Deel je inzicht!

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

acht.zes

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Ik heb geen idee of ik er wat aan gehad heb,

Maar ik heb afgelopen donderdag een uur een 5meo-dmt trip gehad (gevaped) die mij in een mediterende staat bracht. Ik heb toen aan me zelf gevraagd of ik de verbindingen in mijn hersenen die er voir zorgen dat ik maar blijf roken op te sporen en te blokkeren.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@acht.zes wat goed! Het opsporen lijkt me de eerste stap. Ik weet niet of het zo makkelijk geblokkeerd kan worden. Misschien zou je in een volgende LSD trip (of iets anders wat wat langer duurt dan 5meo) nog eens kunnen gaan zoeken welke verbindingen maar ook welke motieven en onderliggende mechanismen ertoe bijdragen dat je zo'n behoefte hebt aan roken. Sommige dingen liggen misschien voor de hand maar er kunnen ook onderbewuste processen meespelen en die zou je naar de oppervlakte kunnen proberen te krijgen. Vervolgens zou je kunnen kijken of roken nog wel zinvol is, maw of het doel de middelen nog heiligt of dat het inmiddels een niet-functionele of zelfs beschadigende handeling is geworden. En wat er dan nog voor zorgt dat je het toch blijft doen.
Je zou daarnaast ook kunnen visualiseren wat er met je lichaam gebeurt als je rookt, dit tot in alle details voor je zien. En je kunt jezelf visualiseren in de toekomst als roker en als niet-roker en dan kijken wat dit bij je oproept.
Ik geloof dat als je volledig inzicht hebt in deze processen en de functie daarvan, de verbindingen veranderd of zelfs opgeheven kunnen worden.

Ik ga ditzelfde trouwens ook een keer proberen tijdens een trip, maar dan als het gaat om ongezonde voeding (geraffineerde suikers vooral) in plaats van roken. Ik heb zelf nogal de neiging om veel koek/chocola etc te eten in stressvolle periodes zoals deze en dat wil ik anders zien. Maar er zijn nog een hoop dingen die hoger op de lijst staan qua belangrijkheid en waar ik nog aan wil werken, dus het kan nog wel eventjes duren voor ik hier aan toe kom haha.

Over het inzicht van @Mezelf moet ik eens nadenken. Het lijkt me best wel een deprimerende gedachte dat je geen psychedelica meer 'mag' gebruiken met als doel inzicht te krijgen in het grote boek der kennis, omdat dat dan juist averechts werkt.

Laatst bewerkt:

Mezelf

Wijs gebruiker
@acht.zes
Over het inzicht van @Mezelf moet ik eens nadenken. Het lijkt me best wel een deprimerende gedachte dat je geen psychedelica meer 'mag' gebruiken met als doel inzicht te krijgen in het grote boek der kennis, omdat dat dan juist averechts werkt.
Ik merk dat ik mij verkeerd heb verwoord. Je bent nu nummer 2 die niet precies begrijpt wat ik bedoel. Misschien doe ik dat zelf ook niet eens haha. Maar ik heb echt nergens gezegd dat ik of wie dan ook geen psychedelica meer mogen gebruiken. Eigenlijk iedereen krijgt überhaupt geen kennis van wat psychedelica ons heeft geleerd en kan leren. Door psychedelica zien we tenminste nog het boek der kennis en kunnen er soms zelfs in bladeren. Maar het ultieme doel zal je niet door of met psychedelica bereiken. Al kan je er wel heel van leren en wellicht hulpmiddelen uit halen. De echte lessen leer je eigenlijk niet tijdens psychedelica maar in het leven daarna.

Maar zoals ik al eerder zei. Ik ben niet zo goed in woord en geschrift en kan daarom dit soort dingen vaak moeilijk overbrengen. Daarbij is het mensen eigen om tijdens het lezen te denken wat iemand bedoeld terwijl er soms iets heel anders staat. Ik heb nooit bedoeld geen psychedelica meer te gebruiken in ieder geval. Dat zou mij ook deprimeren:wink:

acht.zes

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@NiandraLades
Je hebt gelijk, ik was bang dat die 5meo trip van een uurtje veel te kort was en dat bleek dus vandaag het geval te zijn.

Gisteren had ik een heel gemakkelijke dag en ik begon al te denken dat ik er al bijna was om vandaag dan weer geconfronteerd te worden met een ongelooflijke craving naar roken.

Maar goed, ik hou nog steeds vol! En dat ik net nog een heel mooi compliment kreeg van mijn moeder na een knuffel is ook weer een heel grote steun in de rug: je (ik dus) stinkt niet meer naar rook! (daar werd ik me toch even een partij blij van!)

Ik denk dat je heel goed samenvat hoe zoiets aangepakt moet worden, en ik ga dus overmorgen al weer trippen (op DPT, samen weer met @AphexTwin ) en die trip zal geheel in het teken staan van stoppen met roken, ik ben benieuwd of ik er nog een aantal inzichten uit kan halen die me helpen om met die vervelende gewoonte te doen laten stoppen!

Over suiker (en snelle koolhydraten in het algemeen) kan ik alvast zeggen dat daar zeker ook een stukje lichamelijke verslaving bij zit, en zoals je het zegt zit er denk ik iets van emo-eter in jou (zo noem ik dat altijd), het eten van vooral zoete dingen laat je emoties beter onder controle houden/ geeft je wat verlichting bij stress.

Mijn poes muffin is ook een emo-eter. Die wil altijd aandacht en probeert die dan ook af te dwingen maar als ik daar even geen tijd of zin (gebeurt ook wel eens) in heb en haar weg duw dan loopt ze dus standaard naar de etensbak.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Mezelf ik bedoelde ook niet zozeer dat je geen psychedelica meer mag gebruiken in algemene zin, dat schreef je inderdaad nergens. Ik interpreteerde hem meer als dat wanneer je inzicht wil krijgen in het grote boek der kennis, het gebruik van psychedelica daarbij volgens jouw nieuwe inzichten geen zin heeft voor DAT specifieke doel. (je schreef namelijk: "Stomme ook is dat we dankzij een trap bepaalde kennis in de verte zien liggen. Dit kan alleen met behulp van die trap. Alleen die zelfde trap zal er ook voor zorgen dat we er nooit bij kunnen komen. Alleen zonder trap zullen we ooit bij die kennis kunnen komen.") Dus in die zin bedoelde ik dat het niet 'mag', want als je die trap neemt kom je er niet, dus als je er wel wilt komen moet je niet die trap nemen. Beetje ongelukkige woordkeuze van mij.
Ik vond je stuk verder wel goed verwoord hoor, laat je niet ontmoedigen, ik ben juist altijd benieuwd naar jouw inzichten.

@acht.zes dat is zeker een mooi compliment van je moeder, hopelijk helpt dat compliment je deze dag door zonder te roken.
Ik ben inderdaad een emo-eter. Ik kan ook drank of drugs gebruiken of vluchten in uitgaan of seks, maar van die genoemde opties vind ik het emo eten het minst schadelijk dus ga ik daar maar voor, maar ik wil daar wel graag eens een keer vanaf komen. Mediteren, wandelen en naar muziek luisteren helpt ook maar dan heb ik nog steeds behoefte aan een 'uitspatting' om die emoties even te laten voor wat ze zijn.
Mijn poes muffin is ook een emo-eter. Die wil altijd aandacht en probeert die dan ook af te dwingen maar als ik daar even geen tijd of zin (gebeurt ook wel eens) in heb en haar weg duw dan loopt ze dus standaard naar de etensbak.
Misschien kom ik ook aandacht tekort en moet ik gewoon geaaid worden. :wink:

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Deze hoort meer bij deze topic denk ik :)

Ik blijf best veel malen over mijn laatste DMT trip anderhalve week geleden. Dmt leerde mij, dat psychedelica mij weinig meer heeft te leren. Vooral hoge doseringen zullen mij niks meer bieden voor "dit" leven.

Dit is namelijk de ultieme grap van psychedelica. Het je laten geloven dat je wat hebt geleerd terwijl je het allang wist. We konden er alleen niet meer bij komen. Het boek met die kennis ligt te hoog waardoor psychedelica het trappetje kan zijn om erbij te kunnen (zie het als zo'n boekenkast waar een trap bij nodig is om bij de hogere gelegen boeken te kunnen komen, waar dus psychedelica de trap is en boeken de kennis). Maar we hebben dat boek al wel, alleen hij was uit het zicht of we konden er niet meer bij.

Dit veroorzaakt bij mij meteen een kronkel want hoe kan een psychedelica mij leren dat psychedelica mij niet nieuws meer kan leren? Dit zou ook de rede zijn waarom psychedelica niet altijd meer een ontspannen moment voor mij is, wat vroeger wel het geval was.

Het meest vreemde eigenlijk wel is dat DMT mij, in die enkele minuten, dingen liet zien dat ik alleen voor mezelf mag houden. Want als ik ze zou delen of omschrijven (als dat überhaupt al lukt) dan zou ik bij vele hun (levens)pad verstoren. Maar deze dingen zijn best verontrustend en ik weet dus niet zo goed wat ik er mee moet.

Dus ga het wel globaal omschrijven.

Het heeft er onder anderen heel veel mee te maken dat we helemaal geen "trap" nodig hebben. Maar ook wat voor consequenties het heeft als we die trap wel of juist niet gaan gebruiken. Stomme ook is dat we dankzij een trap bepaalde kennis in de verte zien liggen. Dit kan alleen met behulp van die trap. Alleen die zelfde trap zal er ook voor zorgen dat we er nooit bij kunnen komen. Alleen zonder trap zullen we ooit bij die kennis kunnen komen. Het zou zo maar kunnen zijn dat we door de trap wel weten dat bepaalde kennis bestaat, maar juist daardoor nooit bij die kennis kunnen komen. Die trap zal immers nooit lang genoeg zijn of worden, om bij die boeken te kunnen komen.

Het is doordat we het eindpunt al zien en we dus daarop gefocust raken, we de route daar naar toe niet meer zien en we daarom verdwalen.
Deze post is denk ik spot-on, geweldig!

En ik vind de boekenkast/trap metafoor verhelderend. Het doet me ook erg denken aan een andere metafoor die in essentie denk ik hetzelfde uitbeeldt, al kan ik me niet meer herinneren van wie die was (wellicht Alan Watts). Deze ging zo:

Trippen is als op een trampoline springen in je achtertuin. Het hoogste punt van een sprong staat hier voor een piekmoment tijdens een trip. Het is dan dat je over de schutting kunt kijken en een nieuwe wereld ziet. Maar de aard van trippen is: what goes up, must come down. Je ziet op het hoogtepunt wat er aan de andere kant is, maar je kunt er nooit op deze manier komen. Om aan de andere kant van de schutting te komen zul je een ladder moeten bouwen en over de schutting moeten klimmen, wat een metafoor is voor (zelf-)realisatie. Inzicht is daarom niet hetzelfde als realisatie. Je kunt oneindig veel inzichten hebben, maar dat brengt je nog niet in de nieuwe wereld.

Misschien wel een beetje verwarrend dat de trap in deze metafoor een andere betekenis heeft dan in jouw metafoor. :tonguewink: Jouw trap en de trampoline hebben dezelfde betekenis.

Perenijsje

Bewuste gebruiker
Na een goed gesprek op Kik met @AphexTwin en een schop onder mijn kont van haar wel weer even tot het besef gekomen dat het belangrijk is om weer aandacht te geven aan de dingen die ik van waarde vind en die me voldoening geven en goed voor mijn lichamelijke en mentale welzijn zijn. Dingen als op tijd opstaan, wandelen, sporten, gezond eten, creatief bezig zijn, lezen, andere hobby's, het huishouden bijhouden. Dingen doen die voldoening geven en goed voor me zijn.

De laatste tijd toch vooral gekozen voor de makkelijkste uitwegen en smoesjes en excuses voor mezelf bedacht. Maar daar kom ik niet verder mee en word ik niet gelukkiger van. Dus met kleine stapjes de boel weer wat meer op de rit zien te krijgen.

Niet meteen nu alles weer tegelijkertijd willen veranderen en mezelf weer vol overal in storten, want dat houd ik ook niet vol. Dan blijft het elke keer alles of niets. Beter consequent routines opbouwen en volhouden dan het weer 2 weken voluit doen en dan weer weken niks. En dan weer van voorafaan beginnen.

Ik weet het allemaal ook wel prima, maar het uitvoeren is een stuk lastiger. Maar niet onmogelijk. En ik kan elk moment een keuze maken die me dichterbij mijn waardes brengt ipv lui op de bank met m'n telefoon en tv aan zitten wat alleen maar verdoving is.

En niet als het een keer niet lukt meteen denken dat ik gefaald heb en de handdoek in de ring gooien. Maar dan de draad gewoon weer oppakken en doorgaan.

Laatst bewerkt:

Mezelf

Wijs gebruiker
Deze post is denk ik spot-on, geweldig!

En ik vind de boekenkast/trap metafoor verhelderend. Het doet me ook erg denken aan een andere metafoor die in essentie denk ik hetzelfde uitbeeldt, al kan ik me niet meer herinneren van wie die was (wellicht Alan Watts). Deze ging zo:

Trippen is als op een trampoline springen in je achtertuin. Het hoogste punt van een sprong staat hier voor een piekmoment tijdens een trip. Het is dan dat je over de schutting kunt kijken en een nieuwe wereld ziet. Maar de aard van trippen is: what goes up, must come down. Je ziet op het hoogtepunt wat er aan de andere kant is, maar je kunt er nooit op deze manier komen. Om aan de andere kant van de schutting te komen zul je een ladder moeten bouwen en over de schutting moeten klimmen, wat een metafoor is voor (zelf-)realisatie. Inzicht is daarom niet hetzelfde als realisatie. Je kunt oneindig veel inzichten hebben, maar dat brengt je nog niet in de nieuwe wereld.

Misschien wel een beetje verwarrend dat de trap in deze metafoor een andere betekenis heeft dan in jouw metafoor. :tonguewink: Jouw trap en de trampoline hebben dezelfde betekenis.
Thanks! en ja dat is zeker een metafoor dat hetzelfde uitbeeldt. Alleen had ik die van mij dan even zelf verzonnen :).
Het is dus niet de psychedelica dat ons leert die trap te maken. Het laat je wel zien wat je kan bereiken. Maar door dit te weten en doordat we het door psychedelica kunnen zien, vergeten we (ik) vaak dat er nog een trap gemaakt moet worden. Ook door het mooie uitzicht vergeten we wel eens hoe die trap gemaakt moet worden. Je geniet immers toch al van wat je over de schutting ziet.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Precies, ik heb vaak hetzelfde probleem...

Aan de andere kant, ís het leven ook niet de trap zelf? Is niet alles erop gemaakt om ons naar (zelf-)realisatie toe te laten werken? Dingen zijn iets op een bepaald niveau, maar op een hoger (of dieper, net hoe je het bekijkt) niveau kunnen ze iets heel anders betekenen. Is elk moment eigenlijk ook niet zelf-realisatie? Het universum realiseert zichzelf als exact dat wat nu is. Het is denk ik ook niet iets wat ooit zal stoppen (of ooit begonnen is). We kunnen onszelf oneindig beter leren kennen.

Mindblowing om over na te denken...

Laatst bewerkt:

AphexTwin

Bewuste gebruiker
Na een goed gesprek op Kik met @AphexTwin en een schop onder mijn kont van haar wel weer even tot het besef gekomen dat het belangrijk is om weer aandacht te geven aan de dingen die ik van waarde vind en die me voldoening geven en goed voor mijn lichamelijke en mentale welzijn zijn. Dingen als op tijd opstaan, wandelen, sporten, gezond eten, creatief bezig zijn, lezen, andere hobby's, het huishouden bijhouden. Dingen doen die voldoening geven en goed voor me zijn.

De laatste tijd toch vooral gekozen voor de makkelijkste uitwegen en smoesjes en excuses voor mezelf bedacht. Maar daar kom ik niet verder mee en word ik niet gelukkiger van. Dus met kleine stapjes de boel weer wat meer op de rit zien te krijgen.

Niet meteen nu alles weer tegelijkertijd willen veranderen en mezelf weer vol overal in storten, want dat houd ik ook niet vol. Dan blijft het elke keer alles of niets. Beter consequent routines opbouwen en volhouden dan het weer 2 weken voluit doen en dan weer weken niks. En dan weer van voorafaan beginnen.

Ik weet het allemaal ook wel prima, maar het uitvoeren is een stuk lastiger. Maar niet onmogelijk. En ik kan elk moment een keuze maken die me dichterbij mijn waardes brengt ipv lui op de bank met m'n telefoon en tv aan zitten wat alleen maar verdoving is.

En niet als het een keer niet lukt meteen denken dat ik gefaald heb en de handdoek in de ring gooien. Maar dan de draad gewoon weer oppakken en doorgaan.
Yes you can! :grin:

psycel

Experimenterende gebruiker
Leuk inzicht overgehouden aan een experiment van een aantal dagen:

Bewust worden van wat we dromen geeft ons (o.a) toegang om te kijken welk gereedschap (materie, situaties, mensen) we nodig hebben om onze ''dromen" waar te maken. Kortom; van dromen komt kennis!

Ralou

Belezen gebruiker
Leuk inzicht overgehouden aan een experiment van een aantal dagen:

Bewust worden van wat we dromen geeft ons (o.a) toegang om te kijken welk gereedschap (materie, situaties, mensen) we nodig hebben om onze ''dromen" waar te maken. Kortom; van dromen komt kennis!
Klinkt enorm interessant, ben zelf al een jaar ongeveer bezig met een droomlogboek en inzicht krijgen in de droomrealiteit.
Heb je een voorbeeld mbt het inzicht dat je gekregen hebt, dat je hier kan delen :)

psycel

Experimenterende gebruiker
Klinkt enorm interessant, ben zelf al een jaar ongeveer bezig met een droomlogboek en inzicht krijgen in de droomrealiteit.
Heb je een voorbeeld mbt het inzicht dat je gekregen hebt, dat je hier kan delen :)
Ik ben hoogsensitief, ook wel HSP genoemd,(wat heb ik toch een hekel aan labeltjes plakken) wat er toe lijdt dat ik vaak alle prikkels in de omgeving opvang met als uitgangspunt dat ik na een dag volledig "leeggezogen" ben

Een aantal dagen geleden heb ik een kristal gekocht (https://edelstenenenmineralen.nl/protector_kwarts.html) die mij hiervoor beschermt. Later die dag drong tot mij door dat ik een aantal dagen daarvoor over datzelfde kristal gedroomd heb. Ik bevindt mezelf de laatste tijd vaak in dit soort situaties en dat heeft me dus aan het denken gezet.

Onze dromen worden opgeslagen in ons onderbewustzijn en dit zorgt ervoor dat we veel dingen in het dagelijks leven doen zonder precies te weten waarom. Als we bewust worden van wat we dromen weten we ook waarom we die dingen de volgende dag doen. Onze dromen vertellen ons wat we moeten doen om onze dromen waar te maken. :tongueout:

Ralou

Belezen gebruiker
Ik ben hoogsensitief, ook wel HSP genoemd,(wat heb ik toch een hekel aan labeltjes plakken) wat er toe lijdt dat ik vaak alle prikkels in de omgeving opvang met als uitgangspunt dat ik na een dag volledig "leeggezogen" ben

Een aantal dagen geleden heb ik een kristal gekocht (https://edelstenenenmineralen.nl/protector_kwarts.html) die mij hiervoor beschermt. Later die dag drong tot mij door dat ik een aantal dagen daarvoor over datzelfde kristal gedroomd heb. Ik bevindt mezelf de laatste tijd vaak in dit soort situaties en dat heeft me dus aan het denken gezet.

Onze dromen worden opgeslagen in ons onderbewustzijn en dit zorgt ervoor dat we veel dingen in het dagelijks leven doen zonder precies te weten waarom. Als we bewust worden van wat we dromen weten we ook waarom we die dingen de volgende dag doen. Onze dromen vertellen ons wat we moeten doen om onze dromen waar te maken. :tongueout:
Ik ben zelf nog niet echt bezig geweest met kristallen en ken er nog niet veel van behalve de vooroordelen daaromtrent. Was je daar zelf daarvoor al in geinteresseerd , meer bezig , of echt een plotse ingeving? Heb je de indruk dat het je helpt?

Het is een boeiend perspectief dat je deelt omtrent dromen, na de afgelopen maanden regelmatig langere periodes elke dag mijn dromen te hebben opgeschreven heb ik verschillende mogelijke perspectieven gezien in dromen.
Dromen zijn naar mijn idee in lijn met de dagelijkse werkelijkheid en als je durft kijken naar de dromen en wat het je vertelt zul je eruit leren , maar ook zien dat de manier waarop je omgaat met situaties doorheen de dag gereflecteerd worden in je dromen. Dat wanneer je in angst reageert , je volgende situatie daarop verder gaat en met liefde reageren hetzelfde, het zijn allemaal mini testen zoals dat je ook steeds in het dagelijks leven de keuze hebt tussen liefde en angst.
Daarnaast geloof ik ook zeker dat je heel veel aan kunt leren in je dromen , en dit kan toepassen in de dagdagelijkse realiteit (Lucid Dreaming.
Op al die onderdelen ga ik dolgraag dieper in maar das meer passend in een nieuw of ander topic denk ik

שמש

Wijs gebruiker
Deze hoort meer bij deze topic denk ik :)

Ik blijf best veel malen over mijn laatste DMT trip anderhalve week geleden. Dmt leerde mij, dat psychedelica mij weinig meer heeft te leren. Vooral hoge doseringen zullen mij niks meer bieden voor "dit" leven.

Dit is namelijk de ultieme grap van psychedelica. Het je laten geloven dat je wat hebt geleerd terwijl je het allang wist. We konden er alleen niet meer bij komen. Het boek met die kennis ligt te hoog waardoor psychedelica het trappetje kan zijn om erbij te kunnen (zie het als zo'n boekenkast waar een trap bij nodig is om bij de hogere gelegen boeken te kunnen komen, waar dus psychedelica de trap is en boeken de kennis). Maar we hebben dat boek al wel, alleen hij was uit het zicht of we konden er niet meer bij.

Dit veroorzaakt bij mij meteen een kronkel want hoe kan een psychedelica mij leren dat psychedelica mij niet nieuws meer kan leren? Dit zou ook de rede zijn waarom psychedelica niet altijd meer een ontspannen moment voor mij is, wat vroeger wel het geval was.

Het meest vreemde eigenlijk wel is dat DMT mij, in die enkele minuten, dingen liet zien dat ik alleen voor mezelf mag houden. Want als ik ze zou delen of omschrijven (als dat überhaupt al lukt) dan zou ik bij vele hun (levens)pad verstoren. Maar deze dingen zijn best verontrustend en ik weet dus niet zo goed wat ik er mee moet.

Dus ga het wel globaal omschrijven.

Het heeft er onder anderen heel veel mee te maken dat we helemaal geen "trap" nodig hebben. Maar ook wat voor consequenties het heeft als we die trap wel of juist niet gaan gebruiken. Stomme ook is dat we dankzij een trap bepaalde kennis in de verte zien liggen. Dit kan alleen met behulp van die trap. Alleen die zelfde trap zal er ook voor zorgen dat we er nooit bij kunnen komen. Alleen zonder trap zullen we ooit bij die kennis kunnen komen. Het zou zo maar kunnen zijn dat we door de trap wel weten dat bepaalde kennis bestaat, maar juist daardoor nooit bij die kennis kunnen komen. Die trap zal immers nooit lang genoeg zijn of worden, om bij die boeken te kunnen komen.

Het is doordat we het eindpunt al zien en we dus daarop gefocust raken, we de route daar naar toe niet meer zien en we daarom verdwalen.
Mooie positieve boodschap. Maar interpreteer je de boodschap correct? Is het niet meer een boodschap voor jou persoonlijk ipv voor iedereen? Dat zou betekenen dat jij persoonlijk het niet nodig hebt om middelen te gebruiken voor je ontwikkeling. Mediteer er een tijd op, of laat het los en denk er af en toe aan. Dat je niets meer kan leren is misschien waar, misschien niet. Het maakt je sowieso heel bescheiden en dat is altijd goed. Ik denk persoonlijk dat de boodschap is: laat teveel willen weten los en improviseer. Je kennis raak je toch niet kwijt, maar je moet het los laten en weer een beetje onbewust maken. De wereld in zeg maar.
Je weet wat mijn beroep is. Als ik teveel wil weten waarom dingen 'voor mij werken', waarom ik geïnspireerd raak en alle achterliggende structuren, dan maak ik het dood. Dan werkt het niet meer. Ik koester het 'niet weten' waardoor ik mijn connectie met 'de kosmos / mijn onderbewustzijn / de plek die mij inspiratie en energie biedt' bewaar. Koester mysterie.

שמש

Wijs gebruiker
Want als ik ze zou delen of omschrijven (als dat überhaupt al lukt) dan zou ik bij vele hun (levens)pad verstoren.
Sommigen hebben misschien middelen nodig voor hun levenspad. Maar er zijn vele wegen die naar hetzelfde kunnen leiden. Of zelfs nog verder. Misschien moet je ook kijken naar je eigen gebruik. Is het voor jezelf duidelijk welk deel in jou consumerend gebruikt en welk deel voor een spirituele connectie? Want ook dit kan je eigen ontwikkeling in de weg zitten. Ik vind minder gebruiken heel positief. Ik heb in grote perioden in mijn leven helemaal niets gebruikt. En dat heeft me heel veel gebracht.

Mezelf

Wijs gebruiker
Mooie positieve boodschap. Maar interpreteer je de boodschap correct? Is het niet meer een boodschap voor jou persoonlijk ipv voor iedereen? Dat zou betekenen dat jij persoonlijk het niet nodig hebt om middelen te gebruiken voor je ontwikkeling. Mediteer er een tijd op, of laat het los en denk er af en toe aan. Dat je niets meer kan leren is misschien waar, misschien niet. Het maakt je sowieso heel bescheiden en dat is altijd goed. Ik denk persoonlijk dat de boodschap is: laat teveel willen weten los en improviseer. Je kennis raak je toch niet kwijt, maar je moet het los laten en weer een beetje onbewust maken. De wereld in zeg maar.
Je weet wat mijn beroep is. Als ik teveel wil weten waarom dingen 'voor mij werken', waarom ik geïnspireerd raak en alle achterliggende structuren, dan maak ik het dood. Dan werkt het niet meer. Ik koester het 'niet weten' waardoor ik mijn connectie met 'de kosmos / mijn onderbewustzijn / de plek die mij inspiratie en energie biedt' bewaar. Koester mysterie.
Er viel weinig te interpreteren want het was "right into my face" en heel duidelijk wat het boodschap was. Daarbij was het trap verhaaltje niet alles wat ik te zien kreeg. Hetgeen wat ik voor mezelf moest houden is ook echt voor mezelf en alleen maar verwarrend voor een ander. Daarbij ben ik niet zo goed om dit soort diepgaande dingen over te brengen als ik zou willen. Maar je hebt gelijk door te zeggen dat het meeste van deze trip betrekking had op mijzelf.
Ik heb wel lange tijd "teveel" willen weten. Ik praat dan wel over >10jaar geleden. Ik las veel boeken over psychologie, esoterie en nam vaak psychedelica, mediteerde etc om de opgedane kennis in mijn eigen geest te zoeken/vinden of mij goed te voelen. Heb best wel veel aanleg voor depressieve gedachtes door onder andere bepaalde ervaringen in mijn leven waardoor ik al vanaf jongs af aan zoekende ben om van deze rot gevoelens af te komen. Dit is mij gelukkig vaak goed gelukt :) en vooral sinds mijn 18de toen ik mijzelf eindelijk psychedelica gunde. Was zeer bewuste keuze namelijk om tenminste tot mijn 18de te wachten met psychedelica.
Het is natuurlijk niet psychedelica die jou iets leert, maar je eigen onderbewustzijn.
Ja helemaal waar. Ik bedoelde ook natuurlijk meer "met behulp van" maar soms voelt het wel alsof de psychedelica een eigen persoonlijkheid heeft en daardoor voelt alsof het als een leermeester(es) is dat buiten jou om bestaat. Dit is bij de ene middel sterker aanwezig dan bij de ander maar in het algemeen is het wel de psychedelica dat me makkelijker in me onderbewustzijn laat graven. Vooral middelen als DMT/ayahuasca en paddo's lijken een eigen persoonlijkheid te hebben. Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld DPT dat ook heel erg heeft..
Sommigen hebben misschien middelen nodig voor hun levenspad. Maar er zijn vele wegen die naar hetzelfde kunnen leiden. Of zelfs nog verder. Misschien moet je ook kijken naar je eigen gebruik. Is het voor jezelf duidelijk welk deel in jou consumerend gebruikt en welk deel voor een spirituele connectie? Want ook dit kan je eigen ontwikkeling in de weg zitten. Ik vind minder gebruiken heel positief. Ik heb in grote perioden in mijn leven helemaal niets gebruikt. En dat heeft me heel veel gebracht.
Door bepaalde kennis kan het zijn dat je gaat stoppen met zoeken. Of als de kennis/wijsheid van een ander komt, dat men het op diezelfde manier gaat proberen te vinden. Terwijl iedereen volledig zijn eigen manier heeft en dus nooit maar dan ook nooit het pad van een ander moeten volgen. Daarom zullen volgers van goeroe's nooit verlicht raken (heb nu even geen andere woord voor verlicht).
Ikzelf heb achteraf gezien veel te lang naar het mooie uitzicht (kennis,wijsheid) gekeken en genoten waardoor ik vergat er naar toe te gaan. Na mijn burnout dit jaar, dat gelukkig ook mede door psychedelica redelijk kort duurde, ben ik weer in beweging gekomen ipv stilzitten en maar naar dat uitzicht kijken. Nu blijkt dat ik nog verder kan kijken omdat ik weer verder aan het zoeken ben.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mooi om te lezen, Mezelf!
Ik heb wel lange tijd "teveel" willen weten. Ik praat dan wel over >10jaar geleden. Ik las veel boeken over psychologie, esoterie en nam vaak psychedelica, mediteerde etc om de opgedane kennis in mijn eigen geest te zoeken/vinden of mij goed te voelen.
Precies dit is waar ik het afgelopen half jaar doorheen ga en nog steeds heel veel mee bezig ben. Zo'n onuitputtelijke drang naar kennis, groei, inzicht. Voor mij voelt het nog lang niet als te veel, want voor elk antwoord komen weer tientallen nieuwe vragen en eigenlijk weet ik nog steeds niks, al lijkt het soms wel alsof het leven makkelijker was toen ik nog met mijn ogen gesloten leefde.
De combinatie van lezen, meditatie en psychedelica zijn voor mij een gouden manier hiervoor, al moet zeker iedereen zijn eigen unieke weg hierin vinden. Ik haal kennis uit boeken en artikelen over psychologie en spiritualiteit, ga dan vervolgens zelf nadenken wat ik ervan vind en hoe ik er zelf tegen aan kijk, en met behulp van mediteren komt de integratie en het vinden van de balans tussen nieuwe kennis en wat ik zelf voel en ervaar en in hoeverre dit met elkaar overeenkomt. Vervolgens komen tijdens psychedelicagebruik in sneltreinvaart de lessen voorbij die vaak al voortborduren op het resultaat van die integratie van kennis en gevoel/ervaringen, waardoor ik na het gebruik van psychedelica direct de lessen in de praktijk kan brengen. (Op dit moment is DPT mijn favoriete middel hiervoor, omdat ik hiermee véél verder kom dan met andere psychedelica.)
Het gaat ook maar door; elke keer als ik denk dat ik nu wel op een plateau zit kom ik ineens nóg verder. Damn, wat mooi om die kracht in jezelf te vinden en direct te kunnen gebruiken.

Enkele inzichten waar ik graag over nadenk:
- onvoorwaardelijke liefde betekent soms loslaten en niet willen bezitten. ("If you love a flower, don't pick it up. Because if you pick it up it dies and it ceases to be what you love. So if you love a flower, let it be. Love is not about posession. Love is about appreciation.")
- niets op deze aarde is ons bezit. Materialisme is zinloos. Ik ben heel veel spullen aan het wegdoen en het voelt bevrijdend.
- in essentie is alles liefde (cliche).
- verandering is de enige constante.
- uit alle ervaringen zijn lessen te leren.
- ik moet voelen om te ervaren, en zonder angst/haat geen liefde. Daarom zijn ook de meest pijnlijke ervaringen zinvol.
- ik ben de maker van mijn eigen realiteit. Ik ben geen zielig slachtoffer van het leven.
- als ik stil ben en goed naar mezelf luister ben ik prima in staat mijn eigen beslissingen te maken. Wat anderen doen is geen afspiegeling van hoe iets zou moeten. Naar mezelf luisteren is altijd beter, ook als het ingaat tegen wat de maatschappij als 'normaal' beschouwd.
- lichaam en geest gaan hand in hand. Fysieke pijn kan voortkomen uit onbewuste mentale processen.
- water is leven. (dank acht.zes)
- tv is evil. :wink: Weg ermee.
Ik wil zo veel mogelijk loskomen van indoctrinatie, manipulatie en ik wil veel meer zelf denken, zonder afleiding en op zoek gaan naar mijn waarheden.
- de werkelijkheid zoals ik die nu waarneem is slechts één zender die ik ontvang van de vele zenders die er zijn; ik kan mezelf afstellen op andere zenders maar er zijn er nog veel en veel meer die ik niet kan waarnemen.
Als ik weer eens teveel wordt meegenomen door alle shit die over me heen komt probeer ik er vanaf een afstandje naar te kijken en me te beseffen dat het allemaal een grote theatershow is en ik het niet zo serieus moet nemen.
- wij zijn evenveel onderdeel van de natuur als al het andere. Er zijn zo veel dingen scheef gelopen. Ik kan hierin meer doen om mijn steentje bij te dragen.
- we moeten meer in contact komen met ons collectief bewustzijn.

Beetje kort door de bocht allemaal, maar anders worden het hele boekwerken. En zo kan ik nog wel even doorgaan ook. :) Ik voel me een zeer ijverige leerling die nog maar aan het begin staat en alleen maar meer, meer en meer wil leren.

שמש

Wijs gebruiker

Precies dit is waar ik het afgelopen half jaar doorheen ga en nog steeds heel veel mee bezig ben. Zo'n onuitputtelijke drang naar kennis, groei, inzicht. Voor mij voelt het nog lang niet als te veel, want voor elk antwoord komen weer tientallen nieuwe vragen en eigenlijk weet ik nog steeds niks, al lijkt het soms wel alsof het leven makkelijker was toen ik nog met mijn ogen gesloten leefde.
De combinatie van lezen, meditatie en psychedelica zijn voor mij een gouden manier hiervoor, al moet zeker iedereen zijn eigen unieke weg hierin vinden. Ik haal kennis uit boeken en artikelen over psychologie en spiritualiteit, ga dan vervolgens zelf nadenken wat ik ervan vind en hoe ik er zelf tegen aan kijk, en met behulp van mediteren komt de integratie en het vinden van de balans tussen nieuwe kennis en wat ik zelf voel en ervaar en in hoeverre dit met elkaar overeenkomt. Vervolgens komen tijdens psychedelicagebruik in sneltreinvaart de lessen voorbij die vaak al voortborduren op het resultaat van die integratie van kennis en gevoel/ervaringen, waardoor ik na het gebruik van psychedelica direct de lessen in de praktijk kan brengen. (Op dit moment is DPT mijn favoriete middel hiervoor, omdat ik hiermee véél verder kom dan met andere psychedelica.)
Het gaat ook maar door; elke keer als ik denk dat ik nu wel op een plateau zit kom ik ineens nóg verder. Damn, wat mooi om die kracht in jezelf te vinden en direct te kunnen gebruiken.

- onvoorwaardelijke liefde betekent soms loslaten en niet willen bezitten. ("If you love a flower, don't pick it up. Because if you pick it up it dies and it ceases to be what you love. So if you love a flower, let it be. Love is not about posession. Love is about appreciation.")
- niets op deze aarde is ons bezit. Materialisme is zinloos. Ik ben heel veel spullen aan het wegdoen en het voelt bevrijdend.
- ik moet voelen om te ervaren, en zonder angst/haat geen liefde. Daarom zijn ook de meest pijnlijke ervaringen zinvol.
- ik ben de maker van mijn eigen realiteit. Ik ben geen zielig slachtoffer van het leven.
- als ik stil ben en goed naar mezelf luister ben ik prima in staat mijn eigen beslissingen te maken. Wat anderen doen is geen afspiegeling van hoe iets zou moeten. Naar mezelf luisteren is altijd beter, ook als het ingaat tegen wat de maatschappij als 'normaal' beschouwd.
- lichaam en geest gaan hand in hand. Fysieke pijn kan voortkomen uit onbewuste mentale processen.
Ik wil zo veel mogelijk loskomen van indoctrinatie, manipulatie en ik wil veel meer zelf denken, zonder afleiding en op zoek gaan naar mijn waarheden.
- de werkelijkheid zoals ik die nu waarneem is slechts één zender die ik ontvang van de vele zenders die er zijn; ik kan mezelf afstellen op andere zenders maar er zijn er nog veel en veel meer die ik niet kan waarnemen.
Als ik weer eens teveel wordt meegenomen door alle shit die over me heen komt probeer ik er vanaf een afstandje naar te kijken en me te beseffen dat het allemaal een grote theatershow is en ik het niet zo serieus moet nemen.
- wij zijn evenveel onderdeel van de natuur als al het andere. Er zijn zo veel dingen scheef gelopen. Ik kan hierin meer doen om mijn steentje bij te dragen.

Beetje kort door de bocht allemaal, maar anders worden het hele boekwerken. En zo kan ik nog wel even doorgaan ook. :) Ik voel me een zeer ijverige leerling die nog maar aan het begin staat en alleen maar meer, meer en meer wil leren.
Iedereen heeft zijn eigen weg Niandra... Jouw weg is perfect omdat het de jouwe is!
En die TV is inderdaad evil. Beste naar je eigen innerlijke TV intunen :wink:

Ralou

Belezen gebruiker

Je neemt me de woorden uit de mond. Op elk van je inzichten kan ik echt zo uitgebreid reageren, waardoor je opmerking eronder van de boekwerken helemaal terecht is en ik me daar dan maar achter schaar. Ik heb echt met een enorm grijns het lijstje overlopen... Aanvulling voelt voor het moment zeer overbodig. Hoedje af voor jou! :hearteyecat:

acht.zes

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Dat een serotonineslurper gewoon niet meer werkt voor mij. Punt.

Heel typisch is dan weer dat ik tot dit inzicht ben gekomen terwijl ik niet eens zelf die serotonineslurper tot me heb genomen.

Justme83

Bewuste gebruiker
Viel er nog wat te slurpen dan ?!:tonguewink:

En beter tekort dan teveel serotonine!, tis maar hoe je het bekijkt he!

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Naar aanleiding van een video ben ik begin deze week weer eens begonnen met langdurige meditatie: elke dag 's ochtends van 7 tot 8 uur zittend mediteren met de ogen dicht. Misschien dat mensen van mij denken dat ik dit altijd doe gezien mijn vele praten over meditatie, maar al een hele tijd pas ik eerder mindfulness toe dan dat ik echt strikt gezien mediteer. En ik zie nu hoe dat een manier van mij was om echte meditatie te vermijden. Want wat een zwaar eerste uur van de dag is dat zeg... Op momenten wil je echt uit je huid kruipen zo oncomfortabel is het. Maar op andere momenten vind je de 'zone' en er is geen beter gevoel dan dat. Pure voldoening. 1 dag zat het er gewoon niet in en kon (of wou) ik me er niet aan overgeven. Alle andere dagen kwam ik de meditatie uit met een gevoel dat ik dat eerste uur van de dag niet beter kon besteden dan dat ik had gedaan. En ervoer ik de rest van de dag een kalmte en een energie en positiviteit die alles wat moest gebeuren zoveel makkelijker, mooier en leuker maakte.

En dan denk je achteraf... hoe erg kun je jezelf misleiden door te denken dat dit niet nodig is. Ik neem me in ieder geval voor om hiermee door te gaan.

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Dat een serotonineslurper gewoon niet meer werkt voor mij. Punt.

Heel typisch is dan weer dat ik tot dit inzicht ben gekomen terwijl ik niet eens zelf die serotonineslurper tot me heb genomen.
''Hoe dat zo?'', vraag ik me nu af als de persoon zijnde die de serotonineslurper tot zich heeft genomen.

Purplext

Bewuste gebruiker
Naar aanleiding van een video ben ik begin deze week weer eens begonnen met langdurige meditatie: elke dag 's ochtends van 7 tot 8 uur zittend mediteren met de ogen dicht. Misschien dat mensen van mij denken dat ik dit altijd doe gezien mijn vele praten over meditatie, maar al een hele tijd pas ik eerder mindfulness toe dan dat ik echt strikt gezien mediteer. En ik zie nu hoe dat een manier van mij was om echte meditatie te vermijden. Want wat een zwaar eerste uur van de dag is dat zeg... Op momenten wil je echt uit je huid kruipen zo oncomfortabel is het. Maar op andere momenten vind je de 'zone' en er is geen beter gevoel dan dat. Pure voldoening. 1 dag zat het er gewoon niet in en kon (of wou) ik me er niet aan overgeven. Alle andere dagen kwam ik de meditatie uit met een gevoel dat ik dat eerste uur van de dag niet beter kon besteden dan dat ik had gedaan. En ervoer ik de rest van de dag een kalmte en een energie en positiviteit die alles wat moest gebeuren zoveel makkelijker, mooier en leuker maakte.

En dan denk je achteraf... hoe erg kun je jezelf misleiden door te denken dat dit niet nodig is. Ik neem me in ieder geval voor om hiermee door te gaan.
O.a. door jou ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen in meditatie :grin:

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Mindless ik dacht inderdaad dat jij sowieso al heel veel mediteerde. :wink: Welke meditatietechnieken pas je zoal toe? En wat maakt dat je het soms als een zwaar uur ervaart?
Ik mediteer de laatste tijd ongeveer 4x in de week 1 tot 2 uur aaneengesloten en de andere dagen ongeveer een half uur, hier en daar nog wat extra als ik die behoefte voel en als er mogelijkheid voor is. En ik pas bewust mindfulness toe gedurende meerdere momentjes door de dag heen. Ik zou het eigenlijk nog wel meer willen doen. Zit te denken om eens een volledig weekend toe te wijden aan meditatie wanneer ik in de gelegenheid ben. Ik merk dat hoe meer ik het doe, hoe 'makkelijker' het wordt en hoe dieper ik erin wegzak. Het geeft me de rust die ik nodig heb en zorgt ervoor dat ik dicht bij mezelf blijf staan en me zo min mogelijk laat beïnvloeden door alles wat er buiten mij gebeurt. :)

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@NiandraLades
Nee dat viel de laatste tijd wat tegen. Eerder wel veel gedaan hoor, maar echt een uur is al een tijd geleden. Ik beschouw mindfulness trouwens ook wel als een vorm van meditatie, maar ik maakte mezelf wijs dat dat voor mij normaal mediteren wat overbodig maakte, maar dat blijkt niet echt waar te zijn.

Echt veel technieken heb ik niet. Al zorg ik er wel voor dat ik zo ga zitten dat ik een uur zo kan blijven zitten zonder al teveel ongemak en zonder te hoeven verplaatsen. Dit doe ik door op een brede fauteuil te gaan zitten in soort van kleermakerszit. Verder zorg ik ervoor dat ik 's ochtends mediteer wanneer het nog donker en rustig is. Dit maakt het veel makkelijker voor mij.

Wat het zwaar maakt is geestelijke afleiding die soms ook lichamelijk wordt. Ergens anders aan denken, niet stil kunnen zitten, etc. Maar zit ik er goed in dan heb ik nergens last van. Ik moet altijd even die groove vinden. Vooral als ik slecht heb geslapen is dat weleens moeilijk en dan kan het soms heel lang duren voordat het goed gaat.

Ik ben ook erg benieuwd of het net als bij jou makkelijker zal worden als ik het consistent dagelijks doe. :)

Mezelf

Wijs gebruiker

Mooi! Ik heb dit vroeger best vaak gedaan en kwam ook vaak in de "zone". Als ik daar in kwam begon ik trillingen te zien wat je kan vergelijk met het eerste kwartier a half uur met psilo's op. Serene rust en zorgeloosheid en volledig in het "nu".
Helaas laatste tijd minder tijd voor en de tijd die ik heb, stop ik vaak vol met andere dingen. Mis het wel en geestelijk ben ik me er wel weer langzaam aan toe zetten af en toe eens een bewuste moment stilte te nemen.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb eerlijk gezegd nog geen echte stappen gemaakt. Ik ben bezig met het voorwerk. Ik ben me pas sinds kort bewust dat ik bang ben voor dit en er daarom nooit iets mee gedaan heb. Ik ben nu wel in actie gekomen en ga stappen zetten :coldsweat:
Geen zorgen het is niet eng, maar kan wel oncomfortabel zijn.

Tip is dus om of 's ochtends vroeg voor zonsopkomst of 's avonds te mediteren. Dan is de geest over het algemeen rustiger. En voor de rest: gewoon doen. Maakt niet uit als er onprettige gevoelens zijn. Dat zegt niet dat je meditatie niet goed is. Het doel is niet om je geest stil te maken, maar om je bewust te zijn van je geest. O ja, zorg voor een rechte rug, zeer belangrijk dit.

Succes!

Purplext

Bewuste gebruiker
Geen zorgen het is niet eng, maar kan wel oncomfortabel zijn.

Tip is dus om of 's ochtends vroeg voor zonsopkomst of 's avonds te mediteren. Dan is de geest over het algemeen rustiger. En voor de rest: gewoon doen. Maakt niet uit als er onprettige gevoelens zijn. Dat zegt niet dat je meditatie niet goed is. Het doel is niet om je geest stil te maken, maar om je bewust te zijn van je geest. O ja, zorg voor een rechte rug, zeer belangrijk dit.

Succes!
Het ruggebeuren baart me de meeste zorgen... Maar goed, ik heb een plan de campagne!

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Purplext
Je kunt eventueel een (letterlijke) steun in de rug gebruiken als het lastig gaat. Zolang je rug maar zo recht als mogelijk is.

Het wordt door vaker doen ook makkelijker trouwens. Ik kon eerst ook moeilijk rechtop blijven zitten zonder pijn.

Laatst bewerkt:
Bovenaan