik de crisisdienst gebeld.

Voor de omgeving is dit onopgemerkt gebleven. Ze waren op vakantie en ik ben een week mijn huis niet uit geweest.

Wel apart dat ik in de jaren daarna nog redelijk maat heb weten te houden met alcohol. Die ene keer was echt niet normaal, had geen idee meer wat voor dag het was.

Als ik nu drankvoorraad zou hebben thuis zou het weer mis gaan. Hebben jullie het is huis, voor bezoek oid?

Alinde

Badass junkie
Heb ook nog een vraag over diagnostiek.

GGZ blijft hameren op onderzoek voor een 2e diagnose. Ik heb steeds gezegd dat ik dat pas wil als de medicatie er af is. Want als de medicatie er nog op zit, heb je sowieso allerlei rare afwijkingen.
Maarja dat moment is nu.
Ik zei voor de grap eens dat het lijkt of ze een bonus krijgen als ze een diagnose stellen maar toen zei iemand uit het werkveld dat dat daadwerkelijk zo is.

Dan hebben we Roos die bij Brijder werkt. Zij is verpleging in de kliniek. Zij zei juist dat de diagnose er soms af kan na verloop van tijd, en dat ik een MDO kan doen. Ik denk dat voordeel van onderzoek binnen Brijder is, dat ze me al 5 weken geobsedeerd en gerapporteerd hebben. Daarin staan ook de rapportage van de nachtdienst.

Onderzoek bij GGZ zie ik niet zo zitten want ik vind dat ze spijkers op laag water zoeken.

Alinde

Badass junkie
Ja sorry Mister ben wel blij dat je het programma hebt gedeeld!
Maar had in kliniek al zoiets, wanneer mogen we een dagje vrij?
Zou dat geen 365 per jaar willen haha. Misschien werkt het voor anderen wel hoor.

Torchic

Badass junkie
Maar wat wil je wel Alinde? Misschien is het eens goed om daar over na te denken en dat op papier te zetten. En dan niet alleen op het gebied van de GGZ maar vooral ook inzichtelijk krijgen wat je wil op andere levensgebieden.

MR_CHIP

Badass junkie
Ja sorry Mister ben wel blij dat je het programma hebt gedeeld!
Maar had in kliniek al zoiets, wanneer mogen we een dagje vrij?
Zou dat geen 365 per jaar willen haha. Misschien werkt het voor anderen wel hoor.
dit is wat ik zelf wil he
je mag ook complete dagen binnen zitten en naar de momenten gaan wanneer je wilt,
net wat de persoonlijke afspraken zijn (die worden op individuele basis bepaald )
en bij begeleid wonen is het juist nog erger lijkt me

Alinde

Badass junkie
Thanks. Ik heb eigenlijk best veel dingen buitenshuis en nu ook de meetings. Dus binnen zitten sowieso niet.
Heb je dan wel een keuken voor jezelf?

En als je mensen wilt ontvangen, mag dat dan? Ik heb er geen idee van.

MR_CHIP

Badass junkie
Thanks. Ik heb eigenlijk best veel dingen buitenshuis en nu ook de meetings. Dus binnen zitten sowieso niet.
Heb je dan wel een keuken voor jezelf?

En als je mensen wilt ontvangen, mag dat dan? Ik heb er geen idee van.
ik heb alles eigen
eigen appartement
eigen keuken
eigen douche met aparte wc, eigen internet aansluiting ziggo punt met eigen abonnement net wat je wilt
eigen brievenbus / eigen huisnummer / eigen tag
alleen begeleiding heb een lopers tag

Kordie

DF-koning
ik heb alles eigen
eigen appartement
eigen keuken
eigen douche met aparte wc, eigen internet aansluiting ziggo punt met eigen abonnement net wat je wilt
eigen brievenbus / eigen huisnummer / eigen tag
alleen begeleiding heb een lopers tag

Interessant om eens te horen hoe dat beschermd wonen in elkaar zit.
En is dat dan bv een flat gebouw waar iedereen beschermd woont?

Alinde

Badass junkie
Wat goed! Ziet er leuk uit, ik zag iets strengers voor me.
En begeleid wonen is dan strenger?

Ik wil niet weg uit mijn huidige huis. Ik kan mij voorstellen toen ik in crisis zat dat het een goede optie was. Maar al die dagopeningen enzo, ik ben blij dat ik daar nu vanaf ben eerlijk gezegd.

MR_CHIP

Badass junkie
Wat goed! Ziet er leuk uit, ik zag iets strengers voor me.
En begeleid wonen is dan strenger?

Ik wil niet weg uit mijn huidige huis. Ik kan mij voorstellen toen ik in crisis zat dat het een goede optie was. Maar al die dagopeningen enzo, ik ben blij dat ik daar nu vanaf ben eerlijk gezegd.
ik denk dat dat strenger is heb het zelf nooit ervaren heb tot mijn 18de thuis gewoond en ben toen hier komen wonen (inmiddels al enkele jaren kwam hier in 2016 wonen )

Alinde

Badass junkie

Veel dingen herstellen zich vanzelf nu ik clean ben. Heb de administratie opgeruimd en mijn huis opgeruimd. Qua sociale contacten ben ik nu juist contacten aan het beëindigen van mensen die verslaafd zijn enzo.

Denk dat we even moeten kijken hoe het gaat met om de week 3 uur hulp. En of de depressies terug komen.

In de kliniek kostte het corvee doen mij helemaal geen moeite. Hoewel eerste week had ik geen energie en koos ik bijv planten water geven. Maar ik weet wel hoe alles moet.

Alinde

Badass junkie
Langzaam zie ik ook onder ogen waar mijn familie doorheen gegaan is met mij. Het stuk alcohol dat is natuurlijk mijn eigen schuld. Het stuk medicijnverslaving vind ik lastiger want toen ik met de medicatie begon dacht ik dat het gezond was, al die spullen van de dokter.

Mijn ouders hebben nu verbouwd en AB heeft heel erg duidelijk gemaakt dat dat niet (meer) de plek is om te crashen. Door de verbouwing voel ik mij ook meer op visite dus dat is wel goed.

Hoe het ook gelopen is, ze zijn aan het eind van hun latijn. Dat hoor je wel vaker bij verslaving.

Alinde

Badass junkie
Stiekem aan t kijken naar opleidingen. Iedereen zal het wel te snel vinden enzo. Maar mijn depressies komen ook door het niets te doen hebben. En gebrek aan structuur.

Ik ben in mijn studententijd op de medicatie gezet en daarna kon ik niet meer leren, ik heb studie niet afgemaakt. Paar jaar geleden nog met hangen en wurgen een diploma gehaald terwijl ik toen heel veel medicatie gebruikte. T was ook een eind reizen, er was flink wat wilskracht voor nodig. T is een werkveld dat wel leuk is maar waar ze niet zitten te springen om mensen momenteel.

Ik kan iig naar de open dag gaan binnenkort. Kijken hoe het voelt.

Kordie

DF-koning
Stiekem aan t kijken naar opleidingen. Iedereen zal het wel te snel vinden enzo. Maar mijn depressies komen ook door het niets te doen hebben. En gebrek aan structuur.

Ik ben er heilig van overtuigd dat een goede zinvolle dagbesteding ten positieve komt van de mentale gezondheid.
Helaas kan dat niet iedereen en daarvoor alle respect. Maar als je het wel kunt (werken) is een opleiding niet verkeerd.
Wel inderdaad weten of je stabiel genoeg bent.

Heb je nu een ziektewet uitkering?
Vaak kan het UWV dan volgens mij ook wat ondersteunen in opleiding(vergoeding)

Alinde

Badass junkie
Ik heb ‘oude wajong’.

weet je bij vrijwilligerswerk loop ik er altijd tegenaan dat er te weinig structuur is. Ik functioneer veel beter als iets goed georganiseerd is.

Ik woon heel dicht bij de hogeschool, dat is in mijn voordeel. Eigenlijk zijn de depressies begonnen toen ik niet meer kon studeren. Vreselijk als iedereen zijn leven leeft en jij zit maar bij je ouders. Altijd vrijwilligerswerk gedaan maar mijn drive is te groot, ik wil gewoon harder werken.

tot mijn 65e blijven forummen wil ik de mensen hier ook niet aan doen.

Kordie

DF-koning
weet je bij vrijwilligerswerk loop ik er altijd tegenaan dat er te weinig structuur is. Ik functioneer veel beter als iets goed georganiseerd is.

Herken ik wel.
Ik heb dat zelf ook nodig.
1) omdat ik wat wil betekenen en 2) omdat het meer een stok achter mijn deur is.
Bij vrijwilligerswerk zou ik te makkelijk kunnen zeggen: "ik kom niet, of ik kom later" en dat is (voor mij) ook niet goed.

igenlijk zijn de depressies begonnen toen ik niet meer kon studeren. Vreselijk als iedereen zijn leven leeft en jij zit maar bij je ouders

Lijkt mij ook verschrikkelijk.
Misschien ontstaan depressies wel omdat je je niet zinvol voelt c.q. iets wilt betekenen.

Altijd vrijwilligerswerk gedaan maar mijn drive is te groot, ik wil gewoon harder werken.

Prima instelling.
Go with the flow.

Misschien eens bespreekbaar maken met je AB of psychiater.
Wanneer is zoiets goed. Nu, over paar weken, over paar maanden etc.

Alinde

Badass junkie
Ik heb wel de goede mensen om me heen denk ik. Alleen met de trajectbegeleider wil ik eerst nog een gesprek voordat ik echt een traject in ga. Ik was zelf wat onrustig, had tijdens gesprek ook mijn antabus-beeldbellen en kreeg ook allerlei appjes. Normaal heb ik telefoon er niet bij uiteraard.

De maatschappelijk werkster die ik al 19 (!) jaar ken werkt nu bij de dagbehandeling. Zij gelooft meer in mij dan ik zelf doe. Dat heeft ze vanaf het begin gedaan. Vind het fijn dat ik haar straks weer om mij heen heb.

Alinde

Badass junkie
Lijkt mij ook verschrikkelijk.
Misschien ontstaan depressies wel omdat je je niet zinvol voelt c.q. iets wilt betekenen.
dit is het bij mij. Dat ik weg moest uit mijn studentenstad was vreselijk. Ik mis mijn vrienden nog… niet meer dagelijks maar soms nog wel. Zij gingen door en ik woonde weer in het dorp van mijn ouders. Daar kreeg ik de depressies.

Soms was het toenmalige vrijwilligerswerk zo leuk dat ik er de hele week mee bezig was. Maar vaak was het rustig. Zat toen ook super veel op internet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan