Tijd van bezinning - waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

_shikantaza

Badass junkie
Ik heb nog steeds dat werkboek niet omdat t ene boek niet matchte met het andere. Van CA en AA. Ik dacht dat er een stap was om het goed te maken met je naasten. Misschien kies ik niet steeds de goede woorden. Inmiddels weet ik dat het hele gezin toch nog open staat voor contact. En dan is niet alles vergeven en ik vraag ook niet om vergeving maar waar ik laatst dacht dat ik het definitief kapot had gemaakt blijkt dat niet zo te zijn. Vind het ook wel eng want geen contact vind ik vaak makkelijker dan contact herstellen. Veel vriendschappen zijn boos geëindigd.
En bij Brijder binnenkort een gesprek met de professional erbij van hoe verder.
Ik ben er ook niet bij gebaat als elke theevisite eindigt in schuld maar je moet ook niet doen alsof er niets gebeurd is. Maar daar helpen ze wel bij en t komt ook weer terug bij de stappen geloof ik.
Begin er maar gewoon aan. 12 stappen is 12 stappen. CA gebruikt het boek van AA. Vraag desnoods je sponsor om afdvies.

In stap 9 maken we 't goed met mensen die we schade hebben aangedaan.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb nog steeds dat werkboek niet omdat t ene boek niet matchte met het andere. Van CA en AA. Ik dacht dat er een stap was om het goed te maken met je naasten. Misschien kies ik niet steeds de goede woorden. Inmiddels weet ik dat het hele gezin toch nog open staat voor contact. En dan is niet alles vergeven en ik vraag ook niet om vergeving maar waar ik laatst dacht dat ik het definitief kapot had gemaakt blijkt dat niet zo te zijn. Vind het ook wel eng want geen contact vind ik vaak makkelijker dan contact herstellen. Veel vriendschappen zijn boos geëindigd.
En bij Brijder binnenkort een gesprek met de professional erbij van hoe verder.
Ik ben er ook niet bij gebaat als elke theevisite eindigt in schuld maar je moet ook niet doen alsof er niets gebeurd is. Maar daar helpen ze wel bij en t komt ook weer terug bij de stappen geloof ik.

En dit is precies waarom stap 9, stap 9 is. Daar ben je aan toe na stap 8. Geloof me, tegen de tijd dat je in stap 9 aankomt, kijk je zó anders tegen zaken aan.

En het meest belangrijkste nog wel. Je hebt eerlijk, zonder oordeel, leren kijken naar jouw aandeel in situaties. En dat gaat je helpen om op de juiste manier die banden te herstellen.
Je ziet beter waar jij zelf schuld hebt waar je eerst de schuld afschuift op anderen. En andersom zie je ook waar je juist geen schuld in hebt waar je zelf eerst jezelf heel veel schuld oplegde.

Zou je dit te vroeg in je proces doen, heb je deze inzichten niet. En dan maak je vaak juist meer kapot dan dat je aan het herstellen bent.

Ook dit is goed om met je sponsor te bespreken. Heb je contact met haar?

Alinde

Badass junkie
Nee heb gevraagd welke meeting zij bezoekt dit weekend want dan ga ik die ook doen maar geeft ze geen antwoord op.,

Meer kan ik ff niet zeggen ivm privacy. Heb wel actief geprobeerd.

Heel mooi uitgelegd dankjewel. Was zo verdrietig vanmiddag over contact broer. Hikken en snikken in de groep en t begon telkens opnieuw. Voelde ook fijn.

Sorry 1 ding las ik niet goed. Concreet sprak ik broer nu een week of 4 niet over dit alles. Ik kan niet zeggen broer als ik bij stap 9 ben dan bel ik…
Klinkt misschien ff bot maar hij wil wel nu in gesprek en niet over voetbal. Hij voelt zich rot.

misschien morgen iemand anders van mijn belijst bellen als ik Y niet hoor?

We moeten van brijder ook nu al een familie gesprek eind februari

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Nee heb gevraagd welke meeting zij bezoekt dit weekend want dan ga ik die ook doen maar geeft ze geen antwoord op.,

Meer kan ik ff niet zeggen ivm privacy. Heb wel actief geprobeerd.

Meestal werkt meerdere keren bellen wel. We zeggen weleens: het is een belprogramma, geen app-programma.

Als ze meermaals niet opneemt en niet op app reageert, zou ik misschien iemand anders zoeken 😅

Of hadden jullie al een band opgebouwd?

Heel mooi uitgelegd dankjewel. Was zo verdrietig vanmiddag over contact broer. Hikken en snikken in de groep en t begon telkens opnieuw. Voelde ook fijn.

Sorry 1 ding las ik niet goed. Concreet sprak ik broer nu een week of 4 niet over dit alles. Ik kan niet zeggen broer als ik bij stap 9 ben dan bel ik…
Klinkt misschien ff bot maar hij wil wel nu in gesprek en niet over voetbal. Hij voelt zich rot.
Nee, tuurlijk niet. Je kan niet mensen ontlopen tot je aan stap 9 toe bent haha

Waar ik je voor wil behoeden, is dat je te snel alles goed wilt maken. Zo'n band herstellen kost tijd. En laten we eerlijk zijn: de woorden van een verslaafde zijn vaak niet veel waard.
Hoe vaak hebben we eerder niet tegen onze naasten gelogen? Of ze dingen beloofd die we niet na (konden) komen?

Dat vertrouwen terugkrijgen kost tijd. En werkt vaak met daden, niet met woorden.

Het is een bekend patroon dat we alles zo snel mogelijk goed willen maken.

Als je contact wilt met je broer en eerlijk wilt vertellen wat er is gebeurt, zou ik dat zeker ook doen. En daarin mag je best eerlijk zijn over wat er in je omgaat of ging.

Maar probeer vooral over jouw ervaring of gevoelens te praten. En niet te richten op de ander. Dan gaat het vaak al snel richting schuld.

En praat hier misschien eens over met een fellow of sponsor vlak voordat je je broer belt. Door eerst even een fellow te bellen en dit uit te leggen, kom je waarschijnlijk in de juiste mindset om een open gesprek met je broer aan te gaan 😉

En dat kan dan al juist een eerste opstap zijn naar vertrouwen. En dat kan over tijd groeien. Maar echt de diepte in duiken over het verleden, zou ik even mee wachten.

misschien morgen iemand anders van mijn belijst bellen als ik Y niet hoor?

We moeten van brijder ook nu al een familie gesprek eind februari

Ja breid je netwerk wat uit zou ik zeggen. Zelf belde ik op een gegeven moment elke keer iemand anders. Daar ben ik nu ook van terug gekomen.
Ik heb nu zo'n vier fellows die ik echt geregeld bel. Minstens twee keer per week en sommigen om de dag of elke dag. Zo weten we van elkaar wat er speelt en kunnen we ook een beetje op elkaar letten. (En inmiddels zijn het gewoon hele hechte vriendschappen. Niet meer zomaar die ene fellow).

En daarnaast bel ik dan nog weleens een 'random' iemand. Iemand die het zichtbaar moeilijk had, een nieuwkomer als ik zijn nummer heb, of gewoon random iemand die ineens in m'n gedachten voorbij komt.

Alinde

Badass junkie
Dank je! Qua sponsor is ze telefonisch bereikbaar in de auto naar werk anders appen. Zal dit nog wel duidelijk vragen want misschien heb ik t niet goed begrepen, Liefst tussen 5 en 6 zei ze. Even verder op laptop

Alinde

Badass junkie
Ah ok dan bel ik morgen even een fellow die ik al ken. Hij kent het programma al heel lang en heel goed en had het vlg mij afgerond. Maar korte terugval. Die is wel bereikbaar altijd.

Broer dringt juist wel aan op die stap en ik probeeerde dat af te houden maar toen ging ie het appen. Goed dat ik hier nu even heel zorgvuldig mee omga. Want ik vroeg hem letterlijk dat gesprek nu niet te doen en vooral niet op app maar toen kreeg ik het op app.

Ik vind het programma wel steeds bijzonderder worden. Fijn ook dat bellen en niet groepsapps etc. Hoe doe je dat als je op kantoor zit, even in de pauze terugbellen? Overigens kent broer de 12 stappen vanuit zijn werk als hulpverlener. Maar hij is dan ook van copy paste en we beginnen bij 9. Thans Lucid.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ah ok dan bel ik morgen even een fellow die ik al ken. Hij kent het programma al heel lang en heel goed en had het vlg mij afgerond. Maar korte terugval. Die is wel bereikbaar altijd.
Inderdaad goed om met dit soort dingen bij de mensen aan te kloppen die al lang meedraaien. Hun netwerk is vaak groot binnen de meetings en weten dus vaak wel waar te zoeken.

Broer dringt juist wel aan op die stap en ik probeeerde dat af te houden maar toen ging ie het appen. Goed dat ik hier nu even heel zorgvuldig mee omga. Want ik vroeg hem letterlijk dat gesprek nu niet te doen en vooral niet op app maar toen kreeg ik het op app.

Overigens kent broer de 12 stappen vanuit zijn werk als hulpverlener. Maar hij is dan ook van copy paste en we beginnen bij 9. Thans Lucid.

Oh dat is wel vervelend zeg...
Ik zou hier zelf ook niet zo snel van weten hoe ik daarmee om kan gaan. (Dus ik zou er ook iemand voor bellen haha)

Ik vind het programma wel steeds bijzonderder worden. Fijn ook dat bellen en niet groepsapps etc. Hoe doe je dat als je op kantoor zit, even in de pauze terugbellen?

Ja dat ligt er bij mij heel erg aan. Vaak neem ik wel even op. Als het langere gesprekken worden, kap ik het wel even af en vraag of we op een ander moment verder kunnen bellen.

Lukt dat niet, kan ik vaak alsnog even een sms of appje sturen met de vraag of het dringend is.

Maargoed, ik heb veel flexibiliteit op mijn werk. Zolang het werk maar gebeurt, mag ik heel veel.

Alinde

Badass junkie
Voelde het al aankomen ging gister avond opeens mijn bed opruimen waar altijd zooi ligt en omheen ligt

Alinde

Badass junkie
Het is al laat ga maar lekker naar je bedje
Zegt dat wijf.

Ben letterlijk met mijn kop in de lege flessen gevallen van de week. Stonden er 20 ofzo en het leek wel kegelen.

En dan later bulten en blauwe plekken tegenkomen.

Ga zelf naar je bedje trut.

Alinde

Badass junkie
Kan morgen ochtend naar de huisartsenpost. Als ik vannacht weer onwel word mag ik ze bellen en gaan ze toch kijken voor ambu als ik goed begreep.
Veel water, veel zout nu.

Kan ik hopelijk ook even die tong laten checken en de blauwe plekken. Was goed idee gisteren om wel de vloer vrij te maken van scherpe dingen. Toch maar weer n bed zo

_shikantaza

Badass junkie
Bedoel oprecht hoe ga ik hier morgen mee aan de slag?
Hmm. Uitstellen tot je bij stap 9 bent gaat inderdaad ver. Ik vind de timing niet ideaal. Meestal worden dit soort gesprekken tegen het eind van een klinische behandeling of in de nazorg gedaan. @LucidLucy heeft al veel goeds gezegd. Luister, ga je niet verdedigen en verplaats je in de ander, en luister, luister, luister.

Ben je de nacht verder OK door gekomen?

Alinde

Badass junkie
Leek ook uitdroging.

straks met taxi naar huisartsenpost
Weet niet zeker of ik me nog meld vandaag want heel erg moe nu maar don’t worry

Alinde

Badass junkie
Ik ben okee, ik wil wegens privacy nu even denken wat ik schrijf maar had t zelf wel goed waarschijnlijk.

Herinner het me ook steeds minder.

Alinde

Badass junkie
Ze vond het te gevaarlijk om cold turkey te stoppen helemaal zonder benzo’s. Zit al op dag 3 natuurlijk maar v paar dagen lorazepam mee. Broer beheert het even.

moest daar in de wachtkamer ook steeds gaan liggen en de anderen moesten me ondersteunen naar de arts. Wel top arts maar wat een gedoe. Verder niet in de war vond zij ook niet. En licht koorts. Broer is nu hier thuis die gaat koken

Alinde

Badass junkie
Ik kan niet meer helemaal terughalen wat gezegd is maar het zou dus een insult geweest kunnen zijn vrijdgavond.

Verder wil ik dit topic voorlopig sluiten, doe maar vanavond om 23.59 uur.
Al die berichten dat ik niet echt wil, niet opschiet, niets durf, iemand moet bellen maar geen man, een vrouw moet bellen maar niet DIE vrouw. Koop ik een boekje is het net de verkeerde. Nee Alinde wil haar masker ophouden, die gaat stap 1 niet eens halen, die komt er nooit. Die loopt morgen weer met een tas wijn.
Heb je nog nog je sponsor niet gebeld? Waarom ga ja naar 3 meetings, niet naar 30? Je blijft al het hele jaar hangen in lettertjes en er gebeurt niks. Altijd met anderen bezig. Je bent zeker nog steeds niet bij stap 12?!

Met name de lolbroek die nu twee nicks gebruikt om zijn woorden kracht bij te zetten schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

Ik ga lekker herstellen van dat-wat-het-ook-was vrijdagavond. Reacties mogen nog vanavond.

Alinde

Badass junkie
Ik heb de post gerapporteerd om zo de mods te benaderen, hoopt dat dat de route is.
Of zo: @Mevrouw Pløp - zie boven.

Zou graag mijn topic tijdelijk sluiten per nu.

Laatst bewerkt:

Kaalkoppie

Niet dood, wel scam
Er zijn ongetwijfeld altijd meer mensen die je steunen en achter je staan. Ik in elk geval wel. Je mag trots zijn op je eigen doorzettingsvermogen<3

Alinde

Badass junkie
Ik heb een nieuwe username aangevraagd omdat mijn anonimiteit in gevaar zou kunnen zijn gekomen met de oude.

Hopelijk knap je snel op 😘.
Op mijn oude forum gaf je dan meestal je nieuwe identiteit niet openlijk prijs.

Dank je, we weten niet zeker wat het was, ik was alleen. Maar een insult als je cold turkey stopt met drinken is geen gekke gedachtengang. Dankjewel!!

Manu76

Badass junkie
Waarom wil je nu je topic sluiten?

Ik krijg vaker het gevoel dat je verschillende personen in je hoofd hebt en dat dat je grootste probleem is waarschijnlijk.
Soms ben je rustig en hulpzaam, soms hyper en zeer onrustig. Maar even van je afschrijven moet toch kunnen?
En ja, je bent snel iemand die anderen onder de loep neemt en zo zichzelf niet hoeft te analyseren, maar dat doen miljoenen mensen.

Sterkte en veel rust toegewenst (liefst zonder ongezonde middelen)

Alinde

Badass junkie
Ik wil even pauze okee.
Doe maar gewoon per direct anders want het heeft niet zoveel zin het pas vanavond laat te doen.
Fijne week.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Lieve Alinde,

Wat ontzettend rot dat je je nu zo voelt als dat je je voelt. In je laatste berichten lees in veel wantrouwen en m.i. is dat onterecht. Leden proberen je hier eindeloos te helpen en ja daar zit wel eens wisselend advies tussen.

Daarnaast kijken wij van een flinke afstand waardoor we soms ook patronen herkennen die je misschien minder herkent als je er middenin zit. Dat kan confronterend zijn, maar ik heb hierin naar jou toe nooit een vervelend woord gezien. En zeker niemand heeft ooit gezegd dat jij er nooit komt, dat je nog steeds niet bij stap 12 bent oid. Sterker nog, er is je aangeraden om de stappen rustig te doorlopen.

Je berichten op dit moment komen wat verward over en alsof je de grip op het hier en nu een beetje kwijt bent. Dat is waarom men je aanraadt nu iemand te bellen. We maken ons zorgen om je, iedereen gunt je een ander gevoel dan het gevoel dat je nu hebt.

Als je je topic echt dicht wil wil ik dat best voor je doen, maar niet vanavond laat. Ik wil graag vrij zijn om op mijn eigen tijd te gaan slapen. En veel liever zou ik zien dat je nu doet wat nodig is om voor jezelf te zorgen ❤️

Alinde

Badass junkie
Even kort vanuit mij, ik heb mogelijk een insult gehad zit onder de pammen.

ik wil helemaal niet bellen ofzo ik wil rust en soep eten.

gewoon pauze kan toch altijd gewoon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan