1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veganism, wat vind jij ervan?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Mudita, 7 mei 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. MelissaChanelNo1

MelissaChanelNo1 Experimenterende gebruiker Tripreporter

Sorry?? Ik heb nog steeds elke keer als ik naar mijn moeder ga in zwolle, zit keer op keer mijn hele vooruit vol met insecten en kan ik me auto keer op keer weer wassen.

2. acht.zes

acht.zes Badass junkie Donateur

@MelissaChanelNo1
    Ik woon in Brabant en ik hoef nooit meer mijn voorruit te wassen, en dat was vroeger wel wat anders. Onderzoek heeft trouwens ook uitgewezen dat het heel erg hard achteruit gaat met de insectenpopulatie in het land. Het gaat trouwens met alles hard achteruit in Nederland, zowel flora als fauna, op een paar exoten na die het hier wel goed doen.

Maar goed, dat is allemaal niet belangrijk, het gaat om de grote dieren, als die het maar goed hebben, toch?

3. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

Ik lees dit terwijl ik 1 kilo spareribs naar binnen werk.

Rebell, Avīci, ZERO- en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik woon ook in Brabant en rij regelmatig voorbij Zwolle naar familie in Groningen en heb zelden meer dan 5 insecten van mijn voorruit hoeven halen.

In mijn jeugd (die al meer dan 30 jaar achter me ligt) waren twee ritten van groningen naar brabant voldoende voor een complete ruit vol met insecten. Door mijn ouders liefkozend roadkills genoemd.
    Tijden zijn wat dat betreft serieus veranderd.

5. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Waarom kunnen de meeste koeien niet grazen, denk je?

6. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

Omdat ze savonds op mijn bord liggen. :hearteyes:

Bas vindt dit leuk.
  7. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

8. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Nou vertel het me is.

9. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Alles gaat achteruit!!!!! Vroeger was alles beter!!!!

Avīci vindt dit leuk.
  10. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Het land is van de grazers afgenomen voor de intensieve akkerbouw en veeteelt. Allan Savory had het ook daarover in dat filmpje. Ooit zeer vruchtbare grond veranderde in woestijn door jarenlange overexploitatie van monoculturen, slechte technieken, uitputting van de grond, het beschadigen van de grond door overgrazen met teveel dieren, etc.

Waarom heeft bijna niemand het over de kwaliteit van ons voedsel? Daar zou het imo over moeten gaan.
    http://medischdossier.org/archief/j...6/waarom-ik-niet-langer-een-veganist-ben.html

acht.zes vindt dit leuk.
  11. Psychedelibee

Ik zou willen dat al het vee kan grazen, maar dan moeten we aanzienlijk minder vlees gaan eten met zijn allen. Met de huidige aantallen vee is er gewoon niet genoeg grond beschikbaar, dus zeggen dat je beter vlees kunt eten omdat je daarmee minder de flora en fauna aantast dan wanneer je groente voor menselijke consumptie verbouwd is wel erg romantisch en onrealistisch gesteld. Leuk idee, maar zonder een cultuur verandering hebben we er weinig aan.

12. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Psychedelibee vindt dit leuk.
  13. acht.zes

@Albedo
    Bedankt voor de link, heb het artikel met veel belangstelling gelezen!

@Psychedelibee
    Eigenlijk is een medeoorzaak dus overbevolking. Maar daar wordt zo goed als niks aan gedaan behalve misschien nog in China. Misschien moeten we die overbevolking aanpakken zodat er meer ruimte komt voor mens en dier, maar dat rijmt dan weer niet met het recht op het krijgen van kinderen. Blijft een heel lastig vraagstuk in ieder geval.

@Roze olifant
    Dan ga ik nu jouw link lezen!

edit;
    Goed bezig daar in Wallonie, maar toch wel jammer dat foie gras nog steeds mag. Een dier martelen en ziekte creeren omdat dit een delicatesse tot gevolg heeft is er nog steeds ver over vind ik.

Laatst bewerkt: 4 okt 2018
  14. ZERO-

Oh wat goed!

Ik vind het nog steeds raar dat als je een kat of hond iets aandoet je dan strafbaar bent maar een koe of varken niet.

15. Psychedelibee

Overbevolking speelt zeker een rol. Maar toenemende welvaart speelt natuurlijk ook een belangrijke rol, vroeger aten mensen veel minder vlees dan nu. En dit zal alleen maar erger worden aangezien landen als China en India steeds rijker worden, waardoor het te verwachten is dat de per capita vleesconsumptie in die landen aanzienlijk zal stijgen.

Onze per capita vleesconsumptie zal echt aanzienlijk omlaag moeten wil het enigzins houdbaar blijven voor de toekomst.

acht.zes vindt dit leuk.
  16. Roze olifant

Ja, dat blijft wel heel scheef.

Rebell vindt dit leuk.
  17. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

@acht.zes Graag gedaan.

Over een aantal andere dingen die werden genoemd;
    Er is meer dan genoeg voedsel voor iedereen, maar we moeten kiezen voor volwaardige voedselbronnen die echt voeden. Dan heb je minder nodig en hoeft er minder te worden geproduceerd. Tevens een betere verdeling, dus decentralisering van de voedselproductie, zodat alles weer lokaal en duurzaam wordt. Koop bij je lokale biologische boer.

Overbevolking is een mythe. Deze zal uiteindelijk afnemen want er worden te weinig kinderen geboren. Dat moet 2.1 zijn en dat ligt in de meeste landen lager of is neergaande. Dat betekent overigens niet dat de capaciteit aan grondstoffen oneindig is.

https://journal-neo.org/2015/01/01/world-overpopulation-hold-on-buddy/

Laatst bewerkt: 5 okt 2018
  18. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Interessante video;

Rebell vindt dit leuk.
  19. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ik moet wel zeggen dat ik soms 12 kippenvleugels haal omdat ik gek ben op kip. Maar dat ik me dan wel besef dat er 6 kippen moesten sterven om mijn bak kip te voorzien.
    Als je daar over nadenkt is dat best bizar.
    Maar ik blijf het eten ondanks het besef dat ik heb....

Albedo vindt dit leuk.
  20. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

21. acht.zes

Hmm, ik had geen idee dat de groeiende overbevolking een mythe zou zijn.

Ik heb zelf even rond gezocht, maar de wereldpopulatie stijgt momenteel wel degelijk. De meningen betreffende de toekomst zijn dan weer erg verdeeld:

Bevolkingsprognose Verenigde Naties:
    https://www.nidi.nl/nl/demos/2017/07/03

22. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

@acht.zes

In deze video een uitgebreide uitleg. Ook de gevolgen van het onmenselijke een-kind-beleid in China. Na ca. 30 min. eenzelfde grafiek als die jij toonde. Vanaf ca. 48:30 video's waaronder eentje die al hierboven staat.

www.youtube.com/watch?v=9lfhkn96j7w

acht.zes vindt dit leuk.
  23. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

24. ZERO-

Haha die heb ik meerdere malen doorgestuurd gekregen.... :innocent: #yogasnuiver

Rebell vindt dit leuk.
  25. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

acht.zes vindt dit leuk.
  26. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

acht.zes vindt dit leuk.
  27. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

28. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

acht.zes vindt dit leuk.
  29. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Rebell en acht.zes vinden dit leuk.
  30. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Voor de liefhebbers van tofu.

שמש en acht.zes vinden dit leuk.
  31. acht.zes

Lol, Albedo on fire!

Albedo vindt dit leuk.
  32. Memento

Memento Experimenterende gebruiker

Lol, dat je je eigen vleesconsumptie goed wilt praten door gekleurde artikelen te plaatsen die je gevonden heb door cherry picking.

KropSla vindt dit leuk.
  33. acht.zes

@Memento
    Er valt niks goed te praten, mensen zijn omnivoren en vlees heeft altijd een groot gedeelte uitgemaakt van ons voedsel dat valt gewoonweg niet te ontkennen. Onzinnig om je schuldig te voelen voor wat je bent. Geef dan de natuur de schuld, die heeft het immers mogelijk gemaakt dat er leven is waar diersoorten andere diersoorten eten.

Daarnaast kan je met zo'n oneliner niks in deze discussie. Lees bovenstaande links en kom met argumenten om ze te weerleggen, dan praten we weer verder.

Albedo vindt dit leuk.
  34. KropSla

KropSla Belezen gebruiker Tripreporter

Nouja, sorry acht.zes, maar zo'n filmpje is ook inhoudelijk niet echt iets om op in te gaan, toch?
    Het natuur-argument is volgens mij ook al meermaals op ingegaan, maar gebruik jij nu ook weer. Alsof alles wat in de natuur gebeurt, automatisch goed is. In de natuur gebeuren wel meer dingen die ik zelf niet als voorbeeld zou willen stellen of ethisch gezien oké zou vinden als mensen ze zouden toepassen. Is de natuur dan jouw morele voorbeeld?

Maar oké, inhoudelijk in gaan op zo'n gestuurd linkje. Ik pak deze:

https://www.alexfergus.com/blog/8-p...ugG0PmvTDqIl8y-ryFBhbMPo70O3HwFRChP3_cAuP_Hok
    Met allemaal redenen waarom een vega(n) dieet niet gezond zou zijn.

Edit: oké tijdens het uitzoeken kom ik erachter dat er gewoon zoooveel bullshit hier staat. En weet je wat me dan persoonlijk wel stoort? Dat het aan de vega(n) is om inhoudelijk hierop in te gaan, maar dat de plaatser of niet vega(n) lezer kennelijk geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen om er inhoudelijke of kritisch naar te kijken. Dat vind ik krom. En irritant.

1) + 2) Moeilijk om genoeg (juiste) proteïne binnen te krijgen
    Is echt niet zo, want je hebt helemaal niet bizar veel eiwit nodig om gezond te zijn, en praktisch elk voedsel bevat proteïne- niet alleen vlees. Als je gewoon je dagelijkse hoeveelheid kcal naar binnen werkt op een gevariëerd dieet is het bijna onmogelijk om een eiwit-tekort te krijgen als je gezond bent. https://brendadegroot.com/vegan-eiwitten/

3) Vega(n)s missen aminozuren doordat ze geen bottenbouillion eten
    Deze is echt lachen, ik kan niemand in mijn omgeving (omni of wat dan ook) die dit wél eet. Verder over aminozuren, zie ook de link bij 1/2. Of over taurine https://veganhealth.org/taurine-and-carnitine en https://veganhealth.org/taurine-and-carnitine/

4) Moeilijker om genoeg gezonde vetten te eten
    Hier geeft hij zelf het al aan: "Sure, there are some great options to get some healthy fats in your diet as a vegan, such as coconut oil, high-cacao dark chocolate, or avocados. But let’s say that you’re mostly eating beans, rice, soy, fruits, vegetables, and (hopefully soaked or sprouted) grains. In that case, you will still end up having problems getting the right fats into your diet."
    Het is op een vega(n) dieet makkelijk te doen om gezonde vetten in je dieet toe te voegen. Ik ken weinig veganisten die alleen rijst/bonen/fruit/groenten/soja/graan eten, veel eten ook gewoon vetten uit noten, zaden, avocado's, olijfolie, lijnzaad, kokosolie, bla.

5) Tekorten aan mineralen (ijzer, calcium, etc)
    Het is echt moeilijk om inhoudelijk te reageren op zoveel onwaarheden / aannames / generalisaties moet ik zeggen. IJzer zit in zoveel producten en zolang je geen opnameprobleem hebt zul je niet snel een tekort krijgen, ook niet als vega(n). Calcium uit spinazie halen is wel moeilijk, maar calcium zit gewoon toegevoegd aan veel plantaardige producten (net als dat er veel vitamines of mineralen toegevoegd zijn aan dierlijke producten). Twee eenheden zuivel-vervanger op een dag en je zit prima met je calcium, en daar kom je makkelijk aan. Een glas plantaardige zuivel door je shake/havermout/muesli en een bakje kwark/yoghurt of een glas alpro choco/fristi en voila.

6) Vitaminetekorten
    Ik weet niet of iemand dit eigenlijk leest, probably not, dus ik ga mezelf wat moeite besparen en linkjes gooien ipv uittypen:
    https://www.veganisme.org/voeding/voedingsstoffen/vitamine-a/
    https://www.veganisme.org/voeding/voedingsstoffen/vitamine-d/
    (Je kunt de linkjes zelf verder invullen met de andere vitamines die hij noemt voor info).
    Vitamine D en B12 vragen wel extra aandacht. Vitamine D is buiten de zonneperiodes moeilijk te krijgen, maar dat geldt voor bijna elk dieet, volgens mij is dat o.a. waarom mensen vroeger levertraanolie aten en aan kinderen gaven. Er zijn gelukkig gewoon plantaardige vitamine D supplementen. Vitamine B12 moet je als vega(n) gewoon supplementeren, punt. We weten dat de mens het zelf kan aanmaken maar weten niet of dat goed opneembaar is, better safe than sorry. (In veel veevoeder zitten ook extra toevoegingen om te zorgen dat de dieren extra B12 aanmaken, zodat er genoeg B12 in het vlees zit. Ook niet volledig natuurlijk dus.)

7) Tekort aan creatine en andere c'tjes
    Dit zijn niet eens allemaal essentiële voedingsstoffen die hij noemt, bijv. creatine, carnosine en carnitine niet. Dus ik weet niet eens wat ik hiervan moet zeggen. Het is wel makkelijk om een beeld te schetsen om deze manier, maar er klopt inhoudelijk natuurlijk geen reet van. En dan is het ineens weer aan de vega(n) kant om onzin te weerleggen. Het zou fijn zijn als de poster of elke reageerder zelf ook zich inleest misschien en niet alleen inhoudelijke reactie van de ander verwacht. Maar hier twee linkjes blabla:
    https://veganhealth.org/choline/
    https://veganhealth.org/taurine-and-carnitine/
    Er zijn veel vegan bodybuilders en topathleten, dus kennelijk is het prima mogelijk gezond én gespierd én sportend te zijn op een vega(n) dieet.

8.) Van een vegan dieet voel je je slechts korte tijd goed en daarna niet meer
    Dit is helemaal geen onderbouwd feit maar een slecht onderbouwde mening. Bij een normaal en gevarieerd vega(n) dieet en een B12 supplement, en als je geen opnamestoornissen hebt, bouw je geen tekorten op. Dat is wél een feit. En mijn persoonlijke mening (hoewel ik niet zo van anekdotisch bewijs houd) is dat ik me nog altijd prima voel, ook na lange tijd vegan zijn, en tientallen jaren vega. En gelukkig veel anderen met mij :wink:.

35. Anunnaki

Anunnaki Bewuste gebruiker

Euh ja.

36. Roze olifant

Euh nee.

De Dunne vindt dit leuk.
  37. acht.zes

In de natuur is er geen goed of slecht, Het is gewoon een kwestie van overleven, desnoods ten koste van een ander stukje natuur. En uit die natuur zijn wij voortgekomen.

Anunnaki vindt dit leuk.
  38. Roze olifant

‘Het is de natuur’ is gewoon een non-argument, hoe je het ook wendt of keert. We zijn als mensheid al lang geen ‘natuur’ meer als je het op die manier gaat bekijken. Ga maar eens na, van alles wat we dagelijks doen, in hoeverre lijkt dat nog op de natuur van onze voorouders? Tenzij je alles wat de mens doet om de natuur en de aardkloot te verzieken ook onder ‘natuur’ schaart. Tsja. Dit argument is m.i. gewoon op alle fronten ongeldig en onzinnig.

In de natuur is er geen goed of slecht, maar het leuke van mens-zijn is dat we iets meer cognitie hebben en dus een eigen oordeel kunnen vellen over wat goed en wat slecht is. Dat is moraal. Vlees eten is niet per definitie slecht. Maar de meesten van ons - als ze de moeite nemen om er eens écht bij stil te staan - zullen hoop ik toch wel beseffen dat het opsluiten van tienduizenden varkens in een megastal in piepkleine kooitjes, die vervolgens nooit daglicht zien, omwille van onze lekkere braadworstjes of kroketjes, gevoelsmatig niks meer met ‘goedheid’, laat staan met de natuur te maken heeft. Dit is gewoon het stelselmatig mishandelen en misbruiken van andere diersoorten die kwetsbaar zijn en zich niet kunnen wapenen.

Overigens was deze reactie niet direct naar jou gericht want ik ken je precieze mening hierover niet, meer hoe ik het in het algemeen zie.

Rebell, Psychedelibee en KropSla vinden dit leuk.
  39. acht.zes

Ben het met je eens hoor, wij zijn al lang geen natuur meer. En dat gaat ten koste van de balans die altijd in stand gehouden werd door de natuur. Die balans is helemaal weg.
    We denken dat we beschaafd zijn en moraal hebben en velen hebben de keuze gemaakt om geen dieren meer te eten, wat ik best vind, maar waar ik dus niet aan mee doe. Maar eigenlijk zijn we helemaal niet beschaafd, we zijn de eerste diersoort die bezig is om de planeet waarop we leven te verkloten door alleen maar oog te hebben voor onszelf en alleen maar met de korte termijn bezig zijn.
    Dan heeft de natuur het toch beter voor elkaar, die bestaat al zo'n 3 miljard jaar of zo en heeft gezorgd voor een enorme diversiteit waar niet veel meer van over is, en als we zo doorgaan dan geef ik ons hooguit een paar honderd jaar als mensheid zijnde op deze planeet. En dan neemt de natuur het weer over, tenminste als er nog een beetje leefbare omgeving over is en de aarde geen tweede venus geworden is.

Albedo, Anunnaki en Roze olifant vinden dit leuk.
  40. KropSla

KropSla Belezen gebruiker Tripreporter

Jammer dat je zelf vindt dat anderen inhoudelijk moeten ingaan op de linkjes en argumenten, 86, maar dat je zelf overal omheen blijft praten en niet inhoudelijk op het onderwerp en de argumenten in gaat (mijn inziens - niet als aanval bedoeld, maar gewoon om te benoemen wat ik nu zie gebeuren).

Je weet dat (groeps)verkrachting een groot onderdeel is van de voortplanting van bijv. eenden? Ik zou dat niet direct als moreel voorbeeld nemen omdat ' alles in de natuur goed is' en hoop dat iedereen daar eigenlijk zo over denkt. -_-

Avīci en Roze olifant vinden dit leuk.
Laden...
Vergelijkbare Topics - Veganism wat vind
  1. Ilona
    Reacties:
    18
    Weergaven:
    2.246
  2. MacLeod
    Reacties:
    0
    Weergaven: