1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veganism, wat vind jij ervan?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Mudita, 7 mei 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik ben een dromer. Ik hou van zulke alternatieve zienswijzen. Om daar bij stil te staan en over na te denken. Niet dat ik het klakkeloos overneem/aanneem als waarheid, want daarvoor moet het eerst mijn eigen beleving zijn. Maar ik stel me graag voor hoe iemand dingen totaal anders ziet. Maar daarnaast was de algehele boodschap waar, wat ik dan wel weer belangrijk vind.

Of iets wetenschappelijk gezien klopt interesseert mij meestal gewoon echt heel erg weinig haha. Kan ik ook niets aan doen, zo steek ik in elkaar. Word ik doodongelukkig van, alles verifiëren. Al hebben jullie ook wel weer gelijk dat zomaar dingen claimen niet oke is hoor, al had ik niet zulke heftige reacties verwacht. Nou ja heftig is ook weer overdreven. Maar ieder zijn eigen i guess.

Nu maar weer ontopic?

2. Fruitvlieg

Fruitvlieg Experimenterende gebruiker

Voor de mens is vlees een maaltijd, voor een dier zijn leven.

ZERO- vindt dit leuk.

3. Als je net gegegeten hebt, of als je niet wenst te kijken naar dierenleed, kijk dit filmpje dan niet!

Misschien is dit aanstootgevende content (In dat geval is het ook prima als dit wordt verwijderd), maar ik denk dat het vooral voor mensen zoals ik goed is om hiernaar te kijken. Ik sta namelijk niet stil bij het korte leven van zo'n kuiken. Hier draait mijn maag van om. Daarbij laat het me opnieuw nadenken over dit thema.

4. acht.zes

acht.zes Wijs gebruiker

Kuiken+ei+eierschil?

Voor welke afzetmarkt zou dit product bestemd zijn dan?

5. Mindless

Ja, dat ga ik dus even niet kijken hè...

Maar ik stond er laatst even bij stil dat 'hey, ik ben vegetariër!'. Ik eet al maanden geen vlees/zuivel meer en had het niet eens door. Blijkbaar heb ik er geen trek meer in/naar. Niet dat ik nu overal op etiketten ga kijken of er niet 0,01 procent dierlijke ingrediënten in voedingswaren zitten. Dat vind ik te ver gaan.

Maar moet zeggen dat ik me veel stabieler voel qua energie en nooit meer dat 'uitbuik' zware gevoel heb. Ik ga niet zeggen dat ik nooit meer een stukje vlees ga eten, maar dit bevalt me echt prima.

mikoz en Langspeelplaat vinden dit leuk.
  6. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

Ik eet nu ook een aantal maanden geen dier meer, ook geen producten waar dieren in zijn verwerkt en ik merk hetzelfde. Meer energie, niet meer loom voelen.. Mentaal voelt het ook beter, fijnere balans. :)

Mindless vindt dit leuk.
  7. Mindless

Het is eigenlijk ondenkbaar om weer terug te gaan naar de mate waarin ik vlees at. Dit lichte gevoel wil ik niet kwijt.

Moet er wel bij zeggen dat ik al tig jaren kamp met een gevoelige maag/darmen en dat dat nogal een motivator is om gezonder te gaan eten. Al heb ik dat toch jaren genegeerd omdat ik bepaald eten niet op wou geven... Ik denk ook dat ik het er erg moeilijk mee had gehad om zomaar ineens geen vlees/zuivel meer te eten. Nu is het mooi geleidelijk gegaan.

Ik blijf tegen de labeltjes "vegetariër", "veganist". Dat polariseert mensen alleen maar.

8. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

Alle buikklachten nu over?

Die labels zorgen vaak weer voor nieuwe sterke identificatie en verdeling, wat een onnodige bijkomst is. Stoppen met (onbewust) aanmoedigen van moord is genoeg (voor mij iig).

Fruitvlieg vindt dit leuk.
  9. Mindless

Ja, maar dat is omdat ik nu weet wat ik kan eten en wat niet (en daardoor hoewel gezond, vrij eenzijdig eet). Ga ik naar een restaurant of zo, dan kan het weer zomaar mis zijn omdat ik dan dingen eet die ik niet ken. Haalt helaas het plezier van alle etentjes bijna compleet weg... Iedereen kan eten/proberen wat 'ie wil en ik zit bij alles te denken kan ik dit wel hebben en heb ik straks niet weer extreme buikkramp en de hele nacht overgeven...

Bij mij is het niet kwetsen van dieren een (groot) bijkomstig voordeel. Maar in de eerste plaats eet ik geen vlees omdat ik mij lichamelijk (en ook geestelijk) daar gezonder door voel.

10. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

Oke, kan soms lastig zijn dus. Aan de andere kant: minder keuze, dus juist makkelijk :tongueout:

Haha bij mij is het juist precies andersom. Ben voor vrije wil voor ieder, zonder daarmee een ander te schaden. Dit begon te botsen met het feit dat ik nog steeds dieren at. Dus gestopt met dieren eten. Nu m'n wil en acties meer in lijn zijn met elkaar voel ik me beter in het geheel.

11. Mindless

Snap ik. En het is ook niet een kleine bijkomstigheid voor mij dat dieren niet gekwetst worden hoor. :wink: Ik hou van dieren en zie ons mensen als degenen die de verantwoordelijkheid hebben om ervoor te zorgen dat dieren naast ons op deze aarde een goed bestaan hebben.

Maar als mijn eigen gezondheid niet goed is, dan werkt dat ook negatief door in alle andere aspecten van mijn leven en omgeving. Dus vandaar dat dat mijn grootste reden is.

Maar ach, uiteindelijk is het beide waardevol.

mikoz vindt dit leuk.
  12. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer! :grin:

13. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Dat heb ik ook, vooral dat het minder zwaar wordt. Terwijl ik ook nog steeds dingen eet zoals (vegan) ijs en chocola etc. Eet nu eigenlijk altijd vegan tenzij het moeilijk is op vakantie. En ik bestel nog wel 1x in de 2 maanden een pizza met kaas omdat er geen andere optie is hier, maar binnenkort komt de New York Pizza met vegan pizza's dus is dat probleem ook weer opgelost. Doordat er telkens nieuwe vegan producten bij komen wordt het alleen maar makkelijker (:

Wat ik dus enorm frustrerend vind is dat er op mijn werk altijd 2 hondjes rondlopen van mijn baas waar iedereen gek op is en dat er dan op de lunchtafel gewoon allemaal vlees en vis ligt... Ik weet dat niet iedereen zomaar de koppeling maakt dat dat ook dieren zijn want dat zijn we natuurlijk allemaal afgeleerd met zijn allen, maar ik vind het elke keer best pijnlijk. Probeer er maar niet over na te denken want daar schiet ik natuurlijk ook niks mee op, maar ja. Frustrerend.

Oh ja: wat ik wél leuk vind, dat steeds meer mensen in mijn omgeving vega/vegan proberen te eten, al is het maar af en toe, zelfs de grootste vleeseters. Daar word ik blij van (:

14. Mindless

Ja, er lijkt echt meer bewustheid te komen in wat we eten. En meer openheid om andere dingen te proberen.

Ik denk dat er een tijd komt dat wanneer kinderen wordt verteld dat er ooit rijen aan dode beesten lagen opgesteld in supermarkten, dat ze dit letterlijk niet zullen geloven. Eerst zag ik niet hoe absurd dit eigenlijk is, maar het is alsof na langere tijd geen dierlijke producten eten er een soort sluier wegvalt voor je ogen.

Hoewel ik er zelf een afkeer voor heb gekregen, kan ik niet oordelen over mensen die wel vlees eten. Ik heb dit zelf ook praktisch mijn hele leven gedaan en toen voelde dat meestal ook niet verkeerd. Het is gewoon de omgeving waarin je komt en je neemt dat over.

Maar respect voor de mensen die open staan voor minder vlees eten en vegetarische opties een kans geven. Het hoeft ook allemaal niet in 1 keer te veranderen en zou nooit geforceerd moeten worden.

15. Fruitvlieg

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik dit een mooie observatie vind en ik ben het er mee eens. Het is een mooi streven om levende wezens niet te schaden. Zelf eet ik reeds 14 jaar overwegend (dus niet altijd helemaal!) vegetarisch. Het niet labelen van anderen of jezelf als zodanig kan ook voor jezelf een stukje stress ontnemen, want 'ben' je dan in 1x geen vegatarier meer als je een keer een stukje vis of vlees eet? Alsof je dan 'gefaald' zou hebben als vegetarier, terwijl je al jaren (of maanden, weken of dagen) met een goede intentie je best doet! Onnodige kopzorgen over een onnodige identificatie en label. Een goede intentie is alles wat je kan hebben. Trachten ernaar te handelen is alles wat je kan doen. Hoe dan ook een mooi en krachtig iets.

Ten tweede is het een mooie discussie hier, ook over het lichamelijke aspect. Ik eet sinds een tijdje steeds vaker veganistisch en ook ik heb inderdaad een lichter en schoner gevoel.Het is ook meer in overeenstemming met mijn intentie om geen levende wezens te laten lijden en dat voelt natuurlijk goed.

Ten laatste merk ook ik dat geen vlees eten steeds meer terrein begint te winnen. Een mooi voorbeeld hiervan is het aanbod in vleesvervangers: toen ik net vegetarisch trachtte te leven, leefde ik op kaassoufle's en vage worstjes uit de reformwinkel, nu zie je door de vegaschnitzels het soyabos niet meer! De intentie om geen levende wezens te schaden wordt steeds collectiever en daardoor krachtiger! Het geeft hoop en moed. Namaste!

Laatst bewerkt: 10 apr 2018
  16. acht.zes

acht.zes Wijs gebruiker

Sorry als ik iemand beledig.

Maar in gesprek met vegetariërs/veganisten krijg ik altijd net zo'n gevoel als dat er jehova's voor de deur staan. Ze voelen zich verheven boven hen die wel vlees eten, en uiteindelijk moeten we allemaal 'bekeerd' worden tot hun geloof. (ze streven naar een wereld waarin niemand vlees eet)

het maakt mij echt niet uit wat iemand gelooft of wat zijn/haar overtuiging is maar dat gepreek dat geen vlees eten de toekomst is voor de gehele mensheid gaat mij te ver., net zoals ik die gasten niet trek die je proberen te bekeren aan de voordeur.

even een zijstraat. Insecten eten wordt de toekomst genoemd, zowel veel duurzamer dan vlees als land/tuinbouw. Mag dat wel van de veganist? Insecten zijn per definitie toch ook dieren.

Laatst bewerkt: 11 apr 2018
    Langspeelplaat en Roze olifant vinden dit leuk.
  17. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter Donateur

Vind het ook wel jammer dat sommige vegetariërs/veganisten deze houding hebben. Gelukkig echt niet allemaal hoor. Ik eet zelf al heel lang amper tot geen vlees meer maar ik bemoei me niet met andermans keuze, vind dit iets wat iedereen voor zichzelf moet weten.

Ik heb geen flauw idee hoe de gemiddelde vegetariër/veganist over insecten eten denkt eigenlijk. Ikzelf zal ze niet zo snel gaan eten, insecten zijn inderdaad per definitie gewoon dieren, maar omdat het zo duurzaam is ben ik in het algemeen niet tegen het idee.

acht.zes vindt dit leuk.
  18. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Sommige mensen zijn inderdaad best wel afkeurend en ik vind dat ook storend. Zat eerst in een vegan groep op facebook maar ben er om die reden uit gegaan. Ik snap de frustratie best wel (obviously), maar je bereikt er meestal het tegenovergestelde mee. Ik merk dat ik makkelijker met mensen erover in gesprek raak wanneer ik er gewoon relaxt over ben.

En ik denk dat er altijd mensen zullen blijven die het geen probleem vinden om dieren te eten en tja, hoe zuur ook (voor mij dan, of nouja, voor de dieren), dat moet ook oké zijn. Mensen verschillen nu eenmaal van mening en dat gaat altijd zo blijven. Laten we er dan op zijn minst voor zorgen dat deze dieren goed verzorgd worden.

Ik vind insecten ook dieren, maar ik kan niet ontkennen dat ik wel eens een mug dood klap :') #calltheveganpolice

Roze olifant vindt dit leuk.
  19. Mindless

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik was al nooit van plan om insecten te eten en nu ik een tijd lang geen vlees eet is de gedachte daarbij nog ongemakkelijker. Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar het is bij mij niet alleen een mentale keuze, maar er is nu ook een bijna fysieke afkeer tegen dierlijke etenswaren. Waarschijnlijk heeft niet iedereen dat. Het maakt het wel heel makkelijk om het "vol te houden".

20. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Dat heb ik dus vooral bij gamba's. Gad-ver-damme. Je hebt een héél dood dier in je mond. Ooit was ik 22 jaar of zo en at ik geen vlees meer maar nog wel eens vis, en toen zei iemand tegen me toen ik er net eentje in mijn mond had, en daarna heb ik nooit meer vis gegeten.

21. Mindless

Ja, ik wou vroeger al nooit de vorm van het dier wat ik at herkennen. Maar nu zie ik in een stuk vlees dus ook het dier terug... Wat samen met de geur vaak een soort walging bij me oproept nu.

Gezellig iemand was dat trouwens haha. "Hee leuk feitje, wist je dat je nu een héél dood dier in je mond hebt?" Èèèèn... weg eetlust. :kots:

22. acht.zes

acht.zes Wijs gebruiker

Ooit eens iets besteld in Frankrijk maar wist niet wat. Toen kreeg ik dus een mega tong op m'n bord, duidelijk te herkennen, denk van een varken of rund. Na van de verbazing bekomen te zijn gewoon opgegeten, was best lekker.
    Kikkerbilletjes zijn ook zo herkenbaar, duidelijk dieren op je bord maar oh, wat zijn die lekker.

Voor mij maakt het dus niet uit hoe iets er uit ziet qua eten. Smaak en structuur zijn de enige criteria.

23. Roze olifant

Heel herkenbaar hoor en volgens mij is dit vrij normaal, die ontwenning. Mijn moeder (doorgewinterde vegetariër vanaf d’r puberteit) heeft ooit een hamburger gegeten die - nadat ze hem al binnen had - niet vegetarisch bleek en is letterlijk ziek geweest van het idee. Klinkt vrij overdreven maar het idee van het eten van dieren kan echt onsmakelijk worden - de één heeft dit wel wat meer dan de ander denk ik. Het is eigenlijk wel een pre inderdaad als je de intentie hebt om minder vlees te gaan eten want het maakt het een stuk minder lastig om er van af te blijven.

Mindless vindt dit leuk.
  24. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Het probleem is dat het hier om levens gaat. Echte levende wezens van vlees en bloed zoals wij. Die een geboortedag hebben en sterfdag (die overigens bij hun al vast staat) net zoals wij. Die huilen van verdriet als hun jongen worden weg genomen. Die krijsen van angst als ze vergast worden of richting de slachtkamer moeten.

Ik ben zelf geen type die andere overhaalt, echt niet. Het maakt me de laatste tijd vrij weinig uit wie wat doet. Heb afgelopen vrijdagochtend ook een eitje gegeten in tijden omdat het in die situatie erg vervelend en lastig was.

Maar het lijkt alsof mensen die vlees eten totaal hun compassie zijn verloren voor dieren in een slachthuis. "Laat iedereen lekker eten wat ze zelf willen". In de ogen van sommige eet je gewoon vrienden weg. Wees bewust wat je eet.

Nogmaals ik haal men niet meer over maar ik vind dat veganisten wel degelijk recht hebben om mensen te overtuigen.

Ik ben ook veganist geworden omdat er maar één echt goed argument tegen is; het smaakt lekker.
    Ik wil niet de zak zijn op deze wereld die dat boven al het andere trekt. Ik probeer hiermee mijn steentje bij te dragen.

Blijf maar terug komen hier :)

Fruitvlieg, Mindless en ZERO- vinden dit leuk.
  25. MacLeod

MacLeod Admin Medewerker Beheerder

Wat denk je hiervan? :wink:

(Warning: wellicht niet voor iedereen een geschikt filmpje...)

26. acht.zes

acht.zes Wijs gebruiker

Tja.

Er wordt net gedaan of eten en gegeten worden een asociale bezigheid is, maar de natuur draait daar al honderden miljoenen jaren op.

Dit los gezien van het feit dat er nog vele verbetering mogelijk is in de vleesindustrie.

Albedo vindt dit leuk.
  27. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Holy shit, ik heb een hoop rare dingen gegeten maar dit zou me toch net een stap te ver zijn. Vooral omdat je ook meteen botten, vacht en alles opeet.

28. Psychedelibee

Niet lullig bedoelt, maar het is denk ik goed dat je helemaal geen vlees meer eet dan. Want het is eigenlijk best hypocriet om alleen vlees te eten waarvan je het dier niet herkent.

Niks naar jouw persoonlijk, maar zo gaat het wel in onze maatschappij, we lijken te willen vergeten waar vlees vandaan komt. Ik eet zo goed als alles, maakt me niet uit of ik het dier er in kan terug herkennen en maakt me dan ook niet uit of het een knuffelbaar dier is of niet.

Toevallig gisteren alpaca gegeten en ga ergens de komende dagen waarschijnlijk cavia eten (je krijgt dan dus ook gewoon een hele cavia op je bord).

Voordat de extremelingen me nu gaan veroordelen, ik heb mijn vlees consumptie al met zo'n 70% verminderd en ben van plan dit geleidelijk naar zo goed als nul te brengen. Maar zo lang ik nog vlees eet vind ik het hypocriet als ik wel een koe zou eten maar niet een cavia, hond of weet ik het wat. Koeien zijn net zo goed levende wezens en eigenlijk ook best schattig.

29. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

:sweatsmile: (ik weet dat je bedoelt dat je geen vacht en botten wilt eten, maar toch, in het filmpje herken je het dier)

30. Psychedelibee

Haha, scherp.

Maar inderdaad, vacht en botten gaan me net iets te ver, maar verder eet ik echt alles. En heb ook al teveel aparte dingen gegeten om hier op te noemen.

31. Mindless

Het is ook krom en hypocriet. Maar dat is het ding met zaken waar nog niet veel bewustheid over is. Los daarvan vind ik het niet zo raar dat mensen vlees eten maar liever niet zien wat ze eten. Vlees eten is er namelijk van kinds af aan met de paplepel ingegoten (sort of :sweatsmile: ). Hoewel men daar (lichamelijk en geestelijk) op ingestemd is en dat lekker vindt, kan men alsnog een gevoel van aversie hebben bij het zien van een dood dier (niet zo gek vind ik). Die twee zaken kunnen conflicterend zijn en daarom kan men ervoor kiezen wel vlees te blijven eten, maar liever niet te zien dat het wel degelijk een dood dier is op je bord. Iedereen heeft daar zijn voorkeur in en maakt zelf de keuze over hoe snel dat proces van bewustwording gaat. En dat is ook hoe het zou moeten zijn. Iedereen bepaald zelf hoe men daarmee omgaat. En als men ervoor kiest vlees te blijven eten: ook oké. Maar er is imo wel altijd dat proces van bewustwording dat je uiteindelijk niet echt kunt tegenhouden, maar waar je wel zelf in beslist hoe eerlijk je daarin bent tegenover jezelf. Daar gaat het denk ik om.

Ik eet ook trouwens helemaal geen vlees meer.

Psychedelibee vindt dit leuk.
  32. Psychedelibee

Ik snap het ook wel hoor, maar vind dat uiteindelijk iedereen zich wel bewust zou moeten zijn van het feit dat je een dood dier eet. Dat het proces om daar te komen voor iedereen anders is, is natuurlijk helemaal prima.

In sommige landen of stammen slachten ze hun eigen dieren voordat ze die eten. Ik kan niet ontkennen dat ook ik dat moeilijk vind om te zien, maar ik heb er wel respect voor aangezien ze in ieder geval weten waar hun eten vandaan komt. Ondanks dat ik dat moeilijk vind om te zien heb ik dan eigenlijk nog meer moeite met van die verwende westerse mensen die daar dan heel moeilijk over gaan zitten doen terwijl ze zelf ook vlees eten.

mikoz en Mindless vinden dit leuk.
  33. Fruitvlieg

Er zijn op de een of andere manier altijd vleeseters die zich 'aangevallen' voelen omdat ze vlees eten. Ik voel me in ieder geval nooit 'aangevallen' omdat ik geen vlees eet.

Need I say more?

mikoz vindt dit leuk.
  34. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

wauw deze vind ik echt zo goed :heartsuit:

35. Vleeseters zijn hufters huh?

36. $crim

$crim Belezen gebruiker

Als dieren slim genoeg waren om ons allemaal in kooien te stoppen, op te eten, en voor andere dingen gebruiken zouden ze het ook doen.

Top of the food chain, biatch.

37. Roze olifant

(D.A. Stapel, 2011)

Heb nog ooit een keer les gehad van die man, bleek zelf de grootste hufter van al te zijn. :sweatsmile:

Sommige dieren misschien wel ja, wie weet, maar maakt dat wat uit voor of het al dan niet moreel juist is?

38. $crim

$crim Belezen gebruiker

Soort van, ja. Wij mensen zijn misschien dan wel iets te ver gegaan hiermee maar, dieren eten elkaar toch ook gewoon op?

Zelf koop ik wel alleen vlees met zo'n beter leven tag op de verpakking, want ja, idk. Ik vind vlees eten echt geen probleem en voel me er helemaal niet schuldig bij zolang ik weet dat het dier op een humane manier geslacht is en tenminste nog een beetje een chill leven heeft gehad. Ik zou bijv. geen dier eten dat halal geslacht is want dat is gewoon onnodig bruut.

39. Roze olifant

Ik zie zelf het probleem ook niet zozeer in het eten van vlees opzich (hoewel ik dat persoonlijk ook gewoon niet zo'n fijn idee meer vind), maar inderdaad op de inhumane manier waarop dieren behandeld worden gedurende hun korte leven. Goed dat je er bewust bij stil staat wat voor vlees je koopt.

$crim vindt dit leuk.
Laden...

Deel Deze Pagina