Ihkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Kittekatty

Bewuste gebruiker
Waarschijnlijk was dit de ketamine en hebben ze hem een iets te lage dosis gegeven.
Zou kunnen, hij was in ieder geval zonder hartslag . En geen hallucinatie geweest. Dat zei de chirurg ook, u was ons bijna ontglipt. Dat was schrikken.. misschien is doodgaan wel dat we dood gaan, geen zuurstof meer krijgen als t hart stopt maar we dan even uittreden , en daarna alles zwart wordt....

Hardcore_frk

Badass junkie
Zou kunnen, hij was in ieder geval zonder hartslag . En geen hallucinatie geweest. Dat zei de chirurg ook, u was ons bijna ontglipt. Dat was schrikken.. misschien is doodgaan wel dat we dood gaan, geen zuurstof meer krijgen als t hart stopt maar we dan even uittreden , en daarna alles zwart wordt....
Ja, het zou kunnen natuurlijk. Niemand weet het, alleen diegenen die op het randje hebben gestaan. Maar tot die tijd ga ik ervan uit dat er door de anesthesist een foutje is gemaakt (te weinig narcose) of dat je pa net wat minder gevoelig reageerde op het narcosemiddel.

Ondanks alle narigheid, toch wel een bijzondere ervaring, lijkt me!

LunaRavi

Experimenterende gebruiker
Ik heb er superveel angst voor. Juist het ongrijpbare...nooit meer terugkomen nooit meer voelen en dan oneindig lang niets dat gevoel benauwd me.

Net zoals als ik probeer te begrijpen hoe groot het heelal is. Gewoon zo grot dat er geen einde is, gewoon niet te bevatten

Casaan

Wijs gebruiker
Tripreporter
Geen angst voor de dood.
Wanneer alles eindig is heb ik geen besef van de dood.
Wanneer niets eindig is heb ik besef van mijn daden.
Gaat vrij goed tot nu toe.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb er superveel angst voor. Juist het ongrijpbare...nooit meer terugkomen nooit meer voelen en dan oneindig lang niets dat gevoel benauwd me.

Net zoals als ik probeer te begrijpen hoe groot het heelal is. Gewoon zo grot dat er geen einde is, gewoon niet te bevatten
Dit komt denk ik doordat het verstand iets probeert te conceptualiseren dat het niet kan begrijpen.

Bijvoorbeeld: voor eeuwig dood zijn. Eeuwigheid is voor het verstand niet te bevatten, dus maakt het verstand hier: oneindige tijd van. Een oneindig lang verstrekken van tijd. Dit is wat je verstand beangstigd, om dit voor te stellen. Oneindig lang niets ervaren. Maar eeuwigheid is geen oneindige tijd, eeuwigheid is geen tijd. Een cruciaal verschil. Als je je dit begint te beseffen valt die angst weg. Want in geen tijd is er geen verstand dat zich zorgen maakt over het oneindig doorgaan van tijd. Verstand en psychologische tijd zijn eigenlijk precies hetzelfde. Eeuwigheid is verlossing van psychologische tijd, verlossing van binding aan gedachten.

En dat kun je nu al onderzoeken, nu je nog leeft.

Laatst bewerkt:

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
nooit meer terugkomen nooit meer voelen en dan oneindig lang niets dat gevoel benauwd me.

Misschien klopt het ook wel niet en is reïncarnatie toch wel een dingetje. Sommige Sjamanen uit Zuid-Amerika geloven hier werkelijk in en zeggen zelfs dat mens gedoemd is tot eeuwige reïncarnatie. Zij zijn zelfs van mening dat het voor een sjamaan mogelijk is hieraan te ontsnappen en zij hun bewustzijn voor eeuwig te kunnen laten doorleven. Zij zijn van mening dat menselijke perceptie hieraan ten grondslag ligt. En om die perceptie tot bloei te laten komen is een bovenmenselijke grote inspanning nodig: het stoppen van de innerlijke dialoog.

283557-Carlos-Castaneda-Quote-The-third-point-of-reference-is-freedom-of[1].jpg

Flualhamdulillam

Badass junkie
Dan rijst nu de vraag:
Wat versta je onder " echt leven"?
Vraag ik me ook af! Ik denk dat veel mensen bang zijn om écht te leven, door de angst om te falen. Men durft vaak niet het risico te nemen door in het diepe te springen. Daar vang je de mooiste vis, maar het is een onzekere duik, soms is alle moeite voor niks en in het slechtste geval verdrink je…

Hiyou

Bewuste gebruiker

Idem hier!

Flualhamdulillam

Badass junkie
Maar eeuwigheid is geen oneindige tijd, eeuwigheid is geen tijd.
Wauw, geweldig gezegd! Het is echt niet alsof je je zult vervelen ofzo haha. Verveling is immers ook maar iets menselijks (alhoewel dieren zich misschien ook wel eens kunnen vervelen, het is tenminste iets voor ingewikkelde organismen). Hoe ga je je vervelen als je niet eens meer functionerende hersenen hebt? Evenals angst, verdriet, woede, het is allemaal een product van het menselijk lichaam die je achter laat na de dood.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wauw, geweldig gezegd! Het is echt niet alsof je je zult vervelen ofzo haha. Verveling is immers ook maar iets menselijks (alhoewel dieren zich misschien ook wel eens kunnen vervelen, het is tenminste iets voor ingewikkelde organismen). Hoe ga je je vervelen als je niet eens meer functionerende hersenen hebt? Evenals angst, verdriet, woede, het is allemaal een product van het menselijk lichaam die je achter laat na de dood.
Dankje, al gaan de credits niet naar mij. :wink:

Het is heel simpel. Ondanks dat het erin verschijnt, ondanks dat het erdoor gekend wordt en ondanks dat het er zelfs van gemáákt is, kan het verstand eeuwigheid niet kennen. Het verstand kan alleen maar tijd kennen. En daarom stelt het zich bij eeuwigheid: oneindige tijd voor. Wat slechts een concept is dat wederom verschijnt in... eeuwigheid.

Eeuwigheid is niet zo exotisch. Het is slechts het nu. Het is hier zonder begin en eind. De reden dat we het toch (nu al, tijdens dit leven) kunnen kennen, is omdat we het zijn. Niemand is hier ook speciaal in. We zijn allemaal dat waar onze ervaring in verschijnt.

Diepe slaap zijn we toch ook niet bang voor? Dat is alsof je dood bent, maar we ervaren het als vredig. Lekker, geen wereld en geen zelf meer. :) Het is beide eeuwigheid, maar de waakstaat en de droomstaat zijn eeuwigheid met objecten en diepe slaap is eeuwigheid zonder objecten. Na een zware dag verlangen we naar dat laatste. We verlangen terug naar puur eeuwigheid, puur zijn (niet-zijn, net hoe je het bekijkt)

Vraag ik me ook af! Ik denk dat veel mensen bang zijn om écht te leven, door de angst om te falen. Men durft vaak niet het risico te nemen door in het diepe te springen. Daar vang je de mooiste vis, maar het is een onzekere duik, soms is alle moeite voor niks en in het slechtste geval verdrink je…
Precies dit ja. De angst voor de dood is voor veel mensen waarschijnlijk een vermomde angst voor het leven. Dat je hier niet doet waarvoor je hier bent gekomen: leven. Heb dit gevoel zelf ook weleens hoor.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Het is heel simpel.
Ho, neem dat terug. 😂
Wat je zegt klinkt naar mijn idee allemaal vrij plausibel. Toch knaagt er altijd iets aan me, dat is de gedachte dat we er waarschijnlijk goed naast zitten. Dat de dood en haar eeuwigheid lang niet is wat we denken. Misschien is de dood wel niet eindeloos? Dat vind ik toch geen vreemd idee, gezien hoeveel culturen vormen van reïncarnatie beschrijven.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ho, neem dat terug. 😂
Wat je zegt klinkt naar mijn idee allemaal vrij plausibel. Toch knaagt er altijd iets aan me, dat is de gedachte dat we er waarschijnlijk goed naast zitten. Dat de dood en haar eeuwigheid lang niet is wat we denken. Misschien is de dood wel niet eindeloos? Dat vind ik toch geen vreemd idee, gezien hoeveel culturen vormen van reïncarnatie beschrijven.
Vele wijzen door de gehele geschiedenis heen hebben altijd al gezegd dat de dood een illusie is.

Zelfs al zou er weer een leven (een droom) in eeuwigheid verschijnen, eeuwigheid verliest zichzelf er nooit écht in. Eeuwigheid kan zichzelf lijken te vergeten door zich te focussen op zelf en wereld, maar de enige substantie die aanwezig is in zelf en wereld is eeuwigheid zelf. Het enige wat gedaan hoeft te worden is die focus ontspannen en eeuwigheid kent zichzelf weer. Het is nooit ergens heen gegaan, het heeft nooit zichzelf verloren. Het droomde alleen dat het dat deed en iets anders was dan zichzelf.

Kan het dus zijn, dat wat wij de 'dood' noemen, daadwerkelijk het eeuwige leven is? Vanaf het verstand bekeken lijkt de dood het einde van het leven, maar vanaf dat wat het verstand ziet (eeuwigheid) is er alleen maar (eeuwig) leven. Alle vormen komen en gaan, maar wat is het dat dit ziet... De dood is voor de wereld van vorm. Alles wat geboren wordt moet uiteindelijk sterven.

Ik merk dat woorden het eigenlijk alweer ingewikkelder maken... Woorden kunnen dit alleen benaderen, nooit echt bevatten. Maar ik geloof het wel, dat dit allemaal juist heel simpel is. Ultiem simpel zelfs.

De Zandman

Badass junkie
En tegenwoordig kan er ook via het " resomeren" een lichaam tot stof worden teruggebracht.
Is sinds kort toegestaan
Bij deze methode wordt het stoffelijk overschot opgelost in een loog, onder hoge druk en temperatuur.
Het gebeente blijft over, en wordt vermalen tot een wit poeder, dat verstrooid kan worden.
Deze methode is voor het milieu het minst belastend.
Mss dat ik hiervoor ga kiezen straks....

Rotjoch

Badass junkie
En tegenwoordig kan er ook via het " resomeren" een lichaam tot stof worden teruggebracht.
Is sinds kort toegestaan
Bij deze methode wordt het stoffelijk overschot opgelost in een loog, onder hoge druk en temperatuur.
Het gebeente blijft over, en wordt vermalen tot een wit poeder, dat verstrooid kan worden.
Deze methode is voor het milieu het minst belastend.
Mss dat ik hiervoor ga kiezen straks....
Een andere duurzame manier is cryomeren. In principe wordt je lichaam heel diep ingevroren. En daarna wordt het uit elkaar getrild. Er blijft dan ook alleen poeder over.

Voor beide manieren zou je naar het buitenland moeten gezien het in Nederland nog niet legaal is.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Best een eenvoudige vraag en toch lukt het me niet om met een simpel antwoord te komen. Hier toch een poging. Sinds mijn eerste heftige paddo-ervaring ben ik niet heel erg bang meer voor de dood. Voor zover ik kan achterhalen weten wij mensen niet precies wat dood gaan precies behelst. Mensen en religieuze groeperingen die met een bepaalde stelligheid beweren te weten wat de dood is en wat er daarna gebeurt, beschouw ik met een flinke dosis skepsis.

Bij gebrek aan harde feiten ben ik aangewezen op mijn persoonlijke levenservaring (waar psychedelica een grote rol spelen), mijn interpretatie van spiritualiteit en religie en mijn intuitie. Als ik op dit moment zou moeten aangeven wat mij het meest waarschijnlijke lijkt dan zou ik het volgende zeggen. Ik denk dat er van mijn lichaam, persoonlijkheid en 'ego' niets overblijft. De 'Eik' die er nu is verdwijnt. Toch denk ik dat er iets van mijn bewustzijn verder gaat. Ofwel als aparte entiteit in een andere dimensie ofwel als onderdeel van het geheel (noem het god, source, the great unconsciousness of iets dergelijks). Ergens geloof ik dus dat de dood niet een eindpunt is maar een soort van transitie. Maar zeker weten doe ik het niet :sweatsmile:

Het zou me niets verbazen als doodgaan een enorm mooie ervaring is. Desondanks lijkt het me wel heel spannend. Als mens ben je toch geneigd om onbekende zaken met enige spanning tegemoet te treden. En wat is er nu meer 'onbekend' dan de dood?

Verder ben ik wel degelijk bang om pijn te lijden en om mijn kinderen, vrouw, vrienden en familie achter te moeten laten. Laten we hopen dat het aan 'de andere kant' wederom de moeite waard is...

De Zandman

Badass junkie
Goed stuk proza, @Eik. Jazeker!
Ik vraag me nog steeds af, en een antwoord zal ik pas krijgen als ikzelf het tijdelijke voor het eeuwige heb verwisseld, of ik kan weigeren om gereincarneerd te worden, en, hoe maak ik dit duidelijk....
Aangezien mijn stembanden en zo er niet meer zijn?!
Ik heb totaal geen behoefte om nog eens terug te komen op de tyfusbende die tegenwoordig op onze aardkloot zich steeds duidelijker aftekent....

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Goed stuk proza, @Eik. Jazeker!
Ik vraag me nog steeds af, en een antwoord zal ik pas krijgen als ikzelf het tijdelijke voor het eeuwige heb verwisseld, of ik kan weigeren om gereincarneerd te worden, en, hoe maak ik dit duidelijk....
Aangezien mijn stembanden en zo er niet meer zijn?!
Ik heb totaal geen behoefte om nog eens terug te komen op de tyfusbende die tegenwoordig op onze aardkloot zich steeds duidelijker aftekent....
Ik geloof erin dat als je ten tijde van je sterven nog steeds sterk vasthoudt aan je verleden en je identificeert met je lichaam en geest, dat je dan waarschijnlijk weer een stoffelijk leven zult leiden/lijden, met alle levenslessen/karma die je niet geleerd/opgeheven hebt. Mede daarom ben ik er ook zo serieus in, dat het echt urgent is om nú bezig te zijn met die ontkoppeling. Je weet nooit wanneer je laatste moment is. Het kan 30 jaar vanaf nu zijn, 3 jaar, of 3 seconden.

Natuurlijk, dat stuk over reïncarnatie is maar geloof. Ik kan het niet weten, dat kan pas met de dood zelf. Maar het lijkt me de veiligste gok om erop voorbereid te zijn.

Alakazam

Bewuste gebruiker
Ik geloof erin dat als je ten tijde van je sterven nog steeds sterk vasthoudt aan je verleden en je identificeert met je lichaam en geest, dat je dan waarschijnlijk weer een stoffelijk leven zult leiden/lijden, met alle levenslessen/karma die je niet geleerd/opgeheven hebt. Mede daarom ben ik er ook zo serieus in, dat het echt urgent is om nú bezig te zijn met die ontkoppeling. Je weet nooit wanneer je laatste moment is. Het kan 30 jaar vanaf nu zijn, 3 jaar, of 3 seconden.

Natuurlijk, dat stuk over reïncarnatie is maar geloof. Ik kan het niet weten, dat kan pas met de dood zelf. Maar het lijkt me de veiligste gok om erop voorbereid te zijn.
Vind je het dan beangstigend om herboren te worden in een stoffelijke vorm om op die manier weer nieuwe lessen te leren?

Als je daarin gelooft en je hebt die lessen nog niet geleerd is het toch niet erg om herboren te worden als je nog niet klaar bent om je compleet te ontkoppelen?

De Zandman

Badass junkie
Laat ik het kort en krachtig zeggen.
Ik wil niet herboren worden!

Ik heb genoeg beleefd en meegemaakt, en ik zeg: het is wel genoeg zo.
Ik denk dat ik met mijn belevenissen 4 gewone mensenlevens in één keer geleefd heb.
jazeker!

@Mindless: kom er maar in,
in principe weet niemand in het n u of hij wel, of niet gereincarneerd is.
Er zijn mensen die dit beweren, maar daar geloof ik niets van.
ik ben geen boeddhist, dus.

Wat ik wel geloof, is dit:
Iedereen heeft een entiteit, de ziel, het " ik" oftewel het "zijn". En die entiteiten zijn uniek.
Ëen tweede gelijke entiteit bestaat niet.
onmogelijk!
er is ervmaar één per persoon, en dat ben jij. Of u. Niets reincarnatie...nee.

Het is interessanter om eens te filosoferen, waar al die entiteiten heen gaan, als het hier op deze aarde passé is.
Want er komen alleen maar entiteiten bij...
Het entiteit is i.i.g. geen materie die tastbaar is. Dat staat wel vast.

Want hoe onmetelijk ook, er zou op enig moment een: " de boot is vol....toe nou toch, mensen, de boot is vol!
Heen en weer, heen en weer.....drs. P. heeft het nog niet erg lang geleden reeds bezongen, dit gegeven, nietwaar.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Vind je het dan beangstigend om herboren te worden in een stoffelijke vorm om op die manier weer nieuwe lessen te leren?

Als je daarin gelooft en je hebt die lessen nog niet geleerd is het toch niet erg om herboren te worden als je nog niet klaar bent om je compleet te ontkoppelen?
Ik heb in princípe geen angst om herboren te worden. De angst is om te vergeten wat ik nu weet en ik weet ook dat ik dat zál vergeten, want je zult toch weer de hele weg tot volwassenheid af moeten leggen. Dus in die zin ben ik er wél bang voor ja.

Aan de andere kant, ik heb er dan ook weer vertrouwen in dat op zielsniveau geleerde lessen nooit weggegooid zijn.

Maar heb ik dat genoeg? Of heb ik dat niet en zal ik sommige nare ervaringen opnieuw moeten doorgaan, of erger?

Ik blijf er dus op terugkomen: nú is de tijd om zoveel mogelijk te ontkoppelen. In de zin van: be in the world, not of the world.

De wereld mag dan een illusie zijn, wanneer je dat vergeet (en dat doe ik váák) dan wordt het je realiteit. Zoals Bodhidharma zei:

tumblr_onw0b0bHFt1uprl4ko1_1280.jpg

@De Zandman

Misschien nemen die "entiteiten" geen ruimte in, omdat ze in essentie 'niets' zijn. Althans, dat is mijn overtuiging.

De Zandman

Badass junkie
Ik heb in princípe geen angst om herboren te worden. De angst is om te vergeten wat ik nu weet en ik weet ook dat ik dat zál vergeten, want je zult toch weer de hele weg tot volwassenheid af moeten leggen. Dus in die zin ben ik er wél bang voor ja.

Aan de andere kant, ik heb er dan ook weer vertrouwen in dat op zielsniveau geleerde lessen nooit weggegooid zijn.

Maar heb ik dat genoeg? Of heb ik dat niet en zal ik sommige nare ervaringen opnieuw moeten doorgaan, of erger?

Ik blijf er dus op terugkomen: nú is de tijd om zoveel mogelijk te ontkoppelen. In de zin van: be in the world, not of the world.

De wereld mag dan een illusie zijn, wanneer je dat vergeet (en dat doe ik váák) dan wordt het je realiteit. Zoals Bodhidharma zei:

Bekijk bijlage 29990

@De Zandman

Misschien nemen die "entiteiten" geen ruimte in, omdat ze in essentie 'niets' zijn. Althans, dat is mijn overtuiging.
Opm
Nee, ze zijn niet " niets". Er blijft " iets" over.
Daar geloof ik dan wél weer in.
En waar gaat dan die entiteit heen...toch naar Charon?
Dat verhaal kan je toch ook niet zomaar verzonnen hebben, zo ook alle andere geloven.
Deze zijn gebaseerd door iemand, lang, of korter geleden. de Koran is ook gebaseerd op feiten en omstandigheden.
Daarom begrijp ik niet, waarom dit geloof zegt, zelfs ervan overtuigd is, dat de profeet Mohammed de laatste profeet zou zijn.
Waarom zegt men dit?
Wie kan er nu zeggen, dat er geen profeet meer zal komen, of het moet de Dag des Oordeels zijn, waarop Jezus terug komt, en Charon al zijn cliënten terug zal moeten overzetten?
Dat is: geloven. Want we weten het niet....zoals er zo ontzettend veel is wat wij in dit leven niet te weten zullen komen.
We denken heel veel te kunnen, en te weten, maar er is nog veel meer, wat we niet en nooit zullen weten.

Ja Tasja, het is tijd. Tijd voor nog een dik half uur naar buiten te gaan...allez!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Opm
Nee, ze zijn niet " niets". Er blijft " iets" over.
Daar geloof ik dan wél weer in.
En waar gaat dan die entiteit heen...toch naar Charon?
Dat verhaal kan je toch ook niet zomaar verzonnen hebben, zo ook alle andere geloven.
Deze zijn gebaseerd door iemand, lang, of korter geleden. de Koran is ook gebaseerd op feiten en omstandigheden.
Daarom begrijp ik niet, waarom dit geloof ervan overtuigd is, dat de profeet Mohammed de laatste profeet zou zijn.
Waarom zegt men dit?
Wie kan er nu zeggen, dat er geen profeet meer zal komen, of het moet de Dag des Oordeels zijn, waarop Jezus terug komt, en Charon al zijn cliënten terug zal moeten overzetten?
Dat is: geloven. Want we weten het niet....
Met 'niets' bedoel ik niet echt niets, maar meer: niet-iets. Geen ding, geen object, geen entiteit ten opzichte van een wereld of andere entiteiten, maar vormloosheid en daardoor grenzeloosheid. Moeilijk in woorden te vatten.

Ik geloof niet dat we in realiteit terugkeren naar iets. Ik geloof dat we op de enige "plek" zijn die ooit heeft bestaan en zal bestaan. We dromen alleen dat we ergens anders zijn. Maar dat ben ik.

Alakazam

Bewuste gebruiker

Als je dit leven vergeten bent, maar toch op zielsniveau geleerde lessen mee neemt, zal je waarschijnlijk een beter leven leiden toch? Tuurlijk hoeft dat niet, maar gemiddeld gezien dan lijkt mij de kans op een fijn leven groter. Je verhaal doet me denken aan "The Egg", maar dan met een ander limiet, loskoppeling van het ego in plaats van alle mogelijke levens leiden. Wat als resultaat waarschijnlijk op hetzelfde neerkomt.

Volgens mij dacht je dat we onderdeel zijn van een groter bewustzijn toch, dus dat alle mensen uiteindelijk één zijn. Zie je de mensen die nu in jouw wereld zijn dan slechts als verschijningen in je droom, of zijn dit allemaal versies van jou die andere levenslessen aan het leren zijn? In het tweede geval reïncarneer je in ieder geval miljarden keren (of heb je dat al gedaan(of doe je dat tegelijk)).

Hoezo blijf je hier op terug komen? Als je gelooft in herboren worden tot je alle levenslessen hebt geleerd, heb je geen controle over welk leven deze laatste reïncarnatie is. Waarom zou je dan per se nu willen ontkoppelen, terwijl er misschien nog waardevolle lessen op je wachten?

Bekijk bijlage 29990
Zeker een mooie quote, en een reëel scenario, maar zie je het als feit dat er geen wereld buiten jou is of vind je dat een prettige en logische aanname?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als je dit leven vergeten bent, maar toch op zielsniveau geleerde lessen mee neemt, zal je waarschijnlijk een beter leven leiden toch? Tuurlijk hoeft dat niet, maar gemiddeld gezien dan lijkt mij de kans op een fijn leven groter. Je verhaal doet me denken aan "The Egg", maar dan met een ander limiet, loskoppeling van het ego in plaats van alle mogelijke levens leiden. Wat als resultaat waarschijnlijk op hetzelfde neerkomt.
Waarschijnlijk wel ja, door minder (zware) karma een beter/fijner leven. (niet karma als een wraak van het universum, maar als in energie die weer terug moet naar het equilibrium)

Maar ik denk dat nog belangrijker dan een fijn leven, het bewust zijn van je essentie is. Een fijn leven is zeer wenselijk, maar als het je door omstandigheden overkomt, kan het je ook zo door omstandigheden afgenomen worden. Ik denk nu ook even aan de metafoor die Rupert Spira vaak gebruikt: wat wij doorgaans ons leven noemen is de film, wat wij in essentie zijn is het scherm. Een fijn leven is als een fijne film. Natuurlijk, geniet ervan. Maar belangrijker is de werkelijkheid van die film te kennen: Dat waar het werkelijk in/op verschijnt, waar het door gekend wordt en waar het van gemaakt is: het scherm. (ja, de metafoor is niet perfect, maar close enough) Want dit is namelijk een bijzonder - magisch zou je het zelfs kunnen noemen - scherm. Een scherm die een mooiere film toont, wanneer het scherm zichzelf kent.

Volgens mij dacht je dat we onderdeel zijn van een groter bewustzijn toch, dus dat alle mensen uiteindelijk één zijn. Zie je de mensen die nu in jouw wereld zijn dan slechts als verschijningen in je droom, of zijn dit allemaal versies van jou die andere levenslessen aan het leren zijn? In het tweede geval reïncarneer je in ieder geval miljarden keren (of heb je dat al gedaan(of doe je dat tegelijk)).
Nee, ik zie de wereld en anderen niet als slechts verschijningen in mijn droom, dat zou solipsisme zijn. Het is dan ook niet mijn persoonlijke droom (zoals de dromen die je 's nachts hebt) maar onze collectieve droom.

Om terug te komen op de citaat van Bodhidharma: Wanneer je niet weet (jezelf - je essentie - niet kent) ben je afhankelijk van de "realiteit", wanneer je weet (jezelf kent) is de "realiteit" afhankelijk van jou. Reïncarnatie maakt in mijn ogen deel uit van de illusie/collectieve droom. In werkelijkheid verlaten we nooit onze essentie. Je bent altijd op je ware "plek": hier en nu. Maar op relatief niveau zou je kunnen zeggen dat ik (en dan spreek ik over mijn essentie) tegelijk reïncarneer als alles en iedereen ja.

Hoezo blijf je hier op terug komen? Als je gelooft in herboren worden tot je alle levenslessen hebt geleerd, heb je geen controle over welk leven deze laatste reïncarnatie is. Waarom zou je dan per se nu willen ontkoppelen, terwijl er misschien nog waardevolle lessen op je wachten?
Levenslessen zijn allemaal relatief, maar het kennen van je ware zelf niet. Zolang die zelfrealisatie er niet is, kunnen gedachten je misleiden en terugtrekken in illusie/lijden. Ik denk ook dat levenslessen gewoon doorgaan wanneer je je bewust bent van je ware plek van perceptie. Juist des te meer, omdat dan je optimale intelligentie beschikbaar komt. Jezelf kennen is denk ik zwart/wit in het moment: oftewel niet of wel. Maar op een relatief niveau is je ontwikkeling denk ik oneindig. Je kunt altijd meer leren, wat onder andere ook het prachtige is van dit wereldse bestaan.

Zeker een mooie quote, en een reëel scenario, maar zie je het als feit dat er geen wereld buiten jou is of vind je dat een prettige en logische aanname?
Wederom: op het moment dat ik me bewust ben van mijn ware plek als onpartijdig bewustzijn, zie ik het als feit dat er geen wereld buiten mij is. Op het moment dat ik terug ben in het geloof een persoon in een lichaam te zijn, is het hooguit een prettige en logische aanname.

QueerMan

Wijs gebruiker
Ik geloof niet dat er iets is na de dood. En ik ben er niet bang van.
Na dit leven houdt het gewoon op. Alleen je fysieke lichaam blijft levenloos achter en al je herinneringen, gedachten en gevoelens zijn dan gestopt.

Omdat de meeste mensen graag willen bestaan, zijn en leven is het best begrijpelijk dat je hoopt dat het nooit ophoudt.
But if wishes were horses, beggars would ride.

Dat we eindig zijn, en maar hele kleine levende wezens in een onvoorstelbaar groot heelal is voor mij genoeg.
Tegelijkertijd maakt dat wie we zijn alleen maar wonderlijker en mooier.

Dat al die dingen die we zien, ervaren, denken en voelen puur biologisch zijn, dat het ook weer ophoudt maar dat we heel even een stralend lichtje zijn maakt leven alleen maar mooier. Vlammetjes in het donker. ✨

Na onze dood, vergaan onze lichamen. En de moleculen en (natuurkundige) energie blijven aanwezig. Ooit is onze zon net als andere sterren 'op', verandert in een supernova.
En net als bij andere sterren, verspreiden die bouwstenen zich dan om ergens anders weer iets nieuws te vormen.
Nieuwe materie, en nieuw licht. ⚡

Ik ben wel bang voor het sterven zijn, omdat het vaak pijnlijk kan zijn of lang kan duren door een ziekbed.
Ziekte en pijn geven lijden wat niet fijn is.

Maar we leven nu, nu is alles wat er is: Dus volle kracht vooruit, en vandaag is een mooie dag. ☀️

Fijne dag allemaal. :blushing:

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Mooie visie @QueerMan , bedankt voor het delen!

Dat we eindig zijn, en maar hele kleine levende wezens in een onvoorstelbaar groot heelal is voor mij genoeg.

Dat al die dingen die we zien, ervaren, denken en voelen puur biologisch zijn, dat het ook weer ophoudt maar dat we heel even een stralend lichtje zijn maakt leven alleen maar mooier. Vlammetjes in het donker. ✨
Prachtig stukje tekst. Geeft goed aan hoe mooi juist de "eindigheid" van iets kan zijn.

Er is slechts 1 stukje waar ik me niet helemaal in kan vinden:
Omdat de meeste mensen graag willen bestaan, zijn en leven is het best begrijpelijk dat je hoopt dat het nooit ophoudt.
Hier ga je er best wel gemakkelijk vanuit dat mensen in "meer" geloven vanwege een sterke wens dat dat er is. Dit is volgens mij best wel een standaard kijk vanuit het meer 'wetenschappelijke' perspectief op alles dat spiritueel is. Voor mijzelf geldt dat niet per se. Ik heb jarenlang gedacht dat er niets was na de dood en ik beschouw dat nog steeds als een reele mogelijkheid. Bij mij is deze overtuiging aan het wankelen gebracht door een aantal intensieve psychedelische ervaringen waarbij de dood een thema was. De dood voelde op deze moment heel overtuigend als niet-het-einde, maar meer als een transitie naar iets anders.

Maar goed. Het is heel goed mogelijk dat we ooit ontdekken en dat die psychedelische staat van zijn een illusie blijkt te zijn. Ik denk dus alleen niet dat iedereen die geloofd in 'meer' dat per definitie doet vanwege de wens dat er meer is. Geloven dat er meer is na de dood kan namelijk zowel heel hoopvol als heel beangstigend zijn.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Eindigheid is ook mooi ja. Dat is een groot deel van de schoonheid van het aardse bestaan.

De Zandman

Badass junkie
Ik geloof niet dat er iets is na de dood. En ik ben er niet bang van.
Na dit leven houdt het gewoon op. Alleen je fysieke lichaam blijft levenloos achter en al je herinneringen, gedachten en gevoelens zijn dan gestopt.

Na onze dood, vergaan onze lichamen. En de moleculen en (natuurkundige) energie blijven aanwezig. Ooit is onze zon net als andere sterren 'op', verandert in een supernova.
En net als bij andere sterren, verspreiden die bouwstenen zich dan om ergens anders weer iets nieuws te vormen.
Nieuwe materie, en nieuw licht. ⚡

Ik ben wel bang voor het sterven zijn, omdat het vaak pijnlijk kan zijn of lang kan duren door een ziekbed.
Ziekte en pijn geven lijden wat niet fijn is.

Maar we leven nu, nu is alles wat er is: Dus volle kracht vooruit, en vandaag is een mooie dag. ☀️

Fijne dag allemaal. :blushing:
Opm
Heel goede reactie, @QueerMan!

QueerMan

Wijs gebruiker
Mooie visie @QueerMan , bedankt voor het delen!

Prachtig stukje tekst. Geeft goed aan hoe mooi juist de "eindigheid" van iets kan zijn.
Thanx ! :hearteyecat:

Er is slechts 1 stukje waar ik me niet helemaal in kan vinden:
Hier ga je er best wel gemakkelijk vanuit dat mensen in "meer" geloven vanwege een sterke wens dat dat er is. Dit is volgens mij best wel een standaard kijk vanuit het meer 'wetenschappelijke' perspectief op alles dat spiritueel is. Voor mijzelf geldt dat niet per se. Ik heb jarenlang gedacht dat er niets was na de dood en ik beschouw dat nog steeds als een reele mogelijkheid. Bij mij is deze overtuiging aan het wankelen gebracht door een aantal intensieve psychedelische ervaringen waarbij de dood een thema was. De dood voelde op deze moment heel overtuigend als niet-het-einde, maar meer als een transitie naar iets anders.

Maar goed. Het is heel goed mogelijk dat we ooit ontdekken en dat die psychedelische staat van zijn een illusie blijkt te zijn. Ik denk dus alleen niet dat iedereen die geloofd in 'meer' dat per definitie doet vanwege de wens dat er meer is. Geloven dat er meer is na de dood kan namelijk zowel heel hoopvol als heel beangstigend zijn.
in de menselijke geschiedenis van duizenden en duizenden jaren is het niet geloven in goden en een hiernamaals/leven na de dood/reïncarnatie nog best een novelty.
Ik hoop dat het onze soort nou eindelijk eens helpt om dit leven volop te leven en minder rotzooi te maken. Mensen zijn niet altijd lief en netjes.

En ik kan me vergissen. Net zoals jij eerlijk zegt dat je het ook niet zeker weet.

DAT is nou mooi. Kwetsbaar, bescheiden en niet onszelf als mensen vastzetten in dogma's en absolute waarheden.

Just be, live, love and be happy.

Opm
Heel goede reactie, @QueerMan!
Dubbel Thanx!
Ik schreef dit ook met jouw inbreng hier op diverse plekkies in mijn achterhoofd.

Just be, live, love and be happy geldt ook voor jou.

Lekker gewandeld met de hond al?

Geniet ook van het je lekker nat laten regenen trouwens. :smiley:

• Love
Waarderingen: Eik

De Zandman

Badass junkie
Ha, ja, dit was vanochtend het geval..
Maar toch een drie kwartier "en route"
En straks even naar de dierenarts voor inschrijven en eventjes " langslopen" betreffende haar welzijn.
Kan nooit kwaad....nu eerst even opdrogen en vannacht was er geen "serata danzante" dus geen polonaise.
Gelukkig!

De Zandman

Badass junkie
Een klein beetje Italiaans is dit.
Het betekent: dansavond. letterlijk :
"Avond met dansen."
Tasja en ik zijn alweer bijna droog.
En idd, als zij haar dekje draagt, mag ze overal mee naar binnen.
Opmerkelijk is dat er toch nog mensen zijn, die haar zonder dit te vragen, niet lezen wat er op haar dekje staat, en haar beginnen te aaien.
Dan heb ik zoiets van: jonge kinderen?
Dat snap ik wel. Maar de volwassenen?
Zijn er echt nog zoveel analfabeten Goddomme!
Handen af van Tasja!!
Mocht ik komen te overlijden dan moet Tasja terug naar de stichting vanwaar zij vandaan is gekomen.
Dus ze blijft beslist niet alleen achter.
Je weet immers maar nooit en dus ligt dit vast.

QueerMan

Wijs gebruiker
Een klein beetje Italiaans is dit.
Het betekent: dansavond. letterlijk :
"Avond met dansen."
Tasja en ik zijn alweer bijna droog.
En idd, als zij haar dekje draagt, mag ze overal mee naar binnen.
Opmerkelijk is dat er toch nog mensen zijn, die haar zonder dit te vragen, niet lezen wat er op haar dekje staat, en haar beginnen te aaien.
Dan heb ik zoiets van: jonge kinderen?
Dat snap ik wel. Maar de volwassenen?
Zijn er echt nog zoveel analfabeten Goddomme!
Handen af van Tasja!!
Nou ja, people are stupid zeg maar.

En jij bent dat zeker niet, vriend.

Mocht ik komen te overlijden dan moet Tasja terug naar de stichting vanwaar zij vandaan is gekomen.
Dus ze blijft beslist niet alleen achter.
Je weet immers maar nooit en dus ligt dit vast.
Kunnen we voorlopig even afspreken dat echte ongelukken en natuur-rampen daargelaten, jij gewoon onder ons blijft tot je aan natuurlijke oorzaken overlijdt?

De Zandman

Badass junkie
Jazeker, ik ben nu tegenwoordig niet meer " in the mood" om weer allerlei meer of mindere " gevaarlijke, of spannende bezigheden te gaan ondernemen, of het zou om het werken met 230 volt apparatuur moeten gaan.
Dat is mijn hobby van nu.

Ik ga beslist niet meer onder de wapenen!
Dit is ook vastgelegd ivm Tasja.
Als ik dit niet beloofd zou hebben, dan had ik haar niet gekregen uiteraard der zaak. Dat zou ook niet uitvoerbaar zijn...
Ik heb ook geen behoefte meer in dat soort acties. Nee. Finito! Basta!
Ik heb genoeg in die zin mogen meemaken...Het is mooi geweest.

Wel aardig dat je dit zegt, @QueerMan!
Dit waardeer ik zeer!

QueerMan

Wijs gebruiker
Jazeker, ik ben nu tegenwoordig niet meer " in the mood" om weer allerlei meer of mindere " gevaarlijke, of spannende bezigheden te gaan ondernemen, of het zou om het werken met 230 volt apparatuur moeten gaan.
Dat is mijn hobby van nu.

Ik ga beslist niet meer onder de wapenen!
Dit is ook vastgelegd ivm Tasja.
Als ik dit niet beloofd zou hebben, dan had ik haar niet gekregen uiteraard der zaak. Dat zou ook niet uitvoerbaar zijn...
Ik heb ook geen behoefte meer in dat soort acties. Nee. Finito! Basta!
Ik heb genoeg in die zin mogen meemaken...Het is mooi geweest.

Wel aardig dat je dit zegt, @QueerMan!
Dit waardeer ik zeer!
No problem.

Hou er zelf ook niet van als mensen te zielig lopen doen. Maar wel prettig als mensen horen wat ik zeg.
En zonder de redelijk aardige mensen die ik in m'n leven had, weet ik ook niet of ik er nog was.

Dus dat doorgeven, en ook zo een mens zijn is wat ik me voornam. Soms lukt het het ook nog een bietje. :wink:

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan