Tijd van bezinning - waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alinde

Badass junkie
Dank je, ik heb idd teveel online gezeten. Het leidde een beetje af en het hielp me de nacht door. Maar gisteren werd ik opeens heel moe en vaak houdt dat dan ook weer een tijdje aan. Heb ook moeite me te concentreren op de teksten nu.

OtherShore

Badass junkie
Mijn verslavingsgedrag heeft gemaakt dat ik meer van mijn voorgeschreven medicatie ben gaan gebruiken.
Gebruik je op dit moment meer van je voorgeschreven medicatie dan de bedoeling is? Of was dat voordat de GGZ je medicatie in beheer kreeg? Waar gebruik(te) je meer van?

Alinde

Badass junkie
Het is bij ggz bekend maar ik zet het liever niet online, sorry.

Ben nu een luisterboek aan het luisteren, dat geeft wel wat rust.

Alinde

Badass junkie
Toen ik de benzo’s net had afgebouwd begreep ik niet dat sommigen het ‘de hel’ vonden. Nu met alle slapeloos begrijp ik het beter. Vind het nu ook verschrikkelijk ondertussen. Gelukkig heb ik een luisterboek.

Kordie

DF-koning
Het is bij ggz bekend maar ik zet het liever niet online, sorry.

Ben nu een luisterboek aan het luisteren, dat geeft wel wat rust.

Hopelijk ben je niet op eigen initiatief meer van je GGZ medicatie gaan gebruiken. Niet zo zeer dat die verslavend zijn. Maar meer voor de mindset.

Die slapeloosheid is heel ruk.
Ook logisch dat je van dat trauma in de kliniek en de band/opsluiting van je ouders etc wakker ligt, en wilt verdoven.

Heb je al de arts oid benaderd voor een verwijzing naar een psycholoog voor gesprekken over o.a. bovenstaande?
En of om eens te bekijken of bv de cognitieve gedragstherapie (of wat anders) een optie kan zijn voor het slaapprobleem en gevoel van "ik wil verdoven" ?

Je lijkt er al een paar dagen tegen aan te hikken. Verdoven zoals je deed kan nooit meer. Moet je ook niet willen op zoeken.
Maar denk dat wat hulp in de planning over zoiets het helderder kan maken voor je. Dan heb je duidelijkheid. Of het wat uit haalt weten we niet. Maar wie niet waagt wie niet wint plat gezegd.

Fijn dat je wel wat rust kan vinden in een luisterboek. Hopelijk was gisteren de dagbesteding ook ontspannend voor je.

Alinde

Badass junkie
Dank je wel Kordie. Ik ben bij dagbehandeling geweest, even te moe om te reageren.

Bedankt voor je uitgebreide bericht.

Alinde

Badass junkie
Weer zo’n nacht zonder slaap. Ik kan me ook niet zo goed concentreren op het forum nu. Iedereen fijne zaterdag!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Nou, je krijgt het aardig voor de kiezen in Zuid Afrika hoor, Portugal weet ik niet zo 1-2-3.
Portugal ook, als we het hebben over Villa Ramadas tenminste. Voordeel daar is ook dat je er vaak 12 weken terecht kan. Dat was voor mij zelf ook wel goed geweest denk ik. Ik ken eigenlijk niemand die in Portugal heeft gezeten die een terugval heeft gehad. En laatst had iemand daar een reünie en er waren behoorlijk wat mensen uit zijn tijd succesvol clean gebleven.

Ga sowieso naar een 12-stappenkliniek. Als het je lukt om voor die tijd stap 4 en het liefst 5 af te ronden met je sponsor dan zou dat mooi zijn.

Ik hoor je praten over naar een kliniek gaan in het buitenland voor behandeling voor verslaving @Alinde Is dat echt nodig?

Ik heb zelf drie weken in een kliniek gezeten.
Drie weken is wel extreem kort hoor, voor een behandeling. Ik vond 6 weken eigenlijk al te kort.

Ik bereikte mijn keerpunt pas begin week 5.

Is het bij instellingen die met de 12 stappen werken misschien zo dat de 12 stappen en meetings de behandelmethode vormen en dat je daar gewoon mee verder moet na opname? Als dat zo is kun je toch gewoon door blijven werken met je sponsor en met meetings?
Ja en nee, de basis is vaak de 12-stappen. Maar dan moet je wel een sponsor hebben die niet bang is om je terecht te wijzen en compleet door te zagen. En die zijn zeldzaam. Maar een goede kliniek heeft deze mensen wel in huis.

Ik heb naast de stappen CGT, DGT en Schematherapie gehad. En daarnaast schade brieven en familieopstellingen (systeemtherapie). Aangevuld met de community meetings die er vooral op gericht waren om spiegels voor te schotelen.
En mindfulness niet te vergeten om in contact te komen met je gevoel.

Ik kreeg uiteindelijk zelfs het Huiswerk mee dat ik geen stappen meer mocht maken, want dat raakte voor mij een vlucht. Ik moest juist gaan connecten met andere mensen omdat ze wisten dat ik thuis toch wel weer de nerd uit zou hangen en de boeken in duiken.

Het is een zeer intensief programma dus. En daarom ook zo waardevol.

Don Draper

Badass junkie
Ik zit ook best veel online en op m’n mobiel. Maar zou het jou ook niet wat meer rust geven om wat minder online te zijn?
Of geeft dit juist rust?
Wil hier op terug komen in het algemeen.

Het lijkt fijn om op internet en mobiel te zitten maar zonder dat je het doorhebt is het een neerwaartse spiraal en ga je alles op internet ventileren zonder dat je daadwerkelijk je problemen oplost. Zat ik heel mijn chat lijst m'n misère te delen in plaats van het aan te pakken.

Heb smartphone houders gekocht waar als het me te veel wordt of bij het slapen het neerleg, niet binnen handbereik. In het begin raast je hoofd helemaal door maar dat is goed! Ga dan lekker mediteren of journalen of een rustige activiteit als boek lezen en kleuren voor volwassenen. De relatie met smartphone en internet wordt weer gezonder en je bent echt bezig met herstel. Continu achter je smartphone zitten lijkt leuk maar is het niet. Verzin je schermloze of internetloze activiteiten, sta je wat meer gegrond in het leven en wat gezondere relatie met je omgeving.

Wat hierboven is gezegd geld ook voor andere media vormen zoals TV en andere mediums. Het moet niet je leven worden!

OtherShore

Badass junkie
Het is een zeer intensief programma dus. En daarom ook zo waardevol.
Bedankt voor deze informatie, maar wil je nou zeggen dat het voor @Alinde wel een goed idee is om op dit punt in haar herstel (na twee korte opnames en een maand clean tijd) nog naar een kliniek te gaan? En als ja, gaat de gemiddelde verzekering daarvoor betalen?

Als ik het goed begrepen heb wilde @Alinde naar de kliniek voor een stukje extra behandeling en het leek me onwaarschijnlijk dat mensen die al clean zijn alleen daarvoor nog naar de kliniek gestuurd zouden worden. Het zou misschien wel goed zijn, maar dat is een tweede.

_shikantaza

Badass junkie
Bedankt voor deze informatie, maar wil je nou zeggen dat het voor @Alinde wel een goed idee is om op dit punt in haar herstel (na twee korte opnames en een maand clean tijd) nog naar een kliniek te gaan? En als ja, gaat de gemiddelde verzekering daarvoor betalen?

Als ik het goed begrepen heb wilde @Alinde naar de kliniek voor een stukje extra behandeling en het leek me onwaarschijnlijk dat mensen die al clean zijn alleen daarvoor nog naar de kliniek gestuurd zouden worden. Het zou misschien wel goed zijn, maar dat is een tweede.
IMHO zou ‘t voor iedereen goed zijn. Hoeft dan niet per sé een hardcore behandeling te zijn. Maarja daar zal de gemiddelde zorgverzekeraard zeker niet mee akkoord gaan :wink:

OtherShore

Badass junkie
IMHO zou ‘t voor iedereen goed zijn. Hoeft dan niet per sé een hardcore behandeling te zijn. Maarja daar zal de gemiddelde zorgverzekeraard zeker niet mee akkoord gaan :wink:
Ja, precies mijn punt 🙂 Een intensieve behandeling zoals @LucidLucy beschrijft lijkt me zeker nuttig, ook voor mensen die al clean zijn, maar op dat punt ben ik bang dat je er geen doorverwijzing en vergoeding meer voor krijgt.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bedankt voor deze informatie, maar wil je nou zeggen dat het voor @Alinde wel een goed idee is om op dit punt in haar herstel (na twee korte opnames en een maand clean tijd) nog naar een kliniek te gaan?
Ja
En als ja, gaat de gemiddelde verzekering daarvoor betalen?
Is guess so...

Zelfs als je mierenneukerig naar de DSM-V gaat kijken ben je bij lange na nog niet op het punt dat je diagnose de aantekenin 'in vroegtijdige remissie' gaat krijgen.

Voor iemand die dagelijks gebruikt is een maand cleantijd natuurlijk al een wonder en een geschenk uit de hemel. Tegelijkertijd is een maand natuurlijk 'slechts' een maand.

Of een zorgverzekering erin mee gaat, kan ik natuurlijk lastig beoordelen. Maar ze hebben er zelf ook baat bij om iemand in één keer grondig te laten helpen dan elk jaar een nieuwe detox te geven. En let wel, een detox komt niet in de buurt van wat een intensieve behandeling van binnen teweeg brengt.

Ik ken ook wel een paar mensen die met een aantal weken cleantijd hun behandeling zijn begonnen. Belangrijk is wel dat je je klachten niet gaat bagatelliseren, maar volledig op tafel gooit waar je nog mee loopt.

Ik heb die cultuur nooit zo goed begrepen van twee/drie weken detoxen zonder intensieve behandeling erachteraan.

Last van zucht? Of down? Verleiding niet weerstaan?
Schaam je niet en deel je verhaal Alinde. Ik denk dat dat goed voor je is, dan alles opkroppen.
En hoe eerder hoe beter. Doe het jezelf niet aan om in de pijn te blijven hangen als je ook kan kiezen om de pijn te delen. Dan hoef je het niet meer alleen te dragen.

Wel zelf, maar niet alleen!

_shikantaza

Badass junkie
Ik heb die cultuur nooit zo goed begrepen van twee/drie weken detoxen zonder intensieve behandeling erachteraan.
Helemaal mee eens. @Alinde is wel clean maar het is de vraag of de onderliggende oorzaken al voldoende zijn aangepakt. Niet kunnen drinken vanwege medicatie waar je doodziek van wordt als je het wel doet is nog geen duurzaam herstel. Gelukkig heeft ze een sponsor van een 12-stappenprogramma maar ik ken er maar weinig die puur met een fellowship herstel hebben kunnen vinden.

OtherShore

Badass junkie
een detox komt niet in de buurt van wat een intensieve behandeling van binnen teweeg brengt.
Hahah, je hoeft me niet te overtuigen van de meerwaarde van een lange opname met intensieve behandeling 🙂 Die meerwaarde is er en misschien is een intensieve behandeling uiteindelijk beter voor iedereen die kampt met verslaving.

Maar de realiteit is: niet iedereen komt in aanmerking voor die intensieve behandeling. Er is een beperkt aantal plekken. Daarom wordt er binnen de verslavingszorg een inschatting gemaakt van de ernst van de situatie. Op basis daarvan wordt de intensiteit van de behandeling bepaald. In mijn geval, en bij @Alinde nu al twee keer op rij, is er besloten dat lange opname met intensieve behandeling niet nodig was.

In mijn geval was dat de juiste beslissing. Ik had aan die drie weken genoeg (daarna nog wel veel ambulante hulp gehad trouwens, maar dat was niet zo intensief). Wellicht heeft @Alinde wel een intensievere behandeling nodig, dan weet ik niet, maar als de behandelend instantie zegt: “Het is niet nodig” dan ben ik bang dat daar een beetje ophoudt. Als het niet nodig is, is het niet nodig, toch? 🤷‍♂️ Dan kan die plek beter naar iemand gaan die hem harder nodig heeft.

Ik ben zelf het bewijs dat een lange opname niet altijd noodzakelijk is. Alleen maar logisch dan toch, dat die peperdure klinische behandelingen niet zomaar aan iedereen aangeboden worden?

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Die meerwaarde is er en misschien is een intensieve behandeling uiteindelijk beter voor iedereen die kampt met verslaving.

Denk dat dat zeker klopt.
Wat je gaat gebruiken door een onderliggend probleem.

Er is een beperkt aantal plekken.

En ook geld is hier een groot probleem.
Sowieso in de zorg.

Als het niet nodig is, is het niet nodig, toch?

Je moet er mijn inziens als overheid en instelling ook voor gaan zorgen dat je clienten niet gaat pamperen.
Afkicken en daarna thuis fatsoenlijke ambulante hulp vind ik geen verkeerd traject voor veel mensen.
Ga je die mensen maandenlang in een kliniek zetten dan vind ik dat een vorm van pamperen.
Tuurlijk hebben mensen dit wel nodig, en dat is ook helemaal niet erg (en is het ook geen pamperen).
Maar lang niet iedereen moet langdurig opgenomen willen worden.
Wel goede ambulante hulp.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
En ook geld is hier een groot probleem.
Sowieso in de zorg.

Ik spreek nu even niet over de rest van de zorg, maar in de verslavingszorg heb ik hier mijn twijfels over.

Jan Willem Poot van Yes We Can Clinics haalde dit laatste ook aan in de docu van Ewout in de jeugdkliniek. Screencam werkt niet met beeld, maar de audio doet het wel:

Als ik hier in de buurt kijk, herken ik dit beeld wel. Er wordt hier zo verschrikkelijk veel slechte verslavingszorg geleverd. De twee grootste instanties hier waar iedereen by default eigenlijk naar verwezen worden, leveren echt bagger slechte zorg.

Vaak lijkt het wel alsof ze erop uit zijn dat je telkens terug blijft komen. De provincie verderop is het niet anders. Daar is eigenlijk maar één bekende aanbieder van verslavingszorg, dus die ervaren niet eens concurrentie denk ik.

Of die instanties dan ook telkens geld tekort komen zoals Jan Willem beweert, durf ik niet te zeggen. Maar ik zou het schandalig vinden als er überhaupt maar een euro de kant op gaat van instanties die erom bekend staan zulke slechte zorg te leveren. Dat moeten we niet in stand houden.

Zéker als cliënten op een gegeven moment geen vertrouwen meer hebben in psychologische zorg vanwege hun eerdere ervaringen met zulke belabberde instanties. Terwijl er wel degelijk ook hele goede kwaliteit zorg geleverd kan worden bij andere instellingen.

Je ontneemt die cliënten dan eigenlijk gewoon een èchte kans op herstel. Een èchte kans op een beter leven. Met als gevolg meer behandelingen, langere wachtlijsten, etc.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Je moet er mijn inziens als overheid en instelling ook voor gaan zorgen dat je clienten niet gaat pamperen.
Afkicken en daarna thuis fatsoenlijke ambulante hulp vind ik geen verkeerd traject voor veel mensen.
Ga je die mensen maandenlang in een kliniek zetten dan vind ik dat een vorm van pamperen.
Tuurlijk hebben mensen dit wel nodig, en dat is ook helemaal niet erg (en is het ook geen pamperen).
Maar lang niet iedereen moet langdurig opgenomen willen worden.
Wel goede ambulante hulp.

Overigens tekenend voor die slechte instanties is dat hier vaak trajecten van meer dan een jaar worden gedaan ambulant. Soms wel twee of drie jaar.

Kan je dan niet beter iemand 6-8 weken klinisch opnemen gevolgd door 12 weken ambulant (2 volle dagen per week)?

Dit is wat ik zelf ongeveer gedaan heb in mijn tweede behandeling. 1 week detox, 6 weken klinisch, 12 weken ambulant en 10 weken nazorg (halve dag per week).

Langer lijkt me zeker niet nodig. En dat ambulante traject was ook een losse keuze. Was niet standaard onderdeel van de behandeling. Maar zo bouw je wel je vrijheden en verantwoordelijkheden uit. Van de veilige muren van een klinische opname naar de vrije buitenwereld terwijl je toch nog intensieve behandeling hebt, naar enkel nog de nazorg.

Alinde

Badass junkie
Ik was al in de war en zondag terug gevallen. Jullie hebben gezien dat ik in de war raakte.

Dat was er eerst en toen pas de drank.

Alinde

Badass junkie
Ja ik was zo onrustig toen ben ik zondag gaan drinken. Het is een heftige. Dan was ik 30 dagen ongeveer clean geweest.

Alinde

Badass junkie
Ik heb misschien spierpijn van de Antabus ik weet niet of dat er bij hoort. Voel mij ook verward, ik had de pillen niet opgehaald. De gewone pillen.

Alinde

Badass junkie
Ik heb zoveel hulp gehad en dat is heel mooi van lieve mensen en instanties.

Als ik niet goed eet is het lastig maar ik heb geen trek.

OtherShore

Badass junkie
Ik was al in de war en zondag terug gevallen. Jullie hebben gezien dat ik in de war raakte.

Dat was er eerst en toen pas de drank.
De indruk die ik heb is dat je een tijdje tegen het hypomanische aanzat. Je bruiste van energie en maakte wilde plannen. Je zou zelfs weer gaan studeren. En toen is het vrij plotseling omgeslagen. Je was moe en je had moeite met het lezen van berichten. Uiteindelijk ben je zelfs weer in de war geraakt. Dat heb ik hier niet zo meegekregen, vaak verdwijn je een beetje van het forum als het slecht gaat, maar het past in het plaatje.

Ik kan me voorstellen dat je gebruik toch een manier is om bepaalde negatieve aspecten van je diagnoses te onderdrukken. Als er sprake is van een samenspel tussen complexe psychiatrische problematiek en verslaving dan kan het vinden van de juiste behandeling een uitdaging zijn, maar ze zullen nu toch wel snappen dat het tijd is om het probleem serieus aan te pakken. Dus ik hoop dat je snel de hulp krijgt die je nodig hebt. Sterkte!

_shikantaza

Badass junkie
De indruk die ik heb is dat je een tijdje tegen het hypomanische aanzat. Je bruiste van energie en maakte wilde plannen. Je zou zelfs weer gaan studeren. En toen is het vrij plotseling omgeslagen. Je was moe en je had moeite met het lezen van berichten. Uiteindelijk ben je zelfs weer in de war geraakt. Dat heb ik hier niet zo meegekregen, vaak verdwijn je een beetje van het forum als het slecht gaat, maar het past in het plaatje.
Lijkt mij een goede observatie. Door hypomanie of optimisme te veel doen en willen, en dat niet meer aan kunnen zodra het richting depressie gaat :( Ik herken dat wel die cyclus. Ging ik me ook altijd verstoppen… Klotezooi!

Alinde

Badass junkie
Dank jullie wel. Ik had reactie getypt maar ben nu ook niet nuchter, later nog maar ns naar kijken,

Het slapen ging zo slecht… en met drank heb ik goed kunnen bijslapen maarja. Alleen de eerste nachten maar daar knap je al van op.

vind het ellende. Was ook wat verward. Heb ook week in dezelfde kleding geleefd dag en nacht. Maar ik typ niet zo lekker.

MR_CHIP

Badass junkie
oei
jammer dat het mis is gegaan
maar niet nuchter ? wil zeggen nog een terugval ? ondanks de antabus (sorry als dit wat vreemd klink , geen idee hoe dat spul werkt .... )

Kordie

DF-koning
Dank jullie wel. Ik had reactie getypt maar ben nu ook niet nuchter, later nog maar ns naar kijken,

Het slapen ging zo slecht… en met drank heb ik goed kunnen bijslapen maarja. Alleen de eerste nachten maar daar knap je al van op.

vind het ellende. Was ook wat verward. Heb ook week in dezelfde kleding geleefd dag en nacht. Maar ik typ niet zo lekker.

Hoe gaat het nu met je Alinde?
Hopelijk weer een beetje in stijgende lijn met beter voelen en minder wijn?

Alinde

Badass junkie
Ik wil morgen weer stoppen, werd ook al mee gevraagd naar een meeting.

Het heeft ook fiets dwangmatigs bij mij , ff glas leeg, ff fles leeg. En zo’n lege fles vind ik dan ook iets moois, wat ik met de pindakaas pot helemaal niet heb. Juist omdat het niet meer mag denk ik. Eerder had ik dat niet met die flessen.

vandaag iets beter maar het ging niet best.

Manu76

Badass junkie
Ik wil morgen weer stoppen, werd ook al mee gevraagd naar een meeting.

Het heeft ook fiets dwangmatigs bij mij , ff glas leeg, ff fles leeg. En zo’n lege fles vind ik dan ook iets moois, wat ik met de pindakaas pot helemaal niet heb. Juist omdat het niet meer mag denk ik. Eerder had ik dat niet met die flessen.

vandaag iets beter maar het ging niet best.
Ben je gewoon gestopt met de Antabus?
Sterkte, want morgen zul je zeker weer zeggen dat je nog één dagje wilt zuipen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan