Ok, ik lees wat jullie schrijven. Zijn jullie in de veronderstelling dat de mensheid uit (geveinsde) onwetendheid handelt of uit perversiteit? Veganisten distantiëren zich van het overgrote deel van de mensheid. Is dat ook niet een tikkeltje arrogant? Ik bedoel, naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie voorouders vlees gegeten. Daar zijn jullie uiteindelijk een product van, om het maar even oneerbiedig te zeggen. Vergeet niet waar je vandaan komt, zegt men wel eens.
Onze voorouders hebben ook luizen gegeten. Ze hebben ook eeuwenlang menselijke offers gebracht, omdat ze cognitief nog niet ver genoeg waren om te bevatten dat je ook in abstracte zin een offer kan brengen en niet telkens een stamlid hoeft te onthoofden. Kortom, waarom zullen we kijken naar wat onze voorouders enkele miljoenen jaren deden? Hun leven en ons leven lijkt totaal niet meer op elkaar en we zijn generatie op generatie structureel slimmer dan de vorige generatie. Slavernij heeft ook miljoenen jaren lang een grote rol gespeeld en als je daar iets over zei werd je voor gek verklaard. Dat wordt inmiddels als moreel verwerpelijk gezien, wat viel er in dat aspect dan te leren van onze voorouders?
Dat distantiëren van de mensheid gaat wat mij betreft ook te ver; ik dineer dagelijks met mensen die vlees en kaas eten en melk drinken. Ik distantieer me zelf van dat soort consumptie, omdat ik het gewoon heel erg vindt wat die dieren wordt aangedaan. Zoals jij dat ook vindt, maar je bent naar mijn inziens te apathisch om je er mee bezig te houden en er ook echt wat mee te doen. Ik praat er verder alleen over als de gelegenheid zich voordoet, zoals in deze chat. Dat je ergens een andere mening over hebt, betekent niet dat je je meteen volledig distantieert van andere mensen. Het hele gesprek heeft verder ook helemaal niet met groepsidentiteit te maken. Wat kan jou het rotten wat een veganist denkt van jou of van zichzelf? Het gaat er toch om wat er inhoudelijk in een dergelijk ethisch vraagstuk aan kan worden gehaald en wat je daar van vindt? Dat er dan van arrogantie sprake is is helemaal niet relevant, of dat nou daadwerkelijk zo is of niet.
@Sally Tessio
Als ik jouw betoog lees krijg ik een beetje de rillingen, omdat je aan het preken bent voor eigen parochie. Natuurlijk zou het humaner zijn geen dieren te doden en geen vlees te eten, dat hoor je mij ook niet zeggen. Als een dier mishandeld wordt, en ik zie dit, natuurlijk grijp ik dan in. Maakt dat me hypocriet? Ja misschien wel! Ik ben alleen niet in de veronderstelling dat een betere wereld ''bij jezelf'' begint. Dat klinkt me te idealistisch, maar als mensen zo willen leven, vind ik het prima. Jij hebt duidelijk een andere levensvisie dan ik. Ik vind vlees lekker en daarbij ben ik in de veronderstelling dat het gezond voor je is, let it be. Laten we zeggen dat ik een egocentrische, onwetende, wegkijkende sadist ben en jij een wereldverbeteraar die zijn weerga niet kent. Of zal de waarheid ergens in het midden liggen?
En wederom haal je weer die groepsidentiteit erbij. Ik heb letterlijk geen enkele veganistische vriend. Ik zit in een aantal Facebook groepen waar ik nooit iets mee doe. Het enige 'veganistische' contact wat ik ooit heb ontmoet op een veganistische voedselbeurs spreek ik niet meer. Ik preek voor wat ik geloof en niet voor een ideologie waar ik aan toebehoor. Ik vroeg bijvoorbeeld eerder al waaruit jij haalt dat wij boven dieren staan. Behandel je iemand op basis van de macht die je over diegene uit kan oefenen, of op basis van hoe zijn/haar intelligentie zich verhoudt tot die van jou? Ik denk dat je een ander behandeld op basis van het respect voor wat die levensvorm kan voelen, kan denken en zelf wil. Daarin verschil ik bijvoorbeeld al van andere veganisten in de zin dat ik het doden van insecten veel minder erg vindt, omdat die geen centraal zenuwstelsel hebben en niet kunnen lijden zoals een veedier lijdt. Daarbij kunnen ze in zekere zin een bedreiging vormen. Dat betekent niet dat je buiten allerlei bijen maar voor de lol moet dood gaan slaan, maar het is voor mij dan al anders.
Wij verschillen inderdaad, want ik vind dat je veel te veel naar groepsidentiteit kijkt en niet genoeg naar de inhoud en het individu. Dat blijkt voor mij ook al uit je opmerking dat je vindt dat een betere wereld niet bij jezelf begint. Ik vind juist dat het bij jezelf begint. Eerst informeer je jezelf, probeer je op een rijtje te krijgen hoe jij wilt leven en voor jezelf en richting anderen te beargumenteren wat je ethisch verantwoord vindt. Door die dialoog bedenk je nieuwe argumenten als een ander je overvalt met een tegenargument, of laat je jouw ideeën vallen en implementeer je die van de ander als je er niks tegenin kan brengen. Als je eenmaal alles voor jezelf op een rijtje hebt en daar tegenover elk tegenargument op een eerlijke manier aan vast kan blijven houden, dan kan je de mensen om je heen gaan beïnvloeden met je ideeën.
De discussie sluiten door maar gewoon 'let it be' te zeggen is lekker makkelijk, aangezien jij niet degene bent wiens lijden afhangt van de discussies die hierover gehouden worden. Ik denk dat het moment dat je aangeeft dat je hypocriet bent goed duidelijk maakt aan welke kant je alliantie zou liggen als je niet te apathisch was om te handelen.