1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veganism, wat vind jij ervan?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Mudita, 7 mei 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

En vooral... minder spullen kopen.

2. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Niet iedere veganist/vegetariër heeft denk ik grote idealistische doelstellingen. Ik denk dat er velen zijn die gewoon hun steentje bij willen dragen en zich verder niet zo met het grotere plaatje bezighouden.

Ik zelf hou me bijvoorbeeld ver van alle politiek en doe het in de eerste plaats voor mezelf, voor mijn eigen mentale en lichamelijke gezondheid. Minder dierenleed en de ecologische footprint zijn voor mij mooie bijkomstigheden.

In mijn ogen hoeven we niet allemaal grootse wereldverbeteraars te zijn. Door je op jezelf te richten en daar te doen wat je kunt doen, doe je genoeg en kun je eventueel een ander inspireren.

ZERO-, Avīci en Albedo vinden dit leuk.
  3. kapitein-x

kapitein-x Wijs gebruiker Tripreporter

Dit vond ik een mooi evenwichtig artikel in de krant afgelopen zaterdag:

www.volkskrant.nl/de-gids/easy-peasy-vegan-de-opmars-van-de-veganist~be04cb0a/

Ik zelf vind het al moeilijk om drie keer per week vegetarisch te eten, wat ik laatste tijd doe. Maar ik heb wel sympathie voor het idee van totaal geen dieren nodig hebben voor voedselproductie. Hoewel ik in de zomer ook weleens een hengeltje uitgooi. En ik heb ontdekt dat je in de ogen van veel mensen (ook als ze niet vegetarisch zijn) dan een sadist bent.

De ene persoon kan trouwens ook veel makkelijker gezond blijven zonder vlees dan de ander. Sommige mensen knappen zienderogen op als ze twee keer per week vlees eten of op zijn minst dierlijke producten. Dit wordt zelden aangestipt. Het is toch uitdagend, zeker als je fysieke arbeid verricht, om genoeg eiwitten binnen te krijgen.

En B-12 moet altijd uit een potje komen (itt wat je soms nog leest op sites die misinformatie verspreiden). Want ook al zit het in bepaalde planten, wij kunnen dat als mens niet opnemen. Toch is een stap richting veganisme niet tegennatuurlijk wat je weleens hoort. Je kunt het ook zien als een stap in de menselijke evolutie. Wij hebben als mens nou eenmaal de 'skills' om B-12 in een potje te stoppen :). En over ons gebit (wat steeds maar terugkomt in deze discussies) die snijtandjes zijn echt niet roofdiertanden te noemen. Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat onze hersenen enorm in omvang zijn toegenomen danzij vleesconsumptie, wat meen ik ook samenhangt met beheersing van het vuur (althans dat is volgens mij een gangbare theorie, correct me if wrong). Maar daarmee is het nog niet tegennatuurlijk als die grote hersenen (danzij vlees) bedenken dat ze geen vlees willen eten :)

Twee dingen die ik interessant vond in het artikel zijn, onder andere:
    ‘Het is bullshit als mensen zeggen dat veganisme geen offer is. En waarom zou het erg zijn áls dat zo is? Gerechtigheid heeft een prijs.’

En:
    ‘Produceer je alleen planten dan kun je een aanzienlijk deel van wat je verbouwt niet eten; mensen verteren nu eenmaal geen maisstengels, bietenblad of gras. Daar heb je een koe, kip of varken voor nodig om dat weer om te zetten in eiwitten die mensen wel kunnen eten’, betoogt Scholten. ‘Met een volledig veganistische wereldbevolking zou je nog veel meer landbouwgrond nodig hebben en te veel biomassa weggooien. Dat kunnen we ons gewoonweg niet veroorloven.’

ZERO- vindt dit leuk.
  4. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

De vleesindustrie die we hebben is ook niet meer eerlijk voor de dieren.
    Ze hebben geen kans meer op en goed leven en worden vol gestopt met hormonen.

Dat gezegd te hebben gezegt merk ik aan mijzelf dat vlees een belangrijk onderdeel is voor mijn dieeet. Als ik een weekendje goed door heb doorgehaald of een paar dagen aan de G ben geweest. Knap ik pas goed op als ik een goede vleesmaaltijd heb gegeten. Of een eitje met spek heb gebakken.
    Daar kan een salade niet tegenop.

Ik denk door de evolutie van de mensen door duizende jaren vlees te eten dat ons lichaam daar nu naar vraagt.

Ik heb 2 keer een veganist in huis gehad die erg moeilijk deed over van alles.
    Ik vind de mensen die dat doen vaak ook doordrammen naar mensen die wel gewoon genieten van vlees.
    Daarnaast vond ik dat beide meiden een slechte huid hadden, vaak bleek oogte en weinig bloosde.

Zelf denk ik dat het slecht is voor je lichaam.
    Dat is natuurlijk niet bewezen nog. Maar dat zou zich uitwijzen in de toekomst, weer terugkomend op de theorie dat ons lichaam zich is gaan aanpassen in de duizende jaren dat wij vlees eten.

Ik wil graag biologisch vlees eten maar dat is voor mij niet te betalen. Ik kook erg veel en haal goede producten in huis en ben elke maand al meer dan 600€ aan boodschappen kwijt. Dus nog meer geld aan eten is geen optie voor mij.

Maar om met elke veganist die ik ontmoet elke keer weer aan te horen waarom ik geen vlees moet ik eten komt me de strot uit.

5. Mindless

:screamcat:

6. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

7. Mindless

Vind ik best veel geld voor een maand eten.

8. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

150 per week verse fruit, groente, vlees, beleg en brood. Toostjes met kaasjes in de avond af en toe. Drinken, koffie etc. Zit toch al snel aan denk ik. Koop dan wel goede producten en kook uitgebreide Indonesische gerechten.
    Want ik gebruik ook veel drug dus is het goed om ook er voor te zorgen dat je goed eet.

Denk ook dat veel mensen op dit forum wel meer dan 150 euro per week aan drugs uitgeven... zeker de coke gebruikers.
    Dus het is maar hoe je het bekijkt.

@Mindless

9. Amfitamientje Power

Amfitamientje Power Bewuste gebruiker

Ik gebruik pep i.p.v. coke zodat ik meer geld aan eten kan besteden.

ZERO- vindt dit leuk.
  10. Mindless

@Ik lul maar wat
    Als je uitgebreide gerechten klaarmaakt gaat het al snel veel kosten i guess.

Biologisch vlees is duur ja, maar kun je dan niet wat minder vlees gaan eten en dan wel biologisch kopen? Deed ik eerst ook (voordat ik vegetarisch at). Biologisch is niet alleen beter voor de dieren, maar was imo ook veel lekkerder. Bij kip bijvoorbeeld is er een groot verschil.

Rebell en ZERO- vinden dit leuk.
  11. Amfitamientje Power

Amfitamientje Power Bewuste gebruiker

Soms haal ik 700 gram hamlappen. Hak ze in stukjes. Marineer het. Maak een salade met vooral veel tomaat en ui. Bak het vlees en eet alles in 1 keer op. Dan voel ik me niet schuldig want het vlees had 1 beter leven ster.

De dieren worden helaas slecht behandeld in de bio industrie.

Soms denk ik dat mensen ook in industrie zitten. Loonslaven zijn ook slaven. Gelukkig doe ik niet mee met die rat race.

Bas vindt dit leuk.
  12. Bas

Bas Wijs gebruiker

Biologisch eten is bullshit, je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat dat echt biologisch is. Het biologische vlees waarbij het écht biologisch én milieu vriendelijk is, is nog niet te verkrijgen in deze tijd. Dan moet er eerst enorm veel ego worden kwijt geraakt wat mensen hebben lol.

13. ZERO-

Het maakt mij niet uit of je je wel of niet schuldig voelt, maar als je denkt dat 1 zo'n ster goed is..... :tearsofjoy:

Ik had dat artikel ook gelezen, wel aardig! Maarrrrr uhm.... dat klopt niet, want veel landbouwgrond voor planten gaat naar voeding voor dieren die we daarna weer slachten. Dus dat kost indirect meer grond. En een volledige veganistische wereldbevolking is mijn inziens niet realistisch.

Dat is ook wel een beetje zo. :sweatsmile:

In ander nieuws, er is nu een veganistische rookworst van de Vegetarische Slager en ik heb hem nog niet op MAAR BEN ZO BENIEUWD OMG.

14. kapitein-x

Deze week geprobeerd. Ruikt van afstandje heel goed. Knap gedaan wat dat betreft. Maar ik vond het niet lekker helaas. Het stemt extra treurig dat ze op de verpakking zetten dat ze hier 7 jaar aan gewerkt hebben. En ik heb ook nog echt geprobeerd om het niet te vergelijken met the real deal. Ik dacht: ik ga dit op zijn eigen waarde beoordelen.

1 van de 2 worstjes opgegeten. Daarna voelde het ook niet gezond in mijn maag. Ik eet veel liever stamppot zuurkool zonder die 'worst'. Dan maar scheutje extra boter voor de smaak :)

Raver vindt dit leuk.
  15. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Het vleesgerecht is het meest belangerijke van de maaltijd voor mij.
    Groente eet ik omdat het gezond is en er wel raad mee weet om het lekker te maken.

Kipfile kan zo 7 euro kosten voor 2 stukjes waarbij ik in de supermarkt een megapakket krijg dus zoals ik al zei kan dat niet betalen al gaat mijn voorkeur er wel naar uit. Gelukkig zijn plofkippen bijna uit de handel.

Mindless vindt dit leuk.
  16. ZERO-

Oh! Nu ben ik extra benieuwd. Er is uberhaupt geen vegan worst, dus ik denk dat dat gewoon heel moeilijk vegan na te maken is. Stamppot neem ik nu meestal met vegaspekjes, ook lekker (:

17. Raver

Raver Wijs gebruiker

M'n ouders zijn al ruim 2 jaar veganistisch na het bekijken van 'What the Health' en 'Cowspiracy' op Netflix.

Soms eet ik bij m'n ouders en dan heb ik het niet eens door. Zoveel vervangende producten verkrijgbaar. Die markt is aan het goeien!

De vlees en zuivel industrie is de grootste vervuiling momenteel. Ik ben wel van mening dat er teveel vlees en zuivel wordt gegeten tegenwoordig. Bijna het gehele westerse dieet is gebaseerd op vlees en zuivel. Ik ben zelf ook geen vega of veganist, maar eet wel veel minder vlees en zuivel. Het gaat erom dat je er bewust van bent.

18. kapitein-x

19. Raver

Raver Wijs gebruiker

20. kapitein-x

@Raver Ah, ik had er ook wel heel vluchtig doorheen gelezen. Deze info vergroot wel mijn vertrouwen dat er een kans is dat het best lekker zou kunnen zijn. Met alleen plantaardige middelen is het wel heel lastig om dat 'vingers bij af te likken-gevoel' te bewerkstelligen. Ik heb dat vooralsnog alleen bij pindasaus.

ZERO- en Raver vinden dit leuk.
  21. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Mindless vindt dit leuk.
  22. Mindless

Leuk filmpje.

Wel een beetje vreemd dat ze als goed punt van vlees noemen dat het ons reptielenbrein tevreden stelt. Dit is een goed iets? :tonguewink: Ik ken de onderzoeken erachter niet, maar komt dit er niet op neer dat onze primitieve hersenen gestimuleerd worden door vlees eten?

'It creates joy'

Dat is 1 manier om vleeslust te omschrijven. :tonguewink:

Don't worry, ik ben niet fel tegen vlees eten (heb zelfs laatst weer een paar stukjes kipfilet gehad omdat ik er zin in had), maar ik vind dat slechte redenen en meer wanhopige pogingen om nog wat goeds op te noemen bij vlees. Tegenover de veel zwaarder wegende nadelen is het al helemaal pover.

Raver vindt dit leuk.
  23. Psychedelibee

De voors en tegens moeten toch gewoon genoemd kunnen worden? Het is aan een ieder om te bepalen welke argumenten die zwaarder vind wegen uiteindelijk. Ze leggen er amper nadruk op trouwens, ten opzichte van de argumenten tegen vlees eten. Maar bovendien denk ik juist dat door te benoemen dat vlees eten ook plezier geeft je meer mensen aanspreekt die niet tegen vlees eten zijn en zo verbind je ook juist meer mensen met elkaar.

Mindless vindt dit leuk.
  24. kapitein-x

Wat wel zo is (schijnt te zijn) is dat wanneer je een verslaving echt wilt tackelen je voor jezelf een alternatief moet bieden dat niet alleen de 'nieuwere' hersendelen tevreden stelt maar vooral ook die dieper gelegen delen. Want met een wegkwijnend/ontevreden 'oerbrein' die niet in zijn behoefte wordt voorzien is het niet een goede lange termijn strategie. Dit ff los van vlees eten, maar in het algemeen is het reptielenbrein in elk geval iets dat (liefdevolle) aandacht verdient als je structurele gedragsveranderingen teweeg wil brengen.

Dat reptielenbrein lijkt me niet goed argument vóór vlees eten, maar wel mogelijk een gedeeltelijke verklaring van het waarom de meeste mensen vlees eten in een tijd waarin het niet per se noodzakelijk is voor overleving. Tenzij je boven de poolcirkel zelfvoorzienend probeert te overleven.

Ik twijfel er niet aan dat 'we' (mensheid) te veel vlees eten (zowel ecologisch gezien als wat betreft persoonlijke gezondheid), maar ik ben er nog niet van overtuigd dat voor iedereen vleesloos leven de meest gezonde optie is. Maar goed, de nadelen wat betreft natuur en dierenlevens zijn giga ja.

Mindless vindt dit leuk.
  25. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Bas dat is niet helemaal waar. Biologisch vlees heeft er vaak mee te maken dat de koe wel een normaal leven heeft gehad en vrij heeft gelopen.
    Biologisch groente is vaak niet bespoten.

Daarnaast heb ik ook een programma gezien dat het veld dat niet bespoten is naast het veld ligt dat wel bespoten is dus is het ook niet helemaal zuivere koek.

En als je over biologische honing gaat beginnen dan klopt dat voor geen meter! Je kan een Bij niet vertellen welke bloem hij niet mag gebruiken en welke niet.

Maar de waarheid ligt in het midden. En bij vlees zit daar wel controle op en hebben de dieren zeker een beter leven gehad alleen hangt daar een prijskaartje aan.

26. Mindless

Zo had ik er nog niet naar gekeken. :)

Ook een goed punt. :)

Dat wellicht het reptielenbrein uiteindelijk best kan veranderen (of meer op de achtergrond kan komen te staan), maar dat dit niet te snel/abrupt moet gebeuren. Anders krijg je alleen maar cravings en terugvallen.

kapitein-x vindt dit leuk.
  27. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

28. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

29. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

30. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

31. Mindless

"Vegetariers houden niet van dieren"

Lekker uitlokkende titel...

Verder ook vrij onzinnig allemaal. Dieren die niet geboren worden zitten niet ergens te betreuren dat ze niet geboren worden... En als je graag lammetjes ziet, dan koop je er een paar voor in je achtertuin of gaat naar de kinderboerderij.

Mensen die geen vlees eten bekommeren zich denk ik meer om de dieren die wel echt bestaan.

32. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

33. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Tellen muizen dan ook mee of zijn die minder schattig? Zie eerdere post.

34. Mindless

Ik had het gelezen ja.

Ten eerste hoor/lees ik verschillende dingen om me heen. De ene bron (de meesten) zegt dat vleeseters een veel grotere footprint achterlaten op het ecosysteem. En nu zegt deze dus dat vegetariërs dat juist doen. Wie heeft gelijk?

Ook is er gevoelsmatig voor mij verschil tussen dieren. Ja, ik weet dat dat er uiteindelijk niet is (we zijn allemaal 1), maar alsnog sla ik een mug dood, maar niet een kitten bijvoorbeeld. Ik bekommer me wel degelijk om de muizen (die blijkbaar heel sensitief zijn) in die velden die doodgaan door bewerking van het land, maar ik zie dat toch als minder zwaar wegen dan rijen en rijen in kleine hokken opgesloten kippen, koeien, varkens. Misschien uiteindelijk niet eerlijk, maar toch.

By the way, ik bedoelde met "Mensen die geen vlees eten bekommeren zich denk ik meer om de dieren die wel echt bestaan." niet dat mensen die vlees eten zich niet of minder bekommeren om dieren. Zoals het er staat lijkt het dat ik dat bedoelde. :wink: Ik bedoelde puur dat vegetariërs zich denk ik meer bekommeren om echt levende wezens dan potentiële wezens die nog niet geboren zijn.

Rebell en acht.zes vinden dit leuk.
  35. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Grazen is minder schadelijk blijkbaar en zelfs goed voor de planeet.

36. PsychedelicMagic

PsychedelicMagic Bewuste gebruiker

Menig slachthuis en megastal is een soort van Auschwitz, maar dan voor dieren. Reden genoeg om veganistisch te leven, want wie wil daar nou aan mee doen? Sowieso gaan we niet goed met dieren om. We proppen ze in te kleine hokken, laten onze hond te weinig uit, zetten onze paarden in een te kleine weiland... Zelfs veel dierenliefhebbers doen het in mijn ogen niet goed. En zoveel wordt als normaal beschouwd, waardoor veel leed niet wordt gezien. Walgelijk.

Rebell en ZERO- vinden dit leuk.
  37. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Welke echt levende wezens bedoel je dan?

38. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Albedo
    Vooral de grote dieren denk ik. Hoe kleiner ze zijn, hoe minder erg het allemaal wordt.

Ik las hier dat bestrijdingsmiddelen niet schadelijk zouden zijn. Nou, dat zijn ze wel degelijk. Zoals het nu gaat sterven een hoop insecten uit, de tijd van een voorruit vol insectenlijken na een stukje autorijden is alweer lang, lang geleden. En zonder bijen verdwijnen ook vele bloemen die afhankelijk van bestuiving zijn door de bijen enz enz. In de natuur staat alles met elkaar verbonden. Ik vind het een goede zaak dat er aandacht is voor de leefomstandigheden van vooral grote veedieren maar ik denk ook dat er gewaakt moet worden voor een tunnelvisie daar op.
    En hiermee kan ook het verhaal de deur uit dat veganisten per definitie gezonder zouden zijn.

39. Mindless

Ik bedoelde maar te zeggen dat ik het raar vond dat dat stuk inging op wezens die (nog) niet eens bestaan. Ik kan er niet goed bij hoe dat stuk gaat over dat dieren niet geboren worden omdat wij ze niet fokken voor vleesconsumptie en dat dat sneu is voor die dieren. Welke dieren? Ze bestaan niet eens in werkelijkheid. Dan zou het dus ook zielig zijn voor mijn ongeboren zoon of dochter dat ik hem/haar niet verwek. :tonguewink: En zelfs als ik wel een zoon/dochter krijg, dan zou het dus zielig zijn voor het eerstvolgende potentiële kind? Met die logica kun je oneindig doorgaan.:laughing:

Maar als het neerkomt op levende wezens dan maak ik onderscheid ja. We "vermoorden" elke dag duizenden micro organismen door simpelweg te bewegen/leven, maar zit iemand daar over in?

Het zou wel mooi zijn als er manieren konden worden gevonden dat er minder muizen doodgaan door landbewerking. Maar uiteindelijk moeten we wel eten.

40. Psychedelibee

Ware het niet dat de meeste koeien niet kunnen grazen en dus moeten we veel meer eten voor die koeien verbouwen als dat we zelf nodig zouden hebben wanneer we enkel plantaardig zouden eten.

Dus hun hele argument gaat helemaal niet op...

Laden...