Ieder mens objectiveert levende wezens. Alleen legt niet iedereen die grens bij dezelfde diersoort. Sommige mensen zien alle dieren als lekkere hapjes en/of onderkruipsels. Anderen leggen de grens bij huisdieren, apen of koeien. Sommige mensen voelen empathie voor zoogdieren maar niet voor vissen. De meeste vegetariërs zullen ook niet wakker liggen als ze op een mier zijn gaan staan.
Ik kan me niet voorstellen dat een veganist een teek of parasiet-worm als gelijkwaardig aan de mens ziet. En bv plankton?
Verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van kweekvlees. Dat is vlees dat in een lab wordt gekweekt uit stamcellen. Er hoeft dus geen enkel dier voor gefokt of gedood te worden. Zouden veganisten en vegetariërs dat wel eten?
Als ik voor mezelf spreek: ik zou vlees gekweekt uit stamcellen wel weer eten, als dat op een gezonde/ethische manier gebeurt en als het te eten zou zijn. Ik denk niet dat ik opeens álles zou eten (sommige vleesgerechten heb ik nooit 'leren' omdat we thuis nooit veel vlees aten en vind ik ook niet erg aantrekkelijk), maar ik zou ineens zoveel meer keuze hebben op de menukaart in restaurants! Mijn hoofdreden om geen vlees te eten is het dierenleed dat ermee gepaard gaat. Dus ja, als dat aspect wegvalt...