Tijd van bezinning - waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alinde

Badass junkie
Slaap is wisselend. Vannacht juist wel lekker geslapen, en diep.

Ja klopt, dit is een cirkeltje. De dagbesteding is ook zo simpel dat het geen echte afleiding is. Nog steeds ruimte voor mijn eigen gedachten.

Maar ik moet ook nadenken om tot iets te komen. Als ggz zegt, je drinkt nu niet, je komt je bed uit, verhoog de medicatie maar weer, dan kom ik nergens.

Het is nu ook belangrijk om te weten waarin ik vast loop en aan te dringen op behandeling. En te lezen over de medicijnen.

En toch aan te dringen op meer behandeling. Het rare is steeds dat bij onze GGZ heel veel mogelijk is aan zelfhulpgroepen, herstelacademie, crisishulp aan huis, lifestylecoaches etc etc maar een ‘old school’ psycholoog dat is moeilijk.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Slaap is wisselend. Vannacht juist wel lekker geslapen, en diep.

Ja klopt, dit is een cirkeltje. De dagbesteding is ook zo simpel dat het geen echte afleiding is. Nog steeds ruimte voor mijn eigen gedachten.

Maar ik moet ook nadenken om tot iets te komen. Als ggz zegt, je drinkt nu niet, je komt je bed uit, verhoog de medicatie maar weer, dan kom ik nergens.

Het is nu ook belangrijk om te weten waarin ik vast loop en aan te dringen op behandeling. En te lezen over de medicijnen.

En toch aan te dringen op meer behandeling. Het rare is steeds dat bij onze GGZ heel veel mogelijk is aan zelfhulpgroepen, herstelacademie, crisishulp aan huis, lifestylecoaches etc etc maar een ‘old school’ psycholoog dat is moeilijk.
Het is jammer dat het (aansturen op echte verandering en verbetering) niet veel van hun kant komt, maar aan de andere kant is het goed dat jij er zelf wel veel mee bezig bent, al is dat misschien soms vooral je er bewust van zijn en erover nadenken. Maar dat is zelfs al heel wat, want eenmaal bewustzijn daarin gebracht, zul je dat (imo) nooit meer kunnen sluiten en zul je op wat voor manier dan ook doorgaan op je pad van genezing.

Ik denk dat dit ook noodzakelijk is voor emotionele genezing: actief zelf ermee bezig zijn. Niet slechts een behandeling krijgen van een therapeut o.i.d. en daar een passieve rol in aannemen. De mensen die dat doen komen denk ik uiteindelijk nergens. Al zou het wel mooi zijn als zij (je behandelaren doel ik nu op) er ook wat meer op aan zouden sturen en over meedenken, gebaseerd op wat ik van je lees.

Alinde

Badass junkie
Dank je wel.

Ja er is hier wel een ‘tweede persoon’ nodig. Iemand die vragen kan stellen, dingen kan bevestigen, kan aangeven als iets juist niet belangrijk is. Maar ook omdat je dingen die je besproken hebt, beter kunt loslaten.

Ik vind het prettig als er tijdens een gesprek emotie los komt. Thuis kan ik niet goed omgaan met verdriet/boosheid en als ik er dan alleen in wegzak word ik er niet beter van.

Die hele emotie-regulatie is een probleem eigenlijk.

Ik kan me wel herinneren dat ik afgelopen winter onder invloed van alcohol soms heel verdrietig was maar dat heeft me niet veel geholpen.

Ik zit nu 18 jaar bij ggz en t blijft gedoe met pillen erbij, eraf, etc.
De alcohol is echt de oorzaak niet, er zijn zoveel jaren geweest dat ik niet dronk of alleen eens in de maand op t vrijwilligerswerk.

Trouwens alle BN-ers hebben toch ook een psycholoog? :wink: Waarom moet ik me dan redden met een online module?
En pilletjes.

Overigens heb ik een top psychiater en SPV maar dat zijn andere invalshoeken. ‘Je was depressief omdat je alcohol gebruikte’.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dank je wel.

Ja er is hier wel een ‘tweede persoon’ nodig. Iemand die vragen kan stellen, dingen kan bevestigen, kan aangeven als iets juist niet belangrijk is. Maar ook omdat je dingen die je besproken hebt, beter kunt loslaten.

Ik vind het prettig als er tijdens een gesprek emotie los komt. Thuis kan ik niet goed omgaan met verdriet/boosheid en als ik er dan alleen in wegzak word ik er niet beter van.

Die hele emotie-regulatie is een probleem eigenlijk.

Ik kan me wel herinneren dat ik afgelopen winter onder invloed van alcohol soms heel verdrietig was maar dat heeft me niet veel geholpen.
Ja er is een verschil tussen je verdrietig voelen en je verdriet dóórvoelen.

Het gebeurt zelfs al te vaak dat mensen elke week bij hun therapeut de ogen uit hun hoofd huilen. Weken, maanden, jaren, decennialang. Imo een teken dat men niet het verdriet echt doorvoeld maar aan de oppervlakte blijft, in de emoties. Emoties uiten is goed, maar het kan dan een dweilen met de kraan open ding worden. Er moet dieper gegaan worden dan dat en er moet een positieve stimulans gevonden worden: het geluk in jezelf (her)ontdekken. Anders blijft het alleen vechten tegen het negatieve.

Ik zit nu 18 jaar bij ggz en t blijft gedoe met pillen erbij, eraf, etc.
De alcohol is echt de oorzaak niet, er zijn zoveel jaren geweest dat ik niet dronk of alleen eens in de maand op t vrijwilligerswerk.

Trouwens alle BN-ers hebben toch ook een psycholoog? :wink: Waarom moet ik me dan redden met een online module?
En pilletjes.

Overigens heb ik een top psychiater en SPV maar dat zijn andere invalshoeken. ‘Je was depressief omdat je alcohol gebruikte’.
Ik heb het idee dat je behoefte hebt aan een behandelaar met een radicaal andere denkwijze, want zo door blijven gaan met pillen en dergelijke is het ook niet. Maar volgens mij heb je dat idee zelf ook al wel.

Alinde

Badass junkie
Dank je.

Ik heb een EMDR sessie gehad waarbij ik naar het balletje moest blijven kijken, maar ik moest ZO huilen, ik klapte met mijn hoofd op mijn knieën maar ik moest weer rechtop en naar t balletje kijken.

Alles in je zegt, laat me nou, laat me ff janken. Maar dat is EMDR en dan ben je er wel actief mee aan de slag denk ik.

De psycholoog had t ook ff moeilijk bij dat stuk.

Ik heb ook een behandeling gehad waarbij ik thuis achteraf moest huilen, me verslikte in mijn tranen en toen ging hyperventileren. Ik vond dat juist wel een prettige ervaring, om zoveel te voelen.
(helaas als je op internet op zoekt wat je moet doen bij hyperventilatie wordt aangeraden een benzo te nemen)

Dan gebeurt er in ieder geval wat in je lijf.

Misschien heb ik als kind geleerd om niet te huilen. En kan je later leren om wel te huilen. Is toch beter dan drank en benzo’s.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dank je.

Ik heb een EMDR sessie gehad waarbij ik naar het balletje moest blijven kijken, maar ik moest ZO huilen, ik klapte met mijn hoofd op mijn knieën maar ik moest weer rechtop en naar t balletje kijken.

Alles in je zegt, laat me nou, laat me ff janken. Maar dat is EMDR en dan ben je er wel actief mee aan de slag denk ik.

De psycholoog had t ook ff moeilijk bij dat stuk.
Soms is er ook een tijd voor huilen. En daarnaast: de een gaat gewoon anders met zijn/haar emoties om dan de ander. Er is niet een one size fits all oplossing voor iedereen. Dit werd mij in een relatie ook eens duidelijk gemaakt: dat echt trauma wel even wat anders is dan meer "reguliere" geestelijke stoornissen zoals depressie. Daarna werd ik voorzichtiger met mensen zomaar dingen aanraden. Ik dacht namelijk (onterecht) dat iedereen simpelweg zijn/haar gevoelens moest gaan voelen. Tot bepaalde hoogte is dat imo wel waar (dat iedereen uiteindelijk alles in zichzelf zal gaan moeten voelen), maar je moet eerst wel in de positie zijn om dat echt te kunnen gaan doen.

Ik heb ook een behandeling gehad waarbij ik thuis achteraf moest huilen, me verslikte in mijn tranen en toen ging hyperventileren. Ik vond dat juist wel een prettige ervaring, om zoveel te voelen.
(helaas als je op internet op zoekt wat je moet doen bij hyperventilatie wordt aangeraden een benzo te nemen)
Dit zal dan acute hyperventilatie zijn? Ik heb lang chronische hyperventilatie gehad en mij is daar nooit een benzo voor aangeraden. Wie raden dat dan aan? Dit lijkt mij een zeer slechte "oplossing". Tussen haakjes want het lijkt me helemaal geen oplossing hiervoor, maar een tijdelijk wegdrukken van het probleem. Maar goed, acute hyperventilatie is natuurlijk weer anders dan chronische, dus kan er ook niet alles over zeggen.

Dan gebeurt er in ieder geval wat in je lijf.

Misschien heb ik als kind geleerd om niet te huilen. En kan je later leren om wel te huilen. Is toch beter dan drank en benzo’s.
Ik weet niet of het ooit een optie voor je zal zijn (ivm medicatie, trauma en dergelijke), maar psychedelica kunnen mensen soms doen laten huilen. Zowel truffels als LSD hebben mij een paar keer hard laten huilen, terwijl huilen bij mij normaal ook maar moeilijk komt. Ik weet niet eens waarover het ging dat ik huilde, maar dat zat DIEP. En dat weg janken deed me zeker heel goed.

Maar nogmaals: ik hoor (imo) te vaak dat mensen blijven hangen in het emotionele, met name vrouwen. Emoties zijn goed, emoties uiten ook, maar emoties zijn beweging: emotion = energie in motion. Het biedt niet de stabiliteit, de rust, de vrede waar mensen uiteindelijk écht naar op zoek zijn. Het kan wel als blokkade in de weg staan daarvan en dus nodig zijn om dat dmv huilen weg te krijgen, maar het kan (imo) niet alleen maar dat zijn.

_shikantaza

Badass junkie
@Alinde ik volg jouw dagboek hier nu al een tijdje. Ik wil je aansporen om het roer om te gaan gooien, want volgens mij begin ik bij jou een zoektocht te zien die geen einde lijkt te hebben. Vaak een focus op het negatieve ook, of wat er juist niet deugt. Dat perspectief kun je veranderen naar denken in mogelijkheden. Zoals het nu vanaf mijn beeldscherm bij jou lijkt te gaan, houdt je verslaving je nog té veel tegen. Uiteindelijk moet het uit jezelf komen, probeer daar de kracht te vinden.

Klinkt misschien vaag als ik het zo schrijf hoor. Concreet maken vind ik lastig, ik heb daar niet voor doorgeleerd. Maar ik weet wel waar ik veel aan heb gehad. Maak eerst eens een begin met de 12 stappen met een sponsor samen, baat het niet dan schaadt het niet. Vraag je niet af hoe het werkt of kan werken zoals ik jarenlang heb gedaan maar ga het doen. Over een half jaar weet je wat je er aan hebt gehad.

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Ik lees dat idd vaak hier, dat bepaalde psychedelica juist kunnen helpen. In sommige landen wordt dat ook wel gebruikt. (Paddo’s, ahuwaska)

Ik durf het alleen niet aan bij alle medicatie. En als het niet goed valt heb ik ook een probleem met de omgeving vrees ik. Ze steunen me echt in deze periode en als ik opeens nieuwe dingen ga proberen maak ik wel iets kapot denk ik.

Ik bedoel niet alleen huilen. Meer voelen in het algemeen. Boosheid, angst, verdriet.
Alles blijft zo onderhuids sluimeren als je er niet mee om kunt gaan. Maar mede door de medicatie ben ik NOG slechter geworden met emoties.

Ik zag net toevallig een stukje over EMDR op tv. Een meisje had in een situatie gezeten waarin ze niet mocht huilen. Daar gingen ze nog eens doorheen. Ging heel snel allemaal, geen eindeloze gesprekken.

Volgens mij kan het best lekker opruimen als je alsnog een keer goed boos en verdrietig mag worden. Hoeft echt niet elke week jarenlang maar gewoon wat ooit geblokkeerd is.

Zo te zien is er crosspost.

Alinde

Badass junkie
Je hebt ook gelijk en ik ben ook heel erg blij met je steun.

Het is voor mij ook nieuw om met een sponsor te werken, iemand die niet betaald wordt door verzekering of mijzelf. Voelt nog alsof ik dat niet wil/kan vragen van iemand. Maar iedereen heeft in deze positie gezeten natuurlijk.

_shikantaza

Badass junkie
Je hebt ook gelijk en ik ben ook heel erg blij met je steun.

Het is voor mij ook nieuw om met een sponsor te werken, iemand die niet betaald wordt door verzekering of mijzelf. Voelt nog alsof ik dat niet wil/kan vragen van iemand. Maar iedereen heeft in deze positie gezeten natuurlijk.
Een sponsor die jou helpt, werkt door die hulp te geven ook aan haar herstel. Dat is de beloning - het werkt twee kanten op.

Je kunt zo veel meer dan je denkt. 👍

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik kan niet spreken voor wat @dupont zegt, want ik heb dat (12 stappenplan) zelf niet doorgaan, maar ik heb een beetje het idee dat er (als je het al op kunt delen) 2 dingen spelen hier:

1. Vrij worden van de verslaving(ssymptomen). Dit kan waarschijnlijk goed gedaan worden dmv zo'n 12 stappenplan.
2. Hetgeen waar jij @Alinde het vaker over hebt gehad: het in contact komen met het "kleine meisje" in jezelf: terugkomen naar je gevoel.

Waarschijnlijk lopen beide ook in elkaar over.

Ik lees dat idd vaak hier, dat bepaalde psychedelica juist kunnen helpen. In sommige landen wordt dat ook wel gebruikt. (Paddo’s, ahuwaska)

Ik durf het alleen niet aan bij alle medicatie.
Ik zou dit ook zeker niet aanraden om tegelijk met medicatie te doen. Sommige medicatie is gevaarlijk i.c.m. bepaalde psychedelica en medicatie als antidepressiva zal de effecten van psychedelica sterk tegengaan, waardoor je er weinig tot niets aan zult hebben. Goed onderzoek is sowieso cruciaal als je al ooit eens zoiets zou willen ondernemen.

En als het niet goed valt heb ik ook een probleem met de omgeving vrees ik. Ze steunen me echt in deze periode en als ik opeens nieuwe dingen ga proberen maak ik wel iets kapot denk ik.
Aan de ene kant begrijp ik dit wel wat, maar aan de andere kant: je bent een volwassen vrouw (toch?). Je omgeving zou eigenlijk het beste voor jou moeten willen, maar soms gaat dat om wat voor reden dan ook gewoon niet op die manier en soms moeten dan moeilijke keuzes gemaakt worden die tegen bijvoorbeeld "ouderlijk gezag" in gaan. (let op: ik zeg NIET dat je dat moet doen, ik ken jou niet, ik ken je omgeving en situatie niet. Ik spreek in het algemeen hier om aan te geven dat het in sommige gevallen goed is om je eigen weg te kiezen, zelfs al is je omgeving het daar niet mee eens. Zéker als jij intuïtief aanvoelt dat je iets moet doen op een bepaalde manier)

Trouwens, wist je dat officiële behandeling met psychedelica begint op te komen? Er wordt al therapie mbv psilocybine en ook mdma gedaan, met verbluffende resultaten. Wat de mogelijkheden hiervoor in NL zijn weet ik zo niet. Maar dit betekent wel dat het meer uit de taboesfeer komt/serieuzer genomen wordt. Wat het dus makkelijker zal gaan maken om je omgeving eventueel ook mee te krijgen met dingen die voorheen "not done" waren.

Ik bedoel niet alleen huilen. Meer voelen in het algemeen. Boosheid, angst, verdriet.
Alles blijft zo onderhuids sluimeren als je er niet mee om kunt gaan. Maar mede door de medicatie ben ik NOG slechter geworden met emoties.
Ja inderdaad. Benzodiazepinen maar ook antidepressiva sluiten ons af van onze emoties en kunnen het zo maken dat we er nog (veel) meer moeite mee krijgen om ermee om te gaan. Ik zeg niet dat bijvoorbeeld antidepressiva nooit mensen geholpen heeft (om mensen even voor te zijn :wink: ).

Voor echte genezing is er uiteindelijk geen ontkomen aan: rauwe directe confrontatie met je gevoelens.

Alinde

Badass junkie
Hey grappig, die kus kwam later pas in beeld. Dank je 😊

Ik ga vrijdag dus wel naar de ‘zelfgekozen’ mevrouw dus dat is iig iets.

En dat ik gisteren aan mijn broer verteld heb dat ik ergens verdrietig over was, is ook nieuw voor ons.
Komt ook doordat de psychiater vorige week zei dat ik dat best mocht uitspreken.

Kleine dingetjes van vooruitgang.

En ondertussen ook al een heleboel alcoholvrije dagen op de teller. Ben ook afgevallen.

Reageer even met aparte post op Mindless.

Alinde

Badass junkie
@Mindless ik geloof zeker dat psychedelica kunnen helpen en vind het een mooie ontwikkeling. Zeker paddenstoelen kunnen volgens mij goed helpen alleen zijn we de kennis daarover deels kwijtgeraakt, door de eeuwen heen.

Alleen de combi Lamotrigine, quetiapine, lorazepam en lithium, daar durf ik echt niet bij te gaan experimenteren.
Je kunt ook niet denken, dan slik ik dat ff 48 uur niet… want dat heeft ook gevolgen.

Ik hoef niet alles met fam te overleggen maar zo spelen met gezondheid vind ik wat anders.

Ik wilde nog terugkomen op de hyperventilatie, ik zag toen op internet dat lorazepam werd aangeraden. Dus toen had ik weer een excuus.
Ik heb t maar 1 x gehad. Chronisch lijkt me wel lastig.

Ik merkte vooral dat de behandeling van die psycholoog me hielp. Dat daadwerkelijk de lading eraf is, van de periode die we behandeld hebben. Daarom vind ik het jammer dat we (familie en ik) zeggen dat het helpt maar dat er toch lang vergaderd moet worden, etc.
Nee is ook een antwoord, maar dit is zo vaag.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Mindless ik geloof zeker dat psychedelica kunnen helpen en vind het een mooie ontwikkeling. Zeker paddenstoelen kunnen volgens mij goed helpen alleen zijn we de kennis daarover deels kwijtgeraakt, door de eeuwen heen.
Paddo's (en truffels, zelfde werkzame stof) zijn 1 van de meest bijzondere en wijze planten (gek om dat te zeggen over planten maar zo is het toch) die ik heb ervaren.

En geen zorgen over het kwijtraken van kennis door de eeuwen heen. Tijdens een goede trip krijg je namelijk een grote 'download' van die "kennis" die nog helemaal intact is in de paddo wereld. :wink: En dat gaat het menselijke vaak zover te boven, dat je het toch nooit helemaal in woorden kunt vatten en bewaren. Het is de ervaring zelf hebben die waardevol is. En daar is niks van verloren. Je neemt het middel, hebt de goede mindset en het geeft het aan je. En hopelijk neem je er dan iets van mee in je dagelijkse leven.

Alleen de combi Lamotrigine, quetiapine, lorazepam en lithium, daar durf ik echt niet bij te gaan experimenteren.
Je kunt ook niet denken, dan slik ik dat ff 48 uur niet… want dat heeft ook gevolgen.
Zeker weten niet combineren met die medicatie.

Mijn "idee" was ook meer: iets om misschien ooit eens te doen wanneer je medicatievrij bent.

Ik hoef niet alles met fam te overleggen maar zo spelen met gezondheid vind ik wat anders.
Ja dat snap ik en natuurlijk ook goed dat je familie daarvan op de hoogte is.

Ik wilde nog terugkomen op de hyperventilatie, ik zag toen op internet dat lorazepam werd aangeraden. Dus toen had ik weer een excuus.
Ik heb t maar 1 x gehad. Chronisch lijkt me wel lastig.
1 keertje is (imo) niet erg. Ikzelf neem ook weleens sporadisch een benzo. Kan dit beter niemand aanraden want voor velen is het moeilijk dit te doen, maar persoonlijk haat ik het effect van afvlakken van de emoties dat het op me heeft en dus neem ik het echt alleen wanneer ik bijvoorbeeld erg last heb van een stijve rug en slapen moeilijk is. Of voor kunnen slapen na een stimulant of LSD. Voor mij levert het geen problematisch gebruik/verslaving op.

Ik merkte vooral dat de behandeling van die psycholoog me hielp. Dat daadwerkelijk de lading eraf is, van de periode die we behandeld hebben. Daarom vind ik het jammer dat we (familie en ik) zeggen dat het helpt maar dat er toch lang vergaderd moet worden, etc.
Nee is ook een antwoord, maar dit is zo vaag.
Dan moet je dus eigenlijk weer iets dergelijks hebben.

Lastig... Fysieke en/of mentale klachten hebben op zichzelf is al moeilijk, maar om dan ook nog eens niet makkelijk de benodigde behandeling ervoor te kunnen vinden....

Alinde

Badass junkie
Dank je. Vooral vervelend dat anderen bepalen of je een psycholoog ‘mag’. En dat ze pas kunnen vergaderen als iedereen terug is van vakantie etc.

Ja gewoon terug naar de natuurlijke middelen. Ik zag een programma van Waldemar in Amerika. In Zuid Amerika is het gebruik van paddenstoelen heel gewoon.

Ja als ik de tijd terug kon draaien. Als de psychose gewoon had mogen uitrazen en we daarna niet een dempende behandeling hadden gehad maar een ‘inspirerende’.
Dat de creativiteit er mag zijn en een behandeling met paddenstoelen, zoiets.

Tijdens een psychose kun je ook veel inzichten hebben die gewoon waar zijn. Een soort absolute waarheid. Helaas slaat het meestal door naar iets warrigs en dan vinden ze je gek.

Als ik ooit medicijnvrij ben… en zo’n paddenstoel probeer.. volgens mij ben ik dan wel mijn cleantijd van de NA kwijt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dank je. Vooral vervelend dat anderen bepalen of je een psycholoog ‘mag’. En dat ze pas kunnen vergaderen als iedereen terug is van vakantie etc.

Ja gewoon terug naar de natuurlijke middelen. Ik zag een programma van Waldemar in Amerika. In Zuid Amerika is het gebruik van paddenstoelen heel gewoon.

Ja als ik de tijd terug kon draaien. Als de psychose gewoon had mogen uitrazen en we daarna niet een dempende behandeling hadden gehad maar een ‘inspirerende’.
Dat de creativiteit er mag zijn en een behandeling met paddenstoelen, zoiets.

Tijdens een psychose kun je ook veel inzichten hebben die gewoon waar zijn. Een soort absolute waarheid. Helaas slaat het meestal door naar iets warrigs en dan vinden ze je gek.

Als ik ooit medicijnvrij ben… en zo’n paddenstoel probeer.. volgens mij ben ik dan wel mijn cleantijd van de NA kwijt.
Sommigen zeggen weleens dat een psychedelische trip ook een soort psychose is. Ik weet niet of ik het daarmee eens ben.

Waar ik het wel heel erg mee eens ben, is deze quote:

The-psychotic-drowns-in-the-same-waters-in-which-the-mystic-swims-with-delight.jpg

_shikantaza

Badass junkie
Nou, als je een sessie met een therapeut hebt die jou begeleidt dan denk ik dat er best wat voor te zeggen valt om het als voorgeschreven medicatie te zien. En tsja, als dat niet zo is - so what?. Mits je er met de juiste intentie in gaat (inzichten onder begeleiding ipv vluchten) en er daardoor veel uithaalt voor je gesteldheid zal het uiteindelijk ook wel helpen voor je verslaving op de e.o.a. manier. De teller resetten om daarna langer dan ooit clean te blijven zonder terug te vallen (even zwartwit) lijkt mij een constructief plan. Als het je echt blijkt te helpen is het zelfs misschien nog een mooie symbolische nieuwe start.

Als dit soort therapieën een meer formeel tintje krijgen dan gaan we (her?)ontdekken wat de waarde van deze ervaringen een verslaafde kan brengen. Van Ibogaïne is bekend dat het kan helpen (IIRC bij Opiaten). De oprichter van AA heeft ook met LSD geëxperimenteerd om hem te helpen van zijn alcoholisme af te komen.

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Dank je voor je visie.

Het lijkt me echt heel interessant. Juist de diepte in gaan in plaats van dempen.
Jammer dat het nu met de huidige Combi van medicatie echt niet verstandig is het te proberen en ik denk dat een begeleider zich er ook niet aan waagt, en dat ook niet zou moeten doen.

Gelukkig heb ik bij EMDR gemerkt dat ik ook vrij goed dingen kan terughalen en herinneren. En heel emotioneel kan worden. Maar er waren ook sessies dat ik er niet goed bij kon.

Verder heb ik een tijd open water zwemmen gedaan in dezelfde periode als EMDR en dat leek het nog te versterken. (Herfst dus water werd koud).

Nouja mijn badpak ligt klaar enzo, de waterschoenen ook en toch kom ik elke keer niet in dat meer. Morgen gaan ze weer.

Mochten er trouwens mensen zijn die ook open water zwemmen willen doen, stuur me dan een berichtje. Ik ga nooit alleen vanwege de veiligheid. Jullie weten ws niet mijn regio maar die kan ik per pm wel delen.
We kunnen dan eerst met de groep mee, dan is er ervaren begeleiding.

Alinde

Badass junkie
De behandelaar waar ik vrijdag heen ga, vroeg mij vooraf een vragenlijst in te vullen. Het wordt nu best uitgebreid, mijn antwoorden, maar zij kan eruit filteren wat ze nodig vindt.

Vragen over de familie. Dan denk ik ‘niks bijzonders’ (de generatie van de ooms en tantes) maar daar heeft ze natuurlijk niets aan. Elke familie werkt anders.

Vind het wel prettig dat ze kijkt waar je vandaag komt. Sommige thema’s komen steeds terug. Bij ons verslaving in lichte mate. Maar moeite met emoties, met dingen uitspreken, dat zie je heel erg.

Ben benieuwd welke dingen haar opvallen.

Alinde

Badass junkie
Oh wauw. Ik heb hulp van WMO, ik had nu even een invalster aan de telefoon.

Wat een lieve fijne vrouw. Ze vroeg ook of er in medicatie iets veranderd was, dat ik daar klachten van heb. Gewoon heel begripvol, zo’n vrouw met jaren ervaring.

Voelt warm van binnen.

Alinde

Badass junkie
Ik heb vanavond gezwommen in t meer. Het was vandaag warm water dus niet zo’n prestatie.

Twee jaar geleden in de zomer en herfst veel gezwommen. Het is wel echt goed voor lichaam en geest. En t is midden in de natuur.

Ik kan eens bij de (ex) wrap-klasgenoten in de groep gooien of mensen eens mee willen. We zijn ook niet aan dat ene meer gebonden, er is veel water in de buurt.

Alinde

Badass junkie
Ben even aan t peilen bij wat bekenden of ze bij t zwemgroepje willen. (Buiten-zwemgroepje)

Sommigen moeten er niet aan denken, koud enzo. Ik ben niet zo’n koukleum. Je lichaam wordt wel ff goed gereset. En t kost niks.

Alinde

Badass junkie
Ok. Het lijkt of de ‘vissenkom’ van mijn hoofd af is. Ik kan ook weer social talken enzo.
Wellicht heb ik toch iets van dissociatie. Bij mij kunnen depressies ook opeens opklaren, alsof iemand aan t touwtje van het licht trekt.

Goed nieuws 1: Iemand van de wrapcursus wil een keer mee naar de zwemgroep.
t zijn lieve mensen bij de zwemgroep maar voelde me er toch nooit echt bij horen, bovendien, als ik uit dat koude water kom ben ik niet zo spraakzaam. Fijn als er 1 ‘echte’ bekende bij is.

Goed nieuws 2: ik krijg bij ggz 1 gesprek met een psycholoog en dan gaan ze kijken of psychologische hulp iets voor mij kan doen. Ik denk als ik het genoeg voorbereid dat het wel lukt. Misschien 1 familielid mee. Er spelen wat zaken in de familie die ook verdrietig zijn, die ik niet zomaar op internet kan zetten maar waarbij psychologische hulp fijn is.
Ik mis in de behandeling toch het ‘meenemen’ van de triggers uit het gewone mensenleven. Verbroken relaties, zieke familieleden, kwijtraken van werk etc.
Ik hoor soms alleen: hier ging de lamotrigine naar beneden en 3 weken later was je wat drukker.
(by the way ze onderschatten ook wat verbouwingen en lekkages doen met instabiele mensen maar dan is een klusjesman handiger dan een psycholoog)

Goed nieuws 3: ik ga mee met het uitje van de dagbesteding. Vond t aanvankelijk een prima dag om in bed te blijven. En vanmiddag moest het echt beslist worden en ik heb zowaar ja gezegd. Zonder vissenkom op je kop is t wel te doen denk ik.

Alinde

Badass junkie
Oja. We gaan op familieweekend met zijn allen in 1 accomodatie. 10 personen. Dus de vraag was nog hoe t moest met de alcohol.

2 zijn kids die nog niet drinken. 1 is zwanger en ik denk dat haar partner ook weinig drinkt deze periode. Vader drinkt niet, moeder nauwelijks. 2 volgen zo’n bodybuildersdieet.

Moeder vroeg het en ik zei dat ik liever geen drank binnen bereik heb daar.

Het is wel de bedoeling dat we allemaal komen en dan ook t hele weekend. En ik vind t altijd al wat ongemakkelijk met de hele familie. Ze hadden zelf al t plan bedacht wel 0,0 bier in de koelkast te hebben maar wie iets alcoholisch wil kan naar de horeca.

Misschien kan ik er over een jaar beter mee omgaan. Maar nu nog niet. En als iedereen aan t topsporten is of zwanger dan zijn ze t nu ook niet zo gewend.

Alinde

Badass junkie
Mijn energie komt terug, gelukkig.

Als bipolair zie je dan vaak ook een soort puinhopen achter je liggen, zeker als je ook aan de hypomane kant hebt gezeten.

Nieuwe hobby’s die je gestart bent, oude hobby’s waar je zo bent weggebleven, vrienden die je hebt laten weten even geen contact te willen (maanden geleden). Dooie planten (heb ik geaccepteerd).

Meestal begint een betere periode bij mij met dat ik dat allemaal wil herstellen en met mensen afspreken en bij hobby (bijv koor) alles inhalen en dan schiet ik zo weer door.

Hier is de SPV bij uitstek de persoon voor om daarin mee te denken. Want in al die drukte lust ik wel een wijntje en een pammetje normaal gesproken.

Alinde

Badass junkie
Voor het eerst bij die lichaamswerk-mevrouw geweest.

Ze zat meteen op een paar pijnpunten. Emotionele pijn.

Had ook een pammetje minder genomen, anders werkt het niet. Goede stok achter de deur. Ben heel blij dat ik deze stap gezet heb. Ze begon niet met trauma’s uit de vorige eeuw maar ging eerst eens kijken wat er recentelijk gebeurd was en daar bleek ook best wat emotie bij los te komen. En ik had mijn zwemspullen mee… dus nu lekker t water in.

Alinde

Badass junkie
Weet niet hoe andere benzo-addicts dat hebben, maar ik heb dus geen rijbewijs.
Het zou wel heel fijn zijn als ik dat alsnog kan halen. Even los van hoe ik het financieel ga fixen…

Binnenkort is er een situatie waarin ik beetje mis grijp qua vervoer. Ik kan meerijden maar voel me niet zo veilig bij diegene in de auto.

Ben nu aan alle kanten opgelapt en t zou jammer zijn als ik tijdens dat ritje aan mijn einde kom. Weet niet of ik die grap hardop kan maken.

Anyway voor de eigen regie zou het heel prettig zijn als ik kan rijden. Met de rest van de medicatie mag t wel. Alleen de benzo’s niet.

Alinde

Badass junkie
Dan Karaty bij Humberto.

Zooo verliefd op geweest, zo’n celebrity-crush. Wat heeft die man twee gezichten gehad zeg.
Hij leek zooo fit en gezond en happy. Geen idee dat hij zichzelf elke dag een coma zoop.

Inspirerend.

Alinde

Badass junkie
Mijn ouders willen hun boot verkopen. Ze worden oud, hebben gezondheidsklachten. Ze wilden absoluut nooit hun boot verkopen en vanmorgen opeens toch wel.

Lastig uitleggen, niet iedereen kent de situatie. Maar 1 ouder gaat achteruit en het is een proces van loslaten, al jaren.
Ergens voel ik wel de tranen prikken. Niet vanwege de boot maar omdat ze eindelijk toegeven dat t niet goed gaat.

Ik dacht niet meteen aan drank of pammen. Gelukkig.

Ik heb bedacht dat ik mijn rijbewijs wil halen. Oftewel: terug naar 0 mg lorazepam en dan ervoor gaan.
Dat is tenminste iets concreets.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mijn ouders willen hun boot verkopen. Ze worden oud, hebben gezondheidsklachten. Ze wilden absoluut nooit hun boot verkopen en vanmorgen opeens toch wel.

Lastig uitleggen, niet iedereen kent de situatie. Maar 1 ouder gaat achteruit en het is een proces van loslaten, al jaren.
Ergens voel ik wel de tranen prikken. Niet vanwege de boot maar omdat ze eindelijk toegeven dat t niet goed gaat.

Ik dacht niet meteen aan drank of pammen. Gelukkig.
Herkenbaar. Mijn onderburen zijn echt altijd ofwel met hun kruiser weg of ze zitten erin bij mij voor huis in de vaart. Maar ze zijn in de 80 en er gaat een keer komen dat het niet meer kan. Toch echt een proces van afsluiten ja. Ze proberen het zo lang mogelijk nog te doen though.

Ik heb bedacht dat ik mijn rijbewijs wil halen. Oftewel: terug naar 0 mg lorazepam en dan ervoor gaan.
Dat is tenminste iets concreets.
Doen! Dit doet mensen meestal erg goed: meer zelfvertrouwen, meer vrijheid om zelf overal naartoe te gaan!

Alinde

Badass junkie
Dank je wel!
Ik had eigenlijk geaccepteerd dat ik door de medicatie niet kan rijden. Maar ik kan t ook omdraaien…. Ik kan geen pammen meer nemen want ik rijd auto.
Met die andere meds mag je in principe wel rijden, mits je dosering constant is.

Mijn moeder had van alles verteld. Over de boot maar nog veel meer dingen. Ik merkte dat ik er mee zat en heb contact gehad met mijn broer.
Waarschijnlijk wil mijn moeder het zelf vertellen. Maar gisteren bij de therapie merkte ik dat ik van slag was geraakt toen iemand mij in vertrouwen iets vertelde, ik dat ook idd niet gedeeld heb, maar dat die last mij te zwaar was geworden.

Vandaag begon mijn moeder haar verhaal, toen mijn vader er niet was. Het was VEEL.

Ik heb broer geappt en aangegeven dat ik iets kwijt moest. Dat ik anders misschien weer depressief wordt als ik er in mijn eentje mee zit. Hij was wel blij dat ik het deelde. Ik heb hem echt wanhopig gemaakt met mijn drank en mijn pillen dus hij biedt liever een luisterend oor dan dat ik weer passed-out in een hoekje lig.

Of dat we vier zakken en dozen flessen moeten wegbrengen naar een glasbak in een wijk waar ik niemand ken…

Ik wil morgen, 10 sept als nieuwe clean-datum nemen. Ik heb geen benzo’s meer besteld maar wel lopen kloten met halfjes wel en niet van de ‘zo nodig’, van de voorgeschreven medicatie. In een ander topic kwam ter sprake dat je dan ook niet 100% clean bent. Ik vind 10-9 een mooie datum.

Dus dan slik ik nog wel benzo’s maar wel minimaal, en voorgeschreven.

Alinde

Badass junkie
Dank voor de steun.

Ik heb een ggz-app waarmee je kunt bellen 24/7.
Ik heb dat een aantal keer gedaan, heb t nu 1 jaar denk ik. Waarvan een aantal keer zwaar onder invloed.

Merkte dat ik onrustig was en wil geen extra pam nemen. Heb aan de telefoon gepraat over zorgen in de familie en die man was zo nuchter en praktisch.

SPV heeft zo vaak gezegd, gebruik nou die app als je zucht krijgt. Ik neem nog glaasje Spa en ga dan slapen.

Alinde

Badass junkie
Hoop dinsdag even met broer te bellen en samen te kijken of ik toch wat eerder naar de Brijder kan.

Want ik heb begrepen dat de huisarts hierin ook iets kan betekenen.

Ik lees dingen als ‘laten opnemen’ en ‘naar een kliniek gaan’ en dan denk ik.. hoe dan?

Want wat ik niet zo vaak schrijf:
Ik woon niet thuis momenteel. Ik woon bij familie en de medicatie is in beheer bij een familielid, in principe totdat ik bij de Brijder aan de beurt ben.

Maar t is bijna niet te doen zo.

Ik heb een aantal weken in mijn eigen huis gewoond en ging dan 3 x per week naar de familie om medicatie op te halen.
Maar kostte heel veel tijd.

t gaat niet alleen om de benzo’s, ik maakte een rommeltje van die pillen. Ook alle op- en afbouwpogingen en/of gewoon lekker slaperig te worden.

Hoe vaak ik wel niet bibberige berichtjes gestuurd heb vol fouten dat ik niet kon komen omdat de medicatie verkeerd was gevallen.

Mijn SPV zegt, het gaat toch best goed, je komt op afspraken en je ziet er verzorgd uit.

Maar het gaat helemaal niet goed. Ik kon gisteravond niet naar bed omdat t familielid nog iets af wilde kijken op televisie. Ben er echt klaar mee. (Diegene moest de medicatie nog uitzetten)

Ik voel me een kleuter.

_shikantaza

Badass junkie
Hoop dinsdag even met broer te bellen en samen te kijken of ik toch wat eerder naar de Brijder kan.

Want ik heb begrepen dat de huisarts hierin ook iets kan betekenen.

Ik lees dingen als ‘laten opnemen’ en ‘naar een kliniek gaan’ en dan denk ik.. hoe dan?

Want wat ik niet zo vaak schrijf:
Ik woon niet thuis momenteel. Ik woon bij familie en de medicatie is in beheer bij een familielid, in principe totdat ik bij de Brijder aan de beurt ben.

Maar t is bijna niet te doen zo.

Ik heb een aantal weken in mijn eigen huis gewoond en ging dan 3 x per week naar de familie om medicatie op te halen.
Maar kostte heel veel tijd.

t gaat niet alleen om de benzo’s, ik maakte een rommeltje van die pillen. Ook alle op- en afbouwpogingen en/of gewoon lekker slaperig te worden.

Hoe vaak ik wel niet bibberige berichtjes gestuurd heb vol fouten dat ik niet kon komen omdat de medicatie verkeerd was gevallen.

Mijn SPV zegt, het gaat toch best goed, je komt op afspraken en je ziet er verzorgd uit.

Maar het gaat helemaal niet goed. Ik kon gisteravond niet naar bed omdat t familielid nog iets af wilde kijken op televisie. Ben er echt klaar mee. (Diegene moest de medicatie nog uitzetten)

Ik voel me een kleuter.
Ach ja, tijdelijk een kleuter is altijd nog beter dan terug de waanzin in.

Er zijn wel klinieken te vinden waar je op korte temijn terecht kan hoor. Changes in Zuid-Afrika bijvoorbeeld. Check eens bij je huisarts.

Alinde

Badass junkie
Thanks.

Ik zit echt te puzzelen wat handig is, ook omdat een andere verzekering ws verstandig is.
Had bewust DSW gekozen vanwege vergoeding taperingstrips maar ze blijken bij verslavingszorg de slechtste te zijn. (Werd mij verteld toen ik in april rondbelde naar klinieken)

Ik kan niet in detail treden maar vanwege de gezondheidsproblemen van 1 persoon wordt het te zwaar om hier te verblijven. Diegene heeft heel veel tijd en ruimte nodig maar je bent je halve dag aan t wachten.

Ik ben zomer 2022 bij de huisarts geweest en heb alles open gegooid. De drank, de pillen en dat ik niet verder wilde bij mijn toenmalige psychiater.
Het was een fijn gesprek. Hij zei dat ik zelf met de psychiater moest praten en als dat niet lukte kon ik terug komen.
Het drankgebruik was nog onder controle vond hij, en misschien was dat die zomer nog zo.

Anyway, ik herinner me het gesprek met de psychiater alsof die man zelf alleen aan t woord geweest is. Ik kwam er echt niet tussen.
Heb nog t verwijt gekregen dat ik manisch leek omdat ik hem telkens in de reden viel. Maar dat kwam omdat ik iets wilde zeggen maar t woord niet kreeg.

Paar maanden later alsnog een nieuwe psychiater gekregen. Alles ligt nu open maar zij lijken de procedure met Brijder niet te kunnen versnellen. Zij vinden het ‘houdbaar’ als ik zo lang bij familie ben en de medicatie in beheer is.

Maar de gezondheid van de persoon wordt slechter, dat slaat natuurlijk op mijn emotie maar ook praktisch lopen we elkaar in de weg.

Huisarts lijkt me nu een goede stap.

Zeker tijdens benzo’s minderen is het lastig als je niet een beetje je ding kunt doen en bovendien ‘niet zo ongezellig’ moet doen.

Jongste broer is top trouwens met deze dingen. Weet vanuit zijn werk veel en kent mij ook al wat jaartjes.

Alinde

Badass junkie
Verder (maar dat vraag ik wellicht elders) ben ik benieuwd hoe t leven na detox of andere opname eruit ziet.

Ik heb geen baan waar ik zo terug in kan stromen.

Iets van ambulante dagbehandeling zou wel prettig zijn. Gewoon in mijn eentje thuis zitten wordt in ieder geval niks.

Misschien maak ik daar even een topic voor aan, hoe anderen dat gedaan hebben. Weer naar familie is niet de bedoeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan