1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veganism, wat vind jij ervan?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Mudita, 7 mei 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Jawel.
    Ik eet zelf ook geen dierlijke dingen, maar ik merk zelf geen verschil met toen ik nog wel vlees at.

Don't believe the hype

Avīci vindt dit leuk.
  2. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

@Avīci Ik heb persoonlijk meer energie sinds ik veganistisch ben gaan eten. Een tegengeluid horen is inderdaad goed, als die ervaringen er ook zijn. Ik vrees dat mensen verschillend op diverse diëten reageren en hun dieet soms natuurlijk ook niet goed samenstellen. Het zal dus verschillen van individu op individu.

Ben het verder wel eens met @Iskra dat veganisten doorgaans veel te makkelijk doen over het maken van de switch naar niet-dierlijke consumptie. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee gehad, maar er zit een hoop uitzoeken bij wat je allemaal mist en voor een veganistisch alternatief moet vervangen. Mijn ervaring is dat je in het begin veel hetzelfde eet als je niet zo'n creatieve en experimentele persoonlijkheid hebt.
    Daarbij is uit eten gaan met een reguliere groep mensen doorgaans vrij kut en eet je vrijwel nooit iets waar je echt oprecht zin in had. Je kan natuurlijk moeilijk iedereen meetrekken naar een veganistisch alternatief als je iets gaat doen met een groepje alleseters. Ik heb zelf slechts enkele veganistische vriendinnen, dus die vormen de enige mogelijkheid om eens naar een mooi veganistisch restaurant in Amsterdam te gaan. Het is mij überhaupt niet gelukt om langdurige relaties op te bouwen met idealistische veganisten die zich helemaal niet meer kunnen verplaatsen in de keuzes van anderen.

ZERO- en Avīci vinden dit leuk.
  3. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik ook (meer energie), maar vooral: nooit meer een zwaar gevoel op de maag. Nooit meer uitbuiken. Geen last van lucht in de buik en zo.

Het kan ook nog zijn dat sommige mensen (lichamen) meer tijd nodig hebben in het switchen naar een vegetarisch/veganistisch dieet. En wat je zegt: hoe goed stellen mensen hun dieet samen? Zorgen ze er (tenminste) voor dat ze hun B12 binnenkrijgen?

Ik heb er dus ook weinig moeite mee gehad, dus neig ik al gauw te zeggen dat de overstap naar niet-dierlijke consumptie niet zo moeilijk is. Maar dan spreek ik dus slechts vanuit eigen ervaring. Veel uitzoeken? Dat valt toch wel mee?

Dat is wel zo. In mijn geval was dat ook al zo voor de switch. Ik hecht vrij weinig waarde aan of mijn eten creatief, afwisselend of zelfs lekker is. Ik zorg ervoor dat ik gezonde dingen eet, maar eet vrij eentonig en zonder poespas. Ik spendeer zo weinig mogelijk tijd in de keuken en eten is gewoon geen big deal voor mij. Maar ik voel goed aan dat wat ik eet goed voor me is.

Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer opties voor niet-vleeseters zullen gaan komen. Maar dit is nu nog wel een lastig iets ja.

Sally Tessio vindt dit leuk.
  4. Sally Tessio

Yep, dat herken ik ook, zelf als ik er echt een enorme linzensalade met alle toeters en bellen induw.

Dat zou goed kunnen ja, dat weet ik niet zo goed. Het is ook maar net de vraag hoeveel waarde je aan de smaak van eten hecht. Iedereen doet dat natuurlijk wel, maar er zullen wel verschillen zitten tussen mensen die wat in willen leveren - ik zeg overigens niet dat je per definitie in hoeft te leveren als je veganistisch gaat eten - en mensen die dat bakje tiramisu gewoon niet willen laten staan.

Wat het dieet deel betreft mag je er toch vanuit gaan dat men in ieder geval het welbekende B12 supplementeert. Verder is het inderdaad geheel afhankelijk of iemand er een beetje bij nadenkt en goed weet uit welke producten je bijvoorbeeld eiwitten kunt halen.

Ik hecht er wel veel waarde aan om wat gevarieerder te eten en redelijk strikt voor mezelf dat ik dagelijks de juiste hoeveelheden van verschillende voedingsstoffen binnenkrijg. Met name vanwege het gevarieerder eten ervoer ik het switchen wellicht als wat meer werk dan jij dat deed. Ik was enkele jaren geleden echter ook een stuk minder zelfstandig, dus dat kan zeker een rol gespeeld hebben.

Absoluut, het aantal mensen dat met vegetarisch en veganistisch eten bezig is lijkt enorm te stijgen, afgaande op wat ik om me heen zie en hoeveel vaker je erover hoort. Voor nu is het wel nog irritant, ja. Er is meestal wel wat tussen te vinden, maar er moet geregeld dan toch nog iets uitgehaald worden of je had überhaupt gewoon op wat meer opties gehoopt. Tijdens het uit eten gaan cheat ik ook nog weleens als er een niet-veganistisch ingrediënt in een gerecht blijkt te zitten. Waar ik me erg aan stoor is dat er in principe altijd kaas over een salade, een burrito of iets anders wordt geflikkerd, alsof het een vanzelfsprekendheid is dat je dat erop wilt. Dit geldt ook wanneer het helemaal niet bij het gerecht staat aangegeven.

Iskra en Mindless vinden dit leuk.
  5. Casaan

Casaan Belezen gebruiker

Weet je wat ik mis in deze discussie over veganisme?
    De ecologische footprint.

Waarom gaat het altijd over dieren welzijn terwijl het welzijn van de planeet feitelijk veel belangrijker is. Zonder planeet geen dieren, zonder planeet geen veganisten.

6. Sally Tessio

@Casaan Is een minder bekend probleem voor iemand die zich er niet in verdiept, waardoor het minder ter sprake komt. Dierenleed is obvious voor iedereen. Het dier belandt immers niet keurig gesneden in plastic verpakking in de supermarkt omdat het de dood in is geliefkoosd.

Klimaatproblemen door toedoen van het methaangas dat afkomstig is uit de voormaag van runderen is voor een leek een onbekend probleem of niet vanzelfsprekend. Hopelijk komt daar verandering in want het speelt inderdaad een enorme rol in de vernietiging van onze planeet, met name in het Amazonegebied.

Binnen de veganistische subcultuur wordt de schade die wordt aangericht aan de planeet door toedoen van vlees-, vis- en melkconsumptie vaak benoemd. Het is onderdeel van de drietrapsraket 1) gezondheid, 2) dierethiek, 3) milieuethiek. Daar wordt het naar mijn inziens dus niet genegeerd, al wordt daar ook meer op dierethiek gefocust. Uiteindelijk komt het leed van massa's levende, onschuldige en bewuste organismen, die hier en daar raakvlakken hebben met mensen, toch dichterbij dan een veel afstandelijker concept zoals de 50+ gigaton CO2 die per jaar wordt uitgestoten.

ZERO- en Mindless vinden dit leuk.
  7. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

In de documentaire Cowspiracy wordt daar ook over gesproken als ik mij niet vergis.

Sally Tessio vindt dit leuk.
  8. Sally Tessio

@Iskra Yep, daar gaat praktisch de hele documentaire over.

9. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Eerder in de discussie is dit wel ter sprake gekomen hoor.

Voor mij is het klimaat trouwens minstens zo belangrijk geweest als dierenleed om de stap te maken naar vegetarier.

De Dunne vindt dit leuk.
  10. DaveHagen

DaveHagen Newbie

Ik ben tegen het Veganisme

acht.zes, Albedo en Avīci vinden dit leuk.
  11. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Eieren en melkproducten zorgen eigenlijk voor meer dierenleed dan vlees...

12. Sally Tessio

Lol, legit braindead.

13. DaveHagen

DaveHagen Newbie

Is ook lekker aardig, en als je van plan bent mij aan te vallen vanwege mijn mening: De mods zijn hier overal, en plus ik kan zo een pb naar ze doen

14. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis!

Rustaaaaagh!

15. Misbruik

Misbruik Bewuste gebruiker

Ik vind veganisme in de zin van het niet accepteren dat dieren dat moeten ondergaan heel netjes.
    Alleen zelf lig ik er niet wakker van, eet bijna alleen maar 'kipburgers'en krokant snitzels die zijn in mijn ogen niet te beschouwen als vlees. 'Biefstuk/Tataar echt vlees vind ik taaie meuk.

16. Sally Tessio

Sorry, maar als je zoiets zegt zonder dat op enige manier te beargumenteren dan zet je jezelf meer voor gek dan dat ik dat doe. Ben je van plan om er nog een paar redenen achteraan te plakken of ga hou je het bij deze one liner?

17. Avīci

Avīci Experimenterende gebruiker

Die opmerking vond ik humoristisch. Het idealistische geleuter van de veganisten mag continu worden verkondigd. Maar zodra iemand zijn ongenuanceerde mening geeft over veganisme, ga je op je achterste poten staan. Je kan jezelf ook eens wat minder serieus proberen te nemen i.p.v. continu inhoudelijk in proberen te gaan op alles wat wordt verkondigd. Als je dit wel doet ga je een zwaar leven tegemoet.

18. Sally Tessio

"Lol, legit braindead" is inderdaad een buitengewoon inhoudelijke reactie. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt en maakt de meest onlogische opmerking op basis van mijn reactie op DaveHagen. Een dergelijke opmerking maakt mijn leven juist een stuk minder zwaar en meer enjoyable.

Je punt over het idealistische geleuter van veganisten geeft eigenlijk exact aan waarom ik die opmerking maakte richting DaveHagen. Je plaatst namelijk niet zo'n bericht als DaveHagen plaatste als je niet verbitterd bent over veganisten zelf in plaats van veganisme als idee. Anders kom je wel met een zinnig argument waarom het een slecht idee is, nietwaar? Als je het onderscheid niet kunt of wilt maken tussen een groep en een idealistisch idee dan vind ik het best op zijn plaats om een slappe one liner tegemoet te komen met een slappe one liner. Maar kennelijk wordt dat weer tegemoet gekomen met een zwak dreigement dat er op elk moment aan de bel van een mod getrokken kan worden. Jesus, dan moet je wel echt een flinterdunne huid hebben.

Als je omhoog scrollt dan is duidelijk leesbaar dat er op een gebalanceerde manier over het onderwerp wordt gepraat en dat er helemaal geen noodzaak is om "het ideologische geleuter van veganisten" de kiem in te smoren. Teksten als "don't believe the hype", "de switch is moeilijker dan veganisten doen voorkomen" en "uit eten gaan is irritant" vallen hierboven allemaal te lezen. Dus ja, ik mis de aanleiding om met 'ideologisch geleuter' op de proppen te komen.

Memento vindt dit leuk.
  19. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Ik lees hier over methaan door rundvee maar er wordt niks gezegd over landbouw?

Landbouw neemt echt gigantisch veel ruimte in en die ruimte wordt ontrokken aan de natuur. En al dat groente en fruit dat we eten wordt platgespoten met gif, die het beetje natuur dat er nog rest vakkundig uitmoordt.

Maar daar hoor je geen veganist over.

20. DaveHagen

DaveHagen Newbie

Jij noemde my braindead omdat ik tegen het Veganisme ben, en dat pik ik absoluut niet, dus jij zet jezelf nu voor gek door mij aan te vallen

21. Sally Tessio

Zorg je er wel voor dat je genoeg jodium op je wonden smeert voordat je gips aan laat leggen?
    Ik noem je braindead omdat je met een loze kreet komt die hoogstwaarschijnlijk afkomstig is van een soort aversie tegen mensen die een veganistisch dieet volgen in plaats van het idee zelf. Ook met deze reactie geef je er in ieder geval geen blijk van dat je serieuze argumenten klaar hebt liggen waarom het idee an sich iets is om op tegen te zijn.

Dit wordt best weleens genoemd, maar in principe niet vaak omdat het vrij gemakkelijk aan de kant kan worden geschoven. De hoeveelheid planten/groenten die verbouwd worden voor veedieren in een poging ze vet te mesten en na een paar jaar te slachten is namelijk veel groter dan de teelt die voor mensen bedoeld is. Zo lopen er een miljard runderen op onze planeet rond die dagelijks tussen 40 en 100 kilo (kortom, tussen 40.000.000.000 en 100.000.000.000 kilo per dag) voer eten, waaronder mais, bieten, soja, tarwe, etc. Daarbij trechtert een koe tussen de 60 en 100 liter water per dag weg.
    Als je bezorgd bent over de gigantische ruimte die wordt onttrokken aan de natuur dan kun je deze producten dus beter zelf consumeren, want dat is veel efficiënter dan een koe 20.000 kilo voer per jaar en 30.000 liter water per jaar te laten verorberen om het dier dan na een paar jaar te slachten.

Casaan, mikoz en ZERO- vinden dit leuk.
  22. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Dus de verantwoording ligt bij degene die een reactie geeft op de opmerking ipv degene die de opmerking zelf maakt? :P

23. DaveHagen

DaveHagen Newbie

Bruh, wie begon mij aan te vallen op mijn mening? Dit is trouwens geen chatforum, maar ik zal wel even jouw bericht melden omdat het een ongepaste opmerking is jegens mij of wie dan ook, fijne avond nog

24. Avīci

Je hoeft je frustratie niet op mij te botvieren. Maar doe vooral lekker moeilijk... Jij bent een soort Sylvana Simons van DF. De boodschap is goed, maar deze komt niet over omdat je ten alle tijden je gelijk wil halen, wat er uiteindelijk voor zorgt dat men jou ziet als een vervelende betweter. Maar doe vooral wat je niet laten kunt.

Ja zeker. Je kan het interpreteren zoals je wilt. Als je een bepaalde geldingsdrang hebt, dan ga je hier met gestrekt been in, zoals je hierboven kunt lezen. Je kunt er ook voor kiezen om wat gematigder een discussie aan te gaan, wat dan automatisch leidt tot een discussie waar beiden partijen iets aan hebben. Natuurlijk staat het iedereen vrij zijn/haar punt te maken, maar ik krijg zo het gevoel dat Lally Tessio zichzelf liever hoort praten, omdat... Ja, daar valt over te speculeren.

Laatst bewerkt: 12 sep 2018
  25. Sally Tessio

Frustratie botvieren op jou? Als je ooit een redelijke discussie gevoerd hebt dan weet je dat je best direct of wellicht confronterend - indien je dat zo opvangt - mag zijn. Ik ga niet voortdurend emojis spammen op elk moment dat ik iets typ om aan te geven wat voor uitdrukking ik ergens bij heb of hoe ik iets zeg, zodat jij je maar niet aangevallen voelt. Dat betekent niet meteen dat ik mijn frustratie op je botvier als ik je beticht van het maken van een zeer onlogische opmerking. Als je je zo snel aangevallen voelt dan denk ik dat jij meer weg hebt van Sylvana Simons en haar censuurpolitiek dan ik.

Mijn opmerking richting DaveHagen is overigens niet netjes, dat begrijp ik zelf ook wel. Maar ik vind niet dat je altijd netjes hoeft te zijn. Als ik met een groep maten ergens over aan het praten ben en iemand gooit een DERP opmerking ertussen zonder verder ook maar iets van uitleg te bieden dan krijgt hij ook een uitbrander. En soms ben ik diegene die aan het langste eind trekt en word ik gevlamd. Maar kennelijk gaat dat hier niet op en is het niet oké als ik een slappe, niet serieus te nemen opmerking tegemoet kom met een slappe, niet serieus te nemen reactie.

Je leert rond de brugklas al dat er van je verwacht wordt dat je een mening beargumenteerd. Anders is het niet zo zeer een mening maar meer een nietszeggend statement wat nul ruimte voor interactie biedt en nergens toe leidt anders dan de lucht die ermee verplaatst wordt.

Meldt het gerust, als ik een tijd niet mag posten of zo dan neem ik dat op de kin. Ik vind dat je het te zwaar opneemt, maar daarin verschillen we nu eenmaal. Have a good one too.

De Dunne vindt dit leuk.
  26. Avīci

Geen emojis? God god god.... wat een breezer ben jij zeg. :innocent: Wie had het trouwens over emoji's?

Je voelt je in ieder geval voortdurend geroepen om jezelf te te verklaren, omdat een opmerking je niet welgevallig is, zelfs als het een loze opmerking blijkt te zijn waar amper inhoudelijk op in gegaan hoeft te worden. Op den duur ga je dan een discussie krijgen, omdat men je irritant vindt. En zeg niet dat je deze nooit hebt gehad. :) Doe een beetje aan zelfreflectie, dan zal ik dat ook doen. :wink:.

27. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Nou is het wel weer genoeg met het moddergooien mensen. Graag inhoudelijk de discussie verder voeren ipv enkel elkaar aan te vallen.

ZERO- en DaveHagen vinden dit leuk.
  28. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis!

Love and peace people, just love and peace please!

29. somshoog

somshoog Experimenterende gebruiker

Ik vatte de opmerking van DaveHagen op als een grapje eigenlijk en moest wel lachten eigenlijk.

Persoonlijk vind ik het ook erg irritant dat sommige veganisten hun levensstijl bij andere mensen door hun neus proberen te boren. Ik heb zelf ook kennissen die hier een handje van hebben en bij mij werkt dit averechts. Mijn mening is dat je helemaal zelf moet weten wat je eet en ik sta ook open voor nieuwe dingen doch het niet aan mij opgedrongen wordt.

Ik vind het goed dat veganisten stil staan bij de behandeling van dieren en sta hier volledig achter. Alhoewel ik het totaal vermijden van dierproducten onzin vind. Mijn ouders hebben kippen en eten hier de eieren van. Deze kippen leggen sowieso wel eieren en ik denk dat ze een prachtig leven hebben. Niet iedereen heeft natuurlijk beschikking over deze mogelijkheid en eten gewoon eieren uit de supermarkt die uit een legbatterij komen (wat wel slecht is!!). De ouders van een maat van mij hebben een boerderij met koeien die melk produceren en deze koeien hebben waarschijnlijk een beter leven dan de meeste wilde dieren. Dit betekend dus dat het gebruik van dierproducten niet per definitie slecht hoeft te zijn.

Van landbouw zijn ook dieren de dupe hoe je het ook went of keert. Naar mijn mening kan de discussie beter gericht worden op hoe maken wij de wereld een betere plek voor iedereen (dieren, mensen, milieu) in plaats van het wel en niet eten van dierproducten. Zoals hier mensen fel op elkaar reageren kom je sowieso geen reet verder. Ik heb geleerd om een dom persoon te negeren want diegene aanvallen maakt meestal toch geen verschil (ik bedoel hier algemeen en niet perse @DaveHagen).

Casaan, De Dunne en Avīci vinden dit leuk.
  30. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Hoe kun je nu tégen het veganisme zijn? Just a question. Dat je het onzin vindt en er zelf niet aan meedoet, oké. Maar er 'tegen' zijn?

Dat is m.i. net zoiets als tegen friet met mayonaise eten zijn omdat je dat zelf maar kleffe zooi vindt.

Casaan, ZERO-, Psychedelibee en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  31. Parfumflesje

Parfumflesje Bewuste gebruiker

Mensen zijn nu eenmaal omnivoren als je naar het gebit kijkt. Ik ben niet tegen veganisme. Eigenlijk fascineren mensen die tegen de natuur ingaan me.

32. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

We gaan toch continu tegen de natuur in bij alles wat we doen? Wat is 'de natuur'? De doorgewinterde oermens snoof ook geen speed, neem ik aan. :)

ZERO- vindt dit leuk.
  33. Parfumflesje

Parfumflesje Bewuste gebruiker

Vroeger, vroeger. Alles is evolutie.

Trouwens speed snuif je niet op straat. Speed snuif je op de stoep.

Bas vindt dit leuk.
  34. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Het gaat om de overtuiging dat mensen geen gebruik hoeven (moeten) maken van dieren voor hun eigen gebruik. Dat zou dus eigenlijk ook gebruik uitsluiten van dieren die een fijn leven hebben. Dat neemt niet weg dat omstandigheden voor dieren in de veeindustrie inderdaad vrij kut zijn ja.

35. Casaan

Casaan Belezen gebruiker

Een groot deel van die met gif platgespoten groenten en fruit wordt gevoerd aan vee dat bestemd is voor de slacht. Ik denk dat de veganistische discussie daar meer over mag gaan.

Het lukt mij niet om veganistisch te leven, ik probeer wel mijn ecologische footprint zoveel mogelijk te verkleinen. Dat kan ook door meer te fietsen en minder auto te rijden. Licht en energie verbruik thuis te verminderen en regelmatig vlees loos te eten. Iedereen kan daarin vrij makkelijk bijdragen in mijn ogen.

De Dunne en somshoog vinden dit leuk.
  36. Casaan

Casaan Belezen gebruiker

Tokt de kip anders dan de koe loeit?

somshoog vindt dit leuk.
  37. ATGC

ATGC Newbie

Bestrijdingsmiddelen zijn geen serieus gezondheidsrisico. Moderne pesticiden zijn minder giftig en werken specifieker dan de oude. Wel is er de issue van giftigheid voor bijen. Maar er zijn ook in de biologische landbouw toegestane middelen welke zeer giftig zijn voor bijen.
    Men maakt zich tegenwoordig enorm druk over glyfosaat, een middel wat voor ratten minder dodelijk is dan keukenzout en cafeïne. Het is een middel wat alleen werkt op een pathway in planten, maar toch worden er overal aluhoedjesverhalen opgezet over de schadelijkheid voor mensen en dieren.

Om voedsel te maken in de hoeveelheden die de mensheid nodig heeft zijn bestrijdingsmiddelen nu eenmaal nodig. Ben je het daar niet mee eens, ga dan zelf eens maanden onkruid wieden in de brandende zon of een gewas waar je voor hebt lopen zweten opgevreten zien worden door een insectenplaag.

Zeuren over deze issue is een westere witte hobby van de bovenste plank. Het is ook irrelevant t.o.v. veganisme, want de definitie van veganisme (geen dierlijke produkten eten of gebruiken) zegt niks over produktiemethodes.

Verder over wat er wel toe doet:

De kern van de issue is dat vlees een aanslag is op het milieu en natuurlijke bronnen. Natuurlijk vind ik het niet helemaal OK dat er massaal dieren worden afgeslacht maar ik zie liever dat de discussie op basis van logisch beargumenteerde punten dan op morele standpunten plaatsvindt. De een heeft geen probleem met het doden van dieren, de ander wel. Dat is een eindeloze discussie welke niet te "winnen" valt.

38. Casaan

Casaan Belezen gebruiker

Het punt dat ik wilde maken @ATGC is dat voedsel dat prima geschikt is voor menselijke consumptie gevoerd wordt aan dieren die vervolgens geconsumeerd worden door mensen.

39. Bas

Bas Bewuste gebruiker

40. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Een denkpiste vanuit een andere invalshoek.

De Partij voor de dieren lijkt me bij uitstek geschikt voor veganisten en vegetariërs, ook al wil deze partij meer een plantaardig voedingspatroon stimuleren en laten ze mensen vrij in hun keuze hieromtrent.

In 2017 hebben ze maar 5 zetels behaald. Wel 3 zetels winst. Dat is ca. 3,3% of 346.500 van de ca. 10.500.000 stemgerechtigden. Er zijn naar schatting (2016) 70.000 veganisten en 750.000 vegetariërs in Nederland las ik. Als alleen vegetariers en veganisten in 2017 op deze partij hadden gestemd, dan zouden ze 12 zetels hebben behaald. https://www.vivalasvegas.nl/hoeveel-veganisten-vegetariers-nederland/

Willen de veganisten en vegetariërs het snelst wat veranderen aan al dat vreselijke dierenleed en het nadelige milieu effect, dan bereiken ze dat het best denk ik via de politiek.

Vergis ik me of vinden de meeste veganisten en vegetariërs blijkbaar andere dingen belangrijker?

Wat ook kan is dat ze het op een andere manier denken te veranderen, dwz via de markt van vraag en aanbod. Door het zelf te doen en uit te dragen in hun omgeving (zoals hier op dit forum) hopen ze misschien hun doel uiteindelijk ook te bereiken en kunnen ze met een gerust hart op een andere partij stemmen die hun overige belangen beter behartigt. Ze hebben door alle duurzaamheid kwesties wat dat betreft de wind mee tegenwoordig.

Er zullen vast ook meelopers bij zijn.

Niemand die overigens ziet wat men uiteindelijk aanvinkt in het stemhokje.

Laatst bewerkt: 15 sep 2018
Laden...